Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleids- en uitvoeringsregels social return 3.1 gemeente Sint Anthonis 2019 |
Citeertitel | Beleids- en uitvoeringsregels social return 3.1 gemeente Sint Anthonis 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2019 | 01-06-2019 | 29-04-2020 | Nieuwe regeling | 14-05-2019 | D/19/774813 |
Gemeenten kunnen bij het verlenen van opdrachten sociale voorwaarden stellen, in de vorm van social return. Op het moment dat een gemeente uit de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant een opdracht verleent aan een opdrachtnemer wordt er een tegenprestatie gevraagd in de vorm van het bieden van werkgelegenheid voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen ook deze personen de kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Gezien het belang van werk en de verantwoordelijkheid van gemeenten, worden bedrijven en instellingen op diverse manieren gestimuleerd om personen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werk(ervaring) te helpen. Met de komst van de Participatiewet worden werkgevers ook in toenemende mate geconfronteerd met de verplichting om banen beschikbaar te stellen voor deze doelgroep.
Social return houdt in dat de opdrachtnemer aan wie een opdracht wordt verstrekt, verplicht is om een deel van de aanneemsom te besteden aan (bij voorkeur langdurige) inzet van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt
Onder niet-uitkeringsgerechtigde (nug) wordt verstaan iemand die staat ingeschreven als niet werkend-werkzoekende bij het UWV, geen uitkering ontvangt, en een indicatie heeft voor het doelgroepenregister, óf een jongere tussen 16 en 27 jaar die staat ingeschreven als niet werkend-werkzoekende bij het UWV, geen uitkering ontvangt met of zonder indicatie doelgroepenregister.
De coördinator social return is de persoon die in of namens de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering, invulling en coördinatie van social return. De taken van de coördinator zijn advisering, facilitering en monitoring. De coördinator is het aanspreekpunt voor de opdrachtnemer ten aanzien van de social returnverplichting en stemt dit af met de contractbeheerder.
Hoofdpunten voorwaarden social return.
a. De voorwaarde social return wordt in ieder geval toegepast in gemeentelijke opdrachten vanaf het Europese drempelbedrag voor Leveringen en Diensten in alle bedrijfssectoren. Dit drempelbedrag geldt ook bij Werken.
b. Alle aanbestedingen van leveringen/diensten en werken onder het Europese drempelbedrag worden in overleg met de coördinator social return beoordeeld op welke wijze het toepassen van social return mogelijk is.
Door diensten zoals groen, schoonmaak of catering af te nemen van en/of werkzaamheden uit te besteden aan de sociale werkvoorzieningen (in de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant zijn dit Weener XL, WSD en IBN), of door diensten af te nemen en/of werkzaamheden uit te besteden aan andere sociale werkbedrijven (PSO 30+ bedrijven).
De opdrachtnemer mag gebruik maken van een onderaannemer ter invulling van de ‘social return’ verplichting, maar blijft ook dan verantwoordelijk voor een correcte invulling en afwikkeling. Hierbij dient wel aantoonbaar te worden gemaakt dat er een directe relatie met de uitvoering van de opdracht is.
Indien opdrachtnemer het landelijke keurmerk PSO trede 2 of hoger heeft, geldt dit als voldoende invulling van de social return en kan ontheffing van punt 14,15 of 16 worden verleend, met een maximum van 5%. Deze bepaling wordt meegenomen in de aanbesteding zodat bedrijven zich hiervan bewust zijn. Een organisatie kan bij het begin van de opdracht een geldig certificaat van de Prestatieladder Socialer Ondernemen van TNO op minimaal trede 2 overleggen en daarmee of achteraf aantonen voor de duur van de opdrachtuitvoering op dit niveau gecertificeerd te zijn of te zijn geweest. Gedurende de gehele opdracht dient de opdrachtnemer aan te kunnen tonen op minimaal trede 2 gecertificeerd te zijn geweest. Indien de geldigheid van het PSO-certificaat verloopt tijdens de opdracht en het certificaat niet wordt verlengd, dan zal de social return verplichting alsnog ingevuld dienen te worden.
Uiteraard mag het ook een combinatie van invulmogelijkheden zijn en kan de opdrachtnemer zelf met voorstellen komen. Wel moet er een relatie blijven bestaan met het bieden van loonvormende arbeid voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De coördinator social return beoordeelt deze voorstellen.
Bij voorkeur social return realiseren binnen de opdracht.
De voorkeur gaat ernaar uit dat de invulling van social return-opdrachten zoveel mogelijk wordt gerealiseerd in de periode van de opdracht. Het moet namelijk mogelijk zijn om de opdracht direct na afronding van de werkzaamheden definitief af te rekenen en daarvoor is het nodig dat beoordeeld kan worden in welke mate de social return verplichting is gerealiseerd.
Van de bij punt 26 genoemde periode kan worden afgeweken in het kader van duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de social return verplichting. Dit gebeurt altijd in overleg met de coördinator social return en de contractbeheerder van de gemeente.
Vaststellen bedrag van de social return.
In alle andere gevallen dan artikel 29 geldt het volgende. In geval van detachering via een sociale werkvoorziening wordt de volledige vergoeding meegeteld. Voor andere vormen van ociaal-maatschappelijk verantwoorde invulling van de social return verplichting mogen de daadwerkelijk gemaakte kosten worden ingebracht.
Bij de inzet van de PSO dient een kopie van het geldige certificaat overlegd te worden
Rapportering en verantwoording social return.
De opdrachtnemer rapporteert eens per kwartaal de resultaten van social return. De opdrachtgever vraagt bewijsstukken bij de opdrachtnemer op, zoals arbeidsovereenkomsten, mandagenstaten (contracturen per week en duur overeenkomst) onderaannemers of toeleveranciers, bewijs van uitkering UWV of gemeente, stageovereenkomsten en werkleerovereenkomsten of facturen van WSW-bedrijven.
De Social Return Coördinator informeert de opdrachtnemer welke informatie nodig is en op welke wijze de informatie aangeleverd dient te worden. De opdrachtnemer zal medewerking verlenen aan de verificatieonderzoeken die door de Social Return Coördinator kunnen worden verricht.Bovengenoemde gegevens worden vastgelegd in het daarvoor bedoelde monitoringsysteem "Wizzr", waarbij Gemeente Sint Anthonis hiervoor in de regio samen met IBN samenwerkt.