Organisatie | Waddinxveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie Agressie inclusief agressieprotocol |
Citeertitel | Beleidsnotitie Agressie inclusief agressieprotocol |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-05-2014 | Nieuwe regeling | 27-05-2014 |
Agressie heeft voor een medewerker vaak een grote impact en de gemeente Waddinxveen wil haar medewerkers dan ook zoveel mogelijk beschermen tegen agressie en de gevolgen hiervan. De gemeente vindt het belangrijk dat de medewerkers veilig en integer hun werk kunnen doen. Agressie door burgers kan deze veiligheid en integriteit in het geding brengen.
Gelukkig is het zo dat ernstige vormen van agressief gedrag binnen de gemeente Waddinxveen een incidenteel karakter hebben. Ondanks dit incidentele karakter is het noodzakelijk om beleid op te stellen met betrekking tot agressie, waarbij oplossingen worden aangedragen om de veiligheid van medewerkers te waarborgen en te verbeteren.
Dit begint bij de medewerker; door als medewerker op een juiste manier hun dienstverlening te verrichten en een correcte communicatie naar de burger toe neemt de kans op boosheid (wat kan escaleren in agressie) af. Door vervolgens op een professionele manier om te gaan met burgers die boos of agressief gedrag vertonen kan worden voorkomen dat situaties uit de hand lopen. De medewerker is op de hoogte hoe te handelen indien de situatie escaleert.
Daar waar incidenten plaatsvinden, moet er aandacht worden besteed aan de gevolgen van het agressief gedrag en dient er actie richting de burger te worden ondernomen. Deze actie heeft als doel de burger te laten merken dat onze norm geen loze kreet is. Voor de getroffen medewerker(s) moet opvang en nazorg worden geregeld en tegen de dader moeten passende maatregelen worden getroffen.
Deze beleidsnotitie, waarin bovenstaande zaken zijn beschreven, bestaat uit 3 onderdelen:
Deze beleidsnotitie is een levend document dat door ervaring jaarlijks bijgesteld kan worden als blijkt dat onderdelen niet functioneren in de praktijk. Niet alle situaties laten zich vangen in een protocol.
Belangrijk is dat, daar waar nodig, nadere werkafspraken gemaakt worden.
Nog niet zo lang geleden stond agressie synoniem voor fysiek geweld. Tegenwoordig wordt een veel bredere definitie gehanteerd. Het gaat om fysieke en psychische vormen van agressie zoals: verbaal en non-verbaal geweld, beledigen, bedreigingen en discriminatie.
De definitie voor agressie luidt. “Het welbewust of onbewust, verbaal of non verbaal uiten, gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee, gericht tegen een werknemer, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de publieke taak, wat
resulteert of waarschijnlijk zal resulteren in een gevoel van bedreiging, psychische schade, materiële schade, letsel of de dood tengevolge hebbende.” (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, BZK).
In bijlage 2 zijn de vormen van agressie verder uitgewerkt. Ze zijn in drie categorieën verdeeld en worden gebruikt bij de registratie van agressie-incidenten en het bepalen van een sanctie.
Medewerkers hebben een zekere professionele ruimte waarin ze kunnen omgaan en inspelen op de emotie van de burger, die geïrriteerd, gefrustreerd of boos kan zijn. Omgaan met deze emotie is onderdeel van het professioneel handelen.
Maar wanneer wordt boosheid dan agressie? Wanneer is iets normoverschrijdend dat niet wordt getolereerd? Dat is iets dat de gemeente dient vast te stellen.
Deze norm dient zo concreet mogelijk te worden gemaakt. Want zolang deze grens niet duidelijk is weten medewerkers niet waar ze deze moeten trekken en heeft de burger ook geen duidelijkheid. Een duidelijke norm geeft een gevoel van veiligheid en houvast in een team. Men weet waar men aan toe is en de kans op normvervaging wordt kleiner. Belangrijk is dat elke medewerker bij agressief gedrag de organisatienorm als grens aangeeft, ongeacht zijn persoonlijke grens.
Daarnaast kan de burger door zijn gedrag of uitingen de orde verstoren of huisregels overschrijden. Ook dan is er sprake van normoverschrijdend gedrag en is er reden om in te grijpen.
Als leidraad voor de herkenning van agressief gedrag geldt:
dat er emotie ontstaat bij de burger, deze emotie in de loop van het gesprek verergert, persoonsgericht, aanvallend of kwetsend wordt en na waarschuwen niet wordt gestaakt. Incidenten van persoonlijke bedreiging en fysiek geweld zijn per definitie normoverschrijdend.
