Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Molenlanden

Verordening Bouwcommissie 2019 gemeente Molenlanden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMolenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Bouwcommissie 2019 gemeente Molenlanden
CiteertitelVerordening bouwcommissie 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2019nieuwe regeling

11-06-2019

gmb-2019-158544

1011746

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Bouwcommissie 2019 gemeente Molenlanden

 

De raad van de gemeente Molenlanden,

 

gelezen het voorstel van het college van de gemeente Molenlanden over bovenstaand onderwerp;

 

gelet de betreffende bepalingen van de Gemeentewet en het VN verdrag Handicap;

 

overwegende het belang van een onafhankelijk, deskundig en zelfstandig adviesorgaan;

 

besluit vast te stellen:

 

de Verordening Bouwcommissie 2019 gemeente Molenlanden

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gemeente: gemeente Molenlanden;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden;

  • c.

    Gemeenteraad/Raad: de gemeenteraad van de gemeente Molenlanden;

  • d.

    Bouwcommissie: adviesorgaan in het kader van de toegankelijkheid van openbare gebouwen, openbare ruimten en nieuw- en verbouwprojecten;

  • e.

    Dagelijks bestuur: de voorzitter, de secretaris en de penningmeester van de bouwcommissie;

  • f.

    Bouwcommissie i.o.: tijdelijke bouwcommissie samengesteld uit leden van de bouwcommissie van Zedje en de bouwcommissie Molenwaard verantwoordelijk voor de transitie naar de nieuwe bouwcommissie Molenlanden;

  • g.

    VN-verdrag Handicap: Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking, dat in 2016 is geratificeerd door de Nederlandse regering en tot doel heeft een toegankelijke samenleving te realiseren, waarin iedereen kan meedoen.

Artikel 2 Taken van de bouwcommissie

  • 1.

    De bouwcommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies over de toegankelijkheid van openbare gebouwen, de inrichting van de openbare ruimte, nieuwbouw en verbouwprojecten en de uitvoering van het VN-verdrag Handicap op voornoemde gebieden aan onder meer:

  • het college

  • woningcorporaties

  • banken

  • sportverenigingen

  • winkeliersverenigingen

  • horeca

  • 2.

    De bouwcommissie baseert zich bij haar advisering met name op de laatste druk van het Handboek voor Toegankelijkheid, de SKG-certificatie en de laatste druk van Het Handboek WoonKeur-nieuwbouw dan wel de laatste druk van het Handboek WoonKeur-bestaande bouw.

  • 3.

    Het college vraagt de bouwcommissie in ieder geval te adviseren over:

  • a.

    (Her)inrichting buitenruimte (stratenplan, ondergrondse containers, etc.);

  • b.

    Projectontwikkeling;

  • c.

    Toegankelijkheid ruimten (nieuw – en verbouw openbare ruimten en gebouwen);

  • d.

    De uitvoering van het VN verdrag Handicap op het terrein van toegankelijkheid;

  • e.

    Woonvisie.

     

Artikel 3 Bevoegdheden Bouwcommissie

Adviesrecht

  • 1.

    De bouwcommissie is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over onderwerpen, die te maken hebben met de toegankelijkheid van openbaar toegankelijke gebouwen, de openbare ruimte, nieuw-, verbouw en renovatieprojecten en de uitvoering van het VN-verdrag Handicap.

Informatierecht

  • 2.

    De bouwcommissie krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig (dat wil zeggen minimaal drie weken voor besluitvorming door het college) alle informatie, die het voor de uitoefening van haar taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Vakambtenaren geven mondelinge toelichting over plannen, tekeningen of over ideeën van het college en/of gemeenteraad op het taakgebied van de bouwcommissie.

Andere bevoegdheden (instellen werkgroepen)

  • 3.

    De bouwcommissie zal per onderwerp enkele leden aanwijzen die aanvragen om advies uitwerken of voorbereiden.

     

Artikel 4 Procedure adviesaanvragen

  • 1.

    Het college vraagt tijdig, dat wil zeggen voorafgaand aan het te nemen besluit, advies aan de bouwcommissie, zodat het advies volwaardig kan worden meegewogen bij het gemeentelijk besluitvormingsproces.

  • 2.

    De bouwcommissie krijgt contactpersonen bij de gemeente van de teams Beheer Buitenruimte, Projecten en indien nodig van Omgeving en Bouw- en Woningtoezicht. Een beleidsmedewerker van het team Mens & Samenleving zorgt voor de verbinding.

  • 3.

    De bouwcommissie adviseert schriftelijk volgens door de bouwcommissie vastgestelde procedures en formats.

