Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerplan Openbare verlichting 2019-2022 |
Citeertitel | Beheerplan Openbare verlichting Gemeente Heemstede 2018-2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2019 | 01-01-2023 | Nieuwe regeling | 19-03-2019 | 714178 |
Voor de periode 2018 t/m 2022 is een beleidsplan vastgesteld voor de openbare verlichting in onze gemeente. Hierin zijn zaken vastgelegd hoe Heemstede beleidsmatig omgaan met de openbare verlichting (OVL).
Vanuit beleid en ook beheer heeft Heemstede als doel openbare verlichting dusdanig efficiënt in te richten dat het bijdraagt aan de sociale- en verkeersveiligheid en tevens zorgdraagt voor de juiste beleving in de donkere uren. Dit met in het achterhoofd het verlichten op maat en vanuit de gedachte Verlichten daar waar het moet, minder of uit als het kan.
Waar het beleidsplan de kaders heeft neergezet voor de komende periode zal voorliggend beheer- en uitvoeringsplan een meer op detail doorvertaling zijn van het beleid naar de uitvoering in de praktijk. De stip aan de horizon is gezet met vaststellen van het beleidsplan, maar hoe ziet dit er dan uit in de praktijk. Zowel de organisatie als de technisch inhoudelijke uitvoering is opgenomen in voorliggend schrijven.
Het beheer- en uitvoeringsplan zal in de basis bestaan uit 4 hoofdonderdelen.
Om het areaal van de openbare verlichting kwalitatief goed op orde te houden, is adequaat beheer en onderhoud noodzakelijk. Duidelijk en doordacht beheer van het net en aansturing van voedingspunten zal resulteren in meer efficiënt onderhoud en een hogere kwalitatieve installatie wat uiteindelijk zal resulteren in minder storingen, een betere (sfeer)beleving, licht op maat en minder klachten van omwonenden.
De doelstelling van dit beheer- en uitvoeringsplan is inzicht geven in de manier waarop de OVL in Heemstede duurzaam in stand wordt gehouden. Het beschrijft de omvang en kwaliteit van de te beheren arealen, de gewenste kwaliteit, de noodzakelijke maatregelen om de gewenste kwaliteit te realiseren en de (financiële) middelen die daarvoor nodig zijn. Het gaat hierbij zowel om het dagelijks en regulier (klein) onderhoud als het geplande (groot) onderhoud.
Goed beheer van de OVL is van belang om de gestelde technische levensduur op een verantwoorde manier en tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te halen. Het beheer speelt ook een belangrijke rol in het realiseren van de doelen die in het beleidsplan zijn gesteld. Deze zijn in hoofdlijnen als volgt:
Openbare verlichting geeft net als de producten wegen en openbaar groen invulling en sturing aan de openbare ruimte. Het beheerplan OVL valt onder het beleidsplan Openbare Verlichting. In het beleidsplan zijn de kaders uitgewerkt en toegelicht. De kaders worden in het beheerplan daarom alleen opgesomd en beknopt toegelicht. Waar de kaders van invloed zijn op het beheer van de OVL, is hier rekening mee gehouden.
De planperiode waarop dit beheer- en uitvoeringsplan van toepassing heeft is vier jaar, namelijk van 2019 t/m 2022. In dit beheer- en uitvoeringsplan wordt dit vanaf nu de planperiode genoemd. Het beheer- en uitvoeringsplan wordt eens in de 5 jaar herzien. Als er tussentijds aanleiding is dit eerder te doen zal het plan eerder worden geactualiseerd.
Dit beheer- en uitvoeringsplan openbare verlichting is toegespitst op de wijze waarop Heemstede het vastgestelde beleid ten uitvoering brengt. Bij openbare verlichting binnen Heemstede hebben we het over:
De volgende objecten vallen buiten het kader van dit beheer- en uitvoeringsplan:
De informatie in dit beheerplan is ook afgebakend waar het gaat om informatie die in andere documenten is te vinden. Binnen dit beheer- en uitvoeringsplan wordt deze informatie aangehaald en eventueel kort samengevat. De reden hiervoor is om dit beheer- en uitvoeringsplan compact, leesbaar en actueel te houden. Binnen de gemeentelijke organisatie kent het beheer- en uitvoeringsplan een duidelijke samenhang met een aantal andere documenten.
