Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2019 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het reglement van orde en andere werkzaamheden van de raad.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2019 | nieuwe regeling | 16-07-2019 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Voorbesprekingsronde: de ronde die aan elke raadsvergadering vooraf gaat met
als doel een aantal onderwerpen of voorstellen te behandelen, volgens de/het door de agendacommissie op te stellen agenda en tijdschema.
Behandelmemo: een memorandum dat bij een te behandelen stuk wordt gevoegd waarin kort (het doel van) de activiteit, de wijze van behandeling en de mogelijke uitkomsten van de activiteit worden omschreven.
Amendement: voorstel tot wijziging van een in behandeling zijnde concept-besluit;
Sub-amendement: voorstel tot wijziging van een in behandeling zijnde amendement;
Motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
Voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
Initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel;
Burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van initiatiefgerechtigden om een onderwerp op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
Artikel 3 Waarneming van de voorzitter
De raad bepaalt in zijn eerste vergadering na de periodieke verkiezing van zijn leden:
Artikel 5 Overleg van fractievoorzitters
Beraadslaging in het fractievoorzittersoverleg over onderwerpen genoemd in artikel 5:
5 lid 7 In het geval van een buitengewoon ernstige situatie met ingrijpende gevolgen voor de gemeente, roept de voorzitter van het overleg op verzoek van de voorzitter van de raad de fractievoorzitters met spoed bijeen;
2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 8 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging en benoeming wethouders
Het onderzoek van de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van (een )nieuw benoemde (lid) leden geschiedt door een commissie, bestaande uit drie leden.
Die commissie wordt voor elk onderzoek opnieuw door de raad benoemd, op voorstel van de voorzitter; de raad geeft tevens aan wie van die leden voorzitter van de commissie is.
Paragraaf 1 Tijd van vergaderen; voorbereiding
Artikel 10 Tijd en plaats van vergaderen
De vergaderingen beginnen om 19.30 uur en worden in beginsel uiterlijk om 23.00 uur beëindigd. Indien blijkt dat het niet mogelijk is de vergadering binnen de genoemde eindtijd af te handelen, dan brengt de voorzitter op een door hem te bepalen moment tijdens een vergadering een voorstel van orde in om:
Wanneer een voorstel of onderwerp naar het oordeel van de raad of van een meerderheid van de deelnemers aan een voorbespreking onvoldoende voorbereid wordt geacht, kan de raad besluiten of kan in voorbespreking verzocht worden tot terugzending naar het college om aanvulling. De agendacommissie bepaalt in welke vergadering het voorstel of onderwerp opnieuw geagendeerd wordt.
Een voorstel van het college aan de raad kan tot vaststelling van de agenda in raadsvergadering door het college worden aangevuld of aangepast, ambtshalve of als een meerderheid van de deelnemers aan de voorbespreking daarom vraagt. Hetgeen bepaald in lid 6 van dit artikel ten aanzien van verzending van voorstellen bij een aanvullende agenda, is van overeenkomstige toepassing
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
De stukken die dienen als toelichting op de raadsvoorstellen of een te behandelen onderwerp, worden gelijktijdig met het verzenden van de stukken voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien ná dit tijdstip stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
Steunfractieleden, mits hun naam aan de griffier is doorgegeven en is vastgesteld dat hun naam op de kandidatenlijsten voor de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezing voorkomt, hebben toegang tot de ter inzage liggende stukken voor de raadsleden. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is van toepassing.
Artikel 13 Openbare kennisgeving
De vergadering wordt door aankondiging in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huis-bladen, alsmede op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht, zoals vermelding op internet op de site www.wijkbijduurstede.nl.
Paragraaf 2 Orde van de vergadering
Wordt ingesproken over een onderwerp dat niet op de agenda staat, dan krijgt de inspreker uiterlijk binnen drie weken –met daarbij het streven om het eerder gereed te hebben- van het college schriftelijk bericht over de wijze waarop hetgeen hij naar voren heeft gebracht, wordt betrokken bij de beleidsvorming. Een afschrift van dat bericht wordt aan de raadsleden gestuurd.
