Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Vaststellingsbesluit handhavingsmodel Drank- en Horecawet 2019 |
Citeertitel | Vaststellingsbesluit handhavingsmodel Drank- en Horecawet 2019 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Handhavingsmodel Drank- en Horecawet 2019 |
Het handhavingsmodel Drank- en Horecawet, vastgesteld op 24 juni 2013, zoals gepubliceerd in het Gemeenteblad 2013, nummer 78: Handhavingsarrangement Drank- en Horecawet, wordt ingetrokken; CVDR301361
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2019 | Nieuwe regeling | 24-06-2019 | Gemeenteblad 2019, nummer 93 |
Het handhavingsmodel Drank- en Horecawet 2019, zoals opgenomen in de bijlage en te vinden via www.rotterdam.nl/horeca, wordt vastgesteld.
Bijlage Handhavingsmodel Drank- en Horecawet Rotterdam 2019
Sinds 2013 ben ik verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving op de Drank- en Horecawet. De afgelopen jaren heb ik gezien dat er in meerdere opzichten veranderingen zijn geweest in de naleving en het toezicht op deze wet. Zo is de controle op leeftijdsgrenzen bij het verstrekken van alcohol, door goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers, sterk verbeterd. Ondanks deze verbetering, blijft dit onderwerp extra aandacht verdienen.
Daarnaast zie ik dat er vaker alcohol wordt verstrekt vanuit inrichtingen die niet over een (juiste) vergunning beschikken.
Deze veranderingen vragen een aanpassing van het handhavingsmodel uit 2013.
Het vernieuwde model biedt de mogelijkheid om gerichter te handhaven op de toename van illegale verstrekpunten en – daar waar nodig – meer lik op stuk beleid te voeren. Net als in de Horecanota 2017 - 2021 is het vertrouwen in de ondernemer het uitgangspunt. Indien iemand dit vertrouwen schaadt, treed ik daar tegen op.
Naast het toezicht en de handhaving op de Drank- en Horecawet, proberen we samen met partners het overmatig alcoholgebruik en de daarmee gepaarde overlast tegen te gaan.
Een mooi voorbeeld is de aanpak tegen het schenken van alcohol aan mensen in beschonken toestand, die samen met diverse horecaondernemers en politie op dit moment wordt ontwikkeld.
In dit model wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken dan wel verstrekken (horeca, slijterijen, paracommercie, evenementen en niet Drank- en Horecawet- vergunningplichtige bedrijven, zoals supermarkten en snackbars). Dit onderscheid is van belang omdat niet alle verkooppunten over een Drank- en Horecawetvergunning hoeven te beschikken. Ook kunnen per domein of instelling verschillende bepalingen uit de Drank- en Horecawet van toepassing zijn.
Het handhavingsmodel van de Drank- en Horecawet sluit aan bij het handhavingsarrangement uit de Horecanota 2017 - 2021. Daarnaast staat het in verbinding met het Preventieplan en het Evenementenvergunningenbeleid.
Het doel van het handhavingsmodel is duidelijkheid verschaffen aan toezichthouders en drankverstrekkers over de naleving van de Drank- en Horecawet. Hiermee willen we schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcoholgerelateerde openbare ordeproblemen, zoals overlast, agressie en geweld tegengaan. De achterliggende gedachte van het model bestaat dus uit zowel een gezondheidsperspectief als een openbare orde perspectief. Beide perspectieven zijn leidend voor de opbouw van de handhavingsstappen. Op overtredingen, die direct van invloed zijn op de openbare orde of de gezondheid, wordt zwaarder ingezet.
De Drank- en Horecawet maakt de burgemeester verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de Drank- en Horecawet. De burgemeester wijst toezichthouders aan. In lijn met het toezichtmodel uit de Horecanota 2017 - 2021, staan het vertrouwen in de ondernemer en het verminderen van de lasten ook centraal in het toezicht op de Drank- en Horecawet. Door middel van een risicoanalyse vindt gerichte toezicht en handhaving plaats. Dit betekent dat een ondernemer of paracommerciële rechtspersoon die de regels goed naleeft, minder wordt gecontroleerd. Degene die vaker overtredingen begaat valt onder verscherpt toezicht.
Dit handhavingsmodel heeft een aantal uitgangspunten:
Integrale aanpak tegen alcoholgebruik is noodzakelijk
Naast toezicht en handhaving, moet ook preventief worden gekeken hoe het schadelijk alcoholgebruik onder jongeren teruggebracht kan worden en alcoholgerelateerde verstoringen van de openbare orde tegen kunnen worden gegaan. In het Preventieplan staat beschreven hoe hieraan wordt bijgedragen. Een voorbeeld is de inzet van testaankopers1. Het Preventieplan bevat ook voorbeelden van aanpakken in samenwerking met verschillende branches, waarbij de gemeente een ondersteunende functie heeft en niet direct handhavend optreedt. Een voorbeeld is de aanpak uit Stockholm om
op festivals overmatig alcoholgebruik tegen te gaan. Daar worden speciale trainingen gegeven aan het barpersoneel en toezichthouders hebben een coachende rol richting barmedewerkers.
Naast het toezicht en de handhaving op de verstrekkers van alcohol, wordt ook toezicht gehouden op de gebruikers. Zo worden minderjarigen die in het bezit zijn van alcohol beboet of doorverwezen naar Halt.
Proportionaliteit en subsidiariteit
Een bestuursrechtelijke handhavingsmaatregel moet aan de vereisten van proportionaliteit en subsidiariteit voldoen.
Dit houdt in dat de maatregel niet verder mag strekken dan noodzakelijk en dat bij de keuze uit verschillende bevoegdheden geen zwaardere bevoegdheid wordt gebruikt dan de concrete situatie vereist. De feiten en omstandigheden van de situatie spelen dan ook een rol bij de beoordeling of en welke maatregel nodig is. De proportionaliteit en subsidiariteit zijn in het handhavingsarrangement ingebouwd.
Afweging belang ondernemer/paracommerciële rechtspersoon
De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en paracommerciële rechtspersoon af tegen dat van de gezondheid van jongeren en de openbare orde. De gezondheid van jongeren en de openbare orde wegen daarbij zwaar.
Een aantal bevoegdheden is in dit handhavingsmodel van belang:
De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over de te treffen maatregelen een inherente afwijkingsbevoegdheid.
De stappen in het handhavingskader gelden daarbij als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten. Zo kan worden besloten om een stap over te slaan
en niet eerst te waarschuwen maar meteen tot een maatregel over te gaan, bijvoorbeeld als sprake is van ernstige gezondheidsschade als gevolg van de verstrekking van alcoholhoudende drank. Bij een dergelijk besluit wordt dit expliciet gemotiveerd.
Het kan zijn dat een incident of overtreding zowel op basis van het bestuursrecht als op basis van het strafrecht een maatregel of sanctie wordt opgelegd. Bestuursrecht en strafrecht kunnen naast elkaar worden toegepast. Het OM kan besluiten om degene die de overtreding heeft begaan te vervolgen. De burgemeester kan daarnaast een bestuursrechtelijke maatregel nemen.
Handhaving vindt plaats per ondernemer of paracommerciële rechtspersoon, per instelling en per locatie. Wanneer een nieuwe ondernemer of paracommerciële rechtspersoon het bedrijf overneemt, worden in beginsel de stappen in het handhavingsarrangement ‘gereset’, dus teruggebracht naar de startsituatie.
“Erfelijke belasting” geldt in ieder geval als een ondernemer of paracommerciële rechtspersoon zijn ondernemingsvorm wijzigt, bijvoorbeeld wanneer er een vennoot in de zaak bij komt. De intredende ondernemer krijgt dan ook te maken met het verleden van zijn compagnon. Het stappenplan blijft in dit geval gewoon gelden, dus bij een volgende overtreding, ook al is er een nieuwe vennoot, volgt gewoon de volgende stap. Het stappenplan wordt niet ‘gereset’. Dit geldt ook als een ondernemer of paracommerciële rechtspersoon in de tussentijd zijn Drank- en Horecawetvergunning wijzigt of vernieuwt.
De Drank- en Horecawet kent de volgende handhavingsinstrumenten:
Daarnaast zijn onderstaande instrumenten uit de Gemeentewet van toepassing:
En onderstaand artikel uit de APV:
De Drank- en Horecawet kent het instrument bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete kan zonder waarschuwing en rechtstreeks, zonder tussenkomst van de rechter, worden opgelegd. De boete die wordt geïnd, valt toe aan de gemeente. Het voordeel van deze maatregel is dat direct kan worden gereageerd op een overtreding (lik op stuk). Dit geldt ook voor de strafbeschikking aan minderjarigen.
In het handhavingsarrangement zijn de overtredingen die betrekking hebben op de vergunningplichtige domeinen (horeca, paracommercie en slijterijen) in vier categorieën verdeeld:
Periode waarin een overtreding blijft meetellen
Voor het handhavingsarrangement geldt dat een volgende stap wordt gezet in het stappenplan wanneer binnen een jaar na een vorige constatering opnieuw een overtreding plaatsvindt. Een overtreding blijft wel vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding plaats binnen vijf jaar na de vorige overtreding, maar is die vorige overtreding langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap die voor de betreffende ondernemer of paracommerciële rechtspersoon geldt herhaald.
Dit handhavingsmodel kent een niet-limitatieve opsomming van verschillende overtredingen en het daarbij horende stappenplan van waarschuwingen en maatregelen. Dit houdt in dat niet alle overtredingen van de Drank- en Horecawet zijn opgenomen in het handhavingskader. Hierdoor kan de toezicht- en handhavingscapaciteit gericht worden ingezet. Dit laat onverlet dat de bepalingen uit de Drank- en Horecawet die niet zijn opgenomen in het handhavingsmodel de burgemeester te allen tijde de mogelijkheid bieden om handhavend op te treden.
Zo wordt bijvoorbeeld bij de afwezigheid van een leidinggevende of barvrijwilliger aansluiting gezocht bij de handhavings- stappen die staan vermeld in het handhavingsarrangement behorende bij de Horecanota 2017 - 2021. Deze overtreding wordt niet apart vermeld in dit arrangement.
Een verzoek aan de burgemeester tot het nemen van een bestuurlijke maatregel kan worden ingediend door de toezichthoudende partij. Vervolgens worden, indien daar aanleiding toe is, belanghebbenden uitgenodigd voor een zienswijzengesprek of bestaat de mogelijkheid om schriftelijk een zienswijze in te dienen.
De ondernemer of paracommerciële rechtspersoon (en/of raadsman) wordt in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze te geven over het voorliggende dossier. Na deze zienswijze worden alle feiten en omstandigheden afgewogen ten opzichte van wet- en regelgeving en het handhavingsarrangement. Vervolgens neemt de burgemeester een beslissing. Het besluit wordt bekend gemaakt aan de ondernemer of paracommerciële rechtspersoon, eventuele andere belanghebbenden
en de handhavingspartners. Indien de ondernemer of paracommerciële rechtspersoon van een inrichting of een andere belanghebbende zich niet kan verenigen met het besluit van de burgemeester kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.
Hieronder worden de handhavingsstappen van de overtredingen van de Drank- en Horecawet per domein weergegeven. In het handhavingsarrangement zijn de overtredingen die betrekking hebben op de vergunningplichtige domeinen (horeca, paracommercie en slijterijen) in vier categorieën verdeeld:
Daarnaast worden in het arrangement de overtredingen die betrekking hebben op niet Drank- en Horecawet vergunningplichtige bedrijven (bijvoorbeeld supermarkten) en evenementen apart vermeld.
Bij het domein paracommercie zijn eveneens de maatregelen opgenomen die volgen bij overtreding van artikel 2.34b van de APV (regulering paracommerciële rechtspersonen).
