Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent organisatie en ondersteuning (Verordening organisatie ondersteuning van de raad 2011) |
Citeertitel | Verordening organisatie ondersteuning van de raad 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2011 | 20-06-2019 | nieuwe regeling | 11-10-2011 | 3645317v2 |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 19 oktober 2011, te vinden in de Stadsberichten].
De raad van de gemeente Amersfoort,
gelet op artikelen 33 (ambtelijke bijstand), 107a (instructie griffier) en 107e (organisatie griffie) van de Gemeentewet en het Reglement van orde van de raad,
vast te stellen de volgende verordening:
HOOFDSTUK 2: AMBTELIJKE BIJSTAND RAADSLEDEN EN FRACTIES
Artikel 2 Informatie en advies
Een raadslid dat of een raadsfractie die informatie of advies wenst, kan zich daarvoor rechtstreeks wenden tot de ambtenaren die binnen de ambtelijke organisatie belast zijn met de advisering over of de uitvoering van het betreffende onderwerp. Het betreft hier snel te beantwoorden feitelijke vragen naar openbare gegevens zonder politieke lading.
Artikel 4 Verlenen van bijstand
De griffier kan de secretaris verzoeken om verlening van ambtelijke bijstand aan het raadslid of de raadsgroepering. De secretaris verleent de gevraagde bijstand, indien
Artikel 6 Toelichting in commissie- of raadsvergadering
Indien ambtenaren uit de ambtelijke organisatie die bij de verlening van bijstand betrokken zijn, op advies van het presidium worden uitgenodigd om hun advies of deskundige mening hetzij mondeling in een commissie- of raadsvergadering, hetzij schriftelijk toe te lichten, zijn zij verplicht hieraan gehoor te geven.
HOOFDSTUK 2: INSTRUCTIE VOOR DE GRIFFIER
Artikel 7 Ondersteuning en informatie raad
Hij draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van de raad en de raadscommissies de informatie wordt verstrekt die zij in hun respectievelijke hoedanigheid behoeven. De informatie wordt mondeling, door inzage of in de vorm van een uittreksel of kopie verstrekt, waarbij zoveel mogelijk met de wens van de leden rekening wordt gehouden.
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad en de raadscommissies desgevraagd de benodigde bijstand krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
Artikel 10 Verantwoordelijkheid voor griffie
De griffier heeft de eindverantwoordelijkheid voor:
De budgetten van de raad, griffie en de rekenkamercommissie zijn een onderdeel van de programmabegroting van de gemeente en worden als zodanig door de raad vastgesteld. Terzake neemt het college in de (concept)programmabegroting – en bijstellingen daarvan – de budgetten op zoals opgegeven door het presidium.
Artikel 12 Coördinatie ambtelijke bijstand en ondersteuning
De secretaris, de griffier en de burgemeester voeren regelmatig overleg over de wijze waarop ambtelijke bijstand en ondersteuning wordt verleend aan raadsleden en raadsfracties. Daarbij kunnen zij tevens aangeven aan welke verzoeken om bijstand prioriteit wordt verleend.
HOOFDSTUK 4: BEPALINGEN OVER DE GRIFFIE
De griffier treedt op als directeur van de griffie en sluit hierbij aan bij de taken en bevoegdheden zoals die gelden voor een (sector)directeur van de ambtelijke organisatie. Hiertoe mandateert de raad met het vaststellen van deze verordening de bevoegdheid om de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan zoals weergeven in artikel 107d van de Gemeentewet aan de griffier. Zonodig overlegt de griffier ter zake met het presidium.
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 16 Rechtspositie griffie
De griffie volgt de Arbeidsvoorwaarden Regeling van de Gemeente Amersfoort (ARGA). Het presidium kan de raad voorstellen op onderdelen hiervan af te wijken, wanneer de eigenheid van de werkzaamheden op de griffie daartoe aanleiding geven.
De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van de Wet op de ondernemingsraden. In dit kader regelt de griffier als bestuurder in overleg met het presidium en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.
Artikel 18 Facilitaire ondersteuning
De ondersteuning van de griffie (wat betreft faciliteiten op het gebied van administratie, financiën, archivering, interne diensten, huisvesting, automatisering, personeelszorg en dergelijke) wordt verzorgd door de ambtelijke organisatie en voor de kosten hiervan worden de binnen de gemeente Amersfoort gebruikelijke overheadtoerekeningen gehanteerd.
HOOFDSTUK 5: WERKGEVERSROL PRESIDIUM
Artikel 20 Invulling werkgeverstaken
Het presidium bereidt ten behoeve van de raad besluiten voor ten aanzien van griffier. Hieronder valt bijvoorbeeld het vertegenwoordigen van de raad bij de werving en selectie, de functionerings-, beoordelingsgesprekken en het overleg gericht op ontheffing uit de functie en ontslag van de griffier.