Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Beleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen
CiteertitelBeleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2012Nieuwe regeling

07-12-2011

gmb-2019-195730

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen

Het college van burgemeester en wethouders van Waddinxveen;

  • Gelet op het bepaalde in hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken;

  • Gelet op de Beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie;

Besluit:

 

vast te stellen de volgende:

 

Beleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen:

 

Algemeen

In sommige gevallen brengen de wettelijke regels met zich mee dat voor één eigendom meer personen als (gelijksoortige, bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen gehuwde echtgenoten) belanghebbende kunnen worden aangemerkt. In deze gevallen mag de gemeente op grond van artikel 24 van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) de bekendmaking van de WOZ-beschikking aan één van de belanghebbenden verzenden. De gemeente Waddinxveen hanteert een voorkeursvolgorde bij de aanwijzing van de belanghebbende die de WOZ-beschikking op zijn of haar naam krijgt. De in de voorkeursvolgorde neergelegde criteria bevatten geen limitatieve opsomming. Zij moeten worden beschouwd als richtlijnen voor de meest voorkomende gevallen, waarbij beoogd is de ontvanger van de WOZ-beschikking gelijk te laten zijn aan de belastingplichtige voor de onroerende-zaakbelastingen die de aanslag op zijn of haar naam krijgt.

Voorkeursvolgorde

In de gevallen dat er een keuzesituatie bestaat met betrekking tot de tenaamstelling van een beschikking ingevolge hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken, zijn de Beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie, voor zover zij betrekking hebben op de onroerende-zaakbelastingen, van overeenkomstige toepassing.

 

Slotbepaling

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2012.

  • 2.

    De Instructies inzake het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie van eerdere datum worden ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ- belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen’.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen in zijn vergadering van 7 december 2011

burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen,

de secretaris,

mw. A.B.Blomme

de burgemeester,

drs. H.P.L.Cremers

Toelichting op de beleidsregels voor het aanwijzen van een WOZ-belanghebbende in een keuzesituatie gemeente Waddinxveen

 

De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) bepaalt dat de WOZ-beschikking wordt bekendgemaakt door toezending aan:

  • a.

    degene die aan het begin van het kalenderjaar het genot heeft van de onroerende zaken krachtens eigendom, bezit of beperkt recht;

  • b.

    degene die aan het begin van het kalenderjaar de onroerende zaak al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikt.

Ter vergelijking: ook bij de onroerende-zaakbelastingen gaat het om het begin van het kalenderjaar

Met betrekking tot de gebruikers bevat de Wet WOZ een overeenkomstige regeling. Dit betekent dat:

  • -

    gebruik door leden van een huishouden wordt aangemerkt als gebruik door een nader aan te wijzen lid van dat huishouden;

  • -

    bij het ingebruik geven van onzelfstandige delen van de onroerende zaak, de ingebruikgever als gebruiker wordt aangemerkt;

  • -

    bij het ter beschikking stellen voor volgtijdig gebruik, degene die ter beschikking stelt als gebruiker wordt aangemerkt.

Bij het vaststellen van beleidsregels voor de tenaamstelling van WOZ-beschikkingen in een keuzesituatie, gaat het in beginsel om de ‘verplichte’ WOZ-beschikkingen. Wij verstaan daaronder de WOZ-beschikkingen die niet op verzoek moeten worden toegezonden. In deze situaties zijn ook beleidsregels nodig.

Gelet op de overeenkomstige wettelijke formulering, is bij de keuze van de persoon die de WOZ-beschikking tenaamgesteld krijgt, aangesloten bij de beleidsregels voor de aanslagen onroerende-zaakbelastingen. Daarmee wordt bewerkstelligd dat degene die de WOZ-beschikking ontvangt, ook de aanslag onroerende- zaakbelastingen krijgt. Dit betekent dat de onderdelen 1, 2 en van de beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie van overeenkomstige toepassing zijn.

Er kan zich een situatie voordoen waarbij de persoon of bedrijf die de aanslag onroerende-zaakbelastingen krijgt nog niet de WOZ-beschikking heeft ontvangen. Dit zal echter niet leiden tot een andere tenaamstelling voor de WOZ-beschikking. De aanwijzing voor de WOZ-beschikking geschiedt immers overeenkomstig de beleidsregels voor de onroerende-zaakbelastingen.