Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de gemeente Bunnik 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels openbare laadinfrastructuur elektrische voertuigen Bunnik 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-07-2019 | nieuwe regeling | 23-04-2019 |
De gemeente Bunnik heeft als doelstelling duurzaam vervoer te bevorderen. Een aspect daarbij is elektrisch rijden en het voorzien in een laadstructuur voor elektrische auto’s.
Voor 18 mei 2018 werden openbare laadpalen geplaatst op basis van een individuele aanvraag van
bewoners of werknemers. Deze aanpak had nadelen:
Het “Basisdocument laadinfrastructuur” (d.d. 30 januari 2017, bureau Overmorgen) geeft inzicht in huidige en toekomstige markt van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur. Het is mogelijk op basis van deze laadanalyse gericht plekken aan te wijzen om laadpalen te plaatsen zonder dat er vraag naar is.
Op 18 mei 2018 heeft het college van burgemeester en wethouders beleidsregels vastgesteld voor openbare laadplaatsen voor elektrische voertuigen. Die waren en zijn gericht op het realiseren van (minimaal) 34 openbare laadplaatsen voor 2020, gebaseerd op het bovengenoemde Basisdocument.
Na mei 2018 hebben zich verschillende situaties voorgedaan waaruit bleek dat die beleidsregels 2018 onvoldoende houvast bieden voor een vlotte afwikkeling. Dat leidt tot een aanpassing van de beleidsregels van mei 2018. Dat betreft met name de toevoeging van de hier onder paragraaf 6 en 7 vermelde zaken.
Het gebruik van elektrische auto’s draagt bij aan een schonere lucht, minder CO2 uitstoot en minder geluidsoverlast. Het stimuleren van elektrische mobiliteit past in het gemeentelijk beleid over duurzaamheid. Om elektrische mobiliteit te bevorderen is het van belang te beschikken over een netwerk van elektrische laadpunten met een redelijke spreiding en dekking over de gemeente, en dan met name binnen de bebouwde kommen.
De gemeente realiseert dat netwerk van laadpunten niet zelfstandig. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de diensten van marktpartijen. De gemeente bepaalt wel de randvoorwaarden waaraan aanvragen (van marktpartijen, bedrijven of particulieren) voor laadpunten in de openbare ruimte worden getoetst. Om duidelijkheid te verschaffen over de voorwaarden en criteria die van toepassing zijn op het realiseren van laadpalen en/of andere laadinfrastructuur in de gemeente Bunnik gelden de volgende beleidsregels.
6. Voorwaarden verbonden aan de locatie van een openbaar laadpunt
8. Voorwaarden aan de laadpaal
De installatie moet voldoen aan ten tijde van de aanvraag geldende NEN-normen en andere landelijk veiligheidseisen die gesteld worden aan elektrische laadpunten voor motorvoertuigen. Deze zijn o.a. gericht op veiligheid van de aansluiting, aanrijbeveiliging, algemene uitwisselbaarheid van laadsystemen, verzekering en aansprakelijkheid van de aanbieder van de installatie.
Particuliere huisaansluitingen met een losliggend of provisorisch afgedekt snoer, of met een snoer in een kabelgoot over het trottoir, worden op grond van veiligheid en beheerbaarheid niet toegestaan.
artikel 2:10 APV gemeente Bunnik 2012 (hierna: APV).
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste werkdag na bekendmaking.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregels openbare laadinfrastructuur elektrische voertuigen Bunnik 2019”.