Organisatie | Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant houdende regels omtrent archivering (Archiefverordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2018) |
Citeertitel | Archiefverordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2018 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Archiefverordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-08-2019 | 02-01-2019 | nieuwe regeling | 12-12-2018 | OMWB747820 |
Hoofdstuk 2: De aanwijzing van de archiefbewaarplaats
Artikel 2: Archiefbewaarplaats
Als archiefbewaarplaats van de omgevingsdienst wordt de keuze van de archiefbewaarplaats van de provincie Noord-Brabant gevolgd. Derhalve is de provinciale archiefbewaarplaats de archiefbewaarplaats voor de omgevingsdienst. Deze archiefbewaarplaats bevindt zich in het Brabants Historisch Informatie Centrum te ’s-Hertogenbosch.
Hoofdstuk 3: De zorg van het dagelijks bestuur voor de archiefbescheiden
Artikel 4: Aanwijzen beheerder(s)
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het aanwijzen van de beheerder(s).
Artikel 5: Aanwijzen personeel
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Artikel 6: Beheer en bewaring archiefbescheiden
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de begroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Hoofdstuk 4: Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
Artikel 10: Toezicht door archivaris
De archivaris van de provincie Noord-Brabant is belast met het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Artikel 11: Bevoegdheden archivaris
De archivaris is bevoegd ter uitoefening van het hem opgedragen toezicht zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meer ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
Artikel 12: Verstrekken inlichtingen
De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen, al dan niet met inbegrip van persoonsgegevens, die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
Artikel 13: Treffen maatregelen
De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan het dagelijks bestuur. De archivaris geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
Artikel 16: Intrekking vorige Archiefverordening
Met het vaststellen van deze Archiefverordening wordt de Archiefverordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, zoals vastgesteld bij besluit van het algemeen bestuur op 20 januari 2016, ingetrokken.