Artikel 18 Informatie van de portefeuillehouder
Indien een portefeuillehouder daarom op de dag van de raadsvergadering aan de voorzitter van de raad, door tussenkomst van de griffier, heeft verzocht,
biedt de voorzitter die portefeuillehouder bij het agendapunt “Informatie van de portefeuillehouder”, bij het onderdeel Podium, de gelegenheid de raad over actuele en/of spoedeisende zaken te informeren.
De leden, de voorzitter, de griffier, en voor zover van toepassing de wethouders en de secretaris, hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het verslag onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Voor zover geen ingrijpende wijzigingen zijn voorgesteld, worden die direct in het ontwerp verwerkt en wordt het aangepaste verslag verzonden.
Per te behandelen onderwerp of voorstel in de debatfase geldt voor de eerste termijn per fractie een spreektijd van maximaal 5 minuten.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp of voorstel, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin dat plaats vindt, over het in behandeling zijnde onderwerp of voorstel het woord ontzeggen. De gedragscode voor bestuurders 2019 van de gemeente Wijk bij Duurstede is overeenkomstig van toepassing.
Indien de voorzitter heeft voorgesteld dat een persoon, die bij het agendapunt spreekrecht zijn mening over een te behandelen onderwerp naar voren heeft gebracht, aan de beraadslagingen moet kunnen deelnemen, beslist de raad voordat de beraadslaging over dat onderwerp begint. De artikelen 23 en 24 zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 33 Toepassing rechten van raadsleden
Maakt een raadslid gebruik van een recht als nader omschreven in de artikelen
35, 38, 39 en 40 van het reglement, en moet de behandeling daarvan apart
plaatsvinden, dan wordt een raadslid daartoe gelegenheid geboden bij het
agendapunt “Rechten van raadsleden”, bij het onderdeel Podium.
Een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp of voorstel moet om 09.00 uur van de dag voorafgaande aan de dag van een raadsvergadering bij de griffier zijn ingediend. Betreft de motie een onderwerp met een spoedeisend karakter dan kan de motie nog vóór de aanvang van een raadsvergadering worden ingediend. De motie wordt pas in behandeling genomen nadat de raad met de aangegeven spoedeisendheid heeft ingestemd.
Een motie die direct volgt op de uitkomst van een gevoerde interpellatie, als bedoeld in artikel 38, of de behandeling van schriftelijke vragen, bedoeld in artikel 39, wordt niet in dezelfde vergadering behandeld, maar in de eerstvolgende. In het geval de indiener van de motie daarbij aangeeft dat onmiddellijke behandeling noodzakelijk is, vindt die behandeling plaats nadat de raad met het aangegeven spoedeisend karakter heeft ingestemd.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste tweemaal vierentwintig uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd, alsmede de te stellen vragen.
Artikel 39 Schriftelijke vragen
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording, indien spoedeisend, in de eerstvolgende en bij mondelinge beantwoording direct bij het punt “Rechten van raadsleden” nadere inlichtingen vragen omtrent het door het college of de burgemeester gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist. Het bepaalde in artikel 38, lid 7, betreffende het vragen van aanvullende informatie is van dienovereenkomstige toepassing.
Indien is verzocht om verstrekking van schriftelijke inlichtingen, vindt die verstrekking en de behandeling daarvan plaats overeenkomstig het bepaalde in artikel 39. Wanneer mondelinge inlichtingen worden gevraagd, worden de verlangde inlichtingen in de eerstvolgende of in de daarop volgende raadsvergadering gegeven bij agendapunt “’Rechten van raadsleden”.
Artikel 43 Plaatsing burgerinitiatiefvoorstel op agenda
Een door de raad toegewezen verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de raadsagenda wordt teruggeleid naar de griffier voor het doen voorbereiden van een voorstel over het te volgen traject en de agendering voor een volgende vergadering. Dit voorstel wordt binnen een termijn van veertien dagen als ingekomen stuk voor de raad ter inzage gelegd.
