Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde gemeenteraad Zederik 2005 |
Citeertitel | Reglement van orde gemeenteraad Zederik 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2005 | 01-10-2013 | nieuwe regeling | 23-05-2005 Het Kontakt, 12-02-2004 | 2.07.51 ZED 7162 |
Geconsolideerde tekst van de regelingOnderwerp:Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad.De Raad der gemeente Zederik;gelezen het voorstel van het presidium van 12 april 2005;b e s l u i t :vast te stellen het navolgende Reglement van orde voor de vergaderingen en anderewerkzaamheden van de gemeenteraad van Zederik.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:- voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;- amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing;- subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vormgeschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;- motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens ofverzoek wordt uitgesproken;- voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;- initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voordeel;- interpellatie: het vragen van inlichtingen aan het college of de burgemeester over eenonderwerp dat niet vermeld staat op de agenda.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deelte laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie binnen de raaddeze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst,deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam dezefractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, wordengelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproeping voor de leden van de raad op hetgemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in deopenbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproeping stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de ledenen zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Ieder ter vergadering komend lid tekent onmiddellijk na aankomst in de vergaderzaal depresentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffierdoor ondertekening vastgesteld.
Artikel 13 Opening vergadering; quorum
Onmiddellijk na de opening van de vergadering spreekt de voorzitter of één der aanwezigeleden het volgende gebed uit:“Heere God, Wij danken U dat Gij ons het leven geeft en ons in vrijheid doet leven. Wijbidden U om Uw zegen op onze beraadslagingen en besluiten in het belang van onzegemeente. Geef ons wijsheid en bedachtzaamheid bij al onze besprekingen; geef ons ookrespect voor elkaar. Geef dat we bij het besturen van deze gemeente het oog hebben op debelangen van al onze inwoners. Dit vragen wij U in de naam van Jezus Christus Onze Heer.Amen.”
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bijwelk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting eenvolgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijkestemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, eenvoorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of nietduidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is.Een voorstel tot verandering dient tenminste twee werkdagen voor het vaststellen van denotulen bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 21 Aantal spreektermijnen
Het derde lid is niet van toepassing op:- het lid van het college, dat in het bijzonder is belast met het in behandeling zijndeonderwerp;- de rapporteur van een commissie;- het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend,voor wat betreft dat amendement, die motie of dat voorstel.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het inbehandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszinsde orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffendelid, de desbetreffende wethouder, secretaris, griffier of ander persoon die het woord voert,hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulksplaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten deberaadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de ledende gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervatnadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid hetrecht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nogherstellen voordat het volgende lid gestemd heeft.Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van destemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in deuitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van deGemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijkstembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordtverstaan:- een blanco ingevuld stembriefje;- een ondertekend stembriefje;- een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillendevacatures betreft;- een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoonwordt gestemd die niet is voorgedragen;- een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe destemming is beperkt.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid isverkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweedestemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming demeeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemminguitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Eenamendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meeronderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleenberaadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden, die depresentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomendevoorstellen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de ordevan de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient teworden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie ofvoor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raadin welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van devoorzitter spoedeisende gevallen, ten minste twee werkdagen voor de aanvang van devergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijkeomschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellenvragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overigeleden en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van deeerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemminggebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal wordengehouden.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertigdagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in deeerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kanplaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervangemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zalplaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering enbij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op deagenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door deburgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.NB Wanneer leden van de raad schriftelijke vragen indienen en gebruik willen maken van hetbepaalde in artikel 37 dan dient dit expliciet te worden vermeld.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 39 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet kan de voorbereiding, het onderzoek, debehandeling en vaststelling van de begroting plaatsvinden volgens een door de raad vast testellen procedure.
Artikel 40 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet kan de voorbereiding en het onderzoek van dejaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van eeneventueel indemniteitsbesluit geschieden volgens een door de raad vast te stellen specifiekeprocedure.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 41 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door degemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam ofvan een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wetgemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de13lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen overzaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenstebespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeenbestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeldin het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering, ten minste veertiendagen tevoren gehouden, is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer hetvertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstigetoepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van devergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid,van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhoudingzal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 45 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van het gestelde in artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweedeen derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens isgeheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan datgeheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaanoverleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 46a Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistratieswillen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijnaanwijzingen.
Artikel 47 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik,alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, dieinbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter,niet toegestaan.