Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur |
Deze regeling vervangt de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten uit 2016
artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2019 | nieuwe regeling | 23-04-2019 | BW19.0439 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden en de burgemeesters van de gemeente Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
Tot het wijzigen van de "Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten"
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De regeling wordt getroffen ter gezamenlijke behartiging van de afzonderlijke en gemeenschappelijke belangen van de bestuursorganen op het gebied van:
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten heeft ten behoeve van de uit-voering van bevoegdheden van de colleges de overgedragen en opgedragen taken en/of be-voegdheden, bedoeld in het tweede tot en met het tiende lid. Het algemeen bestuur kan de uitoe-fening van deze bevoegdheden delegeren of mandateren aan het dagelijks bestuur.
Aan het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten worden de bevoegdheden van de colleges genoemd in de volgende wetten en daarop gebaseerde regelgeving op landelijk niveau overgedragen en alleen in die gevallen waarin delegatie op grond van wettelijke bepalingen niet mogelijk is in mandaat opgedragen:
de uitvoering van maatwerkvoorzieningen (waaronder begeleiding) ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie en het geven van informatie, advies en cliëntenondersteuning op dit onderdeel van de Wmo. De deelnemende gemeenten kunnen over de manier waarop de uitvoering op dit onderdeel door de Samenwerking Kempengemeenten plaatsvindt maat-werkafspraken maken;
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten is ten aanzien van P&O, be-houdens voor het college dan wel de gemeente Bergeijk, belast met de werkzaamheden ten aan-zien van personeel en organisatie waaronder (salaris)administratie, dossiervorming en dossierbe-heer, personeels- en organisatiebeleid en uitvoering daarvan en andere voorkomende werkzaam-heden ten behoeve van de Samenwerking Kempengemeenten en de deelnemende gemeenten, alsmede ten behoeve van het Participatiebedrijf, met uitzondering van organisatiewijzigingen of ontwikkelingen in de organisatie van een deelnemende gemeente. De Samenwerking Kempen-gemeenten kan een deelnemende gemeente of het Participatiebedrijf desgewenst daarin onder-steunen/faciliteren.
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten draagt ten aanzien van VTH namens de colleges en de burgemeesters, behoudens voor het college van de gemeente Berge-ijk, zorg voor vergunningverlening, toezicht en handhaving op basis van door de colleges en de burgemeesters afzonderlijk vast te stellen mandaatbesluiten waarin aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten mandaat, volmacht en machtiging ten aanzien van speci-fieke rechtshandelingen en feitelijke handelingen worden verleend. Uitvoering van de bevoegdhe-den, genoemd in de voornoemde mandaatbesluiten, vindt plaats overeenkomstig door de colleges en de burgemeesters te geven instructies als bedoeld in artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten draagt zorg en is verantwoorde-lijk voor de beleidsvoorbereiding van de taken genoemd onder het tweede tot en met achtste lid en doet daartoe voorstellen aan de colleges of als de raden de beslissingsbevoegdheid hebben, via de colleges aan de raden. De deelnemende gemeenten kunnen over de beleidsterreinen waarop en de mate waarin de uitvoering op dit onderdeel wordt overgedragen aan de Samenwer-king Kempengemeenten afspraken maken in een dienstverleningsovereenkomst.
Het algemeen bestuur kan op verzoek van een deelnemer zorgdragen voor de inzet van een func-tionaris voor de gegevensbescherming voor die deelnemer.
De specificatie en wijze van uitvoering van de taken en bevoegdheden als genoemd in het eerste tot en met elfde lid, kunnen tussen de deelnemende gemeenten en het dagelijks bestuur vastge-legd worden in een dienstverleningsovereenkomst.
Het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten houdt een register aan van alle mandaten, volmachten en machtigingen op grond van dit artikel verleend door de colleges en de bijbehorende instructies overeenkomstig artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht.
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
De colleges kunnen voor ieder lid tevens één plaatsvervangend lid uit hun midden aanwijzen, dat het lid bij verhindering of ontstentenis vervangt. Hetgeen in deze regeling is bepaald ten aanzien van een lid van het algemeen bestuur is van overeenkomstige toepassing op het plaatsvervangend lid, tenzij de regeling anders bepaalt.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
Het algemeen bestuur besluit slechts tot oprichting van en de deelneming in stichtingen, maat-schappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden in de gelegenheid zijn ge-steld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen. Het besluit wordt genomen bij twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
Artikel 10 Taken en bevoegdheden
Het dagelijks bestuur is in ieder geval bevoegd:
te besluiten namens de Samenwerking Kempengemeenten, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief of hoger beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist, en
Hoofdstuk 7 Inlichtingen en verantwoording
Artikel 14: Verantwoording dagelijks bestuur
Het algemeen bestuur kan besluiten een lid van het dagelijks bestuur ontslag te verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. De rechter treedt niet in de beoordeling van de gronden waarop het algemeen bestuur tot ontslag van een lid van het dagelijks bestuur heeft besloten.
