Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Horecabeleid: 'Gastvrij Venray!' |
Citeertitel | Horecabeleid: 'Gastvrij Venray!' |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Horecabeleid gemeente Venray |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2019 | wijziging horecabeleid | 08-07-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Venray heeft op 8 juli 2019 het horecabeleid ‘Gastvrij Venray!’ vastgesteld op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Venray.
De Gemeente Venray heeft onderstaand horecabeleid ‘Gastvrij Venray!’ vastgelegd via de website: www.beleidvenray.nl/horecabeleid.
Op deze beleidswebsite vindt u overzichtelijk de gemeentelijke visie op horeca, hoe u een horecazaak kunt beginnen (procedures), welke spelregels er gelden, een aantal tips verantwoord, veilig en duurzaam ondernemen en een aantal horecagerelateerde zaken (zoals afspraken over mengvormen winkel/horeca (blurring), shishalounges en paracommerciële instellingen).
Venray is gezellig en knus, een dorp met stadse voorzieningen en met een aantrekkelijk centrum, mede door de vele horeca. In 2011 is Venray uitgeroepen tot Beste Binnenstad 2011-2013. Om een goede binnenstad te blijven is samenwerking met Venrayse horecaondernemers en ondernemersorganisaties van groot belang. Horeca van hoge kwaliteit draagt bij aan de populariteit van Venray. Bovendien levert het werkgelegenheid op en stimuleert het de lokale economie. Op deze site lees je welke spelregels er gelden voor de horeca. Ook hebben we een aantal tips voor je!
Ben je ondernemer? Net als bewoner, houd je rekening met je omgeving en je buren. Je zorgt ervoor dat het voor iedereen prettig wonen en verblijven is. Als gemeente stellen wij regels en kaders, maar geven de integere ondernemer ook graag veel vertrouwen. Dit levert bijzondere horeca-initiatieven op die Venray nog aantrekkelijker maken. De balans tussen een aantrekkelijk én veilig Venray is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Ruimte voor initiatieven en vertrouwen gaan gepaard met grote verantwoordelijkheden. Als een ondernemer deze verantwoordelijkheid niet aan blijkt te kunnen, dan treffen we maatregelen.
Het horecabeleid staat niet op zichzelf. Het is een kader dat samen met andere gemeentelijke kaders en visies moet zorgen voor het behoud en de verdere ontwikkeling van Venray als aantrekkelijke gemeente om in te wonen, te werken en te verblijven. Op basis van de visie en aan de hand van onderstaande uitgangspunten realiseert Venray de ambities van ruimte voor ontwikkeling en waarborgen van kwaliteit:
Horeca kent enorm veel verschijningsvormen en dankzij creatieve ondernemers komen er naast hotels, restaurants en cafés nog steeds meer vormen bij. In Venray verstaan we onder horeca elk openbaar pand of openbare ruimte waar je structureel en tegen betaling kan eten en drinken (of afhalen) en/of waar amusement of ontspanning wordt aangeboden. De exacte definitie is in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen onder het begrip: openbare inrichting.
In een bestemmingsplan (onder de Omgevingswet is dat het Omgevingsplan) is vastgelegd welke activiteiten of functies waar mogen plaatsvinden. Zo is onder andere in het bestemmingsplan/omgevingsplan aangegeven waar horeca mag plaatsvinden en waar niet. De bestemmingsplannen/omgevingsplannen vind je op: www.ruimtelijkeplannen.nl.
Een horecabedrijf starten: exploitatievergunning
Wil je een onderneming starten waarin je eten, drinken of rookwaren gaat verkopen? Of laat je mensen overnachten? Dan heb je een exploitatievergunning nodig. Start je een onderneming waar je alcohol verkoopt of schenkt? Dan heb je naast een exploitatievergunning ook een drank- en horecavergunning nodig. Kijk vooraf in het bestemmingsplan of je in jouw pand een horecabedrijf mag starten.
Voorwaarden exploitatievergunning
In de exploitatievergunning staat onder andere:
De exploitatievergunning is pand- en persoonsgebonden, dat wil zeggen dat de vergunning wordt afgegeven op een specifiek adres en de vergunning wordt afgegeven aan een specifieke (natuurlijke of rechts)persoon of (natuurlijke of rechts)personen; zij is niet overdraagbaar aan een ander. Ook geldt een vergunning alleen voor de activiteiten waarvoor vergunning is aangevraagd. Als de aard van het horecabedrijf (type bedrijf) wijzigt dient daarvoor een nieuwe vergunning te worden aangevraagd.
