Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Medemblik)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Medemblik)
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Medemblik
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Medemblik/CVDR334581/CVDR334581_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-06-201901-01-2019nieuwe regeling

11-06-2019

gmb-2019-155136

Z-18-029969

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Medemblik)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik

 

Het besluit is genomen, met inachtneming van:

 

  • de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • artikel 156 Gemeentewet;

  • de Verordening basisregistratie personen gemeente Medemblik 2014;

BESLUIT:

 

Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Medemblik 2019.

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Medemblik worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Medemblik en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Medemblik was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Medemblik kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Medemblik.

 

 

Vastgesteld in de vergadering van: 11 juni 2019

De Burgemeester,

F.R. Streng

De Secretaris,

J. Zwaan

Bijlage tabel 1

Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Medemblik 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolommen 6 t/m 8 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt.

Onderdeel

Taak

Doel

Categorie

Rechtmatige grondslag

Ad hoc vragen

 

Mutatie berichtgeving

Selec-ties

 

Secretariaat

 

Jubilea overzichten

50, 60, 65, 70 jarige huwelijken en 100 en 100+ jarigen

 

 

 

Organiseren Veteranendag

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk en voor uitnodiging bijwonen bijeenkomst 50 jaar gehuwden.

 

Versturen uitnodigingen

Personen die voldoen aan criteria

 

 

 

Personen die voldoen aan criteria

 

Lokale taak

 

 

 

 

Lokale taak

X

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

 

 

 

 

 

Afdeling Publiek

Taakveld Burgerzaken

Verkiezingen

Indeling, instructie en uitbetaling vergoeding

 

Stembureau-

leden

 

Kieswet

(E4)

X

 

 

Afdeling Publiek Taakveld burgerzaken

Verkiezingen

Aanschrijven kiezers die voor het eerst deelnemen aan een verkiezing

Geselecteerde kiezers

Lokale taak

 

 

x

Begraafplaats

Administratie

Registreren van rechthebbende en overledenen

Heffing Leges

Personen die voldoen aan criteria

Lokale taak

X

 

 

CMG

Registeren van gegevens van alle ingezetene

Lokaal

Alle ingezetene van Medemblik

Lokale taak

X

X

 

Afdeling Omgeving en Samenleving

Verlenen drank- en horeca

vergunning

APV

Bijzondere wetten

Behandelen van aanvraag om vergunning

Personen die een vergunning aanvragen

Drank- en horecawet

APV

X

 

 

Basisreg. Adressen en Gebouwen (BAG)

Controle bewoning

Controle bewoning ivm wijzigingen in de BAG

Betrokken personen

BAG wet-geving

X

 

 

Afdeling Maatschap-pelijk Beleid

Uitvoeren diverse wetten:

Wet Werk en Bijstand (WWB),

 

Wet Maatschappe-

lijke Ondersteuning (WMO),

Bijzondere Bijstand,

Schuldhulp verlening,

Inburgering,

Jeugdwet,

 

Uitvoeren Leerplichtwet

 

 

Mantelzorg compliment

 

Behandelen van aanvragen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijhouden van gegevens van de mantelzorger en van degene die mantelzorg nodig heeft.

 

Betrokken personen

Diverse van toepassing zijnde wetten:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokale taak

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

Taakveld Handhaving en Veiligheid

Aanschrij-vingen in het kader van de Woningwet,

Wet algemene bepalingen omgevings-

recht (WABO),

Algemene Plaatselijke Verordening (APV),

Gebruikers-

besluit

Behandelen van aanvragen en verzoeken

Betrokken personen

Diverse van toepassing zijnde wetten

X

 

 

Afdeling Publiek, taakveld burgerzaken

Verstrekken reisdocument en rijbewijzen,

Verklaringen omtrent het gedrag

Behandelen van aanvragen

aanvrager

Paspoort-wetgeving Wegen-verkeerswet,

Wet op de Wet just. en strafvorder-lijke gegevens.

X

 

 

Afdeling Publiek, taakveld burgerzaken

Werkzaam-heden m.b.t. Burgerlijke Stand en Basisregistratie Personen

Behandelen van aanvragen en verzoeken

aanvrager

Burgerlijk Wetboek en Wet BRP

X

 

 

Reken-

kamer commissie Medemblik-Opmeer

Doen van onderzoek onder de ingezetene van de gemeente Medemblik

Controle op de uitvoering van beleid

 

Personen die voldoen aan de gestelde onder-

zoeksvraag

Gem. wet

x

 

 

Kernconsulent

Doen van onderzoek onder de inwoners van de gemeente Medemblik

Onderzoek Leefbaarheid, vitaliteit en sociale kracht van de gemeente Medemblik en haar kernen

Personen die voldoen aan de gestelde onderzoeks-vraag

Lokale taak

 

 

x

 

 

 

Bijlage 2  

Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Medemblik 2019. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 BRP verzocht heeft om geheimhouding).

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheken.

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente.

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed.

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven.

Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF.

Maatschappelijke dienstverlening.

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Algemene en geestelijke gezondheidszorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Kinderopvangwerk.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Jeugdwelzijnswerk.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Ouderenzorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Gehandicaptenzorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Sociale werkvoorziening.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Sociaal - Juridische zorgverlening.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

Geestelijke en maatschappelijke zorg.

Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA.

Schuldhulpverlening.

Schuldhulpverleningsinstanties.

Bevorderen inburgering.

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus.

Migrantenhulp.

Migrantenorganisaties in de gemeente.

Ouderenondersteuning.

Ouderenorganisaties.

Onderlinge hulp patiënten.

Patiëntenverenigingen.

Bevorderen van sportgezondheid.

Sportverenigingen en organisaties.

Bevorderen van de zelfredzaamheid.

Thuiszorgorganisaties.

Maatschappelijke of filantropische doelen.

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen.

Bevordering vrouwenwelzijn.

Vrouwenorganisaties.

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte, actueel houden huurdersadministratie en tegengaan woonfraude.

Woningcorporaties.

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg.

Ziekenhuizen.

 

Regeling gegevensverstrekkingen BRP

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP)) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) door dat van de Wet basisregistratie personen (BRP) vervangen. Dit heeft tot gevolg dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

 

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie­voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Medemblik.

 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Medemblik en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt.

 

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Medemblik over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Medemblik beheerde voorzieningen.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Medemblik.

 

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Medemblik woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Medemblik op grond van artikel 3.2 BRP.

 

Zolang de BRP door de gemeente Medemblik wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Medemblik beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Medemblik woonachtig zijn, dient de gemeente Medemblik het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

 

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Medemblik. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Medemblik 2019, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.