Organisatie | Losser |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende regels omtrent instructie voor de griffier (Instructie griffier gemeente Losser) |
Citeertitel | Instructie griffier gemeente Losser |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Instructie griffier gemeente Losser, zoals vastgesteld door de raad op 24 april 2003.
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2019 | nieuwe regeling | 11-06-2019 |
De griffier draagt er zorg voor dat zijn vervanging tijdens verlof of aanwezigheid vanwege andere redenen adequaat geregeld is en de raad daarover geïnformeerd wordt.
Toelichting instructie griffier
Artikel 107a van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
Bij het opstellen van de instructie is rekening gehouden met de wijze waarop de raad vorm geeft aan het besluitvormingsproces.
De instructie is geschreven gericht op de ondersteuning van raadsleden, dit geldt ook voor commissieleden.
Artikel 1 Algemene ondersteuning
In dit artikel wordt de griffier gepositioneerd als de eerste adviseur van de gemeenteraad. Het gaat dus niet alleen om secretariële ondersteuning, maar ook om inhoudelijke ondersteuning zoals bedoeld in lid 3. In lid 2 wordt geregeld dat de griffier een belangrijke rol speelt in de informatievoorziening naar de raad toe. De griffier kan hierbij ten behoeve van de raad optreden als intermediair tussen de raad enerzijds en het college van burgemeester en wethouders anderzijds. In diverse andere verordeningen worden taken aan de griffier toebedeeld. In lid 4 wordt daar kortheidshalve naar verwezen. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan bepalingen opgenomen in het Reglement van Orde van de raad en de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning en de verordening op de werkgeverscommissie.
In artikel 19 van de Gemeentewet wordt nog steeds gesproken over de burgemeester die de oproeping voor de raad verzendt. De agendering van de raads- en commissievergaderingen gebeurt in de gemeente Losser in afstemming met de fractievoorzitters. Het is vanzelfsprekend dat de griffier hen ondersteunt.
De jaarplanning wordt vastgesteld door het presidium.
Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter en overige voorzitters
Artikel 107b van de Gemeentewet schrijft voor dat de griffier in de vergaderingen van de raad aanwezig is. De griffier of een van zijn vervangers treedt daarnaast ook op tijdens andere vergaderingen als ambtelijk ondersteuner van de voorzitter.
Artikel 4 Secretariaat en verslaglegging
De griffier voert het secretariaat voor de door de raad ingestelde commissies en is verantwoordelijk voor de verslaglegging. De griffier draagt zorg dat moties en toezeggingen worden opgenomen in het raadsinformatiesysteem en bekend worden bij het college van burgemeester en wethouders en bij de ambtelijke organisatie. De griffier overlegt periodiek met het managementteam over de afdoening van moties en toezeggingen.
Artikel 5 Communicatie van en voor de raad
De raad vertegenwoordigt alle inwoners van de gemeente. Het is van belang dat inwoners ook worden geïnformeerd omtrent hetgeen zich in en rondom de raad afspeelt. De griffier draagt hier zorg voor. Communicatie door de griffier vindt altijd plaats namens de gehele raad. Inwoners en instellingen kunnen op hun beurt ook interesse tonen in de raad. De griffier verstrekt informatie over de werkwijze van de raad en de mogelijkheden tot burgerparticipatie.
Artikel 6 Bestuurlijke besluitvorming
De griffier doet voorstellen voor het stroomlijnen van het besluitvormingsproces en de administratieve werkprocessen op de griffie. Dit ter ondersteuning van de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van de raadsleden.
De griffier ondersteunt de gemeenteraad onder meer door afstemmingsoverleggen te voeren met de burgemeester en de gemeentesecretaris. Met de voorzitters onderhoudt de griffier contacten.
De Gemeentewet bepaalt in artikel 107 dat de raad de griffier benoemt en ontslaat. Ten aanzien van het personeel van de griffie is in artikel 107 e, lid 2, bepaald dat de raad bevoegd is de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen en te ontslaan. De gemeenteraad is dus het bevoegd gezag. In de verordening op de werkgeverscommissie griffier worden nadere regels. Hierin is ook een mandaatregeling voor de griffier opgenomen. De personeelsleden van de griffie leggen aldus verantwoording af aan de griffier en de griffier aan de werkgeverscommissie.
Artikel 9 Afwezigheid griffier
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt geregeld op welke wijze om dient te worden gegaan met onvoorziene situaties. In de regel vindt er overleg plaats met de werkgeverscommissie en de burgemeester als voorzitter van de raad. Zo nodig worden de fractievoorzitters vervolgens geïnformeerd.