Looptijd exploitatievergunning
De exploitatievergunning heeft een looptijd voor onbepaalde tijd (artikel 1:7 APV). Bij uitzondering kan de gemeente hiervan afwijken (bijv. bij gebruik van waterpijpen).
Is of wordt een vergunning een schaarse vergunning (meer geïnteresseerden dan er ruimte is), dan heeft de vergunning een tijdelijk karakter.
Wijzigingen exploitatievergunning
Het vergunningstelsel is zo opgebouwd dat wijzigingen binnen de bestaande vergunningen kunnen worden aangevraagd. Denk hierbij aan een wijziging wegens een verbouwing van het pand of het toevoegen van een leidinggevende. Deze wijzigingen dienen tijdig gemeld te worden. Uiteraard worden deze getoetst aan de wet- en regelgeving.
Als de vergunninghouder wijzigt (bijvoorbeeld door een wijziging van de rechtsvorm, wijziging in samenstelling van een vennootschap, et cetera) dient een volledig nieuwe vergunning aangevraagd te worden.
Niet gebruiken exploitatievergunning
Als je een exploitatievergunning niet binnen een jaar na onherroepelijk te zijn geworden gebruikt (de horeca-inrichting exploiteert niet), dan kan de vergunning worden ingetrokken. Een drank- en horecavergunning vervalt overigens van rechtswege na een jaar als er geen gebruik van wordt gemaakt.
Aanwezigheidsplicht exploitant / beheerder
Voor vergunde horeca-inrichtingen geldt een aanwezigheidsplicht. Dit houdt in dat wanneer de inrichting geopend is, een leidinggevende die vermeld is op de vergunning aanwezig moet zijn. De leidinggevende wordt genoemd op de aanhangsels (bijlagen) van de vergunningen. Omdat van een leidinggevende verwacht mag worden dat hij/zij de verantwoordelijkheid voor de exploitatie kan dragen, worden bepaalde eisen gesteld.
Een wijziging in leidinggevenden (bijschrijven of afmelden) kan binnen de bestaande vergunning worden aangevraagd. De bijlage wordt dan aangepast. Dit kan via het formulier ‘aanvraag wijziging leidinggevende) dat je vindt op de website van de gemeente Venray. Na de melding en bevestiging van ontvangst daarvan kunnen leidinggevenden meteen in de inrichting aan de slag. De leidinggevenden worden onder andere getoetst op hun levensgedrag (antecedenten) en indien alcohol wordt geschonken dient de persoon ook voldoende kennis te hebben van sociale hygiëne.
Vergunningaanvragers c.q. vergunninghouders worden automatisch aangemerkt als leidinggevende en moeten dus aan alle eisen voldoen.
Toetsing aanvraag exploitatievergunning
Een exploitatievergunning ziet toe op de bescherming van de openbare orde en veiligheid en de invloed op het woon- en leefklimaat in de omgeving van de horeca-inrichting. Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt getoetst op:
De gemeente Venray past de wet Bibob toe bij vergunningaanvragen. Deze wet wordt toegepast om te voorkomen dat criminele activiteiten worden gefaciliteerd met gemeentelijke vergunningen. Voor meer informatie over wet Bibob zie de website van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Alcohol verkopen: drank- en horecavergunning nodig
Als je alcohol wilt verkopen, heb je een drank- en horecavergunning of een ontheffing nodig. Je leest er meer over op de website van de gemeente Venray. Elk horecabedrijf heeft een exploitatievergunning nodig. Daarnaast heb je misschien ook een reclamevergunning nodig.
Aan de verlening van een drank- en horecavergunning worden andere eisen gesteld dan bij de exploitatievergunning het geval is. Zo moet de inrichting aan bepaalde bouwkundige eisen voldoen, die in landelijke regels zijn vastgelegd. Ook moeten de leidinggevenden volgens de Drank- en Horecawet voldoen aan landelijk vastgestelde (zedelijkheids)eisen en beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne. U betaalt voor de behandeling van een aanvraag leges, naast die van een eventuele aanvraag exploitatievergunning. Aanvragen voor horecagerelateerde vergunningen worden zo veel mogelijk gecombineerd behandeld, zodat er geen tijdsverlies optreedt omdat over meerdere vergunningen een besluit moet worden genomen.
