Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024) |
Citeertitel | Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-02-2020 | artikel 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11 | 04-02-2020 | |||
01-06-2019 | 28-02-2020 | nieuwe regeling | 16-04-2019 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
commissie bestaande uit experts van binnen de gemeente die het college adviseert over de besluitvorming betreffende de aanvragen op grond van deze subsidieregeling en de financiële bijdragen op grond van de binnengemeentelijke regeling;
Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen regelt de aanspraak van stadsdeelbesturen bestuurscommissies op een extra binnen gemeentelijke bijdrage voor het (her-) inrichten van openbare schoolpleinen;
diversiteit in flora en fauna;
een les uit het reguliere onderwijsprogramma die buiten wordt gegeven;
college van burgemeester en wethouders;
samenwerkingsafspraken tussen het college van burgemeester en wethouder, de afzonderlijke bestuurscommissies stadsdeelbesturen en schoolbesturen voor het primair onderwijs betreffende de (her-) inrichting en openstelling van schoolpleinen binnen de gemeente Amsterdam;
het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van een stadsdeel als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet, die optreedt als verlengd lokaal bestuur van het college;
een uitvoerbaar technisch ontwerp voor de (her-)inrichting van een groen, duurzaam en tot bewegen uitdagend schoolplein met een planning voor de uitvoering, inclusief een beplantingsplan, begroting en een financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 10 jaar;
materialen die lang meegaan, goed hergebruikt kunnen worden en een schoner productieproces kennen of gericht zijn op het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen;
visie die een school heeft op de (her-)inrichting van het schoolplein als onderdeel van het onderwijs, vorming en de opvoeding waarbij het gaat om het stimuleren van bewegen en spelen, het gebruik als buiten(les)lokaal, de aspecten groen en duurzaamheid;
ambtelijk expertteam samengesteld uit deskundigen op het gebied van landschapsontwerp, waterberging, groen en biodiversiteit, natuur- en milieu educatie, bewegen, duurzaamheid, ecologie en bodemonderzoek. Deze experts denken mee en adviseren de aanvragers hoe zij hun plannen kunnen optimaliseren;
een groene, leerrijke speel- en beweegplek die ook ingezet kan worden voor buitenlessen;
indicatoren zoals opgenomen in de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht en Actieplan Bewegen, onderdeel van Kansengelijkheid;
gelijke kansen voor ieder kind om zich te ontwikkelen tot wie zij of hij kan of wil zijn, los van zijn of haar achtergrond;
groen dat aansluit bij de onderwijsfunctie van het schoolplein en geschikt is voor intensief en duurzaam gebruik door leerlingen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar;
plein dat eigendom is van de gemeente, dat door omliggende scholen gebruikt wordt als schoolplein en waarvoor Stadswerken zorg draagt voor onderhoud en inrichting;
door de gemeente aangewezen buurten die vanwege hun sociaaleconomische problematiek en vaak achterstallig onderhoud aan gebouwen en openbare ruimte in de komende jaren extra ondersteuning en inzet ontvangen;
een schoolplein dat bestand is tegen steeds vaker voorkomende hoosbuien en het regenwater optimaal benut;
de basis voor het ontwerp, waarin het schoolbestuur of de bestuurscommissie nauwkeurig omschrijft waaraan de (her-)inrichting van het schoolplein dient te voldoen mede in het licht van de educatieve visie van de school voor het gebruik van het plein;
bevoegd gezag van een in Amsterdam gelegen openbare of bijzondere school voor (speciaal) basisonderwijs, of van een nevenvestiging van een school waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;
gebouw van een school voor basisonderwijs of speciaal onderwijs, een nevenvestiging of een dislocatie daarvan gelegen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam.
schoolplein in erfpacht of eigendom van schoolbestuur dat tevens verantwoordelijk is voor onderhoud en inrichting van het plein;
het dagelijks bestuur van een stadsdeel die namens het college haar taken en bevoegdheden uitvoert;
een duurzaam groene, leerrijke speel- en beweegplek die ook bij diverse lessen kan worden ingezet als ‘groen leslokaal’;
speeltuin, park of openbaar toegankelijk groen;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Van het subsidiebedrag genoemd in het eerste lid is maximaal € 4.000, - bedoeld als bijdrage voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt definitief ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein en € 20.000, - bedoeld voor het extra vergroenen van minimaal 25% bovenop het al aanwezige groen op het schoolplein waarbij aandacht moet zijn voor biodiversiteit.
Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie en voor de activiteiten die volgens de Binnengemeentelijke regeling voor een financiële bijdrage in aanmerking komen een gemeenschappelijk subsidieplafond vast voor de volgende tijdvakken:
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een schoolplein dat behoort bij een onder zijn gezag vallende school. De directeur van de school of zijn plaatsvervanger ondertekent het aanvraagformulier mede voor akkoord.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een plan overgelegd waarin het volgende is opgenomen:
Het college bevoorschot de verleende subsidie in twee termijnen:
een tweede termijn van maximaal € 66.000 nadat het college heeft geoordeeld dat het door het schoolbestuur op grond van artikel 13, aanhef en onder b. ingediende definitieve ontwerp voldoet aan het doel van de subsidieregeling zoals bedoeld in artikel 3 en aan de educatieve visie en het programma van eisen zoals bedoeld in artikel 8 punten b. en c. en de overige in artikel 4 gestelde eisen.
Toelichting bij de subsidieregeling
Toelichting bij de subsidieregeling
Het college van burgemeester en wethouders wil de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen (AIS) voortzetten. Het heeft daarom het geactualiseerde Beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op 29 mei 2019 vastgesteld tot 2024. Het jaar waarin de laatste schoolpleinen horend bij deze subsidieregeling worden opgeleverd. Voor de uitvoering van het beleidskader heeft het college de twee bij behorende regelingen vastgesteld. Deze twee regelingen zijn:
De Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan stadsdelen in aanmerking komen voor een extra geoormerkt bedrag bovenop het jaarlijks voor het stadsdeel beschikbare bedrag op de gemeente begroting voor het onderhoud van de openbare ruimte. De extra financiële middelen zijn bedoeld voor het (her-)inrichten van openbare speelpleinen die door omliggende scholen tijdens de pauzes worden gebruikt als schoolplein. Het bijzondere aan deze regelingen is dat zij dezelfde toekenningscriteria hebben en hetzelfde budget of te wel subsidieplafond delen. Voor deze constructie is gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om ongeacht het eigendom van het schoolplein (schoolbestuur of gemeente) de aanvragen volgens dezelfde maatstaf te beoordelen.
Voor de uitvoering van beide regelingen stelt het college een aanvullend budget beschikbaar voor de continuering van de AIS van € 5,4 miljoen van 2019-2024, onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad over de betrokken jaren. Een deel van dat budget, €4,400.000,- komt uit de middelen onderwijs en € 1.000.000,- komt uit de duurzaamheid en groen. De bedoeling is dat hiermee in ieder geval 60 schoolpleinen zullen worden opgeknapt.
Met deze subsidieregelingen richt het college zich nadrukkelijk op scholen en leerlingen in de stad die dat het hardste nodig hebben. Het wil kinderen stimuleren om meer en veilig buiten te spelen in hun eigen buurt, omdat spelen en bewegen bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van een kind. Voortzetten van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen sluit aan bij ambities van het gemeentelijk bestuur op het gebied van ‘Kansengelijkheid’, ‘Een gezonde duurzame stad’ en ‘fijne buurten, leefbare stad’.
Deze ambities wil de gemeente bereiken door het creëren van meer uitdagende, veilige en groene speelplekken in de stad onder meer door het (her-)inrichten van zowel (semi-) openbare als besloten schoolpleinen. Deze (her-)inrichting gebeurt vanuit een educatieve visie van de scholen die gebruik maken van deze schoolpleinen.
Het schoolplein staat bij kinderen in de top drie van favoriete speelplekken. Op een goed ingericht schoolplein worden kinderen uitgedaagd om te spelen, op avontuur uit te gaan en veel te bewegen. Veel Amsterdamse schoolpleinen bleken niet over een dergelijke inrichting te beschikken. Om aan die situatie verbetering aan te brengen is de AIS subsidieregeling geïnitieerd.
Uitdagende en biodiverse schoolpleinen bieden kinderen meer mogelijkheden om vrij en avontuurlijk buiten te kunnen spelen zowel tijdens als na schooltijd. Spelen en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het kind. Kennis van en zorg voor de natuur leert een kind om later te werken aan een duurzame samenleving 1 . Schoolpleinen kunnen duurzaam en groen ontwikkeld worden en zo bijdragen aan een beter milieu in de stad. Groen op pleinen zuivert lucht, dempt geluid, maakt het in de zomer koeler, vermindert de belasting van de riolering bij heftige regenval en heeft een positief effect op het welzijn van mensen. Een schoolplein met een goede waterafvoer kan bovendien een bijdrage leveren aan het oplossen van regenwaterknelpunten in de buurt.
