Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Archiefverordening Venray 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening Venray 2019
CiteertitelArchiefverordening Venray 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpArchiefbescheiden gemeente

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Archiefwet 1995, art. 30, lid 1
  2. artikel 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-06-2019Archiefverordening Venray 2019

28-05-2019

gmb-2019-159108

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening Venray 2019

 

De raad van de gemeente Venray;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 maart 2019;

 

gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gezien het advies van de commissie Werken en Besturen van 08 mei 2019;

 

besluit:

 

vast te stellen de Archiefverordening gemeente Venray 2019

 

Artikel 1. Zorgplicht burgemeester en wethouders

 

1. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

 

2. Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.

Artikel 2. Taken gemeentearchivaris

 

1. De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

2. De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

Artikel 3. Verantwoording door burgemeester en wethouders

 

Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad tweejaarlijks over de uitoefening van

de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen

daarbij in ieder geval:

 

a. het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;

 

b. voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, en

 

c. een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.

 

Artikel 4. Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren

 

De gemeentearchivaris kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of

personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van

historische waarde zijn.

 

Artikel 5. Intrekking oude verordening

De Archiefverordening gemeente Venray 2006 wordt ingetrokken.

 

Artikel 6. Inwerktreding en citeertitel

 

1. Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

 

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening gemeente Venray 2019.

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 28 mei 2019

 

De voorzitter, J.J.P.M. Gilissen

 

De Grieffier, S.A. Boere