Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent afkoppelen hemelwater private terreinen (Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent afkoppelen hemelwater private terreinen (Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater)
CiteertitelStimuleringsregeling afkoppeling hemelwater
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-2019nieuwe regeling

21-05-2019

gmb-2019-130320

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent afkoppelen hemelwater private terreinen (Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater)

De gemeenteraad van Brunssum,

Overwegende dat het van belang is te stimuleren dat het rioolstelsel minder hemelwater hoeft te verwerken.

Besluit vast te stellen de volgende stimuleringsregeling:

 

Stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater private terreinen Brunssum

Artikel 1: Begripsbepaling

  • 1.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a)

      wet: de Algemene wet bestuursrecht;

    • b)

      afkoppelen: het definitief ongedaan maken van een situatie waarin hemelwater dat op een verhard oppervlak valt legaal via een gemengde riolering wordt afgevoerd naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie;

    • c)

      verhard oppervlak: oppervlakten zoals daken, verharde erven en verharde wegen, waarvan hemelwater tot afstroming komt;

    • d)

      gemengde riolering: een riolering die bestemd is voor de gezamenlijke afvoer van afvalwater en hemelwater;

    • e)

      private partij: alle niet-overheden, zoals burgers, bedrijven, woningbouwcorporaties en burgergroeperingen;

    • f)

      particulier terrein: hieronder wordt verstaan terreinen die in eigendom zijn van private partij;

    • g)

      college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Brunssum;

    • h)

      Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Brunssum;

    • i)

      Waterschap: Waterschap Limburg dan wel haar rechtsopvolger.

  • 2.

    De definities uit de wet en de Algemene subsidieverordening gemeente Brunssum 2018 zijn van overeenkomstige toepassing, voor zover niet nader bepaald in deze regeling.

Artikel 2 Bevoegdheidsverlening aan het college

Het college kan met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken voor het afkoppelen van verhard oppervlak.

Artikel 3 Subsidieplafond, wijze van verdeling

  • 1.

    De raad stelt het subsidieplafond vast op € 109.455,- voor de periode 2019-2021.

  • 2.

    Bij de verdeling van het op grond van het eerste lid beschikbaar gestelde bedrag houdt het college rekening met de volgorde van ontvangst van ingediende aanvragen om subsidie, en wel op een zodanige wijze dat een eerder ingediende aanvraag voor een later ingediende aanvraag gaat.

  • 3.

    Het subsidieplafond zoals vermeld in artikel 3 eerste lid is bestemd voor particulieren (woonhuiseigenaren).

Artikel 4 Algemene vereisten voor subsidiëring

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan private partijen ten behoeve van het afkoppelen van verhard oppervlak van particulier terrein, gelegen binnen de grenzen van de gemeente Brunssum.

  • 2.

    Het af te koppelen verhard oppervlak heeft een oppervlakte van tenminste 20 m2.

  • 3.

    Het afkoppelen geschiedt op een wijze die in overeenstemming is met de principes van de Voorkeurstabel afkoppelen (zie brochure “Regenwater schoon naar beek en bodem” van de Limburgse waterbeheerders) tenzij het Waterschap heeft ingestemd met een afwijking daarvan.

  • 4.

    Per adres wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt voor het afkoppelen van verhard oppervlak.

  • 5.

    Eenmaal afgekoppelde oppervlakken mogen niet meer terug worden aangekoppeld.

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Bij oppervlakken afgekoppeld verhard oppervlak van 20 m2 t/m 300 m2 bedraagt de subsidie een vast bedrag per m2 afgekoppeld verhard oppervlak (horizontaal gemeten). De hoogte van dit vast bedrag per m2 bedraagt € 10,-- per m2.

  • 2.

    Bij oppervlakken groter dan 300 m2 (horizontaal gemeten) worden de werkelijke kosten van het afkoppelen van verhard oppervlak vergoed met een maximum van € 10,-- per m2 en een plafondbedrag van € 25.000,--.

