Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent thuiswerken (Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent thuiswerken (Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019)
CiteertitelThuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageOvereenkomst thuiswerken 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2013.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 125 van de Ambtenarenwet
  2. artikel 160 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-201901-01-2020nieuwe regeling

21-05-2019

gmb-2019-136305

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent thuiswerken (Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019)

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede;

 

gelet op de bepalingen van hoofdstuk 3 en 4 CAR-UWO en de Werktijdenregeling Wijk bij Duurstede 2014;

 

gelet op het gestelde in artikel 125 Ambtenarenwet juncto 160 Gemeentewet;

 

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van 13 mei 2019;

 

 

besluiten:

 

vast te stellen de ‘Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019:

 

Hoofdstuk I algemeen toepasselijke bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO;

  • b.

    thuiswerken: het verrichten van werkzaamheden vanaf het thuisadres of een andere externe locatie met een incidenteel, dan wel geregeld karakter, dan wel vastgelegd in een structureel werkrooster;

  • c.

    thuiswerklicentie: licentie waarmee vanuit een externe locatie kan worden ingelogd en gewerkt op het netwerk van de gemeente;

  • d.

    netwerkomgeving: alle programmatuur en toegang tot gegevens, waarmee de medewerker wordt gefaciliteerd en waartoe hij is geautoriseerd om zijn werkzaamheden te kunnen verrichten;

Artikel 2 Thuiswerken

  • 1.

    Thuiswerken wordt binnen de kaders van deze regeling toegestaan op verzoek van de medewerker en na goedkeuring van de leidinggevende en kan niet verplicht worden opgelegd.

  • 2.

    De leidinggevende zal het verzoek tot thuiswerken alleen toestaan als het organisatie- of dienstbelang zich daartegen niet verzet.

  • 3.

    Leidinggevende en medewerker maken afspraken op de wijze waarop de medewerker gaat thuiswerken. Deze afspraken worden vastgelegd in de Overeenkomst thuiswerken 2019.

  • 4.

    Indien het werk het noodzakelijk acht dat de medewerker op een structurele thuiswerkdag die dag toch aanwezig moet zijn op het gemeentehuis, dan dient de medewerker hier gevolg aan te geven; de medewerker kan zich dan niet beroepen op de thuiswerkregeling.

Artikel 3 Overeenkomst thuiswerken

De werkgever stelt ter uitvoering van deze regeling vast:

  • -

    De Overeenkomst thuiswerken 2019.

Artikel 4 Thuiswerklicentie

  • 1.

    De leidinggevende beoordeelt of aan de medewerker een thuiswerklicentie wordt aangeboden.

  • 2.

    Bij overeenstemming tussen leidinggevende en medewerker en indien het organisatie- of dienstbelang niet in het geding is, wordt de Overeenkomst thuiswerken ingevuld en ondertekend.

  • 3.

    De leidinggevende stuurt een afschrift van de Overeenkomst thuiswerken naar team Informatievoorziening en verzoekt deze een thuiswerklicentie aan te vragen bij de Regionale ICT-dienst Utrecht (RID).

  • 4.

    De Overeenkomst thuiswerken wordt voor medewerkers van de gemeente gearchiveerd in het personeelsdossier.

Artikel 5 Werken in de netwerkomgeving van de gemeente

  • 1.

    Thuiswerken geschiedt uitsluitend door in te loggen op het netwerk van de gemeente met gebruikmaking van de thuiswerklicentie.

  • 2.

    Opslag van documenten geschiedt uitsluitend in de netwerkomgeving van de gemeente. Opslag van documenten op de eigen computer is niet toegestaan.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De medewerker die thuis werkzaamheden verricht heeft dezelfde verantwoordelijkheden op het gebied van naleving van het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente Wijk bij Duurstede als op de formele werkplek. Hij is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens en aangelegenheden betreffende de werkgever, haar personeelsleden en relaties die hem tijdens de uitoefening van de functie ter kennis komen en zal passende maatregelen nemen om die geheimhouding ook bij het thuiswerken te waarborgen.

  • 2.

    Indien de Gemeente Wijk bij Duurstede als gevolg van het niet in acht nemen van de in eerste lid genoemde verantwoordelijkheden door de medewerker schade lijdt, is de medewerker hiervoor aansprakelijk.

Artikel 7 Bereikbaarheid

De medewerker die thuis werkt is telefonisch en per e-mail bereikbaar tijdens de dagen/uren dat hij thuiswerkt. De medewerker is verplicht duidelijk kenbaar te maken in de organisatie op welk telefoonnummer hij/zij bereikbaar is.

Artikel 8 Werktijden

  • 1.

    De medewerker dient het dagvenster van 07.00 – 22.00 uur, zoals genoemd in de Regeling werktijden gemeente Wijk bij Duurstede, in acht te nemen.

  • 2.

    Er is geen recht op overwerkvergoeding en/of een toelage onregelmatige dienst over thuiswerk/-uren.

Artikel 8 Inrichting thuiswerkplek

  • 1.

    De werkgever verschaft via intranet voorlichting over de inrichting van de thuiswerkplek. Met de Overeenkomst thuiswerken ondertekent de medewerker dat hij deze informatie op het intranet heeft gelezen.

  • 2.

    De medewerker heeft, gelet op het uitgangspunt in artikel 2 van deze Regeling, geen aanspraak op vergoeding van kosten die hij maakt of heeft gemaakt om de werkplek aan de Arbonormen te laten voldoen. Evenmin stelt de werkgever apparatuur en/of meubilair beschikbaar.

Artikel 9 Beëindiging thuiswerken; intrekken thuiswerklicentie

Thuiswerken eindigt:

  • a.

    op gemotiveerd verzoek van de medewerker;

  • b.

    indien een situatie ontstaan is, waarin het organisatie- of dienstbelang zich verzet tegen voortzetting van het thuiswerken;

  • c.

    indien de medewerker zich niet houdt aan de overeengekomen afspraken en voorwaarden, dan wel de door de leidinggevende gegeven aanwijzingen;

  • d.

    indien de thuiswerklicentie wordt ingetrokken om een andere gemotiveerde reden dan de hiervoor genoemde redenen;

  • e.

    bij beëindiging van het dienstverband van de medewerker;

     

Hoofdstuk II Overige bepalingen

Artikel 10 Vergoeding reiskosten woon-werkverkeer

  • 1.

    Voor de medewerker die thuiswerkt volgens een structureel werkrooster en die een tegemoetkoming ontvangt voor reiskosten woon-werkverkeer, wordt die tegemoetkoming met ingang van de 1e kalendermaand na aanvang thuiswerken aangepast volgens de tabel behorende bij de Vergoedingsregeling reiskosten woon-werkverkeer en verplaatsingskosten 2013, één en ander met een minimum van 1 kalendermaand.

  • 2.

    De leidinggevende beoordeelt jaarlijks ten aanzien van de medewerker die thuiswerkt met een geregeld karakter of de gemiddelde vermindering van het aantal reisdagen zodanig is dat de tegemoetkoming reiskosten woon-werkverkeer overeenkomstig lid 1 van dit artikel aangepast dient te worden.

Artikel 11 Hardheidsclausule

In die gevallen waarin deze regeling niet, niet voldoende of niet naar redelijkheid voorziet, beslist de directie.

Artikel 12 Inwerkingtreding en intrekken oude regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019 en kan worden aangehaald als Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2019.

 

De Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2013 met de daarbij behorende overeenkomst thuiswerken en overeenkomst flexibel werken worden ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 21 mei 2019.

De secretaris,

G.A. Karssenberg

De burgemeester,

T.R. Poppens