Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVerordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Provinciewet
  2. artikel 152 van de Provinciewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-201101-01-2020nieuwe regeling

27-06-2011

prb-2019-4023

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011)

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 28 juni 2011 beschikbaar via Provinciaal blad 2011, 79.]

 

Provinciale Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat het wenselijk is om een werkgeverscommissie in te stellen waaraan bevoegdheden met betrekking tot het werkgeverschap jegens de griffie zijn overgedragen.

 

Gelezen de voordracht van het seniorenconvent van 23 mei 2011;

 

Gelet op de artikelen 81 en 152 van de Provinciewet;

 

Besluiten vast te stellen:

Verordening werkgeverscommissie griffie Noord-Holland 2011

Artikel 1 Instelling

Er is een werkgeverscommissie die het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren die door of vanwege provinciale staten zijn aangesteld.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Provinciale staten dragen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door provinciale staten vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 104 tot en met 104e Provinciewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 104, 104a, tweede lid, 104d, eerste lid en 104e, eerste lid van de Provinciewet over aan de werkgeverscommissie.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van provinciale staten behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan een deel van de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie is een politiek breed samengestelde commissie en bestaat uit vier leden uit provinciale staten.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door provinciale staten uit hun midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van provinciale staten.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan provinciale staten, waarbij het ontslag ingaat als de opvolger door de provinciale staten is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van provinciale staten;

    • c.

      indien provinciale staten van oordeel zijn dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van provinciale staten kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn om daarin een informerende en adviserende rol te vervullen.

Artikel 4 Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De griffier of een door de griffier aan te wijzen functionaris draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden, bedoeld in artikel 3, eerste lid.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij een gelijk aantal voor- en tegenstemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onderdeel e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een statenlid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van artikel 8, jaarlijks verslag uit aan provinciale staten van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011

 

 

Haarlem, 27 juni 2011.

Provinciale Staten van Noord-Holland,

J.W. Remkes, voorzitter.

I.J.M. Speekenbrink, griffier.