  • 3.

    De hoogte van de bedragen als bedoeld in het eerste en tweede lid is inclusief de door het Waterschap beschikbaar gestelde subsidie op grond van de Beleidsregel Subsidieverlening afkoppelen regenwater private terreinen (Waterschapsblad nr. 10060, gepubliceerd op 10 oktober 2018).

Artikel 6 De aanvraag

  • 1.

    Het college verleent de subsidie op aanvraag.

  • 2.

    Het college stelt voor het indienen van aanvragen tot subsidieverlening een aanvraagformulier vast waarop tevens staat welke stukken ingediend moeten worden.

  • 3.

    Een aanvraag kan alleen door de zakelijk gerechtigde worden ingediend.

  • 4.

    Een aanvraag moet volledig zijn. Het college kan aanvullende stukken verlangen, indien dit redelijkerwijs noodzakelijk blijkt voor de beoordeling van de aanvraag.

  • 5.

    Voordat het college op de aanvraag voor subsidieverlening heeft beslist, mag niet met het afkoppelen een aanvang worden gemaakt. Indien toch wordt aangevangen geschiedt dit op eigen risico en kan de subsidie worden geweigerd.

  • 6.

    Per kadastraal perceel kan slechts eenmaal gebruik worden gemaakt van deze subsidieregeling.

Artikel 7 Beslistermijn; de beschikking

  • 1.

    Het college beslist binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    Het college kan de beslissing eenmaal voor ten hoogste 4 weken verdagen.

  • 3.

    Een beschikking tot subsidieverlening geeft in ieder geval een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van de locatie en de oppervlakte van het af te koppelen verhard oppervlak en vermeldt het bedrag van de subsidie, dan wel het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld.

Artikel 8 Betaling c.q. terugvordering

  • 1.

    Bij af te koppelen oppervlakken tot 300 m2 zal de gemeente binnen 4 weken na toekenning van de subsidie het overeengekomen bedrag over maken op rekening van de aanvrager.

  • 2.

    Bij af te koppelen oppervlakken boven 300 m2 zal de gemeente binnen 4 weken na indienen van de facturen voor het afkoppelen de werkelijk gemaakte kosten over maken op de rekening van de aanvrager met een maximum van € 25.000,-.

  • 3.

    De beschikbaar gestelde afkoppelsubsidie kan, vermeerderd met een boete van 100% (zijnde de volledig verstrekte subsidie) geheel worden teruggevorderd indien:

    • a)

      binnen 3 maanden na het verstrekken van de subsidie het overeengekomen verhard oppervlak geen aanvang is gemaakt met de werkzaamheden voor het afkoppelen;

    • b)

      binnen 6 maanden na het verstrekken van de subsidie het overeengekomen verhard oppervlak niet is afgekoppeld;

    • c)

      de subsidieontvanger niet voldoet aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 10 van deze regeling.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het college weigert de subsidie:

    • a)

      indien niet wordt voldaan aan de oppervlakte-eis van artikel 4, tweede lid;

    • b)

      indien niet wordt voldaan aan de wijze van afkoppelen als bedoeld in artikel 4, derde lid;

    • c)

      indien het afkoppelen kan leiden tot overlast op aanliggende percelen;

    • d)

      indien het afkoppelen anderszins vanuit milieuhygiënisch of hydrologisch oogpunt ongewenst is.

  • 2.

    Het college kan de subsidie (gedeeltelijk) weigeren indien er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a)

      de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

    • b)

      de private partij niet zal voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c)

      bij werkelijke projectkosten die worden opgevoerd voor het afkoppelen van oppervlakken groter dan 300 vierkante meter, kosten zijn opgevoerd die in redelijkheid niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd;

    • d)

      de private partij onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid, of

    • e)

      de subsidieverlening anderszins onjuist was en de private partij dit wist of behoorde te weten, of

    • f)

      de private partij failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

  • 3.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend of vastgesteld, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.