Vanuit de, in het beleidsplan benoemde wettelijke en beleidskaders maken we in dit hoofdstuk de vertaling naar de beheer kaders. Het door de raad vastgestelde beleidsplan dient als basis voor dit onderdeel. Het vastgestelde scenario in het beleidsplan in combinatie met de beleidskeuzes geven de input waaruit de consequenties voor technische invulling van het beheer en onderhoud is uitgewerkt. Hierbij valt te denken aan de bijv. materialisatie standaarden en te hanteren kwaliteitsnormen. De verhoudingen tussen het beleidsplan naar operationeel beheer kan het beste worden weergegeven in onderstaande afbeelding:
Afbeelding: Procespiramide verhoudingen beheer/onderhoud
Zoals op bovenstaande afbeelding duidelijk wordt aangegeven legt voorliggend beheer- uitvoeringsplan de verbinding tussen het strategisch niveau naar tactisch- en operationeel niveau.
Onder het hoofdstuk beheervisie wordt beknopt deze vertaling toegelicht op de gekozen strategische uitgangspunten.
In het beleidsplan openbare verlichting 2018 – 2022 zijn de verschillende kaders opgenomen en waar nodig uitgebreid toegelicht. In dit beheerplan wordt daarom volstaan met het opsommen van deze kaders incl. de beknopte doorvertaling naar hoe hier vanuit beheer mee om te gaan.
Vertaling naar beheer: Gemeente Heemstede is verantwoordelijk voor goede inrichting van de openbare ruimte. De gemeente hanteert het licht op maat principe. In bestaande situaties wordt het lichtniveau gehandhaafd en in nieuwe situaties (uitbreiding handhaving) conformeert de gemeente zich aan de Richtlijnen van de NSVV. De gemeente toetst alle aanpassingen op de openbare verlichting of deze voldoen aan de gestelde richtlijnen met als belangrijkste richtlijnen de NPR13201 en de richtlijn Lichthinder.
Vertaling naar beheer: De gemeente is voor ca. 80% eigenaar van het netwerk. Vanwege verweving van het net met het laagspanningsnetwerk is het beheer en de veiligheidsregie gedelegeerd aan Stedin als netbeheerder. Vanuit beheer wordt momenteel nagedacht over ontvlechting van het eigen netwerk en het overnemen van de beheerdersrol over dit netwerk. Voor het bovengrondse deel stelt het beheer eisen aan de onderhoudsaannemer op gebied van veilig werken aan de installatie. E.e.a. conform de NEN-3140. Deze eisen/wensen zijn opgenomen in het onderhoudscontract met de aannemer.
Vertaling naar beheer: De gemeente gaat terughoudend met verlichting om in de natuurzones. Uitbreiding vindt hier niet plaats en minderen waar mogelijk is het uitgangspunt. Bij nieuwe plannen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de Flora en Fauna en een analyse van het gebied gemaakt voor de ontwerpfase om problemen in uitvoering te voorkomen.
Vertaling naar beheer: De gemeente conformeert zich niet aan het PKVW. Vanuit beheer wordt de openbare verlichting wel zo veilig mogelijk ingericht in lijn met het PKVW. Achterpaden worden echter niet verlicht en vanuit beheer wordt een standaard dimschema gehanteerd zoals te lezen onder de vertaling van de beleidskaders.
Vertaling naar beheer: Nieuw te plaatsen verlichting wordt zo duurzaam mogelijk ingericht om te kunnen voldoen aan de doelstellingen. Bij ontwerp wordt hier extra aandacht aan besteed en door beheer op gecontroleerd. Bij schade of defecte armaturen worden deze altijd vervangen door een nieuw LED-armatuur en tevens gedimd.
Verder gaat de gemeente onderzoeken of wellicht later ingeschakeld en eerder uitgeschakeld kan worden d.m.v. FLEX-OVL in samenspraak met Stedin.
Vertaling naar beheer: Bij selectie van materiaal als bijvoorbeeld armaturen wordt door beheer extra aandacht besteed aan de duurzaamheid/levensduur en circulariteit van het materiaal. In beginsel worden armaturen geselecteerd die gedimd kunnen worden.
Vertaling naar beheer: Beheer vraagt bij alle werkzaamheden nauwkeurige/gedetailleerde revisiegegevens op bij de aannemer en stelt dit als eis bij het uitvragen van werkzaamheden.
Vertaling naar beheer: De vertaling van de punten vanuit de gemeentelijke kaders zijn ondergebracht onder de beleidskaders.
