Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent kostencompensatie (Regeling kostencompensatie werkgevers gemeente Schagen 2017) |
Citeertitel | Regeling kostencompensatie werkgevers gemeente Schagen 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Schagen/CVDR461927.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2019 | nieuwe regeling | 28-11-2017 | 1700 604 |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Re-integratieverordening gemeente Schagen 2017, het Burgerlijk Wetboek, de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en de relevante Europese wet- en regelgeving.
Artikel 2. Doelstelling regeling
Deze regeling beoogt werkgevers te stimuleren een dienstbetrekking aan te gaan met personen die arbeidsvermogen hebben, maar die aangewezen zijn op tijdelijke ondersteuning om aan het werk te komen of te blijven.
De werkgever draagt er zorg voor dat er geen sprake is van verdringing van arbeid. Dat wil zeggen dat de werkgever in een periode van zes maanden voorafgaand aan de subsidieverlening, geen arbeidsovereenkomsten tot het verrichten van soortgelijke arbeid heeft beëindigd vanwege bedrijfseconomische redenen of voornemens is deze te beëindigen;
Artikel 7. Vaststelling en uitbetaling kostencompensatie
De compensatie van tijdelijk productieverlies door verminderde loonwaarde (artikel 5 lid 1 sub e) wordt in één keer uitbetaald nadat de arbeidsovereenkomst tenminste een half jaar heeft geduurd, of naar rato wanneer de arbeidsovereenkomst eerder eindigt om in de werknemer gelegen redenen. Duurt de arbeidsovereenkomst langer dan een half jaar, dan wordt de kostencompensatie in meerdere termijnen betaald.
De kostencompensatie wordt geweigerd indien niet voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden en verplichtingen, of de kostencompensatie niet noodzakelijk wordt geacht voor de arbeidsinschakeling van de werknemer. De subsidie wordt in ieder geval niet noodzakelijk geacht als de werkgever voor dezelfde persoon in dezelfde functie al kostencompensatie heeft ontvangen, of aanspraak kan maken op loonkostensubsidie volgens artikel 10c en 10d van de Participatiewet en hoofdstuk 3 van de Re-integratieverordening gemeente Schagen 2017.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 28 november 2017
Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen,
Gemeentesecretaris
De heer N.H. Swellengrebel
burgemeester
Mevrouw M.J.P van Kampen-Nouwen
Het doel van de kostencompensatie werkgevers is het bieden van een compensatie van het feit dat voor de belanghebbende tenminste het wettelijk minimumloon moet worden betaald, terwijl de werkgever de belanghebbende (nog) niet ten volle kan inzetten. Het verschil in arbeidsproductiviteit kan op deze manier worden gecompenseerd. De re-integratie van de belanghebbende wordt hierdoor gestimuleerd of bespoedigd. De subsidie wordt niet alleen ingezet voor tijdelijk verminderde loonwaarde, maar kan ook worden ingezet voor scholingskosten, speciale kleding of gereedschap, en voor bijvoorbeeld extra begeleiding door de werkgever. Het beleid van de gemeente komt tot uitdrukking in de hoogte van de subsidie, de termijn en de aan de subsidie verbonden voorwaarden.
De bevoegdheid van het college om een voorziening gericht op arbeidsinschakeling aan te bieden is gelegen in artikel 7 lid 1 onderdeel a Participatiewet. Op grond van artikel 8a lid 1 onderdeel a Participatiewet dient de gemeenteraad bij verordening regels te stellen omtrent het aanbieden van deze voorzieningen. De regeling Kostencompensatie werkgevers gemeente Schagen 2017 kent zijn oorsprong in artikel 15 van de Re-integratieverordening gemeente Schagen 2017. De Participatiewet bevat geen bepalingen ten aanzien van specifieke voorzieningen. Bij het inzetten van een kostencompensatieregeling moet de Europese regelgeving in acht worden genomen.
Bij de bepaling van de doelgroep is rekening gehouden met de Europese regelgeving over staatssteun. Als de doelgroep ruimer is of de soort ondersteuning buiten de criteria valt, moet de Europese commissie worden geïnformeerd en wordt de steun beoordeeld.
Niet alleen de Europese regelgeving is leidend bij de keuze. De kostencompensatie is aanvullend op andere instrumenten en bedoeld voor personen die zonder deze kostencompensatie niet bij een werkgever in dienst worden genomen.
Bij de inzet van de kostencompensatie past ook een afweging tussen de toepassing van de praktijkroute en de kostencompensatie. De praktijkroute is bedoeld voor personen waarvan niet zeker, maar waarschijnlijk is dat zij geen volledige loonwaarde hebben. De kostencompensatie is bedoeld voor personen die na een inwerktijd, volledige loonwaarde hebben.
De voorwaarden zijn – voor zover nodig – ontleend aan de Europese regelgeving. Maar ook hiervoor geldt dat wij willen waken voor verdringing en werkgevers niet zonder reden willen bevoordelen. Tegenover het voordeel voor de werkgever staat een verplichting om de werknemer in te werken en te begeleiden. Om te waarborgen dat deze voorziening rechtmatig en doelmatig wordt ingezet door de werkgever, worden evaluatiemomenten ingebouwd. Dit om misbruik van de regeling te voorkomen.
De vergoeding op grond van deze regeling wordt verstrekt aan de werkgever. Dit in tegenstelling tot een vergoeding voor een opleiding op grond van artikel 9 van de Re-integratieverordening gemeente Schagen 2017. Deze vergoeding kan verstrekt worden aan de werkzoekende.