Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vught

Verordening Presidium gemeente Vught 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVught
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Presidium gemeente Vught 2019
CiteertitelVerordening Presidium gemeente Vught 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppresidum

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
  5. artikel 147, tweede lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-2019Nieuwe regeling

06-06-2019

gmb-2019-153491

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Presidium gemeente Vught 2019

De raad van de gemeente Vught;

 

Gezien het voorstel van het Presidium van 18 april 2019;

 

Gelet op de artikelen 16, 84, 107a, eerste lid en 147, eerste en tweede lid van de Gemeentewet;

besluit:

 

Vast te stellen de:

 

VERORDENING PRESIDIUM GEMEENTE VUGHT 2019

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    voorzitter: voorzitter van de raad of diens plaatsvervanger;

  • 2.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Het Presidium betreft een commissie, zoals bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.

  • 2.

    Het Presidium vormt het dagelijks bestuur van de raad en heeft als taak:

    • a.

      aanbevelingen te doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies;

    • b.

      te overleggen over algemene aspecten van het functioneren van de raad en zijn commissies;

    • c.

      de concept-agenda’s van de informatieavonden, commissie- en raadsvergaderingen vast te stellen en een voorstel te doen over de volgorde van behandeling;

    • d.

      het bewaken van de lange termijn agenda;

    • e.

      het vaststellen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, lid 2 Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Leden van het Presidium zijn de fractievoorzitters en de plaatsvervangend voorzitter van de raad;

  • 2.

    Elke fractievoorzitter wijst een lid van de gemeenteraad aan, dat hem bij zijn afwezigheid in het Presidium vervangt en maakt dat bij de griffier bekend;

  • 3.

    Elke fractievoorzitter of diens plaatsvervanger heeft één stem in het presidium;

  • 4.

    De burgemeester neemt, als raadsvoorzitter, deel aan de beraadslagingen van het Presidium. Hij wordt in het Presidium niet vervangen bij afwezigheid;

  • 5.

    De voorzitter van het Presidium wordt bij afwezigheid vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de raad;

  • 6.

    De griffier is secretaris van het Presidium en in elke vergadering van het Presidium aanwezig.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van het Presidium zijn niet openbaar. De vastgestelde besluitenlijsten van de vergaderingen worden openbaar gemaakt;

  • 2.

    Onder zorg van de griffier wordt een besluitenlijst opgesteld van het besprokene in de vergadering van het Presidium;

  • 3.

    De voorzitter kan voorstellen de gemeentesecretaris of anderen uit te nodigen voor het Presidium.

Artikel 5 Taken van de voorzitter en griffier

  • 1.

    De voorzitter vervult de rol van technisch voorzitter en is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening of de Gemeentewet hem in zijn hoedanigheid als voorzitter van de raad verder opdraagt;

  • 2.

    De griffier stelt in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda op voor de vergadering van het Presidium, verzorgt de uitnodigingen en maakt de agenda van het Presidium uiterlijk de vrijdag voorafgaande aan de vergadering van het Presidium bekend door publicatie ervan in het raadsinformatiesysteem;

  • 3.

    De griffier staat ook voor het overige het Presidium bij de uitoefening van zijn taken terzijde.

Artikel 6 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het Presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening Presidium gemeente Vught 2019”.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught in zijn openbare vergadering van 6 juni 2019.

de griffier,

drs. M.J.H.N.Collombon

de voorzitter,

R.J. van deMortel