Vertaling naar beheer: Voorgaande punten zijn voldoende concreet en worden op deze manier als eis gesteld bij nieuw te plaatsen openbare verlichting. Voor het aanlichten van objecten wordt het nieuwe tijdschema binnen 2 jaar op de volgende objecten doorgevoerd:
Heemstede kent drie gebouwen die aangelicht worden. De Oude Kerk in het Wilhelminaplein, het Raadhuis en het Molentje Groenendaal. De Oude Kerk is van nieuwe aanlichting voorzien in 2018, het Raadhuis wordt in 2019 voorzien van nieuwe aanlichting en het Molentje is in 2020 aan de beurt.
Voor al deze gebouwen geldt dat verlichting om 1.00 uur uit gaat en dat LED verlichting gebruikt wordt.
Daarnaast zal het gebouw “Plein 1” in 2019 van aanlichting worden voorzien.
Vertaling naar beheer: Vanuit de gemeente wordt periodiek getoetst (of door eigen beheer of door onderhoudsaannemer) waar groen afbreuk doet aan/conflicteert met het lichtbeeld. Vervolgens vindt afstemming plaats.
Vertaling naar beheer: Bij locaties waar veiligheid aanvullend aandacht verdiend (zebrapaden, nabij scholen) wordt extra analyse uitgevoerd op het lichtniveau horizontaal en verticaal. In de berekeningen zal op deze locaties een aanvullende lichtberekening gemaakt moeten worden om de minimale verticale verlichtingssterkte te controleren op een minimaal niveau van 0,5 lux. Tevens worden er eisen gesteld aan een goede kleurherkenning ter bevordering van de sociale veiligheid.
Vertaling naar beheer: Samen met de gemeente Bloemendaal is één handboek elektrotechnische installaties en één opzet i.r.t. installatieverantwoordelijkheid opgesteld.
Vertaling naar beheer: Bij intrede van Flex-OVL is de insteek om op termijn de onderhoudsaannemer zelf te laten schakelen om zo storingen beter en sneller in beeld te krijgen en tijdig op te kunnen lossen. Dit zal t.z.t. worden afgestemd met Stedin.
Dit hoofdstuk geeft een beeld van de omvang en karakteristieken van het areaal van de openbare verlichting. De gegevens komen uit het beleidsplan 2018 – 2022 voor openbare verlichting en zijn daarin opgenomen in het hoofdstuk “Wat heeft Heemstede?” met een doorkijk naar de gewenste situatie conform voorliggend beheerplan.
2.2.1 Kwantiteit en leeftijdsopbouw
Op basis van de inventarisatie is er een analyse gemaakt van het door de gemeente beschikbaar gestelde beheerbestand. In onderstaande tabellen is een overzicht gemaakt van de leeftijden van masten en armaturen en de verschillende lamptypes. De afschrijvingstermijn van lichtmasten is 40 jaar en van armaturen 20 jaar.
De volgende tabel laat de opbouw van het aantal lampen per type zien. De komende jaren zal nauwkeuring worden gekeken waar armaturen vervangen kunnen worden, door types voorzien met laag vermogen lichtbronnen die positieve bijdrage leveren aan het milieu.
Het OVL-areaal bestaat hoofdzakelijk uit aluminium lichtmasten. Onderstaand wordt de opbouw van het mastenbestand in tabelvorm weergegeven.
Ten slotte is het van belang dat de OVL doet waar deze voor is bedoeld, zorgen voor voldoende verlichting op de plekken waar dit is gepland (Licht op Maat). Het verlichtingsniveau (kwaliteit) moet voldoen aan de gestelde eisen uit het beleid en de NPR13201-2017.
De lat ligt op sommige punten hoog. Het is de uitdaging voor de organisatie om via goed beheer en onderhoud te zorgen dat de technische levensduur worden gehaald. In de volgende paragraaf wordt de huidige kwaliteit per OVL onderdeel toegelicht.
Voor de werkelijke beeldkwaliteit is een meetlat beschikbaar in de vorm van de CROW publicatie 380 “Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2018”. Hierin kunnen onderwerpen als scheefstand, dekkingsgraad coating en natuurlijke aanslag worden gemeten aan de hand van het ambitieniveau dat wij als gemeente nastreven. Het ambitieniveau is kwaliteit B voor de gehele installatie. (voor onderdelen kwaliteit zie bijlage 1). Onderstaand is het ambitieniveau beschreven welke we binnen onze gemeente hanteren om de kwaliteit van de verlichting meetbaar te maken.
