Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Vertrouwenspersoon en ARBO-regeling |
Citeertitel | Regeling ARBO en preventie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 13 van de Arbeidsomstandighedenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2019 | 02-07-2019 | Nieuwe regeling | 02-07-2019 | 336514 |
1. PREVENTIEMEDEWERKER EN VERTROUWENSPERSOON
Artikel 2. Ongewenst omgangsvormen en vertrouwenspersoon
De gemeente Gennep heeft beleid op het gebied van ongewenste omgangsvormen tussen medewerkers onderling. Deze ongewenste omgangsvormen betreffen agressie en geweld, seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, pesten en discriminatie. De gemeente Gennep heeft hiervoor een gedragscode (integriteitsbeleid) en een voorlichtingsbrochure ¨Ongewenste intimiteiten¨. Beiden zijn te vinden op het intranet onder P&O.
De gemeente Gennep biedt een Periodiek Arbeidsgeneeskundig Onderzoek aan voor medewerkers die van uit hun functie het risico lopen op blijvende klachten. De medewerkers die hier onder vallen worden vooraf aan het onderzoek in overleg met de bedrijfsarts geselecteerd voor een PAGO. Aan deze medewerkers wordt 1 keer per 2 jaar een onderzoek aangeboden.
Voor de medewerkers van de voormalige buitendienst wordt dit gezamenlijk met INTOS opgezet.
3. ARBEIDSRISICO´S EN INDIVIDUELE HULPMIDDELEN/MAATREGELEN
Medewerkers die na afstemming met collega´s en na overleg met de leidinggevende op basis van de kaders in de werktijdenregeling thuiswerken worden geacht thuis te beschikken over een ergonomische verantwoorde werkplek. Daarnaast heeft de medewerkers kennis genomen van de richtlijnen in de voorlichtingsbrochures over op een gezonde manier werken aan het beeldscherm, inclusief het in acht nemen van de voorschriften over tijdig pauzeren en het tijdig afwisselen van de werkzaamheden.
Bij thuiswerken is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid zowel voor de medewerkers als voor de werkgever. De werkgever heeft een preventiemedewerker opgeleid die op verzoek thuiswerkplekonderzoek kan verrichten. Dit is niet standaard, maar wordt uitgevoerd indien er bij werknemer of werkgever vragen zijn of de thuiswerkplek aan de eisen voldoet die de Arbo wet stelt. Dit kan ook aan de orde komen indien de medewerker door omstandigheden al dan niet tijdelijk meerdere dagen per week op structurele dagen thuis moet werken. De leidinggevende brengt periodiek het onderwerp thuiswerken in het werkoverleg of bilateraal ter sprake. In de gesprekscyclus wordt het standaard aan de orde gesteld.
De gemeente Gennep heeft faciliteiten om flexibel te werken zodat medewerkers hun werktijd en werkplek, binnen de kaders van de werktijdenregeling, kunnen afstemmen op hun persoonlijke behoefte, hun werkdruk en hun balans tussen werk en privé. De werktijdenregeling biedt ook extra verlofuren aan, naar gelang medewerkers ouder zijn.