  • 4.

    In het geval het college in zijn besluit afwijkt van het advies van de bouwcommissie, wordt dit gemotiveerd teruggekoppeld naar de bouwcommissie.

Artikel 5 Samenstelling bouwcommissie

  • 1.

    De bouwcommissie bestaat minimaal uit 5 en maximaal 11 leden.

  • 2.

    De bouwcommissie benoemt uit haar midden een dagelijks bestuur bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

  • 3.

    Leden van de bouwcommissie moeten voldoen aan de volgende vereisten:

  • a.

    Inwoner van de gemeente Molenlanden;

  • b.

    Kennis van het werkterrein van de bouwcommissie vanuit werk en opleiding en/of ervaring als gevolg van eigen beperkingen. Bereidheid en de mogelijkheid hebben om er tijd in te steken;

  • c.

    In staat om verschillende belangen af te wegen en de bereidheid om mee te denken over compromissen en te zoeken naar consensus;

  • 4.

    Het lidmaatschap is niet verenigbaar met:

  • a.

    Het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college;

  • b.

    Het bezoldigd medewerker zijn van de gemeente Molenlanden of het in dienst zijn van een door de gemeente gecontracteerde organisatie werkzaam op het terrein van de werkzaamheden van de bouwcommissie voor zover de functievervulling op enigerlei wijze kan leiden tot belangenverstrengeling.

  •  

Artikel 6 Voordracht, benoeming en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    De voorzitter wordt door het college benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming voor volgende periodes van telkens vier jaar.

  • 2.

    De leden van de bouwcommissie worden benoemd door het college, op voordracht van het dagelijks bestuur van de bouwcommissie voor de duur van vier jaar. Herbenoeming voor volgende periodes van telkens vier jaar is mogelijk.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen te allen tijde een schriftelijk verzoek om ontslag indienen bij het college, maar zijn wel verantwoordelijk voor een goede overdracht en tijdige aankondiging.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de bouwcommissie eindigt automatisch door:

  • a.

    Het aflopen van de zittingsperiode;

  • b.

    Overlijden;

  • c.

    Verhuizing buiten de gemeente;

  • d.

    Verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

  • 5.

    Het college kan op aanbeveling van de bouwcommissie een lid van het lidmaatschap ontheffen, indien:

  • a.

    Het lid de helft van de vergaderingen in een kalenderjaar zonder geldige reden(en) verzuimt;

  • b.

    Door een meerderheid van de bouwcommissie wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert.

 

Artikel 7 Overgangsartikel

In afwijking van het bepaalde in artikel 6 geschiedt de benoeming van de gehele bouwcommissie voor de eerste keer zo spoedig mogelijk na de inwerkingtreding van deze verordening. Dit gebeurt op voordracht van de Bouwcommissie Molenlanden i.o. als bedoeld in de begripsomschrijving.

 

Artikel 8 De vergaderingen

  • 1.

    De bouwcommissie vergadert minimaal zes keer per jaar of zoveel vaker als de voorzitter of ten minste vier leden dat nodig achten, volgens een vastgesteld rooster.

  • 2.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden door de secretaris uiterlijk vijf werkdagen voorafgaande aan de vergadering naar de leden verstuurd.

  • 3.

    De vergaderingen van de bouwcommissie zijn openbaar. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of minstens één van de leden van de bouwcommissie tijdelijk worden gesloten om een agendapunt in beslotenheid te behandelen. De bouwcommissie geeft via de gangbare media-kanalen bekendheid aan de vergadering van de bouwcommissie.

  • 4.

    De gemeente Molenlanden kondigt de vergaderingen van de bouwcommissie aan op haar website.

  • 5.

    De bouwcommissie heeft de mogelijkheid om derden/inwoners uit te nodigen in verband met een agendapunt van de vergadering.

  • 6.

    Van elke vergadering maakt de secretaris een beknopt verslag dat in elk geval vermeldt:

  • a.

    De namen van de aanwezige leden en eventuele bezoekers;

  • b.

    De genomen besluiten en de uitgebrachte adviezen.

  • 7.

    Tussen het college - in de persoon van de portefeuillehouder - en de bouwcommissie vindt minimaal tweemaal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen, waaronder in ieder geval een evaluatie van de uitvoering van deze verordening mede op basis van het jaarverslag van de bouwcommissie.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1.

    Aan de leden van de bouwcommissie kan door het college tijdelijke of permanente geheimhouding worden opgelegd ten aanzien van de door het college verstrekte informatie.

  • 2.

    De geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de bouwcommissie.

     

Artikel 10 Reglement

De bouwcommissie regelt - binnen de kaders van deze verordening en het gemeentelijk subsidiebeleid - in een (huishoudelijk) reglement de nadere uitwerking van haar werkwijze en de onkostenvergoeding.

 

Artikel 11 Jaarverslag

Jaarlijks koppelt de bouwcommissie aan het college de activiteiten en de bevindingen over het voorgaande jaar terug in een jaarverslag.

 

Artikel 12 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    Van gemeentewege wordt zorggedragen voor het aan de bouwcommissie beschikbaar stellen van passende vergaderaccommodatie, die ook toegankelijk is voor mensen met een beperking. De kosten van de vergaderlocatie vallen onder het budget van de bouwcommissie.

  • 2.

    Het college stelt jaarlijks een subsidie ter beschikking aan de bouwcommissie ter vergoeding van de onkosten die voortvloeien uit de werkzaamheden en taken, zoals omschreven in deze verordening. Hieronder kan ook inhoudelijke ondersteuning vallen, zoals bijvoorbeeld het inwinnen van informatie bij externe deskundigen of deskundigheidsbevordering van de leden van de bouwcommissie. De bouwcommissie dient jaarlijks voor 1 juni voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, hiervoor bij het college een subsidieaanvraag met een begroting in.

 

Artikel 13 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen kan de bouwcommissie het college verzoeken om artikelen van deze verordening buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Opheffing van de bouwcommissie kan slechts geschieden:

  • a.

    bij besluit van het college nadat de bouwcommissie is gehoord;

  • b.

    bij het vervallen van de wettelijke grondslagen voor de bouwcommissie.

  • 2.

    In situaties waarin deze verordening niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, nadat zij de bouwcommissie heeft gehoord.

  • 3.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt alleen plaats nadat de bouwcommissie daarover is gehoord.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2019;

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Bouwcommissie Molenlanden 2019’.

Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering van de gemeente Molenlanden,

gehouden op 11 juni 2019.

de griffier,

drs. M.A.J. Teunissen

de voorzitter,

D.R. van der Borg (wnd.)

Toelichting op artikel 2, lid 2 van de Verordening

Wat is WoonKeur?

WoonKeur is het certificaat voor woon-technische kwaliteit. Het certificaat WoonKeur wordt afgegeven aan woningen die een voldoende niveau aan gebruikskwaliteit, toegankelijkheid, flexibiliteit en aanpasbaarheid bezitten. Een belangrijk aspect is dat een WoonKeur-woning levensloopbestendig is, d.w.z. dat als een bewoner iets komt te mankeren hij/zij niet gedwongen is om die reden te verhuizen. Er is een eisenpakket voor nieuwbouwwoningen en een apart eisenpakket voor bestaande woningen. De eisen voor bestaande woningen gelden voor woningen ouder dan 10 jaar. 

Voor wie is WoonKeur bedoeld?

WoonKeur is allereerst bedoeld voor de bewoner zelf, of die nu huurder of eigenaar van de woning is. Het betekent een kwalitatief goede woning waar je desgewenst je hele leven kunt blijven wonen. Om zulke woningen gerealiseerd te krijgen zijn opdrachtgevers belangrijk, maar ook de woningcorporaties en andere verhuurders zijn belangrijk. Het kan ook de woningeigenaar zelf zijn als hij bijvoorbeeld een bouwkavel heeft gekocht of als hij zijn huidige woning wil verbeteren. Overheidsinstanties (gemeenten en provincies) kunnen belangrijke voorwaarden scheppen voor het realiseren voor woningen met de kwaliteit van WoonKeur. Om (nieuwbouw-)woningen te realiseren zijn architecten nodig voor het maken van een goed ontwerp en aannemers om dat concreet uit te voeren. Bij aan- en verkoop van deze woningen kan ook een makelaar een rol hebben. Dit alles met als resultaat: een kwalitatief goede en levensloopbestendige woning. 

Handboek voor Toegankelijkheid

Dit Handboek belicht de ergonomische aspecten bij het programmeren, ontwerpen, bouwen en beheren van voor iedereen toegankelijke stedelijke inrichting, gebouwen en woningen. Het boek is bestemd voor iedereen die betrokken is of betrokken kan zijn bij het beheer, het ontwerp en inrichting van de fysieke omgeving. Deze uitgave vervangt het naslagwerk 'Geboden Toegang', dat in Nederland vanaf de eerste druk (1973) tot en met de elfde druk als referentie voor toegankelijkheidsrichtlijnen diende.