Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeente Terneuzen 2019 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Terneuzen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Budgethoudersregeling gemeente Terneuzen 2019 |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Terneuzen/CVDR430223.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2019 | nieuwe regeling | 09-07-2019 |
Artikel 2 Aanwijzing van budgethouders
Van de budgethouders en de door hen aangewezen vervangers en budgetbeheerders wordt een overzicht bijgehouden waaruit hun bevoegdheden blijken in het kader van deze regeling. Dit overzicht wordt jaarlijks voor 1 januari voorafgaand aan het begrotingsjaar opgesteld en door de directie vastgesteld. Bij eventuele productwijzigingen gedurende het jaar wordt de Tactisch leidinggevende van het desbetreffende team automatisch aangewezen als budgethouder.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden budgethouder
Om het budgethouderschap te kunnen uitvoeren, komen aan de in deze regeling genoemde budgethouders de volgende bevoegdheden en verantwoordelijkheden toe:
Het op doeltreffende, doelmatige en rechtmatige wijze realiseren van het budget. Dit betreft de prestaties met inzet van de geraamde middelen, met uitzondering van die onderdelen die door de budgethouder niet te beïnvloeden zijn. Als niet te beïnvloeden gelden o.a.: de toerekening van salariskosten, de kapitaallasten en toevoegingen aan voorzieningen en reserves.
De budgethouder mag slechts verplichtingen aangaan ten laste van een budget voor zover de beschikbare middelen hiervoor toereikend zijn. Indien de beschikbaar gestelde middelen niet toereikend zijn, kan de budgethouder aan het college een voorstel doen tot verruiming van de beschikbaar gestelde middelen. Uit een dergelijk voorstel dient uitdrukkelijk te blijken dat het aangaan van financiële verplichtingen noodzakelijk is voor realisatie van de resultaatverplichting en dat vast is komen te staan dat niet op andere wijze in de dekking van de uitgaven kan worden voorzien. Verplichtingen mogen vervolgens niet eerder worden aangegaan dan nadat het college besloten heeft tot budgetverruiming.
De budgethouder mag binnen een budget kostensoorten van de volgende categorieën onderling compenseren: 3.1 (grond); 3.2 (duurzame goederen); 3.3 (pachten); 3.8 (overige goederen en diensten); met uitzondering van de kostensoorten die betrekking hebben op energiekosten. Onderling compenseren is de budgethouder enkel toegestaan mits het totale budget van deze categorieën binnen het product niet wordt overschreden en voorzover voor de desbetreffende categorieën geen andere (centraal) budgethouder is aangewezen.
De budgethouder handelt volgens de door het college en de directie vastgestelde kaders, zoals de procedure inkoop en aanbesteding, afspraken over de jaarlijkse planning- en controlcyclus, bepalingen over de inrichting van de financiële administratie en het gebruik van de verplichtingenadministratie.
Voor het betaalbaar stellen van facturen zijn in de financiële administratie twee rollen benoemd. De rol voor het coderen van de factuur en de rol van het autoriseren van de factuur. Degene die de factuur codeert tekent er daarmee tevens voor dat de prestatie is geleverd. De budgethouder is degene die de factuur autoriseert voor betaling.
Artikel 4 Machtiging door budgethouder
De budgethouder kan het beheer van een aan hem toegewezen budget geheel of gedeeltelijk overdragen aan een door hem aan te wijzen budgetbeheerder. Door deze aanwijzing is de budgetbeheerder gemachtigd tot het aangaan van verplichtingen ten laste van het aan hem in beheer overgedragen (deel)budget. Bij de overdracht van het beheer van een (deel)budget blijft de budgethouder verantwoordelijk voor het op een doeltreffende, doelmatige en rechtmatige wijze realiseren van het budget.
De overdracht van de bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid vindt plaats doordat de budgethouder het hiervoor bestemde machtigingsformulier digitaal invult via de applicatie TopDesk. De digitaal ingevulde machtiging wordt ter registratie aangeboden aan het team Financiën. De budgetbeheerder wordt opgenomen in het overzicht zoals genoemd in artikel 2, lid 10 van deze regeling.
Artikel 6 Beëindiging van het budgethouderschap
De opdracht tot uitoefening van het (centraal) budgethouderschap of budgetbeheerderschap kan worden beëindigd door een besluit van de hoofdbudgethouder of de intrekking van de machtiging door de budgethouder.
Het college machtigt de hoofdbudgethouder om in bijzondere situaties in aanvulling op, dan wel in afwijking van deze regeling maatregelen te treffen die in het belang zijn van een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige bedrijfsvoering.