Artikel 10 Verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht de afkoppeling te realiseren op de in het subsidiebesluit omschreven wijze en binnen de termijnen uit artikel 8 van deze verordening.

  • 2.

    De subsidieontvanger is verplicht de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorschriften na te leven.

  • 3.

    Aan de subsidieverlening kunnen nadere voorschriften worden verbonden.

  • 4.

    In elk geval zal aan de subsidieverlening als voorschrift worden verbonden dat de afkoppeling na realisatie in stand wordt gehouden en zo nodig doelmatig onderhouden.

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht het gereed komen van de afkoppeling aan de gemeente te melden binnen 4 weken na realisatie en bij deze melding te voegen: foto’s van de aangelegde voorzieningen en een schets met maatvoering van deze voorziening ingemeten ten opzichte van bestaande bebouwing.

  • 6.

    In geval van het afkoppelen van een verhard oppervlak van meer dan 300 m2 zal aan de subsidieverlening als voorschriften worden verbonden dat binnen 4 weken na het afkoppelen de gespecificeerde factuur van de kosten en foto’s van de uitvoering en het eindresultaat moeten worden overgelegd.

  • 7.

    De subsidieontvanger dient toegang te verschaffen aan medewerkers van de gemeente Brunssum ten behoeven van controle op de uitgevoerde werkzaamheden.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, waarin strikte toepassing van de onderhavige verordening tot onbillijkheden leidt, op een voor een aanvrager gunstige wijze afwijken van een of meer bepalingen van deze verordening.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de dag van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater.

  • 3.

    De Algemene subsidieverordening gemeente Brunssum 2018 is van toepassing, voor zover deze Deelsubsidieverordening stimuleringsregeling afkoppelen hemelwater private terreinen Brunssum 2019 niets heeft vastgesteld.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 mei 2019.

Voorzitter,

Griffier,

Toelichting

Artikel 1 Begripsbepaling

Zonder toelichting

 

Artikel 2 Bevoegdheidsverlening aan het college

Zonder toelichting

 

Artikel 3 Subsidieplafond, wijze van verdeling

Eerste lid. Het subsidieplafond van de gemeente is gelijk aan het bedrag dat het Waterschap Limburg voor de gemeente heeft gereserveerd. Dit bedrag wordt in één keer beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2021. Jaarlijks een derde deel beschikbaar stellen betekent dat wanneer het jaarlijks budget op is, aanmeldingen moeten worden opgeschort. Dit bevordert deelname aan de regeling niet.

 

Tweede lid. Zonder toelichting

 

Derde lid. Optioneel. Het risico bestaat dat het budget grotendeels wordt besteed bij enkele grote private partijen. Denk aan bedrijven of woningcorporaties met grote oppervlakken. Een deel van het budget kan met dit lid worden voorbestemd voor particulieren.

 

Artikel 4 Algemene vereisten voor subsidiëring

Eerste lid. Geeft het kader aan van deze regeling.

 

Tweede lid. Geeft de ondergrens voor deelname aan de regeling aan. Afkoppelen van minder dan 20 m2 draagt te weinig bij aan de doelstelling van deze regeling. Bovendien kost het de uitvoeringsorganisatie relatief veel tijd in relatie tot de bijdrage aan de doelstelling van deze regeling.

 

Derde lid. De brochure “Regenwater schoon naar beek en bodem” is de basis voor de te treffen maatregelen. De verwerking van het regenwater op het eigen perceel wordt volgens de trits “vasthouden-bergen-afvoeren”. Concreet betekent dat het regenwater wordt opgevangen. Vervolgens wordt het regenwater verwerkt volgens de voorkeursvolgorde: infiltratie in de bodem, gedoseerde afvoer naar een watersysteem (greppel, beek, openbaar regenwaterstelsel) en als laatste gedoseerde afvoer naar het gemeentelijk (gemengd) rioolstelsel.

 

Vierde lid. Particulieren die eerder al hebben deelgenomen aan een subsidieregeling voor afkoppelen vallen buiten de scope van deze regeling.

