Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening controle op het financiële beheer en inrichting financiële organisatie Stichtse Vecht 2019 |
Citeertitel | Verordening controle op het financieel beheer en inrichting financiële organisatie van de gemeente Stichtse Vecht. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2019 | Nieuwe regeling | 01-07-2019 |
Verordening controle op het financieel beheer en inrichting financiële organisatie van de gemeente Stichtse Vecht.
De raad van de gemeente Stichtse Vecht,
gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 21 mei 2019;
gehoord de commissie Bestuur en Financiën van 18 juni 2019;
gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;
Verordening controle op het financiële beheer en inrichting financiële organisatie gemeente Stichtse Vecht
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
De schriftelijke verslaglegging over de uitkomsten van de verrichte werkzaamheden vindt als volgt plaats:
Boardletter en managementletter naar aanleiding van de interim-controle. De boardletter uit te brengen aan de raad, de managementletter uit te brengen aan de directie. De ambtelijke organisatie stuurt de managementletter en de reactie op de aanbevelingen uit de managementletter via het college ter informatie toe aan de Auditcommissie.
De accountant bespreekt de rapportage over de jaarrekening en de boardletter, voorafgaand aan de raadsbehandeling, met de Auditcommissie van de raad.
1. Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2019.
2. De Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Stichtse Vecht 2011, vastgesteld op 29 maart 2011, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 juli 2019.