Wanneer een burgerinitiatiefvoorstel voor een raadsvergadering is geagendeerd, nodigt de voorzitter van de raad de eerste drie ondertekenaars van een verzoek dan wel drie door de initiatiefnemers aan te wijzen vertegenwoordigers schriftelijk uit voor de vergadering waarin over het verzoek zal worden beraadslaagd.
In het geval de in het tweede lid genoemde belanghebbenden er behoefte aan hebben te kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over het burgerinitiatiefvoorstel in de debatfase van een raadsvergadering, dan moet dat vóór de aanvang van de vergadering aan de griffier van de raad zijn verzocht. Bij aanvang van de behandeling van het burgerinitiatiefvoorstel stelt de voorzitter het verzoek aan de orde. De raad beslist.
7 Lidmaatschap van andere organisatie
Artikel 46 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad of een lid van het college, dat door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van een algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft de plicht om verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als hiervoor bedoeld aan de orde zijn (geweest). Bij het onderdeel Podium wordt hem bij het agendapunt Rechten van raadsleden daartoe de mogelijkheid geboden, mits hij dat voor aanvang van de vergadering bij de griffier heeft gemeld.
Wanneer een lid van de raad het raadslid als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, dan besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgelegd in artikel 40 van dit reglement zijn van overeenkomstige toepassing.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Vóór de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en de beraadslaging daarover geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van het gestelde in de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet, het voornemen heeft de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 juli 2019
De raad voornoemd,
De griffier,
M.A.C. van Esterik
De voorzitter,
A. van Vliet-Kuiper
Toelichting op het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede.
Het reglement is (met als uitzondering de spelregels rondom de voorbesprekingsronde), net als het huidige reglement van orde voor een zeer groot deel gebaseerd op de VNG modelverordening.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De burgemeester is voorzitter van de raad. Artikel 125, derde lid, van de Grondwet en artikel 9 van de Gemeentewet schrijven dit dwingend voor. De burgemeester heeft het recht op grond van artikel 21 van de Gemeentewet in de vergadering aan de beraadslaging deel te nemen. Als voorzitter zorgt hij onder andere voor de handhaving van de orde in de vergadering.
Artikel 3 Waarneming van de voorzitter
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De Gemeentewet eist dat de raad de vervanging van de griffier regelt (artikel 107d, eerste lid). In het tweede lid is daarover een bepaling opgenomen. In verband met artikel 22 Gemeentewet (verschoningsrecht) is in het derde lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging. Rechtspositionele bepalingen omtrent de beëdiging, woonplaats etcetera zijn niet in dit reglement opgenomen, aangezien dat beter geregeld kan worden in de ambtsinstructie voor de griffier, die de raad vaststelt.
Artikel 7 Aanwezigheid wethouders en secretaris
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 8 Onderzoek geloofsbrieven
Met de geloofsbrief geeft de voorzitter van het centraal stembureau aan de benoemde kennis van zijn benoeming. Bij deze brief moeten enkele in de Kieswet vereiste stukken worden gevoegd, waaruit blijkt, dat de benoemde voldoet aan de eisen om als lid van de raad toegelaten te kunnen worden. Het onderzoek van de geloofsbrieven moet in een openbare vergadering gebeuren.
Ingevolge artikel V4 van de Kieswet beslist de raad over de toelating van zijn leden. De tekst van de eed of verklaring en belofte die een raadslid bij het aanvaarden van het raadslidmaatschap moet afleggen, is in artikel 14 van de Gemeentewet vastgelegd. Het ligt voor de hand om voor het benoemen van wethouders ook een commissie voor het onderzoek naar de geloofsbrieven in te stellen. Dit artikel is ook van toepassing als er geen wethouder van buiten, maar uit de raad wordt benoemd, de incomptabiliteiten en nevenfuncties dienen immers opnieuw beoordeeld te worden.