Slijterijen moeten voor de verkoop van sterke drank altijd een drank- en horecavergunning hebben, maar hebben geen exploitatievergunning nodig. Ook wordt voor slijterijen de wet Bibob niet toegepast. De drank- en horecavergunning is persoons- en inrichtingsgebonden.
De gemeente berekent kosten om de vergunning in behandeling te nemen (leges). Deze leges worden gerekend voor de handelingen die voor de behandeling nodig zijn. De aanvrager is deze leges ook verschuldigd als de vergunning wordt geweigerd. De legesverordening van de gemeente legt jaarlijks vast hoe hoog de leges per aangevraagde vergunning zijn.
Openings- en sluitingstijden horeca
Openings- en sluitingstijden van horecagelegenheden, zoals bars en cafés, zijn vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening. Meer informatie over openings- en sluitingstijden en het willen afwijken daarvan vind je op de website van de gemeente Venray.
In de regeling geluid is vastgelegd op welke tijden en hoeveel geluid je mag produceren in of buiten je horecabedrijf.
Verantwoord, veilig en duurzaam ondernemen
Verantwoord, veilig en duurzaam ondernemen
Van ondernemers verwachten wij dat zij verantwoordelijkheid nemen voor de effecten die hun inrichting en publiek op de omgeving kunnen hebben. Deze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de voordeur van de inrichting of de grens van het terras. Verantwoord omgaan met alcohol, goed contact onderhouden met de wijkagent en de lokale ondernemersvereniging, het schoon houden van de stoep en het tijdig informeren van de buren wanneer er een feestje plaatsvindt is, naast goed fatsoen, de verantwoordelijkheid die we van ondernemers verwachten. Het is de manier waarop we de schaarse ruimte met elkaar delen.
Toegankelijkheid voor mensen met een beperking
In Nederland hebben ongeveer 2 miljoen mensen een beperking. Veel van hen lopen dagelijks letterlijk en figuurlijk tegen obstakels aan. En dat is onwenselijk. Het mag niet zo zijn dat mensen worden belemmerd in hun kansen om mee te doen aan de samenleving.
Hoe toegankelijk is jouw horecagelegenheid? Kunnen mensen met een beperking gemakkelijk terecht, ook bij het toilet? Hoe gastvrij ben je voor de groeiende groep ouderen of voor mensen die slecht ter been zijn? Op de website van KHN lees je meer over toegankelijkheid. Verder kan het Gehandicaptenplatform Venray jou nader informeren en advies geven. Maak hier gebruik van, zodat iedereen van jouw horecagelegenheid kan genieten.
Hoe duurzaam is jouw bedrijf? Ook de horeca is steeds meer bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en met het thema duurzaamheid. Duurzaamheid lees je ook terug in de factsheet ‘Trends in de horeca’ van KHN: puur, persoonlijk, peer-2-peer, hyperactieve levensstijl, samenwerken en gezondheid zijn de zes trends voor de komende tijd.
Wat dacht je van rietjes van riet of van pasta in plaats van plastic? Rietjes van plastic zijn funest voor het milieu en zijn het op één-na-meest gevonden soort plastic in de oceaan! Terrasverwarmers op gas? Liever niet! Elektrische of infrarood verwarming heeft de voorkeur. Meer tips en ideeën over duurzaamheid in de horeca vind je op de website van misset horeca: van besparen op energie tot het tegengaan van voedselverspilling en van circulaire horeca tot milieuvriendelijk overnachten. Hoe duurzaam wordt jouw bedrijf? Echt werk maken van duurzaamheid in jouw bedrijf? Ga dan voor het Green Key keurmerk.
Veilig en gezond uitgaan (alcohol en drugs)
Als horecaondernemer moet je je houden aan de verplichtingen in de Drank- en Horecawet. Denk hierbij aan:
Als horecaondernemer neem je je verantwoordelijkheid op het gebied van alcoholmatiging. Happy hours, het stunten met dranktarieven en/of acties van onbeperkt drinken passen hier niet bij.
Drugs zijn verboden. Zorg als horecaondernemer dat je hier duidelijk over bent en dit ook communiceert, bijvoorbeeld via huisregels:
Verder kun je de bezoekers van jouw horecazaak informeren over de risico’s van druggebruik en stimuleren van bewuste keuzes. Als horecaondernemer ben je verantwoordelijk voor de veiligheid binnen je zaak en dus ook voor naleving van de Opiumwet. Het toezicht op de horecazaak ligt primair bij de ondernemer. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een (uitgebreide) toegangscontrole. Verder heb je een signalerende functie als het gaat om bezoekers die onwel (dreigen te) worden of andere gezondheidsincidenten.