Daarbij is het belangrijk dat er wordt gekozen voor niet-toxische materialen die goed hergebruikt (kunnen) worden, materialen die lang meegaan, een schoner productieproces kennen en FSC hout. Het kan ook gaan om het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen.
Er zijn bij het (her)inrichten van schoolpleinen vele factoren waarnaar gekeken moet worden: wettelijke eisen betreffende speeltoestellen en de inrichting van schoolpleinen, wettelijke aansprakelijkheid, de speelbaarheid, omgevingsvergunningen, beheer en onderhoud, afvoer van water, groen, visie van de school en het schoolbestuur op de schoolpleinen, wettelijke eis op beschikbaarheid van speelpleinen in de buurt, ligging van de schoolpleinen, afstemmen met omwonende en gebruikers van het plein enzovoorts. Deze factoren in combinatie met de verschillende juridische verantwoordelijkheden van de eigenaren van de diverse schoolpleinen maken de opgave, en daarmee de uitvoering van deze subsidieregelingen complex. Naast de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling is daarom ook het convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen tussen de schoolbesturen, de stadsdelen en de gemeente oorspronkelijk van 2016 geactualiseerd en opnieuw afgesloten. De subsidieaanvragers kunnen gebruik maken van een door de gemeente gefaciliteerde procesregisseur voor het maken van een kwalitatief sterk en kansrijke aanvraag.
De subsidieontvangers worden bij het omzetten van hun aanvraag in een uitvoerbaar ontwerp begeleid en ondersteund door een gemeentelijk expertteam. Dit team bestaat uit een ontwerper, een duurzaamheids- en groenexpert, een medewerker NME en een expert op het gebruik van het schoolplein. Het zijn experts die ervaring hebben of gespecialiseerd zijn in het denken vanuit het perspectief van de toekomstige jeugdige gebruikers. Zo nodig kan externe expertise ingezet worden.
Voor deze subsidieregeling wordt per te onderscheiden tijdvak een subsidieplafond vastgesteld door het college.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het college rangschikt de aanvragen die voor een subsidie of een financiële bijdrage in aanmerking komen op een prioriteitenlijst. Daarover en over de hoogte van de te verlenen subsidie of bijdrage laat het college zich adviseren door een daarvoor speciaal ingestelde adviescommissie. Daarbij komt de aanvraag het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de beoordelingscriteria genoemd in het derde lid van dit artikel. Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde die de aanvragen innemen op de prioriteitenlijst.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In dit artikel staat voorgeschreven welke stukken aanvullend op artikel 5, tweede van de ASA 2013 dienen te worden overgelegd. Het ontwerp van het schoolplein hoeft daarbij nog niet te zijn gemaakt.
Een schoolbestuur ontvangt op grond van deze Subsidieregeling na verlening van de subsidie een voorschot van € 4.000, - voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een uitdagend en groen schoolplein. Wanneer deze voldoet aan de gestelde eisen wordt het restbedrag tot maximaal €66.000, - uitgekeerd. Zie verder de toelichting op artikel 12 van deze Subsidieregeling.
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies
Voor deze subsidieregeling geldt één aanvraagtermijn per jaar.
De termijn om te beslissen op een aanvraag voor de eenmalige subsidies is vergeleken met de ASA met vier weken verlengd in verband met de tijd die de adviescommissie nodig heeft om het college over de besluitvorming te adviseren.
In artikel 11 zijn aanvullend op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigeringsgronden opgenomen. Omdat de aanpak van de schoolpleinen een collectieve verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, stadsdelen en de gemeente, hecht het college veel waarde aan de ondertekening van het Convenant. Als het Convenant niet is ondertekend door een schoolbestuur weigert het college de subsidie te verlenen. Dit zelfde geldt voor schoolpleinen die minder dan vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag voor het eerst zijn ingericht dan wel volledig zijn gerenoveerd.
Indien het plein in een regenwaterknelpunt ligt, dan wel aantoonbaar wateroverlast ervaart, dan komt een aanvrager in laatstgenoemde gevallen overigens wel in aanmerking voor subsidie. Verder wordt een subsidie geweigerd als het aanvraagformulier niet mede ondertekend is door de betrokken schooldirecteur, dan wel zijn vervanger. Daarnaast wordt de subsidie geweigerd als de aanvrager aangeeft minder dan 20% bij te dragen bovenop het verleende subsidiebedrag tot maximaal € 10.000,-. De aanvraag wordt geweigerd, als de aanvrager minder dan 195 punten behaalt op de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 6, derde lid van de Subsidieregeling.
