Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Reglement op de raadscommissies 2019- Gemeente Westerveld |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de raadscommissies 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2019 | 01-06-2021 | nieuwe regeling | 23-04-2019 |
De raad van de gemeente Westerveld;
gezien het voorstel van het Presidium van 6 maart 2019;
gelet op de artikelen 82 en 84 van de Gemeentewet en 10:3 lid 1 Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen het volgende:
Reglement op de raadscommissies van de Gemeente Westerveld
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. Commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
2. Commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
3. Burgerlid: een lid van een raadscommissie dat geen raadslid is;
4. Commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
5. Griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
6. Beleidscoördinatoren: degenen die als zodanig zijn aangewezen
Artikel 2 Instelling raadscommissies
1. Raadscommissie Fysiek Domein en Middelen, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:
a. Burger en ondersteuning (programma 0)
c. Verkeer en vervoer (programma 2)
e. Recreatie (deel programma 5, programma 7)
g. Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (programma 8)
h. De verplichte paragrafen uit de begroting
2. Raadscommissie Sociaal Domein, waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen:
b. Sport en cultuur (deel programma 5)
c. Sociaal domein (programma 6)
d. Volksgezondheid (deel programma 7)
1. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;
2. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder 1;
3. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder 1.
Artikel 4 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter
6. De voorzitter van de commissie kan gedurende de duur van een agendapunt het voorzitterschap overdragen aan diens plaatsvervanger, zodat de voorzitter kan optreden als lid van de commissie en deel kan nemen aan de vergadering.n raadscommissie bestaat uit ten minste 0 en maximaal 0 commissieleden per fractie, naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad.
Artikel 5 Zittingsduur en vacatures
7. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.
Artikel 6 De commissiegriffier
Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst. Stukken waaromtrent op grond van artikel 86, tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
Artikel 10 Openbare kennisgeving
De commissievergadering wordt ten openbare kennis gebracht via de website van de gemeente en door aankondiging in de huis-aan-huiskrant ‘De Westervelder’. In bijzondere gevallen, waaronder de situatie onder artikel 8 lid 2, kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.
Artikel 12 Opening vergadering en quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen vergaderen als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
Een besluitenlijst bevat in ieder geval:
a. de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een aantekening van welke onder a genoemde personen afwezig waren;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. een samenvatting van het advies aan de raad;
e. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 15 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Artikel 15 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 16 Behandeling ingekomen stukken, informatie college en rondvraag.
Bij het onderdeel ‘rondvraag’ krijgt degene die de vraag heeft gesteld de gelegenheid een nadere vraag te stellen op het antwoord dat door een lid van het college in eerste instantie is gegeven. Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de commissie het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college vragen te stellen over het zelfde onderwerp
Artikel 17 Inspreekrecht burgers
Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn én waarvoor is aangegeven dat zij open staan voor het inspreekrecht. Inspreken is in elk geval niet mogelijk op de volgende onderwerpen:
b. Vaststellen agenda en vergaderorde;
c. Besluitenlijst vorige vergadering;
e. Ingekomen stukken en mededelingen;
f. Informatie van het college en van de burgemeester;
g. Informatie van het college en van de burgemeester over verbonden partijen;
Sprekers richten zich tot de commissievoorzitter. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
Artikel 18 Vragenhalfuur burgers
Het woord kan niet gevoerd worden:
a. Over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar bij het betreffende bestuursorgaan of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
b. Indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
c. Over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
d. het woord kan niet – binnen een termijn van 6 maanden – worden gevoerd over een onderwerp waarover reeds het inspreekrecht is verleend. Het is aan de agendacommissie te bepalen of er sprake is van eenzelfde onderwerp.
De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten. Zij die zich als spreker hebben aangemeld krijgen van de voorzitter en in een door hem bepaalde volgorde, gedurende maximaal 5 minuten het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld, wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.