Meer informatie vind je op de websites van het Trimbos instituut en op de website van Vincent van Gogh.
Het is de bedoeling dat we de afspraken die we met elkaar maken ook naleven. Dat geldt voor de ondernemers, de inwoners én voor de overheid. We sturen dan ook op naleving van de wettelijke regels door daarop toe te zien. Periodiek vindt er een controle van het horecabedrijf plaats. Op overtredingen wordt gehandhaafd. Toezicht en handhaving zijn erop gericht om overtredingen te beëindigen en herhaling te voorkomen. Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste interventie houden we rekening met:
a) de mogelijke gevolgen van de overtreding b) de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan c) het gedrag van de overtreder d) de voorgeschiedenis e) het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel: we passen die interventie toe die het minst ingrijpend is en het best passend is om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. Bepaald dient te worden welke interventie in de specifieke situatie de beste is In principe past de gemeente het bestuursrecht toe, tenzij wettelijke bepalingen anders bepalen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om strafrechtelijke op te treden door middel van het opmaken van een proces-verbaal.
Als gemeente volgen we een stappenplan voor overtredingen van de Drank- en Horecawet. Het stappenplan heeft als doel dat we op een eenduidige wijze handhaven bij overtredingen van de Drank- en Horecawet. Hierbij zijn onder meer de volgende aandachtspunten van belang:
toezichthouders van de gemeente Venray voeren de controles uit. Deze toezichthouders kunnen ook opsporingsbevoegdheid hebben. Bij een overtreding volgt een (schriftelijke) waarschuwing met mogelijkheid tot herstel. Bij een overtreding maakt de toezichthouder een rapportage op. Heeft de toezichthouder tevens opsporingsbevoegdheid dan kan hij/zij tevens boeterapport/proces-verbaal opmaken. Als het nodig is start de gemeente een bestuursrechtelijk traject
Contactpersoon horeca gemeente
Voor algemene vragen over horeca kun je contact opnemen met de frontoffice van het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving: (0478) 52 33 33 of infoVTH@venray.nl. Ben je van plan om een horecabedrijf te starten? Neem dan contact op met Pieter Driessen.
Paracommerciële instellingen en BV-constructies
Paracommercie is de verzamelterm voor horeca-activiteiten die plaatsvinden in paracommerciële instellingen. Een paracommerciële instelling is een rechtspersoon (vereniging, stichting) niet zijnde een naamloze vennootschap (NV) of besloten vennootschap (BV) met beperkte aansprakelijkheid, die zich richt op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. Voorbeelden van paracommerciële instellingen zijn sportverenigingen en wijkontmoetingscentra met een horecafunctie.
In de paracommerciële verordening Venray zijn onder meer de schenktijden van de diverse paracommerciële instellingen en bijeenkomsten van persoonlijke aard opgenomen. Om alcohol te kunnen schenken in een commercieel horecabedrijf of in een paracommerciële instelling is een drank- en horecavergunning vereist. Op basis van de DHW en de verordening kent een drank- en horecavergunning voor een paracommerciële instelling beperkingen. Zo mogen paracommerciële instellingen die zich richten op activiteiten van sportieve en recreatieve aard, van sociaal-culturele aard voor jongeren tot 25 jaar en van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard geen bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten gericht op derden (laten) organiseren, waarbij alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Paracommerciële instellingen die zich richten op activiteiten van sociaal-culturele aard mogen dergelijke bijeenkomsten beperkt (afhankelijk van de lokale situatie maximaal 8 keer per jaar) (laten) organiseren.
In Venray zijn er enkele stichtingen die bijvoorbeeld een theater exploiteren of andere sociaal-culturele activiteiten ontplooien en die voor hun activiteiten subsidie van de gemeente ontvangen. Sommige instellingen hebben de horeca-activiteiten ondergebracht in een BV, waarmee zij zijn gelieerd. Hierdoor vallen de horeca-activiteiten niet onder de paracommerciële verordening en gelden er geen beperkingen zoals die uit de DHW voortvloeien voor de paracommercie. De exploitatie en het beheer van de horeca in zulke BV-constructies vallen buiten de paracommerciële regelgeving. De notitie ‘Gunnen en Vertrouwen’ gaat in op het beleid rondom BV-constructies binnen gesubsidieerde instellingen.
