Organisatie | Molenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamer 2019 gemeente Molenlanden |
Citeertitel | Verordening Rekenkamer 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 81a van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2019 | 01-07-2019 | Vervangt regeling Giessenlanden en Molenwaard | 25-06-2019 | 1020311 |
De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de wet.
Artikel 11. Reglement van orde
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelingen en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen twee weken te verstrekken. In bijzonder gevallen kan van deze termijn afgeweken worden, mits dit gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd wordt.
Artikel 14. Rapportage en terugkoppeling
De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun reactie aan de rekenkamer te geven op de juistheid en volledigheid van het conceptonderzoeksrapport. Hieronder worden in elk geval diegenen beschouwd wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt.
De rekenkamer stelt vervolgens het college in de gelegenheid binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste vier weken bedraagt, zijn reactie aan de rekenkamer te geven op de conclusies en aanbevelingen van het conceptonderzoeksrapport. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusie en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede (een samenvatting van) de reacties hierop zijn opgenomen.
Artikel 16. Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel
Er is gekozen voor het instellen van een rekenkamer bestaande uit externe leden naar aanleiding van de uitgangspunten die meegegeven zijn door de raadswerkgroep financiën van de voormalige gemeenten Molenwaard en Giessenlanden, dat is overgenomen in de Memo instellen rekenkamer zoals die voorgelegd is aan het presidium en de auditcommissie. Voor het aantal van drie leden is gekozen door een combinatie van de volgende uitgangspunten:
Het instellen van een begeleidingsgroep die vanuit de raad het contact met de rekenkamer onderhoud komt voort uit de eerder genoemde memo. Gezien het beperkte karakter van de werkzaamheden van deze begeleidingsgroep hangt er geen vergoeding samen met het lidmaatschap van raads- of burgerleden van deze groep. Er is voor gekozen om naast het contact met de rekenkamer ook de evaluatie en de benoeming en het ontslag van leden van de rekenkamer bij deze begeleidingsgroep te beleggen, zodat het takenpakket vanuit de raad ten opzichte van de rekenkamer integraal belegd is.
Artikel 4 Benoeming en herbenoeming
Artikel 81c lid 1 van de gemeentewet schrijft voor dat leden van de rekenkamer benoemd worden door de gemeenteraad voor een periode van zes jaar. Aangezien dit een relatief lange termijn is ten opzichte van bijvoorbeeld waar veel gemeenten met een rekenkamercommissie voor kiezen (3 à 4 jaar), is ervoor gekozen om herbenoeming onmogelijk te maken. Hiermee wordt de ruimte voor vernieuwing gegarandeerd.
Door vast te leggen dat de begeleidingsgroep voorafgaand aan benoemingen overleg pleegt met de rekenkamer, wordt de mogelijkheid geboden aan de rekenkamer om wensen, bijvoorbeeld ten opzichte van expertise, mee te geven. In het kader van integriteit is inzicht in overige betrekkingen en een verklaring omtrent gedrag vereist.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit
Hieromtrent wordt aangesloten bij artikel 81 van de gemeentewet. Het initiatief hiertoe ligt bij de begeleidingsgroep, in verband met hun betrokkenheid bij de benoeming en het functioneren van de leden van de rekenkamer.
De taak van de rekenkamer is beschreven in artikel 184 en 213 van de gemeentewet. Daar wordt op aangesloten.
De raad kent bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling een budget toe aan de rekenkamer. In het jaarverslag gaat de rekenkamer in op de besteding van dit bedrag, en kan de rekenkamer ook een signaal afgeven richting de raad hieromtrent.
Artikel 8 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
In de Memo instellen rekenkamer is ervoor gekozen om de leden van de rekenkamer een vergoeding te bieden op basis van het aantal vergaderingen van de rekenkamer dat bijgewoond wordt. De voorzitter ontvangt hiervoor een hogere vergoeding, aangezien hij/zij ook een zwaarder takenpakket heeft.
Artikel 9 Ambtelijke ondersteuning
De voorzitter draagt de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de rekenkamer, wat opgenomen is in dit artikel in de vorm van een aantal kerntaken. Dit laat onverlet dat bepaalde taken – zoals het overleg met de begeleidingsgroep of de bewaking van het budget – ingevuld kunnen worden door andere leden van de rekenkamer.
In dit reglement kan onder andere ingegaan worden op de vergaderfrequentie, de wijze waarop de raad bij onderzoek betrokken wordt en de wijze waarop extern onderzoek aan- of uitbesteed wordt. Voor de totstandkoming hiervan wordt overleg gepleegd met betrokken ambtenaren.
De onderzoeken worden in de basis uitgevoerd door externe personen of bureaus, die aangewezen, begeleid en gestuurd worden door de rekenkamer. De rekenkamer heeft echter ook de mogelijkheid om zelfstandig onderzoek uit te voeren. Aangezien er niets is vastgelegd over de financiering van door de rekenkamer zelfstandig uitgevoerd onderzoek, zal hierover overleg met de begeleidingsgroep gevoerd dienen te worden.
Voor de uitvoering van onderzoek is het uitgangspunt dat er een constructieve samenwerking plaatsvindt tussen de rekenkamer enerzijds en het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie anderzijds. In het vierde lid staat een termijn van twee weken genoemd, waarbinnen inlichtingen aan de rekenkamer verstrekt dienen te worden. Dit is om te borgen dat de rekenkamer in staat is binnen afzienbare tijd een onderzoek uit te voeren.
In bijzonder gevallen, bijvoorbeeld wanneer het gemeentebestuur of de ambtelijke organisatie tijdelijk onder ernstige druk staat of als de informatiebehoefte dusdanig groot is dat hieraan niet binnen de gestelde termijn voldaan kan worden, kan van de termijn afgeweken worden. Een verzoek om uitstel wordt altijd gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd.
Artikel 14 Rapportage en terugkoppeling
In het reglement van orde wordt nader invulling gegeven aan de behandeling van rekenkamerrapporten in de gemeenteraad.
Artikel 16 Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel