Organisatie | GGD IJsselland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland houdende regels omtrent delegatie en mandaat (Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2019) |
Citeertitel | Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2019 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2018.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2019 | 01-01-2019 | 27-10-2020 | nieuwe regeling | 20-06-2019 |
Artikel 1 Gedelegeerde bevoegdheden
Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in overzicht 1, onder de in artikel 2 vermelde algemene beleidsregels.
HOOFDSTUK 2 MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING
Artikel 4 Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
Het dagelijks bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 2 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, daarmee verbonden rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen te verrichten.
De voorzitter verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 3 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, daarmee verbonden rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen te verrichten.
Artikel 5 Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
De uitoefening van het mandaat, de machtiging en de volmacht, bedoeld in artikel 4:
Als het dagelijks bestuur of de voorzitter daarom verzoekt, rapporteert de directeur publieke gezondheid over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
Documenten die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur’ respectievelijk ‘namens de voorzitter’, gevolgd door ‘drs. A.M. (Rianne) van den Berg, directeur publieke gezondheid’, aangevuld met ‘namens deze’, gevolgd door de naam en de functie van de ondergemandateerde.
Aldus besloten op 20 juni 2019.
Het algemeen bestuur,
M.W.J. van Willigen, voorzitter
A.M. van den Berg, secretaris
Het dagelijks bestuur,
M.W.J. van Willigen, voorzitter
A.M. van den Berg, secretaris
De voorzitter,
M.W.J. van Willigen
OVERZICHT 1: BEVOEGDHEDEN DIE HET ALGEMEEN BESTUUR DELEGEERT AAN HET DAGELIJKS BESTUUR
OVERZICHT 2: VERLENING MANDAAT, MACHTIGING OF VOLMACHT DOOR HET DAGELIJKS BESTUUR AAN DE DIRECTEUR PUBLIEKE GEZONDHEID
OVERZICHT 3: VERLENING MANDAAT, MACHTIGING OF VOLMACHT DOOR DE VOORZITTER AAN DE DIRECTEUR PUBLIEKE GEZONDHEID
Betekenis van de gebruikte begrippen:
KORTE TOELICHTING DELEGATIE- EN MANDAATBESLUIT
Een omschrijving van de begrippen delegatie en mandaat is te vinden in de Algemene wet bestuurs-recht. Bij delegatie is sprake van overdracht van een bevoegdheid. Een bestuursorgaan draagt een bestaande bevoegdheid tot het nemen van besluiten over aan een ander. Deze ander oefent deze bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid uit. Delegatie aan ondergeschikten is niet mogelijk. Delegatie past niet in een hiërarchische verhouding!
Bij mandaat vindt geen overdracht van een bevoegdheid plaats maar wordt de bevoegdheid om besluiten te nemen namens een bestuursorgaan uitgeoefend. Het bestuursorgaan dat het mandaat verleent, blijft verantwoordelijk en juridisch aanspreekbaar voor de genomen besluiten. Het bestuurs-orgaan kan als mandaatverlener toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Mandaat past in een hiërarchische verhouding. Regels voor mandaat zijn op grond van de Algemene wet bestuursrecht ook van toepassing op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (volmacht) en feitelijke handelingen (machtiging).
Doel van het delegatie- en mandaatbesluit is duidelijkheid over de uitoefening van bevoegdheden binnen GGD IJsselland. Slagvaardig werken door bepaalde verantwoordelijkheden en uitvoerings-taken zo dicht mogelijk bij de plek te leggen waar de resultaten bereikt moeten worden. Bedoeling is dat hierdoor een goede organisatie en stroomlijning van de werkzaamheden ontstaat.
De positie van de directeur publieke gezondheid
In alle gevallen wordt er in het delegatie- en mandaatbesluit mandaat verleend aan de directeur publieke gezondheid. De directeur publieke gezondheid staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie van GGD IJsselland en is belast met het integraal management, de producten en output van de organisatie en het relatiebeheer. De directeur publieke gezondheid is hierop aanspreekbaar door het dagelijks bestuur van GGD IJsselland.
De directeur publieke gezondheid heeft de leiding over de GHOR: de geneeskundige hulpverlenings-organisatie in de regio, belast met de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulp-verlening en met de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied. De directeur publieke gezondheid is belast met de operationele leiding van de geneeskundige hulpverlening.
Voor de GHOR-taken is de directeur publieke gezondheid gedetacheerd naar Veiligheidsregio IJsselland en is verantwoording schuldig aan het bestuur van Veiligheidsregio IJsselland. De directeur publieke gezondheid vult deze rol in met in achtneming van de regelingen, instructies en mandaten van Veiligheidsregio IJsselland.
Het delegatie- en mandaatbesluit kan ook gevolgen voor burgers hebben. Zij kunnen geconfronteerd worden met besluiten die genomen zijn door een ander dan het oorspronkelijk bevoegde bestuurs-orgaan of namens een bestuursorgaan. Daarom is er een verplichting om het besluit bekend te maken.