In een aantal gevallen blijkt behoefte te bestaan aan een regeling van wat onder een fractie moet worden verstaan. De Gemeentewet kent een dergelijk begrip niet maar gaat onder andere in artikel 33, tweede lid, wel uit van het bestaan van in de raad vertegenwoordigde groeperingen (recht op fractie-ondersteuning). In veel gemeenten bestaan regelingen ten aanzien van vergoedingen aan fracties, faciliteiten voor fracties en bijvoorbeeld steunfractieleden. Na het vaststellen van de uitslag van de verkiezingen vindt de eerste zitting van de raad plaats. Bij de aanvang van deze zitting worden de leden die op dezelfde lijst hebben gestaan, als één fractie beschouwd. De fractie gebruikt in de vergadering van de raad de aanduiding die zij boven de kandidatenlijst hadden staan. Op deze wijze is de relatie tussen de fractie in de raad en de fractie op de kandidatenlijst voor de burger duidelijk. Het kan echter voorkomen dat een fractie geen aanduiding boven de kandidatenlijst heeft staan. In een dergelijk geval deelt de fractie in de eerste vergadering de aanduiding mee.
In de loop van een zittingsperiode kan het voorkomen dat leden de raad verlaten. Het beëindigen van de zitting in de raad kan verschillende oorzaken hebben. Raadsleden kunnen ongeneeslijk ziek zijn, een conflict met hun fractie hebben, te weinig tijd hebben voor het raadswerk en zo zijn er nog vele redenen denkbaar. In een dergelijk geval vindt er een verandering in de samenstelling van de fractie plaats. Als dit het geval is, deelt de fractie dit aan de voorzitter mede.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereiding
Artikel 10 Tijd en plaats van vergaderen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
In dit artikel gaat het, naast om de geheime stukken, om de zogenaamde ‘achterliggende’ stukken waarvan vaak in de raadsvoorstellen melding wordt gemaakt (ambtelijke adviezen, toelichtende nota's, etc.).
Artikel 13 Openbare kennisgeving
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Paragraaf 2 Orde van de vergadering
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 16 Opening vergadering; quorum
De vergadering kan beginnen, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden aanwezig is en de presentielijst heeft getekend. Het tweede lid voorziet in een procedure voor een tweede vergadering indien het vereiste aantal leden niet op komt dagen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 18 Informatie van de portefeuillehouder
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 23 Aantal spreektermijnen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 25 Handhaving orde en schorsing
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 25 Beslissing; stemverklaring
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 28 Stemming over zaken
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 29 Stemming over amendementen en moties
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 30 Stemming over personen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 31 Herstemming over personen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 32 Beslissing door het lot
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 33 Toepassing rechten van raadsleden
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 36 Voorstellen van orde
Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raad. Bij staken van de stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, lid 4 van de Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde is bijvoorbeeld het schorsen van een vergadering voor overleg. Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dient de procedure van een initiatiefvoorstel (artikel 37 van het RvO van Wijk bij Duurstede) gevolgd te worden.
Artikel 37 Initiatiefvoorstellen
Met de wetswijziging van de Gemeentewet per 1 februari 2016 is het vanaf dan verplicht dat het college wensen en bedenkingen over het voorstel kenbaar moet kunnen maken. Pas daarna kan de raad een besluit nemen over het betreffende initiatiefvoorstel.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 39 Schriftelijke vragen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Deze bepaling vormt een aanvulling op het voorgestelde artikel 155, eerste lid, van de Gemeentewet met betrekking tot het vragenrecht. Het is dan ook een facultatieve bepaling. Het karakter van het vragenkwartier verschilt van het recht van interpellatie. Het recht van interpellatie heeft als instrument een zwaarder politiek karakter. In het vragenkwartier kunnen leden van de raad het college om inlichtingen vragen over het door hem gevoerde bestuur, waarbij het om de actualiteit dient te gaan. Feitelijke vragen worden geacht vooraf (via de griffie) aan de ambtelijke organisatie te zijn gesteld.
Hoofdstuk 5 Burgerinitiatiefvoorstel
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 43 Plaatsing burgerinitiatiefvoorstel op agenda
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hoofdstuk 6 Begroting en rekening
Artikel 43 Procedure begroting
De desbetreffende procedure kan jaarlijks of in zijn algemeenheid voor een langere periode worden bepaald.
Artikel 44 Procedure rekening/jaarverslag
De desbetreffende procedure kan jaarlijks of in zijn algemeenheid voor een langere periode worden bepaald.