Blurring: mengvormen winkel en horeca
We zien steeds meer de trend van functiemenging. De grens tussen functies als horeca, detailhandel, ambacht en vermaak vervaagt. Ook het schenken of verkopen van alcohol willen ondernemers aangrijpen om meer beleving te creëren. De Drank- en Horecawet verbiedt dit.
Als ondernemer in de gemeente Venray kun je echter wel mengvormen van winkel en horeca (ook wel ´blurring’ genoemd) toepassen als je over een gedoogbrief hiervoor beschikt. De gemeente gedoogt in dat geval dat een ondernemer op onderdelen de Drank- en Horecawet overtreedt. Bij ondernemers die beschikken over een gedoogbrief van de burgemeester, treedt de gemeente dan niet handhavend op.
Deelname vindt plaats onder de volgende spelregels.
De mengvorm-handelingen die zijn toegestaan, blijven duidelijk ondergeschikt aan de bestaande hoofdactiviteit. Het schenken of verkopen van alcohol staat niet op zichzelf, maar is gekoppeld aan het product of de activiteit van de onderneming. Het organiseren van een proeverij is maximaal 1 keer per week toegestaan (per onderneming).
In de gedoogbrief kunnen bijzondere voorwaarden en beperkingen worden gesteld in het belang van de openbare orde en veiligheid en alcoholmatiging/volksgezondheid. De gedoogbrief kan worden ingetrokken bij overtreding van de regels.
De toelating van een deelnemer kan te allen tijde worden ingetrokken bij overtreding van een algemene of bijzondere voorwaarde of beperking. Verder gelden dezelfde regels en handhavingsprocessen als voor reguliere horeca/detailhandel.
De burgemeester kan te allen tijde aanvullende regels of kaders toevoegen dan wel schrappen.
Meer informatie of aanmelden voor blurring? Kijk op de website van de gemeente Venray.
Wil je als horecaondernemer een evenement organiseren in Venray? Kijk dan ter inspiratie op www.beleidvenray.nl/evenementenbeleid. Hier vind je tips en spelregels om je evenement veilig, gezond en duurzaam te organiseren.
Het terrassenbeleid bevat regels en tips over het exploiteren van een (tijdelijk) terras. Het terrassenbeleid vind je op www.beleidvenray.nl/terrassenbeleid.
Shishalounges (gebruik van waterpijpen in de horeca)
Een horecabedrijf waar één of meer waterpijpen worden gebruikt door bezoekers wordt ook wel een shishalounge genoemd. In gemeente Venray mag géén shishalounge gevestigd zijn.
Shishalounges zorgen, anders dan bij reguliere horeca, bovengemiddeld vaak voor overlast in de omgeving. Zo blijkt uit ervaringen in diverse gemeenten in heel Nederland. Ook worden doorgaans veel uiteenlopende overtredingen geconstateerd bij shishalounges. Ook zijn er flink wat gezondheidsrisico’s (koolmonoxide) en brandveiligheidsrisico’s verbonden aan het gebruik van waterpijpen. Daarom geldt zowel in het kader van openbare orde en veiligheid als in het kader van de volksgezondheid dat we géén shishalounge in de gemeente Venray toestaan.
Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
Wanneer een exploitant in zijn horeca-inrichting kansspelautomaten wil neerzetten is een aanwezigheidsvergunning (op basis van de Wet op de kansspelen) vereist. Op de aanwezigheidsvergunning staat, behalve de gegevens van de horeca-inrichting, ook welke speelautomatenexploitant de kansspelautomaten beschikbaar stelt voor gebruik in de inrichting. Een aanwezigheidsvergunning is persoons- en inrichtingsgebonden en wordt voor vijf jaar verleend, tenzij de ondernemer een kortere termijn wenst.
Om te voorkomen dat bezoekers van horeca-inrichtingen eenvoudig toegang hebben tot kansspelautomaten en daarmee het risico op gokverslaving toeneemt, heeft de wetgever eisen gesteld aan het type horecabedrijf waar kansspelautomaten mogen staan. Zo dient een bedrijf in het bezit te zijn van een Drank- en Horecavergunning, moet een bezoek aan het horecabedrijf op zichzelf staan en dienen de activiteiten zich in belangrijke mate te richten op personen van 18 jaar en ouder. Er mogen bovendien maximaal twee kansspelautomaten aanwezig zijn. Alleen in speelautomatenhallen kunnen meer dan twee kansspelautomaten geplaatst worden en hiervoor is een afzonderlijke exploitatievergunning noodzakelijk.
, Burgemeester , Secretaris