Wanneer er sprake is van normoverschrijdend gedrag door ordeverstoring, overtreding van de huisregels of agressie, moet er altijd een reactie volgen (zie hoofdstuk 2).
Door middel van het bespreken van de organisatienorm in teamoverleggen, waarin deze norm wordt vertaald naar de praktijk dient zich er uiteindelijk een algemeen overeengekomen normen- en waardenstelstel te ontwikkelen die alle medewerkers uitdragen.
1.5 Openbare orde en huisregels
Gedurende het verblijf in gebouwen van de gemeente dienen bezoekers zich in overeenstemming met de openbare orde, de goede zeden en regels van fatsoen te gedragen. Bezoekers zijn gehouden aanwijzingen met betrekking tot de orde van medewerkers van de gemeente op te volgen. Indien ze zich niet houden aan de huisregels of als de openbare orde in het geding is wordt dit gezien als normoverschrijdend gedrag waar de burger op aangesproken dient te worden.
Deze normen zijn opgenomen in de huisregels en worden aan de burger bekend gemaakt door deze duidelijk zichtbaar bij de receptie en spreekkamers neer te hangen en via de website van de gemeente. De huisregels zijn terug te vinden in bijlage 3.
Waar mogelijk dient het voorkomen te worden dat er incidenten ontstaan. Dit kan door:
Goede kwaliteit van dienstverlening
Hoe sneller, correcter en duidelijker de burgers geholpen worden, hoe kleiner de kans op agressie. De gemeente Waddinxveen heeft daarom een aantal gedragsvoorschriften voor de medewerkers opgesteld die moeten voorkomen dat agressie ontstaat. Daarmee zeggen wij niet dat agressief gedrag ‘ok’ is indien de medewerker zich niet conform de gedragsvoorschriften handelt. Een nadere uitwerking van deze gedragsvoorschriften zijn opgenomen in hoofdstuk 2.
Omgaan met agressie en boosheid dient een regulier onderdeel te zijn van de opleiding van alle medewerkers die burgercontacten hebben. De leidinggevenden en leden van het agressie interventieteam worden getraind in zowel het omgaan met agressie als het opvangen van een medewerker na een agressie-incident. Daarnaast zal elke nieuwe medewerker waarvan burgercontact een zeer belangrijk deel van de functie is (zoals consulenten van het cluster sociale zaken, medewerkers van het publieksplein en bodes) en die in het verleden nog geen agressietraining hebben gevolgd zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 12 maanden een training volgen.
Daarnaast geldt voor de medewerkers die reeds in dienst zijn dat deze eens in de drie jaar een herhalingstraining volgen.
Om te kunnen reageren op normoverschrijdend gedrag is het belangrijk dat de medewerker melding hiervan doet. De medewerker bespreekt de melding met zijn leidinggevende en de leidinggevende bepaalt de sanctie. Het meldingsformulier gaat vervolgens naar het cluster HR. Daar vindt verdere registratie plaats.
Op elke vorm van agressie volgt een sanctie.
De volgende sancties staan de gemeente Waddinxveen tot beschikking:
korting op de uitkering1
Wanneer welke sancties moet worden opgelegd is terug te vinden in hoofdstuk 2.
De leidinggevende zorgt voor de opvang en verleent nazorg aan het slachtoffer. De opvang kan daarnaast (afhankelijk van de situatie en de wens van het slachtoffer) bestaan uit:
NB: De leidinggevende is en blijft verantwoordelijk voor een juiste opvang van de medewerker.
Aan de medewerker zal door de leidinggevende na 6 weken worden gevraagd een formulier ‘nazorg’ in te vullen. Op basis hiervan hebben leidinggevende en medewerker een gesprek. De leidinggevende kan hierdoor zaken die niet goed gaan bijsturen en nagaan of de medewerker nog nazorg nodig heeft. De bevindingen en het formulier wordt gedeeld met het cluster HR ten behoeve van de evaluatie van het bestaande beleid.
Materiële en immateriële schade wordt altijd verhaald op de dader. De veroorzaakte schade aan medewerkers wordt door het cluster HR afgehandeld. De schade (gescheurde jas, kapotte bril) wordt, in principe, direct vergoed aan de medewerker. Het schadebedrag wordt op de dader verhaald, wat in eerste instantie minnelijk wordt geprobeerd. Wil de dader geen regeling treffen dan kan een civiele procedure worden opgestart. De procedure hiervoor is terug te vinden in bijlage 9 ‘Procedure verhalen schade’.
