Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Jeugd |
Citeertitel | Klachtenregeling Jeugd |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | klachtenregeling jeugd |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-07-2019 | nieuwe regeling | 02-07-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân
een klachtencommissie die belast is met de behandeling van bovengenoemde klachten moet worden ingesteld. Voor klachten over de ingezette/in te zetten jeugdhulpverlening is de commissie bevoegd te beslissen in eerste en enige instantie. Voor overige klachten waaronder de toegang tot de jeugdhulpverlening heeft de klachtencommissie een adviserende rol in eerste instantie richting het college.
Gelet op paragraaf 4.2a van de Jeugdwet en hoofdstuk 9 van de Awb;
vast te stellen de volgende "Klachtenregeling Jeugd" gemeente Súdwest-Fryslân;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen van een klager over de wijze waarop een bestuursorgaan, een lid daarvan of een medewerker zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van:
De klachtencommissie stelt de klager, de verantwoordelijk leidinggevende en de beklaagde, binnen zes weken nadat de klager zich tot de klachtencommissie heeft gewend schriftelijk en met redenen omkleed in kennis van haar oordeel en/of advies over de klacht. De klachtencommissie kan de behandeling van de klacht voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk, met redenen omkleed, mededeling gedaan aan de klager en aan de beklaagde.
Indien het voor de klachtencommissie niet mogelijk is de klacht te behandelen binnen de termijnen in het zesde lid, doet zij daarvan binnen deze termijnen schriftelijk mededeling aan de klager, de verantwoordelijk leidinggevende en degene over wie wordt geklaagd. Verder uitstel is mogelijk voor zover de klager daarmee schriftelijk instemt.
Artikel 8 Het niet (verder) behandelen van een klacht
Artikel 9:8 van de Awb is van overeenkomstige toepassing op het niet in behandeling nemen van klachten in de zin van deze regeling.
Binnen vier weken na de ontvangst van het oordeel van de klachtencommissie over de klacht over de verlening van jeugdhulp deelt het college mede of het naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen en zo ja welke. De beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de klachtencommissie, de klager, de beklaagde en diens leidinggevende.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Voor de behandeling van de klacht kan de klachtencommissie relevante stukken inzien met inachtneming van het bepaalde in de Algemene verordening gegevensbescherming en het bepaalde in de Jeugdwet.