Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Stimulering Bewonersinitiatieven Veiligheid Den Haag 2019 |
Citeertitel | Subsidieregeling stimulering bewonersinitiatieven veiligheid Den Haag 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling stimulering bewonersinitiatieven veiligheid Den Haag 2019 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-07-2019 | 01-01-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 16-07-2019 | RIS303128 PBS/2019.9 |
De Subsidieregeling Stimulering Bewonersinitiatieven Veiligheid Den Haag 2015 is op 31 december 2018 verlopen. Het college is van mening dat bewonersinitiatieven Veiligheid belangrijk zijn voor de veiligheid en leefbaarheid van de Haagse wijken, zoals vermeld in het college-akkoord 2018-2022. Derhalve is een nieuwe regeling noodzakelijk. In 2019 wordt de regeling, volgens aanbeveling 3 van het Rekenkameronderzoek van de Rekenkamer Den Haag, geëvalueerd.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling stimulering bewonersinitiatieven veiligheid Den Haag 2019:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.
Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor buurtinterventieteams (BIT), buurtpreventieteams (BPT), nachtpreventieprojecten, straatvertegenwoordigersprojecten die de veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte kunnen bevorderen en nieuwe projecten die de veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte kunnen bevorderen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Hoofdstuk 3 De kosten en de subsidie
Artikel 3:1. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen slechts de volgende gemaakte redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoelt in artikel 2:1 :
a. de kosten van professionele ondersteuning. De ondersteuning bestaat uit inhoudelijke of administratieve ondersteuning, dan wel een combinatie hiervan;
b. de kosten voor aanschaf van communicatieapparatuur, voor zover deze door de politie voor de veiligheid van de subsidieontvangers, noodzakelijk wordt geacht;
c. overige kosten, bestaande uit onder meer de kosten van kleding, kantoorartikelen, zendvergunningen, zendmachtigingen en dergelijke.
Artikel 3:2. Hoogte van de subsidie
De subsidie voor professionele ondersteuning bedraagt ten hoogste:
a. voor buurtinterventieteams, buurtpreventieteams en nachtpreventieprojecten: € 18.000,- verdeeld over een tijdvak van drie jaar waarbij in het eerste jaar 45%, in het tweede jaar 30% en in het derde jaar 25% wordt verleend;
b. voor straatvertegenwoordiging: € 8.000,- verdeeld over een tijdvak van twee jaar waarbij in het eerst jaar 65% en in het laatste jaar 35% wordt verleend.
Subsidie voor overige kosten bedraagt:
a. voor buurtinterventieteams en buurtpreventieteams: ten hoogste € 7.000,- in het jaar van oprichting, en ten hoogste € 4.000,- in de hierop volgende jaren, verhoogd met € 1000,- voor elke vijf deelnemers boven de vijftien;
b. voor nachtpreventieprojecten: ten hoogste € 13.000,- in het jaar van oprichting, en ten hoogste € 7.000,- in de hierop volgende jaren, verhoogd met € 2.000,- voor elke vijf deelnemers boven de vijftien;
c. voor straatvertegenwoordigersprojecten: ten hoogste € 2.000,- ongeacht het aantal deelnemers.
Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 een subsidieplafond van € 277.000,-.
Artikel 4:2. Wijze van verdeling
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
In aanvulling op de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de verordening over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:
b. een beschrijving van de activiteiten en meerjarenbegroting waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en de doelen die met de activiteiten worden beoogd
Bij een aanvraag voor een buurtinterventieteam, buurtpreventieteam of nachtpreventieproject wordt tevens overgelegd een actuele samenwerkingsovereenkomst met de politie en het betreffende stadsdeel, welke overeenkomst in ieder geval dient te bevatten:
a. hoe vaak, op welke tijden en met hoeveel leden gesurveilleerd wordt, met als minimum eenmaal per week voor een buurtinterventieteam of buurtpreventieteam en eenmaal per twee weken voor een nachtpreventieproject;
b. op welke wijze het team knelpunten signaleert;
c. de met de politie gemaakte begeleidings- en ondersteuningsafspraken.
De subsidie wordt per jaar verstrekt. De verleningsbeschikking vermeldt de subsidievorm en, tenzij de verlening in de vorm van een waarderingssubsidie wordt verstrekt, de wijze waarop deze wordt vastgesteld.
Artikel 5:5. Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede lid en derde lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld.
Het college kan afwijken van de artikelen 3:1 en 3:2 voor zover toepassing gelet op het belang van de bevordering van de veiligheid en leefbaarheid in de openbare orde leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin het is geplaatst en werkt terug tot 1 januari 2019.
Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2020.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering Bewonersinitiatieven Veiligheid Den Haag 2019.