In deze geactualiseerde regeling zijn een aantal weigeringsgronden toegevoegd.
Om te voorkomen dat scholen te lang in de verbouwing zitten en onnodige kosten worden gemaakt is afstemming in planning van een schoolrenovatie en de herinrichting van het schoolplein gewenst. Een aanvraag kan geweigerd worden met het advies dit te doen in afstemming met de planning renovatie. Wanneer bekend is dat de school binnen vijf jaar gaat verhuizen, dan wordt het opknappen van het huidige schoolplein niet gehonoreerd
In de Verordening Onderwijs Huisvesting is opgenomen dat in de nieuwbouw primair onderwijs de schoolpleinen volgens de AIS eisen worden ingericht. In de verordening is bepaald dat scholen hiervoor €60.000,- krijgen boven op de normvergoeding. Scholen die in aanmerking komen voor nieuwbouw vallen daardoor vanaf 2020 niet meer onder de subsidieregeling AIS.
Hetzelfde geldt voor een aanvraag die in aanmerking komt voor een voorliggende voorziening en/of een andere regeling van de gemeente Amsterdam. Of een aanvraag die voor hetzelfde doeleinde een al subsidie krijgt.
De verleende subsidie wordt niet in een keer uitbetaald. Een schoolbestuur ontvangt een voorschot van € 4.000, - voor het maken van een ontwerp, nadat de aanvraag positief is beoordeeld door de adviescommissie en de subsidie door het college verleent. Het tweede gedeelte van het subsidievoorschot van maximaal € 66.000, wordt pas betaald, nadat het expertteam oordeelt dat het definitieve ontwerp voldoet aan de doelstelling van de subsidieregeling (artikel 3), de educatieve visie en programma van eisen (artikel 8, punten b. en c.) en aan de voor het ontwerp geldende vereisten, zoals vervat in artikel 4 van de regeling.
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen
Tijdens de ontwerpfase geldt een verplichte deelname aan workshops die de gemeente organiseert voor alle subsidieontvangers. Tijdens deze workshops kunnen zij begeleiding krijgen van experts bij het maken van het ontwerp. Ook kunnen ze leren van elkaar. Deze verplichting is opgenomen in punt a. van dit artikel. Punt b. schrijft voor dat de subsidieontvanger binnen 18 weken na de verlening van de subsidie een ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein als bedoeld in artikel 4 van de subsidieregeling overlegt.
De verplichting betreffend veiligheidseisen van de speeltoestellen opgenomen onder punt c. geldt tevens voor de periode nadat de subsidie is vastgesteld. De subsidieontvanger moet namelijk ten aanzien van de aangeschafte speeltoestellen voldoen aan de hiervoor wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud. In punt d. is tenslotte geregeld dat een schoolbestuur na oplevering van het schoolplein dient te zorgen voor een blijvend rookvrij schoolplein. Dit is overigens nog niet als verbod opgenomen in de tabakswet, maar hoort wel bij de politieke ambities van de gemeente Amsterdam.
Artikel 14 Verantwoording en vaststelling subsidies
Naast de normale verantwoordingseisen van de ASA 2013 dient de subsidieontvanger een foto van het heringerichte schoolplein te verstrekken.
Convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019 - 2024
Samenwerkingsafspraken tussen het college van burgemeester en wethouders, de afzonderlijke bestuurscommissies en schoolbesturen voor het primair onderwijs betreffende de (her)inrichting en openstelling van schoolpleinen in de gemeente Amsterdam.
Hierna gezamenlijk te noemen “partijen”
In het Coalitieakkoord (2018) specifieke ambities over de vergroening en herinrichting van schoolpleinen benoemt: “We blijven investeren in schoolgebouwen met een goede luchtkwaliteit en groene schoolpleinen” en “We versterken sport op school met de inzet van vakleerkrachten, de uitbreiding van naschoolse sportactiviteiten, herinrichting van schoolpleinen, en schoolsportverenigingen”.
het schoolplein bij kinderen in de top 3 staat van hun favoriete speelplekken[i] en een belangrijke functie vervult als speelplein waar kinderen worden uitgedaagd om te bewegen;
de gemeenteraad de hiervoor genoemde ambities op 29 mei 2019 heeft vastgelegd in het beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024 en vanuit de coalitiemiddelen Onderwijs en Duurzaamheid & Groen een budget van € 5.4000.000 gereserveerd heeft voor het opknappen van de speel- en schoolpleinen in de periode 2019 t/m 2024;
gelet op de verschillende karakters van de school- en speelpleinen en de verschillende partijen die volgens dezelfde maatstaf in aanmerking komen voor de financiële bijdrage, heeft het college de bestuurscommissies en de schoolbesturen benaderd om de afspraken over het gezamenlijk realiseren van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen neer te leggen in dit convenant.