Hoofdstuk 7 Lidmaatschap van andere organisatie
Artikel 45 Verslag; verantwoording
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hoofdstuk 8 Besloten vergadering
Een besloten vergadering van de raad is een officiële vergadering, waarbij de vergaderregels van het reglement van orde in acht genomen dienen te worden, voor zover de bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering. In artikel 23 van de Gemeentewet zijn procedurevoorschriften opgenomen voor ‘het sluiten van de deuren’, de wijze waarop een vergadering een besloten vergadering wordt.
In dit artikel wordt uitwerking gegeven aan artikel 23, vierde en vijfde lid, van de Gemeentewet.
Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 25 van de Gemeentewet nodig.
Artikel 49 Opheffing geheimhouding
In de aangehaalde artikelen wordt aan de raad de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te heffen; stukken die niet per se aan hem behoeven te zijn overgelegd. In het onderhavige artikel is nu ter zake een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.
Hoofdstuk 9 Toehoorders en pers
Artikel 50 Toehoorders en pers
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 51 Maatregelen van orde
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 52 Geluid- en beeldregistraties
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Bijlage 1: behorende hij het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
Spelregels voor het houden van een voorbesprekingsronde,
telkens voorafgaande aan een raadsvergadering
2Doelstelling voorbesprekingsronde; steunfractieleden
Een voorbesprekingsronde is in principe openbaar.
6Wie mogen aan een voorbesprekingsronde deelnemen
Aan een voorbesprekingsronde nemen per onderwerp deel: één lid van een fractie of één steunfractielid per fractie en een of meer leden van het college, zulks afhankelijk van het onderwerp.
8De voorzitter en gespreksleider, hun taken
Van de door de agendacommissie daartoe aangewezen onderwerpen wordt door de tussenkomst van de griffier een samenvattend verslag gemaakt, inhoudende de omschrijving van het onderwerp, de namen van de deelnemers aan de bespreking, een korte omschrijving van de informatie die is verstrekt, wie er hebben ingesproken en welke afspraken er zijn gemaakt.
10Vergoeding steunfractieleden
De steunfractieleden die volgens een getekende presentielijst hun fractie hebben vertegenwoordigd in een voorbesprekingsronde en de gespreksleiders van de voorbesprekingsronde die volgens een getekende presentielijst gespreksleider zijn geweest krijgen een vergoeding gelijk aan leden van een door de raad, het college of de burgemeester ingestelde commissie.
In de gevallen waarin deze spelregels of het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad niet voorzien, neemt de voorzitter van de bespreking van een onderwerp een beslissing.
Deze spelregels maken deel uit van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad (versie maart 2016) en treden dus gelijktijdig in werking.
Bijlage 2: behorende hij het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
Spelregels (protocol) betreffende het burgerinitiatiefvoorstel
Toe- of afwijzing van een burgerinitiatiefvoorstel
De raad toetst het burgerinitiatiefvoorstel aan het bepaalde in deze spelregels (protocol) en beslist of dat voorstel op de agenda van een raadsvergadering wordt geplaatst, met dien verstande dat ten minste twee weken moeten zijn gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin de raad over het verzoek beslist.
Binnen drie weken nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekend gemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een in de gemeente verschijnend huis-aan-huisblad en op de andere in de gemeente gebruikelijke wijzen, waaronder de website.
Bijlage 3: behorende bij het Reglement van orde voor zijn vergadering en andere werkzaamheden van de raad
Tekst van artikelen in de Gemeentewet, die in het reglement worden aangehaald.
De raad stelt een reglement van orde voor zijn vergadering en andere werkzaamheden vast.
De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan de raad overgelegde stukken vervalt, indien de oplegging niet door de raad in zijn eerstvolgende vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd.
De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan de leden van de raad overgelegde stukken wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel, indien het stuk waaromtrent geheimhouding is opgelegd aan de raad is voorgelegd, totdat de raad haar opheft. De raad kan deze beslissing alleen nemen in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht.
Op grond van een belang, in artikel 10 van de WOB, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de burgemeester of een commissie, ten aanzien van de stukken die zij aan het college overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.