Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling financiële belangen gemeente Landgraaf 2019 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 125quinquies van de Ambtenarenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2019 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 15-05-2019 |
Burgemeester en wethouders van gemeente Landgraaf;
gelet op het bepaalde in artikel 15:1f van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector Gemeenten;
gelet op de door de ondernemingsraad verleende instemming d.d. 8 mei 2019;
Besluiten vast te stellen de navolgende regeling:
‘Regeling financiële belangen gemeente Landgraaf 2019’.
Deze regeling wil duidelijkheid bieden aan medewerkers over het hebben, houden en melden van financiële belangen. Medewerkers krijgen zo antwoorden op vragen op wat mag en moet en welke functies bijzondere verplichtingen met zich meebrengen.
Financiële belangen: het bezit van en transacties van effecten en onroerend goed en de deelname in bedrijven, die de belangen van de gemeente kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling en waardoor een onafhankelijke besluitvorming door de medewerker niet mogelijk is.
Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid
De gemeente Landgraaf waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de algemeen directeur, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
Artikel 3 Belangenverstrengeling
De medewerker heeft geen financiële belangen in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.
Artikel 4 Meldingsplicht financiële belangen
De medewerker is verplicht financiële belangen te melden aan het college en vraagt zonodig toestemming aan het college voor het hebben van financiële belangen, indien:
er een financiële relatie is tussen de gemeente of de functie van de medewerker en de organisatie waarin de financiële belangen van toepassing zijn, en/of
er een risico is dat de financiële belangen een goede functievervulling in de weg staan.
Artikel 5 Meldingsplicht financiële belangen
Medewerkers met de volgende functies zijn verplicht het hebben van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, dan wel financiële belangen door het bezit of de transactie van onroerend goed, te melden:
De melding dient plaats te vinden via het daartoe vastgestelde formulier (zie bijlage).
Het college wijst ook overigens ambtenaren aan die zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van oneigenlijk gebruik van koersgevoelige informatie verbonden is.
Artikel 6 Toestemming financiële belangen
Toestemming voor het hebben van financiële belangen wordt schriftelijk verleend door het college.
Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden.
Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de medewerker ter kennis gebracht. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.