Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent huisvesting Beleidsregels Urgenties Heerhugowaard 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels Urgenties Heerhugowaard 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2019 | nieuwe regeling | 02-04-2019 | BW19-0178 |
Alle begrippen en definities die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Gemeentewet, de Huisvestingswet 2014, de Algemene wet bestuursrecht en de Huisvestingsverordening Heerhugowaard 2019.
Artikel 2. Criteria voor urgenties op medische/sociale indicatie (verordening artikel 11a)
Artikel 3. Criteria voor urgenties op grond van calamiteit (verordening artikel 11e)
Er is sprake van een calamiteit als de bewoner de woning niet kan gebruiken door een onvoorziene gebeurtenis waarbij de woning verloren is gegaan of zodanig is beschadigd dat die redelijkerwijs niet meer te gebruiken is.
Artikel 4. Criteria voor urgenties op grond van mantelzorg (verordening artikel 11f)
Burgemeester en wethouders hanteren de volgende definitie voor mantelzorg:
“Mantelzorg is langdurige zorg die, niet in het kader van een hulpverlenend beroep, wordt aangeboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.”
Voor verzoeken tot toekenning van een huisvestingsindicatie en verzoeken tot indeling in een urgentiecategorie die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels blijven de beleidsregels van kracht die golden op het moment van aanvragen. Dat geldt zowel voor aanvragen waarop al een besluit is genomen als voor aanvragen die nog niet van een besluit zijn voorzien. Deze laatste worden afgehandeld conform de toen geldende beleidsregels.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 april 2019
Het college van burgemeester en wethouders van Heerhugowaard
De burgemeester,
De secretari
Bijlage aanvraag urgentie op grond van mantelzorg
Deze rapportage wordt gezamenlijk opgesteld door een hulpverleningsinstelling en de aanvrager die afhankelijk is van mantelzorg of mantelzorg moet verlenen aan een zorgbehoevende.
Rubriek AAlgemeen (in te vullen door de aanvrager)
naam en voorletters : ……………………………………………..……………………….
geboortedatum : ……………………………………………..…………………m/v
woonadres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
aantal kamers : ………….. (woon- en slaapkamers optellen)
□ flatwoning zonder lift □ benedenwoning
□ woonachting bij famillie / kennissen
□ anders, namelijk : ……………………………………………..……………………….
Bent u afhankelijk van zorg of bent u degene die zorg moet verlenen?
Geef een toelichting van welke zorg u afhankelijk bent. Nadat u een toelichting hebt gegeven, dient u Rubriek B in te laten vullen door een hulpverleningsinstelling.
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
Geef een toelichting welke zorg u moet verlenen. Nadat u een toelichting hebt gegeven, dient u Rubriek C in te laten vullen door een hulpverleningsinstelling.
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
Rubriek BAfhankelijk van zorg (in te vullen door een hulpverleningsinstelling)
Welke instelling of persoon is verantwoordelijk voor het verlenen van zorg aan cliënt?
naam instelling : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Waar bestaat de zorg uit waarvan uw cliënt afhankelijk is?
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Geef een toelichting waarom de zorg niet verleend kan worden in de huidige gemeente waar cliënt momenteel woonachtig is:
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Is er sprake van een zodanige urgente situatie waardoor verhuizen naar zelfstandige woonruimte op zeer korte termijn binnen of naar de regio Alkmaar noodzakelijk is?
………………………………………………………………………………………….……….
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………….…………………….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
Is een specifiek woningtype noodzakelijk vanwege (ernstige) medische problemen?
□ ja, namelijk : ……………………………………………..……………………………….
(voeg indien mogelijk verklaring arts/specialist toe)
De gemeente kan zich voor het vaststellen van de noodzaak laten adviseren door een ter zake deskundig persoon.
» Ga door naar Rubriek D Ondertekening.
Rubriek CZorgverlener (in te vullen door een hulpverleningsinstelling)
Cliënt moet noodzakelijke zorg verlenen aan een persoon binnen de regio Alkmaar.
De aanvrager moet zich binnen de regio Alkmaar vestigen, aangezien de aanvrager de persoon is waarvan de zorgbehoevende afhankelijk is.
naam instelling : ……………………………………………..……………………….
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Aan welke persoon in de regio Alkmaar moet noodzakelijke zorg worden verleend?
contactpersoon : ……………………………………………..…………………m/v
adres : ……………………………………………..……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………..……………………….
telefoonnummer : ……………………………………………..……………………….
emailadres : ……………………………………………..……………………….
Wat is de relatie tot deze persoon?
□ anders, namelijk : ……………………………………..……………………………….
Welke zorg moet worden verleend?
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Geef een toelichting waarom het niet tot de mogelijkheden behoort dat uw cliënt intrekt bij de zorgbehoevende.
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
………………………………………………………………………………………….……….
Is de zelfstandige woonruimte van de zorgbehoevende aangepast?
□ ja, de woonruimte heeft de volgende aanpassingen:
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
Wat is het woningtype van de zorgbehoevende?
□ gelijkvloerse woning met lift
□ rolstoeltoegankelijke woning
□ rolstoeldoorgankelijke woning
□ rollatordoorgankelijke woning
□ anders, namelijk: …………………………………………………………………………...
