Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent klachten (Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik) |
Citeertitel | Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | BJZ |
Externe bijlage | Stroomschema Regeling interne klachtenbehandeling |
Deze regeling vervangt de “Interne regeling klachtenbehandeling Medemblik”, op 8 november 2011 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, op 22 december 2011 vastgesteld door de gemeenteraad.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-06-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 06-06-2019 | Z-19-057584 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Medemblik, elk voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, paragraaf 4.2.a van de Jeugdwet en het bepaalde in de Gemeentewet;
overwegende dat hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht voorziet in regelgeving inzake klachtenbehandeling;
overwegende dat op grond van de Jeugdwet een aparte regeling dient te worden vastgesteld voor de behandeling van klachten op grond van paragraaf 4.2.a van die wet;
dat voor de externe klachtenbehandeling de gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman;
dat alvorens geklaagd kan worden bij de Nationale ombudsman, een klacht moet zijn ingediend bij het betrokken bestuursorgaan, tenzij dit redelijkerwijs niet van betrokkene kan worden gevergd;
dat het voor de interne klachtenbehandeling wenselijk is nadere regels vast te stellen;
vast te stellen de volgende Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik:
Artikel 3 Wijze van indiening van een klacht
Een klacht kan mondeling, schriftelijk of digitaal worden ingediend. Indien een klacht mondeling wordt ingediend, wordt daarvan een gespreksverslag opgesteld dat beschouwd wordt als klaagschrift.
Artikel 4 Wel of niet in behandeling nemen van de klacht
De klachtencoördinator stelt met het oog op het bepaalde in artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht vast of de klacht wel of niet in behandeling wordt genomen.
Artikel 5 Ontvangstbevestiging
Bij de ontvangstbevestiging van de klacht wordt informatie verstrekt over de wijze van behandeling van de klacht.
In alle gevallen wordt getracht de klacht eerst op eenvoudige wijze telefonisch dan wel mondeling af te doen. Indien dit naar tevredenheid van de klager is, eindigt de behandeling van de klacht. Indien de klager dit wenst, bevestigt het bestuursorgaan klager schriftelijk dat de klacht naar tevredenheid van de klager is afgehandeld.
Artikel 8 Intrekking bestaande regeling
Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit komt de “Interne regeling klachtenbehandeling Medemblik”, op 8 november 2011 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, op 22 december 2011 vastgesteld door de gemeenteraad, te vervallen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 23 april 2019
De secretaris, De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 23 april 2019
De burgemeester,
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik, gehouden op 6 juni 2019
De griffier, De voorzitter,