Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Goes

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGoes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van de Gemeentewet
  2. artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2019Nieuwe regeling

04-07-2019

gmb-2019-187806

Z19.042214 / D19.197295

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019

De raad van de gemeente Goes;

 

gelet op de artikelen 16 en 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

gehoord de beraadslaging in het Raadspresidium van 13 mei 2019.

besluit:

 

  • 1.

    de “Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2013” in te trekken;

  • 2.

    vast te stellen de navolgende:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019:

 

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1
  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

  • 2.

    Als de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b stelt hij de gemeentesecretaris en de griffier daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist over de uitvoering van het verzoek.

  • 3.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van initiatiefvoorstellen, amendementen, moties, mondelinge- en schriftelijke vragen of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Als de griffie de gevraagde bijstand niet kan verlenen, zal de griffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer medewerkers aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

Ambtelijke bijstand wordt aan een raadslid verleend, tenzij:

  • a.

    het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • b.

    dit het belang van de gemeente kan schaden.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

  • 1.

    De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van artikel 2 wordt geweigerd.

  • 2.

    Als de gemeentesecretaris de bijstand op grond van artikel 2 weigert deelt hij zijn besluit gemotiveerd mee aan de voorzitter van de raad, de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Als het verzoek om bijstand van een medewerker door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan het betrokken raadslid via de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

  • 2.

    Als een raadslid niet tevreden is over de door een medewerker verleende ambtelijke bijstand kan het betrokken raadslid via de griffier hierover in overleg treden met de gemeentesecretaris.

  • 3.

    Als overleg met de gemeentesecretaris als bedoeld in lid 2 niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het Reglement van Orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van 1200 euro voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van 100 euro per raadszetel.

Artikel 6 Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen aan politieke partijen of met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie;

    • b.

      giften;

    • c.

      uitgaven die betaald moeten worden van vergoedingen ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

    • d.

      uitgaven die op basis van de Rechtspositieverordening raads- en commissieleden declarabel zijn;

    • e.

      opleidingen voor raadsleden, voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers;

    • f.

      uitgaven voor activiteiten direct verbonden aan een verkiezingscampagne;

  • 3.

    Bij twijfel over de rechtmatigheid van de besteding van de vergoeding, beslist het presidium.

Artikel 7 Voorschot bijdrage fractieondersteuning

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.

  • 2.

    In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 8 Wijzigingen in het ledenaantal van een fractie

  • 1.

    Indien het zeteltal van een fractie als gevolg van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 5, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 9 Overschotten in en kalenderjaar

  • 1.

    Elke fractie heeft het recht om maximaal de helft van het bedrag fractieondersteuning per jaar als saldo over te hevelen naar het volgende jaar. Eventuele overige niet uitgegeven middelen worden aan de gemeente teruggestort.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid moet in het jaar waarin Gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden het saldo fractieondersteuning op 1 april van dat jaar geheel worden teruggestort naar de gemeente.

Artikel 10 Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning. Dat gebeurt onder overlegging van een verslag aan de griffier conform het in bijlage 1 opgenomen ’Verslagformulier fractieondersteuning’ met onderliggende betalingsbewijzen.

  • 2.

    Er wordt jaarlijks een kascontrolecommissie ingesteld. De kascontrolecommissie bestaat uit twee leden die het presidium uit de eigen gelederen kiest. De commissie zal steekproefsgewijs de formulieren met onderliggende betalingsbewijzen controleren.

  • 3.

    De bevindingen van de kascontrolecommissie worden via de lijst ingekomen stukken ter kennisname van de raad gebracht.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na vaststelling.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ’Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019’.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Goes in de openbare vergadering van 4 juli 2019

de griffier

drs. B.C. vanDoornum

de voorzitter

drs. M.Mulder MSc.