1.14 Aangifte en/of melding bij politie
Bij strafbare feiten wordt altijd aangifte bij de politie wordt gedaan. Het is belangrijk dat de medewerker zelf aangifte doet. Alleen als dit tot grote bezwaren leidt zal de gemeente aangifte doen. De medewerker kan uiteraard aangifte doen onder opgave van het adres van de gemeente.
De leidinggevende ondersteunt de medewerker bij het doen van de aangifte.
Indien er geen sprake is van een strafbaar feit maar wel van agressie dan kan ervoor gekozen worden om een melding te doen aan de politie. Er volgt nog geen strafvervolging, maar de politie legt de informatie wel vast. De procedure voor het doen van een aangifte of melding is terug te vinden in bijlage 8 ’Procedure aangifte of melding bij de politie’. In deze bijlage staat ook wanneer iets een strafbaar feit betreft.
Om het agressiebeleid niet te laten wegzakken evalueren de afdelingshoofden het agressiebeleid periodiek in het werkoverleg c.q. het afdelingsoverleg.
Het agressiebeleid zal jaarlijks door het cluster HR worden geëvalueerd en besproken met de OR en het MT. Het doel hiervan is vast te stellen dat de maatregelen actueel en inhoudelijk correct zijn, goed werken en worden nageleefd.
Als de burger normoverschrijdend gedrag vertoont moet er worden opgetreden. In dit protocol wordt aangegeven hoe in voorkomende situaties te handelen. Dit laat onverlet dat medewerkers in staat zijn situaties zelf in te schatten en in gegeven situaties kunnen improviseren. Daarnaast is het belangrijk dat de gemeente een reactie geeft naar de burger om te laten zien dat de gestelde norm geen loze kreet is. De leidinggevende kan de sancties, zoals beschreven in paragraaf 2.5, gebruiken voor het vaststellen van een passende vervolgreactie.
2.2 Preventie door middel van gedrag
Belangrijk is om agressief gedrag waar mogelijk te voorkomen. Dit kan onder andere door helder en duidelijk met de burger te communiceren.
Klantgericht werken dient een basiscompetentie te zijn voor de medewerkers van de gemeente Waddinxveen. Met een professionele, klantgerichte houding, goede gesprekstechnieken en een goede presentatie zorgen we voor zo goed mogelijke dienstverlening naar de burgers. Op die manier kunnen agressieve situaties worden voorkomen.
De gemeente Waddinxveen enkele gedragsvoorschriften voor de medewerker in dit protocol opgenomen. Dit is geen onuitputtende lijst. Wij gaan ervan uit dat de medewerkers goed in staat zijn om hun eigen gedrag en de uitwerking hiervan op de burger te kunnen beoordelen.
Voorschriften bij afleggen huisbezoek2
Bij het afleggen van een huisbezoek staat de veiligheid van de medewerker voorop. Als de situatie dreigt te escaleren en pogingen om de situatie te normaliseren blijken niet te helpen, dient de medewerker de woning zo snel mogelijk te verlaten.
Een huisbezoek kan met 1 of 2 personen worden uitgevoerd. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de volgende uitgangspunten:
Hieronder volgt een aantal tips om de veiligheid tijdens een huisbezoek te vergroten:
2.3 Handelingsleidraad bij agressie / normoverschrijdend gedrag
In de situatie waarin geldt dat van personen agressief of gewelddadig gedrag kan worden verwacht wordt het agressie interventieteam en directe collega’s van te voren ingelicht In alle situaties geldt dat de receptiemedewerkers worden ingelicht over personen waar agressief of gewelddadig gedrag van wordt verwacht. Als er aanleiding voor is kan ook de politie op de hoogte worden gebracht, zodat ze kunnen dienen als achtervang. Dit kan door direct contact met de wijkagenten (telefoonnummer 088-96 47705 / 6), via de veiligheidsregisseur of via 0900-8844.
Als leidraad voor de leidinggevende ten aanzien van een sanctie naar de dader is de onderstaande leidraad ontwikkeld. In het geval van een sanctie, dient deze binnen 48 uur te worden opgelegd.
De leidinggevende bepaald de sanctie. Het cluster Juridische Advies kan advies geven of er bijvoorbeeld gekozen moet worden voor een waarschuwingsbrief, een ordegesprek of een gebouwontzegging. In bijlage 2 zijn de vormen van agressie in zwaarte ingedeeld zodat deze gebruikt kunnen worden bij het inschatten van de benodigde sanctie.