□ aantal kamers: …………… (woon- en slaapkamers optellen)
Is er sprake van een zodanige urgente situatie waardoor verhuizen naar zelfstandige woonruimte nabij de zorgbehoevende op zeer korte termijn in de regio Alkmaar noodzakelijk is? (voeg indien mogelijk verklaring arts/specialist toe)
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
…………………………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………….……….
» Ga door naar Rubriek D Ondertekening.
Het rapportageformulier dient te voorzien zijn van een handtekening en een stempel van de hulpverleningsinstelling die verhuizing noodzakelijk acht.
naam begeleid(st)er, dhr / mevr : …………………………………………………………….
handtekening begeleid(st)er : ……………………………………datum: …….……....
stempel hulpverleningsinstelling (verplicht):
naam cliënt, dhr / mevr : …………………………………………………………….
handtekening aanvrager : ……………………………………datum: …….……....
Welke informatie moeten er bij de aanvraag worden toegevoegd?
□ Kopie identiteitsbewijs (alle leden van het huishouden);
□ Inkomensverklaring van de belastingdienst van het afgelopen jaar van het gehele huishouden. De verklaring kunt u opvragen bij de belastingdienst; mocht dat (nog) niet beschikbaar zijn dan volstaat ook een jaaropgave(n);
□ Drie loonstroken van ieder gezinslid: Let op alleen toevoegen wanneer het inkomen boven de inkomensgrens ligt en er sprake is van een inkomstendaling;
□ Bijlage Verhuurdersverklaring (indien u direct voorafgaand aan de aanvraag in een zelfstandige huurwoning heeft gewoond);
□ Zwangerschapsverklaring waaruit drie maanden zwangerschap blijkt (indien van toepassing);
□ Relevante onderbouwing (mantel)zorg (indien van toepassing);
□ Uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van alle leden van het huishouden (die meeverhuizen), waar zowel het huidige (verblijf)adres als de historische (verblijf)adressen zijn opgenomen. Dit geldt alleen voor aanvrager(s) die niet woonachtig zijn in de gemeente Alkmaar.
(In te vullen door verhuurder van de huidige woning)
naam : ……………………………………………………………....……………………….
adres : ……………………………………………………………....……………………….
postcode / plaats : ……………………………………………………………....……………………….
adres huurovereenkomst: ……………………………………..……………………te:……………………….
emailadres : ……………………………………………………………....……………………….
bruto huurprijs : ………………………………... netto huurprijs: ………………………..………..
naam huurder : ……………………………………………………………....……………………….
geboortedatum : ………………...……………... huurder sinds: ….…………………………..……
naam medehuurder : ……………………………………………………………....……………………….
geboortedatum : ………………...……………... huurder sinds: ….…………………………..……
Heeft de (mede)huurder een betalingsachterstand?
□ nee □ ja, namelijk : ……………………………………(bedrag invullen)
Is hiervoor een betalingsregeling getroffen? □ ja □ nee
Is er de afgelopen 3 jaar een gerechtelijke procedure/vonnis geweest i.v.m. overlast/misdraging?
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
naam medewerker : ……………………………………………….. datum: …………………………….
DEZE BIJLAGE IS ALLEEN VAN TOEPASSING ALS DE GEMEENTE ZICH VOOR DE BEHANDELING VAN URGENTIE-AANVRAGEN LAAT ADVISEREN DOOR EEN INSTANTIE
(DE REGIONALE URGENTIE COMMISSIE)
1. Werkwijze van de Regionale Urgentiecommissie
De vergaderingen van de Commissie vinden plaats conform een jaarlijks te plannen vergaderschema waarbij uitgegaan wordt van de frequentie 1 keer per 2 weken. De vergaderstukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste één week voor aanvang van de vergadering bij de leden bezorgd. De vergaderingen zijn niet openbaar. De Commissie is bevoegd andere deskundigen voor de vergadering uit te nodigen. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Voor het houden van vergaderingen van de Commissie is vereist dat in ieder geval de voorzitter en 2 overige leden aanwezig zijn. De leden van de Commissie zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hun bij het verrichten van hun taak bekend is geworden met betrekking tot de aanvrager. De gegevens die met betrekking tot een verzoek om toekenning van een urgentie bekend zijn geworden, worden geregistreerd.
De Regionale Urgentiecommissie:
2. Samenstelling van de Regionale Urgentiecommissie
De Regionale Urgentiecommissie bestaat tenminste uit vier leden: een onafhankelijk voorzitter, een adviseur uit het maatschappelijke werk en afgevaardigden op voordracht van gemeenten en corporaties in de Regio Alkmaar. De administratieve ondersteuning van de Commissie wordt verzorgd door een secretaris. Naast de vaste vier leden wordt één vervangend lid aangewezen. De secretaris kan als vervanger dienen bij onvoldoende quorum.
Voor de benoeming van de leden wordt een voordracht gedaan door het regionaal bestuurlijk overleg wonen in de regio Alkmaar. Om praktische redenen vindt de daadwerkelijke benoeming plaats door burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen een keer herbenoemd worden Het lidmaatschap van de Commissie eindigt wanneer een lid van functie verandert of door schriftelijke opzegging van een lid. Binnen drie maanden wordt de functie weer opgevuld. Gedurende die periode wordt de vacante plaats vervuld door de plaatsvervanger.