 

Vijfde lid. Ter voorkoming van het teniet doen van het positieve effect op de waterhuishouding en bewustwording van de gebruiker en omgeving. Ook te bezien in relatie tot artikel 8.

 

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

Eerste lid. Zonder toelichting.

 

Tweede lid. Voorzieningen voor oppervlakken groter dan 300 m3 kunnen kostenefficiënter worden uitgevoerd. Het is daarom redelijk dat de werkelijke kosten worden vergoed met een maximum van € 10,-- per m2 en een plafondbedrag van € 25.000,-

 

Derde lid. Het Waterschap Limburg draagt eenzelfde budget bij als de gemeente met een maximum zoals opgenomen in de regeling van het Waterschap Limburg. Uit deze gezamenlijke voorziening worden de subsidies aan de particulieren uitgekeerd.

 

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Eerste lid. Aan de aanvraag gaat een aanmelding en een persoonlijk adviesgesprek ter plaatse vooraf.

 

Tweede lid. Door ondertekening van het aanvraagformulier stemt de aanvrager in met de voorwaarden die aan deze regeling zijn verbonden.

 

Derde lid. Zonder toelichting.

 

Vierde lid. Met name bij grotere af te koppelen oppervlakken of in bijzondere situaties is het nodig om meer inzicht te krijgen in de goede werking van de aan te brengen maatregelen. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld hinder naar de omgeving kan ontstaan.

 

Vijfde lid. Dit borgt dat de adviseur tijdens het huisbezoek de situatie heeft kunnen beoordelen en advies heeft afgegeven over de haalbaarheid van het afkoppelen.

 

Artikel 7 Beslistermijn; de beschikking

Eerste lid. Voortgang is belangrijk om deelnemers betrokken te houden en nieuwe aanmelding aan te trekken.

 

Tweede lid. In bijzondere situatie kan extra onderzoek of afstemming nodig zijn en daarmee een langere doorlooptijd.

 

Derde lid. Zonder toelichting.

 

Artikel 8 Betaling c.q. terugvordering

Eerste lid. Het bedrag wordt betaald, voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit maakt de regeling aantrekkelijk voor deelname. Deze laagdrempeligheid draagt bij aan het succes van de regeling.

 

Tweede lid. Betaling voor afgekoppelde oppervlakken boven 300 m2 geschied op basis van overlegde (en goedgekeurde) facturen met een maximum van € 10,- per m2 en een plafond van € 25.000,-. De betaling volgt altijd na uitvoering van de maatregelen.

 

Derde lid. Ter voorkoming van misbruik van de regeling.

 

Artikel 9 Weigeringsgronden

Eerste lid. Dit lid beschrijft situaties waarin negatief wordt besloten op een aanvraag.

 

Tweede lid. Ter bescherming van misbruik van de regeling.

 

Derde lid. Zonder toelichting.

 

Artikel 10 Verplichtingen

Eerste lid. Zonder toelichting.

 

Tweede lid. Zonder toelichting.

 

Derde lid. In bijzondere situaties biedt dit lid de mogelijkheid om nadere voorschriften te stellen.

 

Vierde lid. Dit lid borgt voor bepaalde tijd de instandhouding van de afgekoppelde situatie.

 

Vijfde lid. Voor de deelnemer eindigt het traject met gereedmelding en aanlevering van gegevens van de aangelegde voorziening.

 

Zesde lid. Voor deelnemers met een groter afgekoppeld oppervlak hoort daar ten opzichte van het vierde lid ook de financiële afhandeling bij.

 

Zevende lid. De uitvoeringsorganisatie dient de mogelijkheid te hebben om een controle op de uitgevoerde maatregelen uit te voeren. Toegang tot het private perceel is hiermee geregeld.

 

Artikel 11 Hardheidsclausule

Zonder toelichting.

 

Artikel 12 Slotbepaling

Zonder toelichting.