De bepalingen bij en krachtens de Archiefwet 1995 zijn van overeenkomstige toepassing op de Samenwerking Kempengemeenten, voor zover deze bepalingen betrekking hebben op archiefbe-scheiden van gemeenten en waarvoor in dit artikel niet anders is voorzien. In deze bepalingen dient in plaats van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, te worden gelezen respectievelijk het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Overeenkomstig door hem vast te stellen beheerregels, draagt het dagelijks bestuur zorg voor de archiefbescheiden van de organen van de Samenwerking Kempengemeenten voor zover deze betrekking hebben op de gedelegeerde taken, met uitzondering van de archiefbescheiden die be-trekking hebben op het uitvoeren van de VTH-taken. Het dagelijks bestuur voorziet in voldoende ruimte voor de archiefbescheiden en hij stelt voldoende, deskundig personeel aan.
Artikel 18 Terbeschikkingstelling
De archiefbescheiden betreffende zaken welke op het moment van inwerkingtreding van deze regeling reeds zijn afgedaan blijven tot hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, berusten onder het archiefvormend overheidsorgaan, dat deze zaken heeft afgedaan. Indien noodzakelijk voor de taakuitvoering van de Samenwerking Kempengemeenten worden zij ter beschikking ge-steld.
Van de terbeschikkingstelling wordt een verklaring opgemaakt, die ten minste bevat een specificatie van de ter beschikking gestelde archiefbescheiden. Een exemplaar van deze verklaring wordt bewaard door het overheidsorgaan waaronder de archiefbescheiden zouden berusten, indien zij niet ter beschikking waren gesteld.
De kosten van het beheer van de ter beschikking gestelde archiefbescheiden komen ten laste van de Samenwerking Kempengemeenten, De zorgdrager voor de archiefbescheiden van het overheidsorgaan dat de archiefbescheiden ter beschikking heeft gesteld, blijft in alle andere aangele-genheden de zorgdrager voor de archiefbescheiden.
Hoofdstuk 10 Begroting en jaarrekening
Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks een ontwerpbegroting op voor het volgende kalenderjaar en zendt deze, voorzien van een toelichting, uiterlijk acht weken voordat zij aan het algemeen bestuur wordt aangeboden toe aan de raden. Daarbij wordt rekening gehouden met de planning en control cyclus van de deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting bevat tevens een meerjarenraming, met toelichting voor ten minste drie op het begrotingsjaar volgende jaren.
Het bepaalde in dit artikel is voor wat betreft de procedurele gang van zaken van overeenkomstige toepassing op de besluiten tot wijziging van de begroting. Het dagelijks bestuur zendt de begrotingswijziging binnen twee weken na de vaststelling aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant.
Artikel 21 Bestuursrapportages
Het dagelijks bestuur stelt ten behoeve van het algemeen bestuur jaarlijks, minimaal één ontwerp bestuursrapportage op, die na vaststelling door het algemeen bestuur naar de raden worden ge-stuurd. Bij het opstellen van de rapportage wordt rekening gehouden met de planning en control cycli van de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging en liquidatie
Het bestuursorgaan dat voornemens is uit te treden neemt op basis van het voorstel, bedoeld in het tweede lid, een definitief besluit, onverminderd het bepaalde in artikel 1, tweede en derde lid, van de wet. De uittreding geschiedt per 1 januari van enig kalenderjaar met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste drie kalenderjaren.
Het algemeen bestuur kan een voorstel tot wijziging sturen naar de bestuursorganen. Een voorstel tot wijziging kan ook worden ingediend bij het bestuur door ten minste twee bestuursorganen van twee gemeenten of een bestuursorgaan indien de regeling twee deelnemers kent. Het algemeen bestuur zendt het voorstel, bedoeld in de vorige volzin, onverwijld door aan de bestuursorganen.
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van Bergeijk in zijn vergadering van 23 april 2019
Na verkregen toestemming van de raad d.d. 28 februari 2019
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van Bladel en de burgemeester van Bladel in zijn vergadering van 23 april 2019
Na verkregen toestemming van de raad d.d 21 maart 2019
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van Eersel en de burgemeester van Eersel in zijn vergadering van 14 mei 2019
Na verkregen toestemming van de raad d.d. 12 maart 2019
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van Oirschot en de burgemeester van Oirschot in zijn vergadering van 28 mei 201
Na verkregen toestemming van de raad d.d. 26 februari 2019.
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van Reusel-De Mierden en de burgemeester van Reusel-De Mierden in zijn vergadering van 23 april 2019
Na verkregen toestemming van de raad d.d. 12 maart 2019