Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Verordening werkgeverscommissie 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie 2019
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 81q van de Gemeentewet
  3. artikel 81r van de Gemeentewet
  4. artikel 81s van de Gemeentewet
  5. artikel 81t van de Gemeentewet
  6. artikel 81u van de Gemeentewet
  7. artikel 81v van de Gemeentewet
  8. artikel 107 van de Gemeentewet
  9. artikel 107a van de Gemeentewet
  10. artikel 107b van de Gemeentewet
  11. artikel 107d van de Gemeentewet
  12. artikel 107e van de Gemeentewet
  13. artikel 156 van de Gemeentewet
  14. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-07-201901-01-2019nieuwe regeling

02-01-2019

gmb-2019-179640

61811-2018

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie 2019

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

 

Gezien het voorstel van de klankbordcommissie;

 

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 81q tot en met 81v en 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT VAST TE STELLEN:

de Verordening werkgeverscommissie 2019

Artikel 1a Taken en bevoegdheden t.a.v. griffier en griffiepersoneel

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen, alsmede het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling, nadat de raad voor de eerste maal de arbeidsvoorwaarden heeft vastgesteld.

  • 3.

    De werkgeverscommissie wijst uit haar midden een lid aan voor het voeren van overleg met de commissie voor Georganiseerd Overleg; dit lid laat zich terzake bijstaan door de griffier.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 1b Taken en bevoegdheden ten aanzien van de gemeentelijke Ombudsman

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de gemeentelijke ombudsman, zoals die door de raad aan haar zijn geattribueerd, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 81 q (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de gemeentelijke ombudsman) en artikel 81 q, tweede lid van de Gemeentewet (vervanging van de ombudsman).

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen, alsmede het wijzigen van de Verordening rechtspositie gemeentelijke Ombudsman Groningen, nadat de raad voor de eerste maal deze verordening rechtspositie heeft vastgesteld.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • 1.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • 2.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • 3.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • 1.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • 2.

    het leiden van de vergaderingen;

  • 3.

    het doen naleven van deze verordening;

  • 4.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • 5.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 3 januari 2019, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2019.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie 2019'.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 2 januari 2019.

griffier,

ToonDashorst.

voorzitter,

Peter denOudsten.

BESLUIT DELEGATIE WERKGEVERSCHAP RAAD AAN WERKGEVERSCOMMISSIE

 

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

 

Gelezen het voorstel van de klankbordcommissie Groningen, Haren en Ten Boer

 

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat de raad tot de eerste vaststelling van de arbeidsvoorwaarden besluit en het wenselijk acht om het wijzigen van de regelingen en beleidsregels respectievelijk het vaststellen van nieuwe regelingen en beleidsregels over arbeidsvoorwaarden bij de griffie aan de werkgeverscommissie te delegeren;

 

Besluit vast te stellen:

 

Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie.

Artikel 1 Gedelegeerde bevoegdheden

Aan de door de gemeenteraad ingestelde werkgeverscommissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet behoudens het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaarden.

Artikel 2 Intrekking geldend delegatiebesluit

Met de inwerkingtreding van dit besluit worden het delegatiebesluit d.d. 22 februari 2012, nr. 6g, ingetrokken.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 3 januari 2019, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2019.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatiebesluit werkgeverschap raad’.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 2 januari 2019.

ToonDashorst,

griffier.

Peter denOudsten,

voorzitter.