Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent advies tegemoetkoming planschade (Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Beekdaelen 2019) |
Citeertitel | Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Beekdaelen 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de procedureverordeningen voor advisering tegemoetkoming in planschade van de gemeente Nuth, van de gemeente Schinnen en van de gemeente Onderbanken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2019 | 01-05-2019 | nieuwe regeling | 02-07-2019 |
De Raad van de gemeente Beekdaelen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Beekdaelen van 7 mei 2019;
gelet op artikel 6.7 Wet ruimtelijke ordening en artikel 6.1.3.3. van het Besluit ruimtelijke ordening;
Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Beekdaelen 2019
Artikel 3: Opdrachtverstrekking
Binnen twaalf weken na het verstrijken van de termijnen als bedoeld of 6.1.3.1 van het besluit verstrekt het college aan één of meerdere adviseurs gezamenlijk, opdracht om ter zake van een aanvraag advies uit te brengen, tenzij toepassing wordt gegeven aan artikel 6.1.3.1 van het besluit of aan artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 4. Adviseur of adviescommissie
Indien het college, na advies te hebben ingewonnen van de in het eerste lid bedoelde adviseur, van oordeel is dat de aanvraag betrekking heeft op planschade vanwege inkomensderving en er, gezien de complexiteit, aard en omvang van de aanvraag, behoefte bestaat aan extra deskundigheid wordt door het college een tweede adviseur aangewezen die deskundig is op het gebied van accountancy of van financieel economische bedrijfsvoering.
Indien het college, na advies te hebben ingewonnen van de in het eerste lid bedoelde adviseur, van oordeel is dat de aanvraag betrekking heeft op planschade vanwege waardevermindering van een onroerende zaak en er, gezien de complexiteit, aard en omvang van de aanvraag, behoefte bestaat aan extra deskundigheid wordt door het college een tweede adviseur aangewezen die deskundig is op het gebied van de waardering van onroerende zaken en van waardevermindering daarvan als gevolg van een planologische verslechtering.
Artikel 6. Betrokkenheid aanvrager en andere belanghebbenden bij aanwijzing adviseur of Adviescommissie
Voordat het college de opdracht tot advisering zoals bedoeld in artikel 3 verstrekt, stelt het college de aanvrager, eventuele andere betrokken bestuursorganen, alsmede de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid van de wet schriftelijk op de hoogte van de aanwijzing van:
De aanvrager, eventuele andere betrokken bestuursorganen, alsmede de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid van de wet kunnen binnen twee weken na de mededeling als bedoeld in het eerste lid schriftelijk en voldoende gemotiveerd een verzoek tot wraking van één of meerdere adviseurs bij het college indienen.
Artikel 7: Werkwijze adviseur of adviescommissie
De adviseur of de voorzitter van de adviescommissie organiseert één of meerdere hoorzittingen, waar de aanvrager en de in het tweede lid bedoelde ambtelijke vertegenwoordiger(s) in de gelegenheid gesteld worden de aanvraag toe te lichten, onderscheidenlijk de voor de advisering over de aanvraag relevante informatie te verschaffen, dan wel een standpunt van de gemeente over de aanvraag aan de adviseur of de adviescommissie kenbaar te maken. Eventuele andere betrokken bestuursorganen, alsmede de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid van de wet worden eveneens in de gelegenheid gesteld hun standpunt kenbaar te maken.
Alvorens een advies uit te brengen zendt de adviseur of de adviescommissie binnen zestien weken na de dagtekening van de opdracht tot advisering een concept daarvan aan de gemeente, aan de aanvrager, aan eventuele andere betrokken bestuursorganen en aan de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid van de wet. De adviseur of de voorzitter van de adviescommissie kan deze termijn onder opgaaf van redenen met een daarbij aan te geven termijn met ten hoogste vier weken verlengen.
Het bedrag vermeld in het besluit inhoudende toekenning van een planschadevergoeding, vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de datum van ontvangst van de ontvankelijke aanvraag tot de datum van de betaalbaarstelling, en het drempelbedrag als bedoeld in artikel 6.4 van de wet, worden betaald direct na het onherroepelijk worden van het besluit.
Deze verordening wordt aangehaald als “Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Beekdaelen 2019”.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van
1 mei 2019. Op dit tijdstip vervallen de procedureverordeningen voor advisering tegemoetkoming in planschade van de gemeente Nuth, vastgesteld bij raadsbesluit van 1 november 2011, van de gemeente Schinnen, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 september 2008 en van de gemeente Onderbanken, vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2008.