Mondelinge waarschuwing Toezenden / Meegeven huisregels | |
CAT 3: Gebruik fysiek geweld tegen persoon en/of goederen (1e keer/recidive) | Verhalen schade (indien van toepassing) |
* alleen van toepassing bij agressie van bijstandsklanten ten tijden van dienstverlening op dit gebied. Zie voor nadere informatie de verordening WWB.
Het doel van een ordegesprek is: bespreekbaar maken van probleem, herhaling voorkomen en gedrag veranderen. In een ordegesprek wordt de klant gewezen op zijn normoverschrijdend gedrag. Dit gesprek kan een probaat instrument zijn om agressie in te dammen. Tijdens een ordegesprek wordt alléén over het gedrag van de klant gesproken en niet over inhoudelijke kwesties. Aan de orde komen:
Bijlage 2: Indeling categorieën ongewenst gedrag
Hierbij een indeling in categorieën van de ernst van de agressie. Deze categorieën kunnen gebruikt te worden als leidraad bij het opleggen van een sanctie, voortvloeiend uit het sanctiebeleid.
Bijlage 3: Huisregels gemeente Waddinxveen
Wij voeren onze publieke functie professioneel uit en behandelen diegene met wie wij in contact komen met respect. Wij verwachten dat wij met een zelfde mate van respect behandeld worden. Om er voor te zorgen dat we ons werk in veiligheid kunnen doen hanteren we daarom de volgende huisregels:
Personen die zich in het verleden jegens medewerkers van de gemeente hebben misdragen, kunnen bij een bezoek alleen een gesprek voeren in het bijzijn van derden (zoals beveiligingspersoneel). Deze personen kunnen de aanwezigheid van die derden niet weigeren met een beroep op vertrouwelijkheid of privacybescherming.
Personen met een gebouwontzegging kunnen uitsluitend schriftelijk of telefonisch communiceren met de gemeente. Alleen met schriftelijke toestemming van de burgemeester kan tijdens een gebouwontzegging een bezoek aan het gemeentehuis of een ander bij de gemeente in gebruik zijnde pand worden gebracht.
○ directe omgeving van het gemeentehuis ○ het huisadres van de betrokken cliënt |
Bijlage 5: Evaluatieformulier nazorg
(in te vullen door betrokken medewerker)
Bijlage 6: Agressie interventieteam
De gemeente Waddinxveen heeft een team in het leven geroepen die voor collega’s als achterwacht beschikbaar zijn in situaties van dreiging en agressie: het zogenaamde agressie interventieteam.
Dit team heeft de volgende functies:
Alle teamleden krijgen een basistraining in het omgaan met heftige situaties. Van de teamleden wordt verwacht dat zij periodiek oefenen met praktijksituaties. Zij dienen dit zelf te verzorgen.
Aan het begin van iedere werkdag worden de piepers opgehaald door de leden. Bij afwezigheid wordt er onderling voor een vervanger zorg gedragen. De receptionist dient te controleren of alle piepers na 9.00 uur zijn opgehaald. Indien dit niet het geval is neemt ze contact op met het betreffende teamlid.
Bestaat uit zenders (bevestigd onder bureaubladen) en 3 piepers. Op de display van de piepers staat waar de problemen zijn.
Bijlage 7: Procedure gebouwontzegging
Hoe wordt een gebouwontzegging opgelegd?
Bij ernstig verbaal geweld, bedreiging met geweld of fysiek geweld wordt altijd direct een ontzegging opgelegd. Ernstig verbaal geweld is bijvoorbeeld een scheldpartij.
Voor hoelang wordt een gebouwontzegging opgelegd?
Door wie wordt een gebouwontzegging opgelegd?
De gebouwontzegging wordt opgelegd door de burgemeester. Het gaat hier immers om serieuze zaken en de bemoeienis van de burgemeester toont dat de gemeente Waddinxveen deze gebeurtenissen ernstig neemt.
Correspondentie over de ontzegging loopt via het cluster Juridisch Advies.
Contact met de gemeente tijdens een gebouwontzegging
Overtreding van de gebouwontzegging
Bijlage 8: Procedure aangifte / melding bij de politie
Bepaal of er sprake is van een strafbaar feit (aangifte) of niet (melding)
Wanneer is de vorm van agressie strafbaar?
Maak een afspraak voor het doen van aangifte.
Dit kan via het algemene nummer van de politie: 0900-8844. Is er sprake van een ernstig incident, dan is het van belang om zo spoedig mogelijk aangifte te doen. Overleg dit met de politie.
Indien medewerker aangifte doet: Kies domicilie op het adres van uw werkgever.
Bij domiciliekeuze geeft u de politie een ander adres dan uw woonadres op. Dat betekent dat uw adres niet in de processtukken komt te staan. Als u aangifte doet op uw eigen adres, is uw identiteit voor de dader gemakkelijk te achterhalen. Verdachte en diens raadsman immers hebben recht op alle processtukken. Uw naam komt wel in de processtukken te staan.
Indien werkgever aangifte doet: Doe aangifte onder opgave van het adres van de organisatie (domiciliekeuze). U zult wel de naam van de werknemer moeten opgeven.
Wijs de politie erop dat het gaat om de uitoefening van een publieke taak.
Met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) zijn afspraken gemaakt over de afhandeling van agressie tegen functionarissen met een publieke taak. Zo wordt er hoge prioriteit gegeven aan de opsporing en vervolging van daders. Ook worden er hogere straffen geëist. Het is dus van belang dat de politie weet dat u een publieke taak uitoefent.
Indien werkgever aangifte doet: Vertel de politie dat u als werkgever aangifte doet omdat het gepleegde feit is gericht tegen de functie en/of het werk van het slachtoffer.
Is er sprake van schade? Zorg ervoor dat de schade die al bekend is op het moment van het doen van aangifte, in de aangifte wordt opgenomen. Dit geldt zowel voor de schade van de gemeente als die van de werknemer. Voor het verhalen van de schade kunt u zich voegen in het strafproces. De politie kan u hierover informeren. Ook kan het expertisecentrum Veilige Publieke Taak kan hierover advies geven.
Spreek duidelijk met de politie af hoe u wordt geïnformeerd over de voortgang van een eventueel strafproces tot en met de zitting.
Indien werkgever aangifte doet: informeer de medewerker dat hij door de politie of door de rechter kan worden gehoord als getuige. De oproeping gaat altijd via het adres van de werkgever.
Maak een afspraak voor het doen van een melding.
Het doen van een melding kan direct bij de wijkagenten van de gemeente. Dit kan telefonisch via het nummer 088-96 47705 / 6 of via de mail: wijkagentenwaddinxveen@hollands-midden.politie.nl. Zij zullen de melding opnemen in het registratiesysteem. Meldingen zijn belangrijk voor de dossiervorming. Het kan zijn dat een dader zich ook bij andere instanties heeft misdragen, of dat een dader zich bij uw organisatie al meerdere keren (niet strafbaar) heeft misdragen.
Bijlage 9: Procedure verhalen schade
Bij het aanrichten van materiële schade aan gebouwen en/of eigendommen van de organisatie, dan wel van medewerkers van de organisatie, krijgt de dader altijd een ontzegging. In de ontzeggingsbrief wordt, als dat van toepassing is, opgenomen dat de schade verhaald wordt op de dader.
De leidinggevende doet bij de politie aangifte van vernieling. Als er sprake is van een strafbaar feit, is het van belang bij de aangifte te vermelden dat er sprake is van materiële schade. Vermeld ook dat we de schade willen verhalen. Neem daarom nadrukkelijk de zinsnede op dat wij ons ‘willen voegen in de strafzaak’.
Immateriële schade veroorzaakt door persoonsgericht geweld
Voor de meerkosten, het gedeelte dat voor eigen rekening van de medewerker komt, geldt dezelfde procedure als bij schade aan (persoonlijke) eigendommen. De aangifte moet echter nu – voor de medische kosten die voor eigen rekening komt – worden gedaan door de medewerker zelf en deze verzoekt om voeging in de strafzaak.
Onderwerp: Waarschuwingsbrief (al dan niet met waarschuwing gebouwontzegging)
Medewerkers van de gemeente Waddinxveen willen een goede gastheer of gastvrouw zijn en u op een goede manier van dienst zijn. Van u wordt verwacht dat u zich als gast gedraagt.
Ik besef dat er soms beslissingen moeten worden genomen die voor u vervelend kunnen zijn. Maar ook in dat geval wordt een correcte houding van u verwacht.
De gemeente Waddinxveen heeft daarom een aantal huisregels geformuleerd om de contacten tussen medewerkers van de gemeente en bezoekers van het gemeentehuis goed, plezierig en veilig te laten verlopen.
