Organisatie | Hollands Kroon |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel werken met behoud van uitkering Hollands Kroon 2018 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Beleidsregel werken met behoud van uitkering Hollands Kroon 2018 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2018 | nieuwe beleidsregel | 17-07-2018 |
In artikel 2.4 van de Re-integratieverordening Participatiewet Hollands Kroon 2017 staat dat het college personen die tot de doelgroep behoren, kan bemiddelen naar een proefplaatsing, werkervaringsplaats of vrijwilligerswerk als een dergelijke plaatsing de re-integratie en/of uitstroom bevordert. Het college plaatst de persoon uitsluitend als hierdoor de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord worden beïnvloed en er geen verdringing op de arbeidsmarkt plaatsvindt. Deze beleidsregel Werken met behoud van uitkering is de uitwerking van artikel 2.4 van de Re-integratieverordening.
Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
2.2 In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
a. uitkering: uitkering op grond van de Participatiewet, de Ioaw en de Ioaz;
b. kandidaat: de persoon met een uitkering zoals omschreven onder sub a van dit lid, de
persoon die ingeschreven staat in het doelgroepenregister en de persoon die via de
praktijkroute geplaatst wordt op een proefplaatsing met het doel toegelaten te worden tot
c. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon.
Voorwaarden voor en duur van de proefplaatsing
De duur van de proefplaatsing wordt vastgesteld op basis van afstand tot de arbeidsmarkt, opleidingsniveau, uitkeringsduur, complexiteit van de functie en persoonlijke omstandigheden van de kandidaat en zolang als nodig is voor de werkgever en het college om zich een beeld te vormen van de geschiktheid van de kandidaat.
Overeenkomst tot proefplaatsing
In een schriftelijke overeenkomst tussen de werkgever en de kandidaat wordt tenminste het doel van de proefplaatsing vastgelegd, namelijk dat na deze periode een arbeidscontract met een minimumperiode van 4 maanden wordt aangeboden, de regels waaraan werkgever en kandidaat zich tijdens de proefplaatsing houden en wie de begeleider (bij werkgever en gemeente) van de kandidaat is. Het college tekent de overeenkomst voor gezien.
Voorwaarden voor en duur van de werkervaringsplaats
De duur van de werkervaringsplaats wordt vastgesteld op basis van afstand tot de arbeidsmarkt, opleidingsniveau, uitkeringsduur, complexiteit van de functie en persoonlijke omstandigheden van de kandidaat en zolang als nodig is voor de werkgever en het college om zich een beeld te vormen van de geschiktheid van de kandidaat.
Overeenkomst tot werkervaringsplaats
In een schriftelijke overeenkomst tussen de werkgever en de kandidaat wordt tenminste het doel van de werkervaringsplaats vastgelegd, de begeleiding die de werkgever biedt om het doel te halen en de regels waaraan werkgever en kandidaat zich tijdens de proefplaatsing houden en wie de begeleider (bij werkgever en gemeente) van de kandidaat is. Het college tekent de overeenkomt voor gezien.
Overeenkomst voor vrijwilligerswerk
In een schriftelijke overeenkomst tussen de organisatie zonder winstoogmerk en de kandidaat wordt tenminste het doel van het verrichten van het vrijwilligerswerk vastgelegd, de begeleiding die de organisatie biedt om het doel te halen en de regels waaraan de organisatie en kandidaat zich tijdens de proefplaatsing houden en wie de begeleider (bij organisatie en gemeente) van de kandidaat is. Het college tekent de overeenkomst voor gezien.
Vastgesteld in de vergadering van het college op 17 juli 2018
W. Eppinga J.R.A. Nawijn
secretaris burgemeester
Bijlage bij de Beleidsregel Werken met behoud van uitkering Hollands Kroon 2018
Criteria om verdringing en concurrentie vervalsing te voorkomen (artikel 12 van de beleidsregel)
Proefplaatsing en werkervaringsplaats
Een kandidaat voor een proefplaatsing of werkervaringsplaats kan geplaatst worden bij organisaties met winstoogmerk.
Het gaat om de volgende rechtsvormen:
Vennootschap onder firma (vof)
Een kandidaat kan ook geplaatst worden bij een organisatie zonder winstoogmerk, waar het werk waarop de kandidaat geplaatst wordt, gebruikelijk door betaalde krachten wordt gedaan. Bijvoorbeeld: een zorginstelling met de rechtsvorm stichting of een overheidsinstantie.
echte banen worden verdrongen door de inzet van werkzoekenden die zonder loon werken;
werkzoekenden werken zonder loon zonder realistisch perspectief op betaald werk;
zittende werknemers hun baan verliezen of een achteruitgang in arbeidsvoorwaarden ervaren door de inzet van werkzoekenden;
de werkzaamheden plaatsvinden onder mindere omstandigheden dan de omstandigheden waarin betaalde medewerkers binnen de organisatie werken;
de werkzaamheden niet voldoen aan de vereisten van de Arbowet en de Arbeidstijdenwet;
de werkervaringsplaats wordt ingevuld door een werkzoekende zonder loon om vergelijkbare werkzaamheden die recent gedaan zijn door ontslagen werknemers, uit te voeren;
Een kandidaat kan uitsluitend geplaatst worden als vrijwilliger bij een organisatie zonder winstoogmerk. Onderstaande organisaties hebben geen winstoogmerk:
organisatie met de rechtsvorm vereniging zijn te onderscheiden in verenigingen:
- met volledige rechtsbevoegdheid:
- er zijn statuten en inschrijving;
- inschrijving handelsregister is verplicht;
- bestuurder is niet aansprakelijk met privé-vermogen.
- met beperkte rechtsbevoegdheid:
- inschrijving handelsregister kan, maar hoeft niet;
- bestuurder is aansprakelijk met privé-vermogen;
non-profitorganisaties met de rechtsvorm vereniging of stichting (ondersteuning van private en publieke aangelegenheden, maatschappelijk doeleinden);
organisaties met ANBI- en SBBI keurmerk voldoen in ieder geval aan het vereiste “zonder
winstoogmerk”. De belastingdienst verleent een organisatie het ANBI of SBBI-keurmerk. Het zijn Algemeen en sociaal nut beogende instellingen. De organisatie met ANBI-keurmerk moeten een internetsite hebben en moeten daarop bepaalde gegevens publiceren. Dit vereiste geldt niet voor het SBBI-keurmerk. Informatie over ANBI en SBBI is te vinden op de site van de Belastingdienst.
Voorkomen moet worden dat de vrijwilliger werk doet dat gebruikelijk door een betaalde kracht wordt gedaan. Bij organisaties zonder winstoogmerk wordt werk gedaan door betaalde krachten. Er moet dus niet alleen gekeken worden naar de organisatievorm, maar ook naar het soort werk dat gedaan wordt in de organisatie. Dit is dus de tweede check die gedaan moet worden.
dat de vrijwilliger werk doet dat recent als betaald werk is gedaan of waarvoor kort geleden personeel is ontslagen en de vacature niet is ingevuld;
dat de vrijwilliger werk doet waarvoor de organisatie een subsidie ontvangt;
dat de vrijwilliger werk doet dat binnen de organisatie gebruikelijk door een betaalde kracht wordt gedaan;
dat werkzaamheden worden gedaan die elders in de regio als betaald werk worden uitgevoerd;
dat werkzaamheden worden gedaan die bij soortgelijke organisaties als betaald werk worden gedaan;
dat de ondernemingsraad van de organisatie niet bekend is met het feit dat er vrijwilligerswerk gedaan wordt.