Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Loppersum

Algemeen Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit Gemeente Loppersum 2019 en het Mandaatregister 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLoppersum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit Gemeente Loppersum 2019 en het Mandaatregister 2019
CiteertitelMandaat- Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Loppersum 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatregister 2019 gemeente Loppersum

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-2019Nieuwe regeling

27-05-2019

gmb-2019-138712

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit Gemeente Loppersum 2019 en het Mandaatregister 2019

A: Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Loppersum, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, Boek 3 titel 3 Burgerlijk wetboek,

 

in aanvulling op het bepaalde in het Treasurystatuut en de budgethoudersregeling,

 

Besluiten:

 

Het algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit Gemeente Loppersum 2018 vast te stellen;

 

De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.

 

B: De gemeentesecretaris/afdelingshoofden ieder voor zover het de gemandateerde bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het uit het oogpunt van efficiëntie gewenst is om bepaalde bevoegdheden in ondermandaat op te dragen aan medewerkers;

 

dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester in het Algemeen Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit 2018 hebben bepaald, dat ondermandaat is toegestaan, voor zover in dat besluit niet anders is bepaald;

 

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht; het Algemeen Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit 2018 en het Mandaatregister 2018

 

C: de heffingsambtenaar voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

 

D: de gemeentesecretaris voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

 

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, Boek 3 titel 3 Burgerlijk wetboek

 

Besluiten:

 

De uitoefening van de bevoegdheden, die staan vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister onder te mandateren aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

a. Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

b. Mandaatgever: het bestuursorgaan dat mandaat verleent.

c. Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.

d. Volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en deze te verrichten.

e. Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten.

 

Artikel 2. Algemeen

1. Het college c.q. de burgemeester kan mandaat, volmacht of machtiging verlenen aan de gemeentesecretaris, de afdelingshoofden of de voor de uitvoering van een taak speciaal aangewezen functionaris.

2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, zoals opgenomen in het mandaatregister wordt het omtrent die bevoegdheden bepaalde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, richtlijnen, beleidsregels en algemeen vastgesteld beleid, hoe ook genaamd, van Europese, rijks- provinciaal of gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen door de gemandateerde in acht genomen.

 

Artikel 3. Verantwoordelijkheid

De bevoegdheden, zoals opgenomen in het mandaatregister worden door de functionaris aan wie mandaat, volmacht of machtiging is verleend, uitgeoefend in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan. Het bestuursorgaan blijft derhalve verantwoordelijk. Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd zelf de bevoegdheid uit te oefenen.

 

Artikel 4. Grenzen aan mandaat, volmacht en machtiging

Een in mandaat-, volmacht- of machtigingverhouding te nemen besluit dient te worden genomen door het college c.q. de burgemeester, indien:

a. bij betrokkenheid van meerdere afdelingen en/of derde, waarbij één van de afdelingen en/of een derde een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;

b. overleg nodig is met de portefeuillehouder en deze te kennen geeft het voorstel aan het college te willen voorleggen;

c. het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaand beleid;

d. het besluit een overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

e. er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, volmachtontvanger of machtigingverkrijger of van diens plaatsvervanger bij het te nemen besluit bestaat;

f. artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is (wensen en bedenkingen gemeenteraad).

 

Artikel 5. Begrip ‘uitvoering’ in mandaatregister

1. Onder uitvoering van de in het mandaatregister genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:

a. het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (ook besluiten van negatieve aard);

b. het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.

2. Voor zover niet anders is bepaald, wordt niet als uitvoering beschouwd:

het vaststellen van plannen, beleid, beleidsregels en nadere regels.

 

Artikel 6. Ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging

1. De gemandateerden, volmachtontvangers en machtigingsverkrijgers kunnen de aan hun verleende bevoegdheden geheel of gedeeltelijk ondermandateren respectievelijk doorgeven, voorzover niet anders is bepaald.

2. Ondermandatering, het doorgeven van volmacht en machtiging geschieden bij schriftelijk besluit.

3. De gemandateerde, volmachtontvanger en machtigingsverkrijgers kunnen instructies geven die bij het uitoefenen van de bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.

4. Op het ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging zijn de bepalingen van dit besluit onverkort van toepassing.

5. De gemandateerde, volmachtontvanger of machtigingsverkrijger blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de ondergemandateerde of doorgegeven bevoegdheden.

 

Artikel 7. Ondertekening

1. Daar waar door het college c.q. de burgemeester de bevoegdheid heeft verleend tot het nemen van een besluit (mandaat), wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening van het besluit verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten.

2. Indien een functionaris gemandateerd is tot het nemen van een bepaald besluit, is hij eveneens gevolmachtigd tot ondertekening van overeenkomsten ter uitvoering van het in mandaat genomen besluit.

3. Voor de ondertekening van brieven, bevattende een besluit dat op basis van mandaat, volmacht of machtiging is genomen, geldt de volgende formulering:

Burgemeester en wethouders

van de gemeente Loppersum

namens dezen,

(naam en functie van de gemandateerde)

(of)

De burgemeester van de

Gemeente Loppersum

namens deze,

(naam en functie van de gemandateerde)

4. Indien een besluit in ondermandaat wordt genomen, dan wordt bij de ondertekening de volgende formulering gehanteerd:

Burgemeester en wethouders

van de gemeente Loppersum

namens dezen,

(naam en functie van de gemandateerde),

In ondermandaat

(naam en functie van de ondergemandateerde)

(of)

De burgemeester van de

Gemeente Loppersum

namens deze,

(naam en functie van de gemandateerde),

In ondermandaat

(naam en functie van de ondergemandateerde)

 

Artikel 8. Afwezigheid gemandateerden, volmachtontvangers of machtigingsverkrijgers

1. Ingeval van afwezigheid van de gemandateerden, volmachtontvangers of machtigingsverkrijgers worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers of waarnemers.

2. Als geen plaatsvervanger of waarnemer is aangewezen, dan worden deze vervangen door de gemeentesecretaris en eventueel het afdelingshoofd.

 

Artikel 9. Register, ter inzage legging en bekendmaking

1. Alle verleende mandaten, volmachten en machtigingen worden in het mandaatregister opgenomen.

2. Het mandaatregister ligt bij de centrale balie in het gemeentehuis ter inzage. Hiervan wordt mededeling gedaan in een wekelijks in de gemeente te verschijnen huis-aan-huisblad.

 

Artikel 10. Slotbepalingen

Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit Gemeente Loppersum 2019”

 

Het mandaatbesluit inclusief het mandaatregister vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 14 augustus 2012 wordt ingetrokken.

 

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de bekendmaking.

 

Ad A: Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Loppersum op 27 mei 2019,

Burgemeester, secretaris

mr. J.W.M. Engels, J. H. Bonnema

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Loppersum op 27 mei 2019,

Burgemeester,

mr. J.W.M. Engels

Ad B: Aldus besloten op 27 mei 2019,

Gemeentesecretaris,

(J.H. Bonnema)

Afdelingshoofd KCC Gaswinning en Aardbevingen,

drs. J. Masselink

Afdelingshoofd MRO,

drs. K. Bosker

Afdelingshoofd POJ,

A. Gessel

Afdelingshoofd Bedrijfsvoering

E. Gaastra

Ad. C: Aldus besloten op 27 mei 2019

Heffingsambtenaar

E. Gaastra

Ad. D: Aldus besloten op 27 mei 2019

Gemeentesecretaris,

J.H. Bonnema