Op ..... heeft u zich niet gehouden aan deze huisregels. U heeft namelijk ..... .
Deze gebeurtenis (of: dit gedrag) is voor de gemeente Waddinxveen onacceptabel.
Wij verwachten van u dat bij een volgend contact u zich gedraagt conform de huisregels.
Als u in de toekomst nogmaals de huisregels overtreedt, dan zal ik u een gebouwontzegging opleggen voor het gemeentehuis en andere bij de gemeente in gebruik zijnde panden. De politie wordt dan ook op de hoogte gesteld van deze gebouwontzegging en de reden daarvoor.
Als u op deze brief wilt reageren dan kan dat uitsluitend schriftelijk. U kunt uw brief sturen, ter attentie van ondergetekende.
Bij brief van ..... heeft u een waarschuwing ontvangen naar aanleiding van schending van de huisregels van de gemeente Waddinxveen.
Op ..... heeft u zich wederom niet gehouden aan deze huisregels.
Deze gebeurtenis (of: dit gedrag) is voor de gemeente Waddinxveen onacceptabel (indien van toepassing >) en hiervan is aangifte gedaan bij de politie.
Ik leg u daarom een gebouwontzegging op voor alle bij de gemeente in gebruik zijnde panden, waaronder het gemeentehuis.
Deze gebouwontzegging gaat in op ..... en eindigt op .....
In de periode gedurende welke de gebouwontzegging geldt, kunt u over lopende zaken (bijv.: uw uitkering / vergunning / ander onderwerp) uitsluitend schriftelijk of telefonisch met de gemeente communiceren.
Schriftelijk kunt u zich wenden tot .....
Telefonisch kunt u zich wenden tot ..... van de afdeling ..... via telefoonnummer ..... op ..... dagen tussen ..... uur en ..... uur.
(indien van toepassing >) Als in deze periode uw persoonlijke aanwezigheid op het gemeentehuis noodzakelijk is, dan kan dat uitsluitend met mijn schriftelijke toestemming.
Als u op deze gebouwontzegging wilt reageren dan kan dat uitsluitend schriftelijk. U kunt mij uw brief sturen, ter attentie van de cluster Juridisch Advies.
(indien van toepassing >) Met betrekking tot de door u veroorzaakte schade deel ik u mede dat de gemeente u aansprakelijk stelt voor alle kosten die daarvan het gevolg zijn. U ontvangt daarover binnenkort een afzonderlijke brief.
De politie ontvangt een kopie van deze brief.
de burgemeester van Waddinxveen,
Naar ik heb vernomen zijn er problemen geweest tussen u en .....
Uw gedrag is door onze medewerker(s) als ..... (bv. uitermate agressief) en daarom als niet acceptabel ervaren.
Om herhaling van een dergelijke escalatie in de toekomst te voorkomen roep ik u op voor een gesprek in met het afdelingshoofd ..... op ..... dag om ..... uur.
Tot slot wijs ik u op het belang van deze afspraak. Het gesprek dient eerst plaats te vinden alvorens de medewerkers opnieuw met u in contact mogen treden. Indien u desondanks toch mocht besluiten af te zien van dit gesprek en u zich opnieuw meldt bij onze gemeente, hebben de medewerkers de opdracht onmiddellijk de politie te waarschuwen. U zult dan verwijderd worden uit het gebouw.
Ik vertrouw op uw medewerking.
Onderwerp: Herhaling oproep ordegesprek
Ik kan uw gedrag naar onze ambtenaren niet accepteren. Om onder andere over dit gedrag met u van gedachten te wisselen werd u opgeroepen voor een gesprek op .....
U hebt geen gehoor gegeven aan deze oproep en hebt deze afspraak ook niet verzet.
Derhalve stel ik u alsnog in de gelegenheid dit gesprek aan te gaan. Ik roep u hiervoor nogmaals op voor een gesprek op ....., ..... om ..... uur. Het gesprek zal plaatsvinden met het afdelingshoofd van de afdeling ....., ..... .
Het is voor u van wezenlijk belang dat dit gesprek plaatsvindt. Als u ook deze uitnodiging negeert kan uw dossier niet verder in behandeling genomen worden.
Onderwerp: Bevestiging afspraken ordegesprek
In het gesprek met ..... is een aantal afspraken gemaakt om de verstoorde relatie tussen u en de ambtenaren van het werkveld ..... te verbeteren.