De werkelijke beeldkwaliteit wordt periodiek met ingang van 2019 beoordeeld via een steekproef op circa 10% van de locaties in de gemeente. Hierbij geldt de laagste kwaliteit die bij 90% van de steekproeven wordt gescoord. Van de afgelopen periode zijn geen gegevens bekend omdat van een schouw op dergelijk niveau geen sprake is geweest.
Zoals in het beleidsplan omschreven en in het gekozen scenario 2a opgenomen, dient de komende 5 jaar een inhaalslag te worden geslagen in het vervangen van ‘oudere’ openbare verlichting. Met deze reden kan de ‘oudere’ te vervangen openbare verlichting momenteel in sommige gevallen niet voldoen aan het ambitieniveau. Daarnaast zullen verouderde armaturen ook zorgen voor een achteruitgang van de lichtopbrengst. Hiervoor dient dus een extra inspanning te worden gedaan om de omvang van de inhaalslag goed in beeld te kunnen brengen. Na uitvoering van het vervangingsplan incl. het preventief/correctief onderhoud zal het areaal op het gewenste kwaliteitsniveau zijn gebracht en dient deze te worden gehandhaafd tijdens regulier beheer en onderhoud.
Naast de kwaliteit van het materiaal in staat van onderhoud is het ook van belang dat bij vervanging van materiaal de juiste kwaliteit wordt gehanteerd.
In de keuze van materiaal is uniformiteit van belang. Dit om zo (kosten)efficiënt mogelijk te kunnen beheren en een zoveel mogelijk eenduidige uitstraling te realiseren in de gemeente.
Met deze reden is gekozen om standaard materiaal op te nemen in het beheerplan. Onderscheid wordt gemaakt tussen historische centra en dorpslinten, waarin een verhoogde beeldkwaliteit wordt gekozen en de overige wegen, waarin standaardoplossingen gekozen worden (conform de “welstandsgebieden” in de Welstandsnota 2016). Om ontwikkelingen in materiaalgebruik niet in de weg te staan is ervoor gekozen om deze standaard materialen als dynamische bijlage toe te voegen aan voorliggend beheerplan (zie bijlage 2: standaard materiaal). Voor de historische centra en dorpslinten is geen standaard gekozen. Het materiaal wordt bij vervanging in de voorbereiding van het betreffende project gekozen.
Meldingen hebben een belangrijke signaalfunctie als het gaat om het functioneren van de openbare verlichting. Ongeveer 14 % van alle binnenkomende meldingen gaat over openbare verlichting. In onderstaande tabel is het aantal meldingen voor openbare verlichting weergegeven. Uit de meldingen is niet altijd een duidelijk beeld ten aanzien van locaties of oorzaken te herleiden. Voor de komende periode is het beleid vastgesteld om een vervangingsslag (jaren 90) in vijf jaar weg te werken. Tevens worden alle vervangingen uitgevoerd met LED verlichting. Hierdoor zal het aantal meldingen naar verwachting afnemen omdat de levensduur bij LED verlichting hoger ligt dan bij conventionele verlichting. Daarmee zal ook het vroegtijdig uitvallen als gevolg van einde technische levensduur verminderen.
Het vervangen door LED-verlichting kan zorgen voor een verhoging in het aantal klachten van lichthinder. Dit zal de komende periode vanuit beheer nauwlettend worden gevolgd en jaarlijks gerapporteerd.
Op basis van de aantallen lijkt het alsof de afgelopen jaren een lichte achterstand is opgelopen in het te vervangen areaal. Grootste reden is de grote vervangingsslag die in de jaren 90 is uitgevoerd waarbij hoofdzakelijk veel armaturen zijn vervangen voor een meer duurzame variant (veelal PLL). Dit zelfde aantal is, gezien de afschrijving van 20 jaar, weer aan vervanging toe. Omdat er door het achterstand in onderhoud meer storingen kunnen ontstaan en het meer inspanning vergt om de verlichtingsarmaturen tijdens de onderhoudsrondes te repareren, is het verstandig om achterstand te voorkomen en preventief te vervangen op basis van de geschatte technische levensduur.
Over het algemeen kan worden gesteld dat een klein percentage een lamptype heeft die in de categorie energie-onzuinige verlichting valt. Het aantal onzuinige lampen is verdeeld onder de typen Hogedruk Natrium (SON), Lagedruk Natrium (SOX) en overige. Deze gehele groep vertegenwoordigt ongeveer 12% van het totale areaal aan lampen. Vervanging van het SOX-deel van deze groep zal in deze beheerperiode plaatsvinden.