In dit convenant wordt verstaan onder:
Het doel van dit uitvoeringsconvenant is het vastleggen van afspraken tussen partijen over het creëren van veilige, groene en uitdagende speelplekken in Amsterdam.
Partijen onderschrijven de noodzaak voor de gemeente om voor de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen één budget te hanteren in de vorm van één subsidieplafond, met bijbehorend uniforme verdelingssystematiek. Dit stelt het college in staat om de juiste prioritering te kunnen aanbrengen tussen de verschillende ingediende plannen van schoolbesturen en bestuurscommissies, ongeacht wie het eigendom van het schoolplein heeft en wie en op welk tijdstip de gebruikers zijn.
Het budget wordt verdeeld middels de Subsidieregelingen de Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen. Partijen spreken af dat zowel in de subsidieregeling als de binnengemeentelijke regeling de nadruk ligt op het naschoolse gebruik van het schoolplein, hoewel voor het opknappen van besloten schoolpleinen ook een subsidie kan worden aangevraagd.
Artikel 4 Taak van het college van burgemeester en wethouders
Artikel 5 Taak bestuurscommissie
Indien een schoolplein van een schoolbestuur na schooltijd toegankelijk blijft voor kinderen, maakt de bestuurscommissie met het schoolbestuur afspraken over het onderhoud, het toezicht, en het schoonhouden van het speelterrein. De bestuurscommissie mandateert Stadswerken voor de uitvoering van het onderhoud van het schoolplein.
Nadat het heringerichte schoolplein met instemming van het schoolbestuur is opgeleverd, voorziet het schoolbestuur in het onderhoud hiervan, behoudens die schoolpleinen die ook na schooltijd toegankelijk blijven voor kinderen. Ten aanzien van deze schoolpleinen maakt het schoolbestuur met de bestuurscommissie op wiens grondgebied het schoolplein ligt, nadere afspraken over (de kosten verbonden aan) het schoonhouden, toezicht en het onderhoud van het plein.
De gemeente verstrekt tijdens het ontwerpproces en voor de oplevering van het schoolplein aan scholen ondersteuning bij het implementeren van verschillende stedelijke educatieve programma’s gericht op schoolpleinen.
De gemeenteraad stelt voor de periode 2019-2024 een bedrag beschikbaar van € 5.400.000,- als financiële tegemoetkoming voor het opknappen van 60 speel- en schoolpleinen in de stad. Deze tegemoetkoming wordt in de vorm van een incidentele subsidie op grond van de subsidieregeling of een financiële bijdrage op grond van de binnengemeentelijke regeling verstrekt alsmede in de vorm van ambtelijke ondersteuning in het proces van planvorming.
Indien een schoolbestuur of een bestuurscommissie een subsidie ontvangt, respectievelijk een financiële bijdrage voor de (her)inrichting van een schoolplein, geldt voor hen een verplichting om in aanvulling hierop zelf een bedrag van minimaal 20% van het verleende bedrag tot een bedrag van maximaal € 10.000 te bekostigen. Deze cofinanciering kan afkomstig zijn uit bijdragen van andere fondsen.
Artikel 9 Looptijd en voortijdige beëindiging
Artikel 11. Geschillenregeling en toepasselijk recht
Alle geschillen in verband met dit convenant of afspraken die daarmee samenhangen tussen één of meer schoolbesturen en de gemeente Amsterdam inclusief de bestuurscommissies, worden beslecht door een naar aanleiding van een geschil in te stellen commissie. Deze commissie bestaat uit drie leden, waarvan de gemeente en het Breed Bestuurlijk Overleg elk een lid aanwijzen en gezamenlijk een voorzitter. De geschillencommissie brengt binnen 8 weken aan de partijen die haar om advies hebben verzocht een bindend advies uit over het gerezen geschil.
Als bij de uitvoering van dit convenant blijkt dat zich omstandigheden voordoen waarin dit convenant niet voorziet, wordt daarmede op zodanige wijze omgegaan dat in de geest van dit convenant wordt gehandeld en voorts zodanig, dat op redelijke en billijke wijze wordt gehandeld.
Bron: www.springzaad.nl, CNV Onderwijs zorg primair no 1 2008