Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitwerkingsbesluit van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen met betrekking tot de mandaatregeling. (Mandaatregeling gemeente Heerlen 2019) |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage mandaat besluit |
Geen
hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2019 | 01-07-2019 | 05-02-2020 | Nieuwe regeling, vervangt oude regeling OBM-17000920 | 02-07-2019 | OBM_19000001 |
HOOFDSTUK 1 - VERLENEN EN GEBRUIKEN VAN MANDAAT
Artikel 1 - uitgangspunten bij de mandaatverlening
Besluitvorming door de gemandateerde in strijd met de criteria genoemd in het vorige lid leidt niet tot een ongeldig besluit, tenzij uit de gepubliceerde mandaatlijst blijkt dat een bevoegdheid wordt uitgeoefend waarvoor in het geheel geen mandaat is verleend of dat de uitoefening van het mandaat functie specifiek is.
HOOFDSTUK 2 – GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN
Artikel 4 – reikwijdte van het mandaat
Het bepaalde in het eerste lid onder a geldt niet voor het portefeuillehoudersmandaat. Dit kan slechts uitgeoefend worden als in overeenstemming met het ambtelijk advies wordt besloten. Wenst de portefeuillehouder contrair te besluiten, wordt het mandaatvoorstel geagendeerd voor de eerstvolgende collegevergadering.
HOOFDSTUK 4 - ONDERTEKENING VAN CORRESPONDENTIE
Artikel 6 - procedurevoorschriften algemeen
Voor brieven en beschikkingen geldt dat, als geen “natte” handtekening wordt geplaatst, in cursief schrift onder de ondertekening wordt vermeld: “deze brief is geautomatiseerd aangemaakt en daarom niet ondertekend”, tenzij gebruik wordt gemaakt van een systeem van elektronisch verifieerbare handtekeningen.
Artikel 7 – meedelen van besluiten
Artikel 8 – waarmerken van besluiten
De burgemeester draagt de ondertekening van stukken op aan de Algemeen Directeur, de loco-secretaris(sen) respectievelijk de Bestuurssecretaris, respectievelijk de overeenkomstig dit uitwerkingsbesluit aangewezen vervanger, voor wat betreft het ten behoeve van interne administra-tieve processen waarmerken van besluiten van het college en van de burgemeester als door het bestuursorgaan genomen besluit.