Organisatie | Westerkwartier |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
geen
Onbekend
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2019 | 25-05-2020 | nieuwe regeling | 09-04-2019 |
Ouders zijn primair verantwoordelijk voor het naar school brengen van hun kind. Het leerlingenvervoer is niet bedoeld om ouders te ontlasten van hun verantwoordelijkheid voor een goede schoolgang van hun kinderen. Het leerlingenvervoer is aangepast vervoer of een tegemoetkoming in de kosten voor eigen vervoer tussen de structurele verblijfplaats van de leerling en zijn school. De vorm van bekostiging van leerlingenvervoer sluit zoveel mogelijk aan op de individuele mogelijkheden en eventuele beperking van de leerling. De gemeentelijke verantwoordelijkheid is vastgelegd in de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. Hoe de gemeente haar taak vormgeeft is vast gelegd in de Verordening leerlingenvervoer gemeente Westerkwartier 2019 (vastgesteld door de gemeenteraad) en in deze Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek gemeente Westerkwartier 2019 (vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders).
Formulieren die onjuist of onvolledig zijn ingevuld, worden door de gemeente beschouwd als een niet ontvankelijke aanvraag. De aanvrager wordt dan in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen twee weken te corrigeren of aan te vullen. Wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt, wordt de aanvraag zonder de bewijsstukken afgehandeld of buiten behandeling gesteld. De gemeente stelt de aanvrager hiervan op de hoogte.
Wanneer de leerling tijdelijk in een andere gemeente verblijft, bijvoorbeeld in verband met noodzakelijke opvang, dient een aanvraag voor een vervoersvoorziening bij die gemeente ingediend te worden. Vakantie van de ouders geldt overigens niet als reden voor noodzakelijke opvang van de leerling elders.
Artikel 5 De leerling heeft twee woonverblijven
Als er sprake is van een parttime structureel woonverblijf op een tweede locatie, zoals een logeerhuis, zorgboerderij of bij co-ouderschap dan valt het vervoer van school naar deze tweede locatie in beginsel onder het leerlingenvervoer, mits aan alle andere voorwaarden wordt voldaan. De gemeente waar het logeerhuis of de zorgboerderij of tweede woning zich bevindt is verantwoordelijk voor het vervoer. Hier gelden de volgende regels:
Artikel 7 Vaststellen drempelbedrag
Het drempelbedrag wordt jaarlijks bepaald op grond van de vastgestelde tarieven voor een twee ster-abonnement Noord- Nederland (jaarabonnement gereduceerd tarief), zoals op 1 januari voorafgaand aan het nieuwe schooljaar is gepubliceerd.
Artikel 8 Vervoer naar buitenschoolse opvang
In de verordening is aangegeven dat leerlingenvervoer het vervoer tussen de woning en de school betreft. De woning is gedefinieerd als ‘de plaats waar de leerling structureel en feitelijk verblijft. Het college staat vervoer van school naar een opvangadres na schooltijd, anders dan het woonadres toe indien voldaan wordt aan de onderstaande voorwaarden:
De vervoerder stemt in met vervoer naar het opvangadres en brengt hiervoor geen meerkosten bij ouders of gemeente in rekening. De vervoerder heeft aangegeven dat hij bereid is de leerling af te zetten bij een opvangadres indien dit adres op de route ligt van de taxi(bus), waarin de leerling wordt vervoerd. De route van de taxi(bus) is gebaseerd op de woon- en schooladressen van de leerlingen.
In de toelichting op de Verordening leerlingenvervoer staan de erkende richtingen binnen het bijzonder onderwijs. Een bepaalde onderwijskundige methode wordt niet tot het begrip ‘richting’ gerekend. Hiermee worden onder andere bedoeld: Jenaplanscholen, Montessorischolen, Iederwijsscholen, Leonardoscholen, gepersonaliseerd onderwijs etc.
Artikel 11 Hoogbegaafde leerlingen
Binnen de gemeente Westerkwartier wordt gestreefd naar een inclusieve samenleving. Passend onderwijs is bij voorkeur thuis nabij onderwijs, eventueel met extra ondersteuning. Elke basisschool in de gemeente Westerkwartier heeft een aanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Voor hoogbegaafde leerlingen die aanvullende ondersteuning nodig hebben, organiseren de schoolbesturen plusklassen. Voor hoogbegaafde leerlingen met een complexe problematiek, een extra zorgvraag of met gedragsproblemen wordt een speciale voorziening ontwikkelt in de regio.
Is er alleen sprake van hoogbegaafdheid dan kan deze leerling terecht op een school nabij thuis en is er geen grond voor leerlingenvervoer. Indien de verder weg gelegen school een eigen keuze is van de ouders, dan kan er ook geen aanspraak worden gemaakt op een vervoersvoorziening op grond van het leerlingenvervoer.
Om de afstand te bepalen gebruikt de gemeente de ANWB-route planner (http://www.anwbrouteplanner.nl). Hierbij wordt uitgegaan van de kortste route auto/fiets.
Artikel 13 Vergoeding van eigen vervoer
De vergoeding wordt berekend over 200 schooldagen of wanneer het vervoer niet direct start bij aanvang van het schooljaar, de daadwerkelijke aantal schooldagen.
Is de stage een onderdeel van het onderwijsprogramma (opgenomen in de schoolgids) en krijgt de leerling dagelijks leerlingenvervoer naar de school, dan bestaat in alle redelijkheid en billijkheid (niet al te ver weg) aanspraak op leerlingenvervoer naar het stageadres. Het stageadres wordt dan ook als school aangemerkt.
Hier geldt echter ook de dichtstbijzijnde toegankelijke stage. Stageplaatsen moeten zo veel mogelijk dicht bij het huis- of het schooladres liggen. Ook moeten de stagetijden aansluiten op de reguliere schooltijden. Op die manier kan het stagevervoer worden gecombineerd met het reguliere schoolvervoer.
De oefenbeschikking houdt in dat de leerling gaat oefenen met het zelfstandig reizen met het openbare vervoer. De kosten hiervan worden vergoed. Ook voor een eventuele begeleider. Hiermee wordt de zelfredzaamheid van de leerling vergroot en draagt bij aan een soepele overgang naar het voorgezet onderwijs.
Let op! Een leerling die vanuit de omgeving Leek, Tolbert of Zevenhuizen de speciale school voor basisonderwijs ’t Hoge Holt in Roden bezoekt, wordt vanaf de leeftijd vanaf negen jaar onderzocht of hij zelfstandig of met begeleiding naar deze school kan fietsen. Het advies van het ondersteuningsteam van ’t Hoge Holt is hierbij bepalend.
Een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust en veiligheid op te volgen. De regels zijn door de vervoerder duidelijk kenbaar gemaakt. Alle regels staan in het Publieke Vervoer Folder Leerlingenvervoer. Deze wordt aan het begin van het seizoen aan alle leerlingen en ouders verstrekt.
Het college kan een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, tijdelijk of voor de rest van het schooljaar de toegang tot dit vervoer ontzeggen. Het ontzeggen van het vervoer vindt plaats als is gebleken dat de leerling door zijn gedrag of anderszins de orde in het vervoermiddel verstoort of de veiligheid van het vervoermiddel en inzittenden in gevaar brengt. Het belangrijkste is dat altijd de aanwijzingen van de vervoerder wordt opgevolgd. De ouders hebben de plicht om de leerling dan zelf naar school te brengen.