Handhavingscategorieën vergunningplichtige domeinen (horeca, paracommercie, slijterijen)
Categorie Categorie 1: Het verstrekken van alcoholhoudende drank zonder vergunning
Categorie 2: Het verstrekken van alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 18 jaar* en het verstrek- ken van alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse
* Indien de overtreding plaatsvindt met inzet van testaankopers, ontvangt de ondernemer bij de eerste overtreding een waarschuwingsbrief. Vanaf de tweede constatering binnen een jaar worden de reguliere handhavingsstappen gevolgd.
Categorie 3: Ernstige overtredingen (overtredingen die direct van invloed zijn op de gezondheid van jongeren en/of de openbare orde)
Categorie 4: Overige overtredingen
Hieronder worden de relevante artikelen en categorie indeling genoemd:
Handhaving bij overtreding van artikel 2.34b van de APV (regulering paracommerciële rechtspersonen)
De Drank- en Horecawet verplicht gemeenten bij verordening regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging, waaraan paracommerciële rechtspersonen die in eigen beheer horecafaciliteiten exploiteren zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende drank.
In artikel 2.34b van de APV zijn deze regels opgenomen. In het eerste lid van het artikel wordt bepaald dat een para- commercieel rechtspersoon maximaal 12 bijeenkomsten per jaar kan organiseren van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.
In onderstaand schema worden de maatregelen van de overtredingen van het artikel weergegeven.
Artikel 2.34b, derde lid (het is niet toegestaan om tijdens een bijeenkomst als bedoeld in het eerste lid een verlaatje te krassen). | • 1e constatering: waarschuwing • 2e constatering (binnen jaar na vorige constatering): beperking van het aantal bijeenkomsten naar 6 • 3e constatering (binnen jaar na vorige constatering): mogelijkheid om bijeenkomsten te organiseren wordt geheel ontnomen2 |
Artikel 2.34b, vierde lid (een paracommercieel rechtspersoon houdt een bijeenkomst als bedoeld in het eerste lid zonder hiervan melding te doen aan de burgemeester). | |
Artikel 2.34b, vijfde lid onder c (een paracommercieel rechtspersoon organiseert bedrijfsmatig een commercieel feest gericht op derden). | |
Artikel 2.34b, vijfde lid onder d (artikel 20, eerste of tweede lid van de Drank- en Horecawet is overtreden)3. |
Handhaving bij incidenten tijdens bijeenkomsten
Indien zich incidenten voordoen tijdens de bijeenkomsten kunnen eveneens beperkingen worden opgelegd ten aanzien van het aantal bijeenkomsten. Afhankelijk van de ernst van het incident wordt eerst gewaarschuwd of wordt de mogelijkheid om bijeenkomsten te organiseren direct gedeeltelijk beperkt of volledig ingetrokken.
Niet Drank- en Horecawet vergunningplichtige bedrijven
Bijvoorbeeld supermarkten en snackbars
* Indien de overtreding plaatsvindt met inzet van testaankopers, ontvangt de ondernemer bij de eerste overtreding een waarschuwingsbrief. Vanaf de tweede constatering binnen een jaar worden de reguliere handhavingsstappen gevolgd.
* Indien de overtreding plaatsvindt met inzet van testaankopers, ontvangt de ondernemer bij de eerste overtreding een waarschuwingsbrief. Vanaf de tweede constatering binnen een jaar worden de reguliere handhavingsstappen gevolgd.
Dit gemeenteblad 2019, nummer 93, is uitgegeven op 27 juni 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Dit zijn meerderjarige boa’s die er jonger uitzien dan achttien jaar. De testaankopers proberen in verschillende verkooppunten alcohol te kopen zonder zich te legitimeren. Artikel 20 lid 1 schrijft voor dat de verkoper om een legitimatiebewijs moet vragen op het moment dat de koper niet onmiskenbaar (overduidelijk) de leeftijd van achttienjaar heeft bereikt. Op het moment dat de verkoper niet om legitimatie vraagt, en dus een overtreding begaat, maakt de toezichthouder van de gemeente een rapport op en volgt een maatregel.