Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Langedijk

Verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLangedijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-2019nieuwe verordening

26-02-2019

gmb-2019-173395

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019

De raad van de gemeente Langedijk;

besluit:

1. akkoord te gaan om de Verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2011 in te trekken;

2. de Verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019 vast te stellen.

 

Artikel 1. Instelling en begripsbepalingen

1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de auditcommissie gemeente Langedijk.

2. De auditcommissie is een raadscommissie ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de vigerende controleverordening en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de vigerende controleverordening.

3. In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de commissie: de auditcommissie;

b. lid: een lid van de auditcommissie;

c. voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

d. griffier: de griffier van de gemeente Langedijk;

e. de accountant: de door de raad aangewezen accountant die belast is met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

f. de controleverordening: de controleverordening gemeente Langedijk 2004;

g. het controleprotocol: de jaarlijkse schriftelijke opdracht van de gemeenteraad aan de accountant inzake de controle van de jaarrekening.

 

Artikel 2. Taken en bevoegdheden

1. De auditcommissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

2. Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

a. de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

c. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant

d. uitgevoerde controles;

e. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

f. het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant en het adviseren van de raad over de aanwijzing van een accountant;

g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door de

h. accountant en het college;

i. het adviseren aan de raad over genoemde taken.

3. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

 

Artikel 3. Samenstelling en benoeming

1. De raad benoemt de leden van de commissie. De leden worden door de raad aangesteld bij aanvang van elke bestuursperiode.

2. De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 door de raad benoemde raadsleden en/of burgerraadsleden.

3. De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden of burgerraadsleden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

4. De griffier of een door de griffier aangewezen functionaris is secretaris van de commissie. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, verslaglegging, informatieverzameling, dossiervorming en communicatietaken.

5. De commissie wordt bijgestaan door twee adviseurs, te weten: de portefeuillehouder financiën en de teamleider financiën.

6. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

 

Artikel 4. Zittingsperiode

1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode, bij ontslag als lid van de raad of bij ontslag als burgerraadslid, of een met redenen omkleed besluit van de raad.

2. De raad kan een (burger-)raadslid als commissielid tussentijds ontslaan.

3. Een (burger-)raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.

 

Artikel 5. Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het bewaken van de uitgangspunten;

d. het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.

De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

 

Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging

1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de in artikel 2 benoemde taken.

2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

5. Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.

 

Artikel 7. Informeren raad

1. De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie of bij diens afwezigheid een van de andere leden van de commissie een toelichting in de raadsvergadering.

3. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

 

Artikel 8. Slotbepalingen

1. Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

2. Na afloop van iedere raadsperiode evalueert de raad het functioneren van de commissie.

 

Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding

1. Deze verordening wordt aangehaald als de “Verordening auditcommissie gemeente

Langedijk 2019”.

2. De verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2011 wordt ingetrokken.

3. De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 februari 2019.

De voorzitter,

L.A.M. Kompier

De griffier,

drs. G.J. de Graaf

Toelichting op artikelen verordening auditcommissie gemeente Langedijk 2019

 

Artikel 1

Op grond van de vigerende controleverordening die voortvloeit uit artikel 213 van de Gemeentewet dient er periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, de

portefeuillehouder financiën en de teamleider financiën of een door hem aan te wijzen andere

functionaris.

 

Artikel 2

In dit artikel zijn de taken voor de raad opgenomen die voorvloeien uit de vigerende

controleverordening.

 

Artikel 3

De auditcommissie is een technische adviescommissie. De auditcommissie heeft een

eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan de andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgt in de raad.

Om de auditcommissie slagvaardig te houden bestaat deze uit minimaal drie en maximaal vijf raadsleden en/of burgerraadsleden. Het verdient de voorkeur dat de leden van de auditcommissie affiniteit hebben met de taken van de commissie.

 

Artikel 4

De leden van de auditcommissie worden voor een raadsperiode benoemd. Indien een lid

tussentijds door de raad wordt ontslagen dient dit besluit met redenen te zijn omkleed.

 

Artikel 5

De voorzitter van de auditcommissie is technisch voorzitter, maar hij of zij maakt ook deel uit van de commissie. Dit geeft de mogelijkheid voor de voorzitter om mee te discussiëren.

 

Artikel 6

De voorzitter en de secretaris stellen de conceptagenda voor de vergadering op. Door de leden van de commissie en adviseurs als benoemd in artikel 3 lid 5 van deze verordening kunnen

agendapunten worden aangedragen. Extra vergaderingen kunnen in overleg met de voorzitter worden ingepland.

 

Artikel 7

De commissie is ondersteunend aan de raad. Wil de raad zijn controlerende rol goed kunnen

vervullen dan is het van belang dat men tijdig en adequaat geïnformeerd wordt.

 

Artikel 8

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 9

Dit artikel behoeft geen toelichting.