Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Verordening van de gemeenteraad van Heerlen houden bepalingen op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt. (Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van Heerlen houden bepalingen op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt. (Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt)
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-07-2019nieuwe regeling

26-06-2019

gmb-2019-161221

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van Heerlen houden bepalingen op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt. (Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt)

De raad der gemeente Heerlen;

Gelezen voorstel 2019/38 d.d. 5 juni 2019 van het presidium van de gemeenteraad van Heerlen inzake de verordening op de vertrouwenscommissie;

Overwegende dat een verordening dient te worden vastgesteld die de samenstelling en de werkwijze regelt van de vertrouwenscommissie die de aanbeveling voorbereidt tot benoeming van de nieuwe burgemeester van Heerlen;

Gelet op artikelen 61, lid 2 en 3, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 Archiefwet 1995, artikel 9 Archiefbesluit 1995, de ‘Handreiking burgemeesters, benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid’ d.d. mei 2016 en de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 29 september 2017;

besluit:

vast te stellen de navolgende verordening:

‘Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt’

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaand onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Limburg;

  • c.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een bijzondere raadscommissie die is belast met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester;

  • d.

    de raad: de gemeenteraad van Heerlen;

  • e.

    de secretaris: de secretaris van de commissie.

 

Artikel 2. Taak

De commissie bereidt de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor.

 

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit 6 leden, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De gemeenteraad kan één of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 4.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 5, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsgriffiers en de gemeentesecretaris zijn plaatsvervangend secretaris.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

 

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste2 leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

  • a.

    de leden van de commissie;

  • b.

    de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste vijf dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken, doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

 

Artikel 6 Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm ook, is uitgesloten.

 

Artikel 7. Communicatie

De voorzitter van de commissie treedt naar buiten toe op als contactpersoon en draagt zorg voor de externe communicatie in overleg met de commissaris.

 

Artikel 8. Stemming

  • 1.

    De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2.

    Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter beslissend. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt in het in het in artikel 9 bedoelde verslag opgenomen.

 

Artikel 9. Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris.

Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een concept aanbeveling van 2 personen met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

 

Artikel 10. Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    De stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van de plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

 

Artikel 11. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

 

 

 

 

 

 

  • 2.

    De secretaris van de commissie daagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

 

Artikel 15. Ontbinding

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de gemeenteraad heeft geïnformeerd over de benoeming van de burgemeester.

 

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

 

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad van de gemeente Heerlen d.d. 26 juni 2019.

de voorzitter,

E.G.M. Roemer

de griffier,

drs. T.W. Zwemmer