Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente De Ronde Venen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-05-2019 | Nieuwe regeling | 30-04-2019 |
In dit besluit wordt verstaan onder:
Financiële administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie ten behoeve van de financieel-economische positie, het financiële beheer, de uitvoering van de begroting, het afwikkelen van vorderingen en schulden alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Artikel 2. Organisatie-eenheden
Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende afdelingen:
Artikel 3. Kernopdracht van de afdelingen
De afdeling Sociaal Domein werkt samen met haar partners aan de missie dat onze inwoners meedoen, zich veilig en prettig voelen in hun buurt en huis, actief zijn en gezond leven, voor zichzelf zorgen, verantwoordelijk zijn voor hun eigen geluk en welzijn en omkijken naar anderen. Zij zorgt voor de sociale kant van het gemeentelijke beleid: zorg, welzijn, onderwijs, gezondheidszorg, opvoeding, inburgering en sociale activering, zodat elke inwoner zoveel mogelijk op eigen kracht kan bijdragen aan de participatiesamenleving. De afdeling levert producten op het gebied van de jeugdwet, de wet maatschappelijke ondersteuning en de participatiewet.
Bij de afdeling Ruimte staat de omgeving centraal. Het gaat over de activiteiten van inwoners of ondernemers die betrekking hebben op de omgeving: woningen, werk en voorzieningen zoals winkels en zorg en de mogelijkheden om te recreëren. Hierbij speelt aandacht voor wat waardevol is in de ruimte om ons heen, zoals het landschap en cultuurhistorie. Ook mobiliteit en duurzaamheid vragen continue aandacht bij de vraagstukken die voorliggen. Er wordt ruimte geboden aan inwoners, ondernemers en organisaties voor ontwikkeling. Met de ingrepen in de ruimte zoeken we steeds naar een duurzame samenleving en streven we maatschappelijke doelen na. Er bestaat een nadrukkelijke link met het Sociaal Domein. Binnen deze context worden ruimtelijk beleid en plannen gemaakt en uitgevoerd, worden omgevingsvergunningen verleend en is er toezicht op de omgeving. Ook vallen de taken op het gebied van vastgoed en huisvesting binnen deze afdeling.
De afdeling Integraal Beheer Openbare Ruimte richt zich op het beleid, beheer en onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen, zoals wegen, straten, pleinen, riolering, kunstwerken, watergangen, beschoeiingen en speelvoorzieningen. Daarnaast worden taken met betrekking tot wegmeubilair, groenvoorzieningen, gladheidsbestrijding en afvalstromen en openbare verlichting binnen de afdeling voorbereid en uitgevoerd. Dit geldt zowel voor het dagelijks onderhoud als voor grootschalige vervanging. Op deze taakvelden wordt zo goed mogelijk samengewerkt met de gebruikers van de openbare ruimte.
De afdeling Dienstverlening richt zich op het leveren van dienstverlening, zowel aan externe als aan interne klanten. Dit doet zij door het onderhouden van contact met inwoners, bedrijven en instellingen en het leveren van diensten en producten via de balie, telefoon en digitaal. Daarnaast biedt de afdeling organisatiebrede ondersteuning en diensten (eerstelijns ondersteunende, adviserende en controlerende taken) aan collega’s en het bestuur op het gebied van HR, Informatievoorziening, Juridische zaken, Organisatie, Financiën, Communicatie, Facilitair en Automatisering. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor de uitvoering van de financiële administratie.
De afdeling Concernstaf houdt zich bezig met gemeentebrede/afdelingsoverstijgende control(e)taken en strategische adviesvraagstukken richting gemeentesecretaris/algemeen directeur, het DirectieManagementTeam of het college van burgemeester en wethouders en adviseert de burgemeester ten aanzien van zijn taken onder andere op het gebied van openbare orde en veiligheid. Daarnaast doet zij de ondersteuning voor het bestuur en het DirectieManagementTeam.
Artikel 5. Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de secretaris. Hij treedt op als algemeen gemeentesecretaris/algemeen directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Artikel 6. Functionarissen financiële organisatie
Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: concerncontroller, financieel adviseur, controller, teamleider met de portefeuille financiën, kassier, heffings- en invorderingsambtenaar. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controle technische functiescheiding.
Artikel 7. Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
Bij vervanging van een afdelingshoofd of teamleider wordt uitgegaan van vervanging met een tijdelijk karakter bij niet langdurige ziekte, vakantie en ander verlof. Gehanteerd wordt het principe van ‘horizontale vervanging’: hiermee wordt bedoeld het onderling vervangen op hetzelfde niveau. In het geval van een langere afwezigheid zal de leidinggevende specifieke besluiten nemen.
De afdelingshoofden worden benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, met uitzondering van het verlenen van ontslag wegens overige ontslaggronden (artikel 8:7, 8:8, 8:9 CAR UWO1) geldt het mandaat niet voor afdelingshoofden en leden Ondernemingsraad.
Artikel 8. Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Bij raadsbesluit waarin wordt besloten een gemeenschappelijke regeling te treffen tot oprichting van of deelneming in rechtspersonen als bedoeld in artikel 160 van de Gemeentewet, wordt bepaald welke organisatorische eenheden ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, ondersteunende werkzaamheden verrichten.
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen of teams bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
Hij stuurt vooral op team- en individuele resultaten, hoeveelheid werkvoorraad en werkdruk, beslissing over prioritering (eventueel in afstemming met afdelingshoofd), kwaliteit, talenten en houding en gedrag. Dit doet hij/zij door de medewerker verantwoordelijkheid te geven, te vragen wat hij nodig heeft om het werk uit te kunnen voeren en de medewerker hierbij te faciliteren. Hij laat de inhoud van het vak zo veel mogelijk over aan de medewerker, geeft duidelijk aan wat de verwachte resultaten zijn en geeft feedback.
Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Concernstaf (concerncontroller) dragen de controllers zorg voor:
Artikel 14. Afdeling Dienstverlening
Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Dienstverlening draagt de teamleider met de portefeuille financiën zorg voor:
§ 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
Artikel 21. Budgetbevoegdheden en plichten
Het college kan bij specifieke verplichtingen aangeven, dat deze pas kunnen worden aangegaan na uitdrukkelijke toestemming van het college. Verplichtingen genoemd in het vierde en vijfde lid van artikel 7 van de “Financiële verordening gemeente De Ronde Venen” en verplichtingen met politiek-bestuurlijke implicaties worden ten allen tijde van tevoren voorgelegd aan het college.
Artikel 22. Verantwoording en décharge
Iedere afdeling legt door middel van bestuursrapportages, managementrapportages en de jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringen. De afdelingshoofden leveren hiertoe tijdig de benodigde informatie.
Aanbieding door het college van burgemeester en wethouders van de programmarekening aan de gemeenteraad impliceert de décharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders vallende ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden.
De artikelen 8:7, 8:8, 8:9 CAR UWO hebben betrekking op overige ontslaggronden. Onder overige ontslaggronden wordt onder andere verstaan: onherroepelijk geworden veroordeling tot vrijheidsstraf wegens misdrijf, het aangaan van een graad van zwagerschap die de aanstelling in de functie zou uitsluiten.