Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leiden

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent de oktoberviering (Beleidsregels 3 oktoberviering 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeiden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent de oktoberviering (Beleidsregels 3 oktoberviering 2019)
CiteertitelBeleidsregels 3 oktoberviering 2019
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels 3 oktoberviering 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Leiden/CVDR386096/CVDR386096_4.html
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-2019nieuwe regeling

11-06-2019

gmb-2019-179484

190334

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent de oktoberviering (Beleidsregels 3 oktoberviering 2019)

De burgemeester van de gemeente Leiden;

 

gelet op artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht

 

besluit vast te stellen de: Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent de oktoberviering Beleidsregels 3 oktoberviering 2019

Artikel 1. Voorrangsrecht 3 October Vereeniging

  • 1.

    De 3 October Vereeniging heeft gedurende de 3 oktoberviering het voorrangsrecht op het vrije gebruik van de openbare weg uitsluitend ten behoeve van voor algemeen publiek toegankelijke evenementen die deel uitmaken van de standaardviering.

  • 2.

    De hier bedoelde openbare weg ten behoeve van de standaardviering bestaat uit de straten, wegen, pleinen en grachten die zijn opgenomen in het convenant met 3 October Vereeniging, alsmede extra locaties van de openbare weg, opgenomen in de evenementenvergunning, ten behoeve van de viering niet behorend tot het gebied van de standaardviering.

  • 3.

    Een aanvullend evenement georganiseerd door een Leidse horeca ondernemer met een geldige drank- en horecavergunning, is alleen mogelijk indien:

    • a.

      hiervoor een evenementenvergunning is verleend;

    • b.

      de 3 October Vereeniging geen gebruik maakt van haar voorrangsrecht;

    • c.

      het aanvullend evenement niet in strijd is met de aard van de 3 oktoberviering;

    • d.

      het evenement geen onaanvaardbare hinder veroorzaakt voor door de 3 October Vereniging georganiseerde onderdelen van de viering; en

    • e.

      handhaving van de in de vergunning van de 3 October Vereeniging vastgelegde geluidnormen niet onmogelijk wordt gemaakt.

Artikel 2. Kalenderprocedure

De aanvragen voor evenementenvergunningen voor de 3 oktoberviering worden behandeld volgens een kalenderprocedure die jaarlijks uiterlijk op 1 juli door het College van Burgmeester en Wethouders wordt vastgesteld.

Artikel 3. Indieningstermijnen

  • 1.

    Een aanvraag voor een evenementenvergunning voor de 3 oktoberviering dient uiterlijk 12 weken vóór evenement bij de burgemeester te worden ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet ten behoeve van de 3 oktoberviering dient uiterlijk vier weken voor het evenement bij de burgemeester te worden ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag voor een standplaatsvergunning tijdens de 3 oktoberviering dient uiterlijk 2 weken voor het evenement te worden ingediend.

  • 4.

    Op aanvragen die later dan de in lid 1, 2 en 3 genoemde termijnen worden ingediend kan mogelijk niet tijdig, dat wil zeggen, vóór het evenement, worden besloten.

Artikel 4. Calamiteiten- en vluchtroutes

  • 1.

    Objecten, zoals podia, buitentaps en overkappingen, en andere bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mogen niet worden geplaatst op de in de bijlage aangegeven calamiteitenroutes voor hulpdiensten en vluchtroutes.

  • 2.

    Objecten, zoals podia, buitentaps en overkappingen en andere bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn alleen toegestaan indien deze zijn opgenomen in een (evenementen-)vergunning.

  • 3.

    Objecten, zoals podia, overkappingen, en andere bouwwerken , geen gebouwen zijnde, zijn nooit toegestaan op de volgende locaties:

    • a.

      Hoek Turfmarkt/Ceciliastraat;

    • b.

      Het trottoir van de Turfmarkt;

    • c.

      Hoek Lange Mare/Ceciliastraat;

    • d.

      Hoek Rapenburg/Lange Brug;

    • e.

      Gehele Breestraat inclusief het trottoir;

    • f.

      Sint Jansbrug ter hoogte van de keerlus Oude Rijn- Donkersteeg;

    • g.

      Visbrug;

    • h.

      Kruispunt voor de Waaghoofdbrug aan de Aalmarktzijde.

Artikel 5. Overkappingen/objecten

  • 1.

    De doorrijdhoogte onder een overkapping is minimaal 4.20 meter. De doorrijdbreedte is ten minste 5 meter. De overkapping is maximaal 10 meter lang. Het (tent-)zeil dient aantoonbaar minimaal van brandklasse 2 zijn.

  • 2.

    Aaneengesloten overkappingen zijn niet toegestaan. Tussen overkappingen moet een afstand van 5 meter vrij en onoverdekt blijven.

  • 3.

    Brandkranen dienen te allen tijde vrij te blijven van obstakels en voor direct gebruik toegankelijk te zijn.

Artikel 6. Crowdmanagement

  • 1.

    Aan een evenementenvergunning voor een aanvullend evenement georganiseerd door een Leidse horecaondernemer kan de burgemeester nadere voorschriften verbinden zoals bedoeld in artikel 2.25 van de Apv.

  • 2.

    In een vergunning als bedoeld in lid 1 wordt in ieder geval opgenomen dat de organisator van het evenement zelf verantwoordelijk is voor crowdmanagement en dient, indien daartoe aanleiding is, adequate maatregelen dient te treffen.

  • 3.

    In een vergunning als bedoeld in lid 1 wordt in ieder geval opgenomen dat de organisator van het evenement een veiligheidsplan dient over te leggen waarin de volgende zaken aan de orde komen:

    • a.

