Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard) |
Citeertitel | Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling Wmo-adviesraad gemeente Cromstrijen.
Deze regeling vervangt de Adviesraad Samenleving Oud-Beijerland.
Deze regeling vervangt het Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Binnenmaas.
Deze regeling vervangt de Regeling Wmo participatie Korendijk 2016.
Deze regeling vervangt het oprichtingsdocument klankbordgroep sociaal domein gemeente Strijen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-06-2019 | nieuwe regeling | 16-04-2019 |
De Wet maatschappelijk ondersteuning 2015 (artikel 2.1.3), de Jeugdwet (artikel 2.10) en de Participatiewet (artikel 47) geven de opdracht aan het college om ingezeten en hun vertegenwoordigers te betrekken bij beleid. De Gemeentewet bepaalt in artikel 84 dat het college commissies kan instellen om zich te laten adviseren. De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard geeft binnen deze formele kaders vorm aan een belangrijk deel van deze verplichtingen.
In deze regeling wordt verstaan onder:
De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard (afgekort: de Adviesraad): het adviesorgaan in het kader van cliëntenparticipatie in het sociaal domein, ingesteld door het college, bestaande uit vertegenwoordigers van burgers en cliënten in de Hoeksche Waard die een beroep kunnen doen op en/of belang hebben bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.
Met de instelling van de Adviesraad worden vertegenwoordigers van doelgroepen in het sociale domein in de gelegenheid gesteld om inbreng te leveren bij het ontwikkelen en realiseren van beleid dat betrekking heeft op de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015) alsmede bij de evaluatie hiervan. Dit kan zijn door signaleren, inventariseren en bundelen van krachten in het sociaal domein.
De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard:
Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over ontwerpbeleidsplannen en de uitvoering ervan in het kader van het sociaal domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015). Bij het opstellen van het advies, geeft de Adviesraad ook een oordeel op de manier waarop ervaringsdeskundigen of hun vertegenwoordigers in het beleidsproces zijn betrokken.
In afwijking van het bepaalde in artikel 4 en 5 dragen de eerste keer, met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze regeling, de voormalig lokale Adviesraden één lid uit hun midden voor. Deze leden gaan met elkaar na welke expertise aanwezig is op de beleidsterreinen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Vervolgens wordt gericht gezocht naar de resterende nieuwe leden als aanvulling op de reeds aanwezige expertise. Dit gebeurt via een open sollicitatieprocedure zoals bepaald in artikel 5.
Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen
Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad (zie toelichting). Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven. De Adviesraad declareert achteraf de gemaakte kosten, voorzien van bewijsstukken.
In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.
Artikel 14 Naamgeving en inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de volgende regelingen: Regeling Wmo-adviesraad gemeente Cromstrijen, Adviesraad Samenleving Oud-Beijerland, Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Binnenmaas, Regeling Wmo participatie Korendijk 2016 en het oprichtingsdocument klankbordgroep sociaal domein gemeente Strijen.
Toelichting op de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard
Onderdeel van de harmonisatie van de lokale Adviesraden Sociaal Domein is de vorming van een nieuwe Adviesraad (de Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard) met ingang van 1 maart 2019. Om de spelregels hiervoor vast te leggen, is de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard opgesteld. In deze toelichting worden, indien van toepassing, artikelen van de genoemde regeling toegelicht.
In de officiële naamgeving van de nieuwe Adviesraad is bewust voor het begrip “Sociaal domein” gekozen. Dit omvat tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.
Lid 3a: De advisering gaat over onderwerpen die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.
Lid 3a: Het college houdt rekening met de adviezen van de Adviesraad. Dit betekent ook dat adviezen soms niet (geheel) worden overgenomen door het college, omdat het college andere afwegingen maakt. Het college motiveert in een schriftelijke reactie naar de Adviesraad haar overwegingen om een advies wel / of niet (gedeeltelijk) over te nemen.
Lid 3d: de Adviesraad beslist zelf over een (interne) werkbare werkwijze, regelt zijn eigen taakverdeling, vergaderorde en informatie-inwinning. de Adviesraad legt onder leiding van haar voorzitter in een reglement de werkafspraken vast. Suggesties over wat in het reglement kan worden vastgelegd zijn:
of de vergaderingen als regel openbaar zijn. Of en hoe vooraf bij agenda bepaald wordt of (een deel van) de vergadering, bij meerderheid van stemmen besloten wordt gehouden (bijvoorbeeld wanneer vertrouwelijke documenten aan de orde komen of het besprokene betrekking heeft op personen). En of er in dit geval sprake is tot geheimhouding van de betreffende documenten of het besprokene verplicht tot het moment dat de Adviesraad besluit tot opheffing van de geheimhouding.
Artikel 4 Samenstelling van de Adviesraad
Lid 4a: de Adviesraad bestaat uit specialisten en “integralisten”: personen die het hele terrein van het sociaal domein overzien en die vanuit een positie van afstandelijke betrokkenheid een oordeel kunnen geven op de manier waarin het beleid evenwichtig is en passend voor de gemeente Hoeksche Waard en haar inwoners. Bij het begrip mantelzorger gaan we uit van de definitie mantelzorg zoals vermeld in de Wmo 2015: Langdurige of intensieve hulp, of een combinatie daarvan, aan een hulpbehoevende persoon ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugd of het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep”.
Lid 4d: De leden wonen in gemeente Hoeksche Waard. Een uitzondering kan door het college bijvoorbeeld gemaakt worden voor mantelzorgers (of wettelijke vertegenwoordigers) van inwoners van de Hoeksche Waard, die door werk of ervaring in gemeente Hoeksche Waard een breed netwerk hebben opgebouwd.
Lid 4g: Raadsleden en burgerraadsleden worden uitgesloten van lidmaatschap omdat zij via de gemeenteraad al hun invloed kunnen uitoefenen.
Artikel 5 Voordracht en zittingsduur
In de praktijk blijkt dat de samenstelling van een dergelijke commissie fluctueert. Het is belangrijk om te zorgen voor een balans in de continuïteit en vernieuwing van de Adviesraad. De regels moeten hierbij ondersteuning bieden.
Er wordt een profielschets opgesteld voor de leden van de Adviesraad. Inwoners worden uitgenodigd te solliciteren als ze interesse hebben om lid te worden van de Adviesraad en van mening zijn dat ze passen in het opgestelde profiel. De profielschets is opgesteld door een werkgroep, bestaande uit een afvaardiging van de lokale Adviesgroepen, een adviseur van Zorgbelang en een ambtelijk contactpersoon.
Hierbij verwijzen we naar de toelichting bij artikel 3d.
Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen
de Adviesraad zal wat formeler van karakter zijn (de leden worden immers benoemd door het college) dan de participatievormen uit de praktijkvleugel. De Adviesraad wordt door het college gefaciliteerd om haar taken te kunnen uitoefenen.
Lid 11a: De faciliteiten bestaan uit het aanbieden van vergaderruimte (toegankelijk voor inwoners met een functiebeperking), koffie, thee e.d.
Lid 11b: Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad. Te denken valt hierbij aan kosten die door de leden worden gemaakt (telefoon, internet, kopieerkosten, reiskosten naar (landelijke of regionale) bijeenkomsten op het gebied van het Sociaal domein), presentiegeld, deskundigheidsbevordering en lidmaatschap landelijke participatieorganen. Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven. Vanuit de Adviesraad wordt een vertegenwoordiger aangewezen voor de werkgroepen. De kosten die in verband hiermee worden gemaakt vallen onder een ter beschikking gesteld budget.
In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.