Verder is conform het vastgestelde scenario 2A van het beleidsplan het volgende maatregelenpakket bepaald:
Groepsremplace wordt uitgevoerd op basis van de gemiddelde technische levensduur zoals door de leverancier wordt opgegeven. Uitgangspunt hierbij is dat op straatniveau wordt geremplaceerd en geen spot remplace wordt toegepast. Hiermee wordt voorkomen dat straten meerder malen per periode bezocht moeten worden.
€ 50.000,00 per jaar is begroot voor het zogenaamd uithuizen van voedingskasten die nu nog in de schakel- en verdeelinrichtingen van Stedin zijn ondergebracht. Dit betekent dat “eigen” kasten worden geplaatst waarop kabels worden aangesloten. Zodra de uithuizing van een kast een feit is wordt deze periodiek conform de NEN3140 geïnspecteerd. Momenteel vinden er oriënterende gesprekken plaats met Stedin over deze werkzaamheden.
Vanuit het beheer wordt preventief onderhoud uitgevoerd. Dit omvat onder andere lampvervanging (remplace) en periodiek schouwen van de hele openbare verlichtingsinstallatie. Het onderhoud aan de openbare verlichting is in 2017 voor twee jaar (met optie voor twee jaar verlenging) aanbesteed. Dit onderhoud betreft voornamelijk de remplace, de storingen en kleine aanpassingen.
De onderhoudsaannemer voert tweemaal per jaar een schouw uit op het totale areaal. Tijdens deze schouw dient de verlichting te worden gecontroleerd op het wel of niet branden en dienen gebreken gerapporteerd te worden.
Tijdens de schouwronde dienen ook de kwalitatieve onderdelen als benoemd in de kwaliteitcatalogus gecontroleerd en hersteld te worden. Deze onderdelen zijn:
Naast het schouwen van de verlichting wordt ook jaarlijks een remplace ronde gereden. Tijdens deze ronde worden de in aanmerking komende lampen op basis van leeftijd preventief vervangen. Naast het vervangen van de lampen dient de aannemer ook direct de betreffende verlichtingsobjecten in het veld te controleren en afwijkingen (in o.a. data) te rapporteren en fouten preventief te herstellen. De volgende onderdelen dienen minimaal gecontroleerd te worden:
Daarnaast wordt het dagelijkse correctief onderhoud uitgevoerd zoals onder andere het verhelpen van storingen en het oplossen van schadegevallen.
Storingen worden eens per 7 dagen “gereden”. De volgende SLA’s (Service Level Agreement) zijn hierover afgesproken:
Schades worden door de onderhoudsaannemer hersteld maar dienen procesmatig afgestemd te worden met NODR. NODR verzorgt waar mogelijk het verhalen van de schades bij verzekeraar of het waarborgfonds. Voor schades zijn de volgende SLA’s vastgelegd:
Voor het correctief onderhoud worden samengevat de onderstaande termijnen gehanteerd.
Bij vervanging of nieuwe openbare verlichting dient gebruik te worden gemaakt van LED verlichting, statisch gedimd. Nieuwe of aangepaste openbare verlichtingsinstallaties moeten minimaal voldoen aan energielabel D met energielabel C als streefwaarde. Bij vervanging dient getracht te worden het lampvermogen te reduceren en is ‘wit’ licht (min. 80 Ra) het uitgangspunt.
De vervangingen zijn nader uitgewerkt in hoofdstuk 6: Uitvoeringsplan.
Gelet op de wettelijke verplichting tot het bijhouden van het ondergronds netwerk voor openbare verlichting en het feit dat alle werkzaamheden zijn uitbesteed aan derden, is het noodzakelijk dat het gegevensbeheer (inclusief mutaties van het areaal) goed wordt bijgehouden. Onderstaand is beschreven hoe met het gegevensbeheer en mutaties omgegaan wordt.
Heemstede maakt voor het beheren van de openbare verlichting gebruik van het programma Geovisia van Data Quint. De gegevens in dit beheersysteem worden bijgehouden door de beheerder van Heemstede. Mutaties uit het veld als gevolg van uitgevoerd onderhoud en projecten worden bij de beheerder aangeleverd in een vastgesteld format. De beheerder werkzaam bij het VOR (voorbereiding openbare ruimte) zorgt vervolgens voor het verwerken van de mutaties in het beheersysteem.