      De grootte en plaats van het podium;

    • b.

      Het soort publiek;

    • c.

      Het te verwachten aantal netto bezoekers op de locatie/bij het evenement;

    • d.

      Mogelijkheden voor compartimentering van het terrein;

    • e.

      Het type muziek, het soort optreden, de artiest en de duur van het evenement;

    • f.

      Afspraken rondom het informeren van het publiek bij een incident;

    • g.

      Naam en bereikbaarheid van de podiumbeheerder, welke ten tijde van het evenement te allen tijde aanwezig is op of rond het podium;

    • h.

      Andere genomen maatregelen ten behoeve van garanderen veiligheid bezoekers;

    • i.

      Aantal in te zetten toezichthouders/beveiligers vanuit de organisatie van het evenement om toe te zien op de publieksdichtheid en andere veiligheidsaspecten.

  • 4.

    Aanwijzingen van de politie dienen door de organisator opgevolgd te worden.

Artikel 7. Afstandsnorm muziekpodia/geluidsbronnen, geluidsmetingen

  • 1.

    Muziekpodia en/of geluidsbronnen mogen niet op een zodanige afstand van elkaar geplaatst worden dat metingen van de toegestane geluidsnormen niet meer betrouwbaar zijn. Muziekpodia en/of geluidsbronnen dienen minimaal 35 meter van elkaar geplaatst te zijn, gerekend vanaf het hart van de muziekpodia en/of geluidsbronnen.

  • 2.

    Teneinde een correcte geluidsmeting te waarborgen kan de burgemeester nadere voorschriften stellen met betrekking tot de richting van geluidinstallaties, de situering van podia, de locatie van meetpunten en dergelijke.

  • 3.

    De evenementenvergunning bevat een plattegrond met de locaties waarop de geluidsmetingen worden uitgevoerd.

  • 4.

    De burgemeester kan op een evenementlocatie, indien daartoe aanleiding is, tijdens de 3 oktoberviering een lagere geluidsnorm vaststellen.

Artikel 8. Eco-glazen met statiegeld

[vervallen]

Artikel 9. Procedure bij meerdere aanvragen voor hetzelfde aanvullende evenement/podiumlocatie

Indien voor een locatie meerdere aanvragen zijn ingediend en voor die locatie op grond van de evenementenkalender maar één vergunning kan worden verleend, vindt, nadat toepassing is gegeven aan artikel 1 van deze regeling, de vergunningverlening door een loting onder de betreffende aanvragers plaats.

Artikel 10. Intrekken oude beleidsregels

De Beleidsregels 3 oktoberviering 2016 worden ingetrokken.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 12. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels 3 oktoberviering 2019.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 11 juni 2019

dhr. H.J.J. Lenferink

Bijlage

Calamiteiten en Vluchtroutes

 

 

 

Toelichting

 

Nota-toelichting Artikel 8 Eco-glazen met statiegeld

Gebleken is dat grote (stadsbrede) evenementen gepaard gaan met veel (zwerf)afval. Een groot deel hiervan is afkomstig van de plastic wegwerpbekers, die onder meer worden verstrekt op evenementen. Dit veroorzaakt overlast voor omwonenden en heeft negatieve effecten op het (stedelijk) milieu. Veel wegwerpbekers belanden als zwerfafval op straat of in de grachten. Deze drijven via de Rijn af naar Katwijk en vervolgens in de zee. Om deze nadelige effecten te voorkomen, kan voor (stadsbrede)evenementen het gebruik van eco-glazen worden voorgeschreven bij het verstrekken van dranken op het evenemententerrein. Deze regels zijn ook van toepassing als op basis van een tapontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet zwakalcoholische dranken op het evenement worden geschonken. De bepaling bevat een definitie van “eco-glas”. Het gebruik van eco-glazen heeft een positief effect op het (stedelijk) milieu en zorgt voor minder overlast voor de omwonenden. Er wordt minder (zwerf)afval geproduceerd, er wordt minder wegwerpplastic gebruikt, er vindt minder verbranding van plastic plaats en er belandt minder plastic op de afvalberg of in zee. Uit onderzoek en ervaringen met andere evenementen (waaronder de Gentse feesten (België), de stadsbrede invoering van het gebruik van eco-glazen in Amsterdam, Festival Werfpop en de kerstmarkt in Leiden) is gebleken dat de invoering van eco-glazen een geschikt middel is om deze doelen te bereiken. Tevens is gebleken dat het gebruik van eco-glazen alleen effectief is als hiervoor statiegeld moet worden betaald van minimaal 1 euro. Andere maatregelen (zoals het plaatsen van prullenbakken of het opleggen van een opruimplicht, het vissen van het drijvend plastic met een schepboot en het spannen van drijfnetten rondom het gebied van de Nieuwe Rijn) zijn niet voldoende gebleken om genoemde doelen te bereiken. Door het gebruik van eco-glazen worden exploitanten en consumenten gestimuleerd bij te dragen aan het verminderen van het gebruik, de productie en het afval van plastic in het belang van het milieu. Op Europees niveau zullen er naar verwachting op korte termijn soortgelijke bepalingen worden vastgesteld (zie het Voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn betreffende de vermindering van de effecten van bepaalde kunststof producten op het milieu (2018/0172(COD), 28 mei 2018). Deze richtlijn heeft tot doel de effecten van bepaalde kunststof producten voor eenmalig gebruik op het milieu en op de menselijke gezondheid te voorkomen en te verminderen, en de overgang naar een circulaire economie met milieuvriendelijke, vernieuwende bedrijfsmodellen, producten en materialen te bevorderen.