Der uitvoering van het onderhoud en de werkzaamheden worden verricht door het UOR (uitvoering openbare ruimte).
Om het hiervoor genoemde beheer en onderhoud te kunnen uitvoeren op onze openbare verlichting zijn bepaalde financiële middelen benodigd en opgenomen in onze meerjarenbegroting. Deze middelen zijn voor verschillende onderdelen toegekend en zorgen er gezamenlijk voor dat de gewenste kwaliteit voor de openbare verlichting is te realiseren en handhaven. In dit hoofdstuk wordt de opbouw van deze middelen opgenomen en kort toegelicht.
De gemeente Heemstede hanteert onderstaande budgetten. Hierin is het groot onderhoud opgenomen conform scenario 2a van het beleidsplan openbare verlichting.
Om het beheer van de openbare verlichting efficiënt en doelmatig in te richten is het mogelijk om de openbare verlichting in een beheersysteem te integreren. Binnen deze beheerperiode wordt onderzocht of een dergelijk beheersysteem ook voor onze gemeente wordt geïmplementeerd.
Conform beleidsplan zal de door het verduurzamen van de installatie een besparing worden gerealiseerd op de verschillende exploitatielasten. Deze besparingen zijn in mindering gebracht op bovenstaande budgetten. De geschatte besparingen zijn onderstaand opgenomen:
Het vervangen van lichtmasten en armaturen wordt beschouwd als een investering. Investeringen worden over een bepaalde looptijd lineair afgeschreven. Deze afschrijving plus de betaalde rente vormt de jaarlijkse kapitaallast. Deze kapitaallasten vinden we terug in de meerjarenbegroting.
De looptijd waarbinnen een investering wordt afgeschreven wordt bepaald door de verwachte minimale technische levensduur. In onderstaand overzicht zijn de gehanteerde afschrijvingstermijnen voor openbare verlichting weergegeven.
Zoals omschreven in hoofdstuk drie van voorliggend beheerplan bestaat het onderhoud in hoofdlijnen uit correctief en preventief onderhoud. Een belangrijk onderdeel van het preventief onderhoud betreft het groot onderhoud dat bestaat uit mast en armatuurvervanging. In hoofdstuk 5 uitvoeringsplan is uitwerking van de vervangingsopgave voor de komende 4 jaren gegeven, op basis van scenario 2a uit het beleidsplan.
Doel van het uitvoeringsplan is om materialen die technisch zijn afgeschreven te vervangen door nieuwe materialen, waardoor de betrouwbaarheid van het areaal gewaarborgd kan blijven.
Een tweede doel van de vervanging is om het areaal verder te verduurzamen. De vervanging van conventionele armaturen door LED draagt bij aan de reductie van het energieverbruik en daaraan gerelateerde CO2 uitstoot.
Op basis van de beschikbare data is een selectie gemaakt van masten ouder dan 40 jaar en armaturen van 20 jaar en ouder. Deze is verder vertaald naar een straat/wijkgerichte aanpak waar zogeheten ‘spot’ vervanging wordt voorkomen en gericht gebieden worden vervangen. Voorliggend uitvoeringsplan is de basis voor het nader uit te werken uitvoeringsontwerp waar specifiek op straatniveau de vervangingen in beeld worden gebracht. Dit nog uit te werken uitvoeringsontwerp zal vervolgens aan de markt worden uitgevraagd.
Voor de vervangingen is rekening gehouden met de volgende budgetten per jaar:
* Bij het budget voor 2019 is het budget voor 2018 en 2019 samengenomen.
In onderliggende tekst wordt per paragraaf een beeld gegeven van de straten die op nominatie staan voor vervanging. Voor zowel de lichtmasten als de armaturen zijn de vervangingen in beeld gebracht bij de uitwerking van het uitvoeringsontwerp worden de combinaties tussen lichtmast en armatuur nader uitgewerkt zodat efficiënt werk met werk wordt gemaakt.
Voorgaande afbeeldingen geven inzage in de vervangingsopgave per jaar. In de afbeeldingen zijn de straten deels opgenomen. Als eerder aangeven worden deze straten bij vervanging grootschalig vervangen en niet enkel de lichtmasten die gezien leeftijd in aanmerking komen. Dit om uniforme uitstraling in de te vervangen straten gelijkwaardig te houden.
De te vervangen lichtmasten en armaturen als opgenomen in voorgaande paragraaf resulteren in het volgende kostenoverzicht: