Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant houdende regels omtrent media (Subsidieregeling media Noord-Brabant) |
Citeertitel | Subsidieregeling media Noord-Brabant |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financieel kader |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-05-2019 | nieuwe regeling | 14-05-2019 | C2243621/4519301 |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 19 november 2018 hebben besloten een bedrag van 150.000 euro beschikbaar te stellen ten behoeve van een structurele versterking van de lokale journalistiek;
Overwegende dat in diverse kleine gemeenten de lokale journalistiek onder druk staat;
Overwegende dat lokale journalistiek een belangrijke rol kunnen spelen als het gaat om het controleren van het lokaal bestuur, maar dat door het verdwijnen van professionele, plaatselijke journalistiek deze tegenmacht meer en meer ontbreekt;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten derhalve de lokale onderzoeksjournalistiek willen stimuleren om de functie van media als waakhond van de lokale democratie verder vorm te geven;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten van mening zijn dat er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun, omdat zij enkel lokale media willen stimuleren en dit geen verstorende werking heeft op het Europees handelsverkeer;
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
onderzoeksjournalistiek: vorm van journalistiek waarbij kritisch en diepgravend onderzoek wordt uitgevoerd op basis van een onafhankelijk geformuleerde onderzoeksvraag, met toepassing van specifieke methoden, gericht op het bloot leggen van feiten en verbanden waarbij een zeker algemeen maatschappelijk belang in het geding is;
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het versterken en vernieuwen van de lokale onderzoeksjournalistiek, door middel van:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 1.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 1.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 1.7 komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 1.9 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 4 juni 2019 tot en met 31oktober 2019.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 1.4, voor de periode, genoemd in artikel 1.9, vast op € 90.000.
De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 1.4, bedraagt 75% van de subsidiabele kosten tot een maximum van €22.500.
Artikel 1.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 1.14 Prestatieverantwoording
Bij subsidies tot € 25.000, toont de subsidieontvanger desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Gedeputeerde Staten zenden in 2020 en vervolgens telkens na 2 jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze paragraaf in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 14 mei 2019
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling media Noord-Brabant.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Lokale journalistiek kan een belangrijke rol spelen als het gaat om het controleren van het lokaal bestuur. De provincie Noord-Brabant wil derhalve lokale onderzoeksjournalistiek stimuleren, zodat de functie van media als waakhond van de lokale democratie behouden en verder vormgegeven kan worden.
Landelijke stimuleringsfondsen en diverse lokale stimuleringsfondsen zijn gericht op het bevorderen van lokale of regionale onderzoeksjournalistiek door de uitvoering van onderzoeken mogelijk te maken. De subsidieregeling van de provincie Noord-Brabant is hierop aanvullend en richt zich op de versterking van de structuur waarin de lokale onderzoeksjournalistiek beoefend wordt.
Gedeputeerde Staten streven met deze regeling naar een blijvend effect.
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
Artikel 1.8 Niet-subsidiabele kosten
Gedeputeerde Staten verstaan hieronder onder andere gebouw gebonden kosten, energiekosten, verzekeringen, kosten van inventaris en apparatuur, etc.
Onder g Reis- en verblijf kosten
Gedeputeerde Staten denken hierbij aan kosten voor logies, ontbijt, lunch, diner en cateringkosten voor teambuilding en bedrijfsbijeenkomsten.
Overeenkomstig artikel 11 van de Asv, is verrekenbare btw niet subsidiabel.
Voor het bepalen van de onderlinge rangschikking dient een aanvraag volledig te zijn. Voor het bepalen van het wel of niet in behandeling nemen van de aanvraag geldt de primaire aanvraagdatum.
Artikel 1.14 Prestatieverantwoording
Ambtshalve vaststelling subsidies tot € 25.000
Op subsidies tot € 25.000 is arrangement 1b van het Rijkssubsidiekader van toepassing. Dat wil zeggen dat Gedeputeerde Staten de subsidie eerst verlenen en na afloop van de prestatie de subsidie ambtshalve, dat wil zeggen zonder aanvraag tot vaststelling van de subsidieontvanger, vaststellen. Zolang de termijn voor de ambtshalve vaststelling (22 weken na afloop van het project) nog niet is verstreken, kunnen Gedeputeerde Staten steekproefsgewijs om verantwoording vragen en de subsidie zo nodig terugvorderen als de prestatie niet of niet geheel is geleverd. Gedeputeerde Staten kunnen daarbij de subsidieontvanger fysiek of administratief controleren of aan de verplichtingen is voldaan. De steekproef is gebaseerd op een risicogeoriënteerde benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de omvang, samenstelling en achtergrond van de doelgroep. In de subsidiebeschikking wordt vermeld wanneer de gesubsidieerde activiteiten moeten zijn verricht en welke bewijsstukken de subsidieontvanger in de eigen administratie dient te bewaren.
Als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit verplicht te melden bij Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen dan, afhankelijk van de situatie, de subsidie ambtshalve op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er ambtshalve een gewijzigde verleningsbeschikking worden vastgesteld, waarin nieuwe afspraken met de subsidieontvanger worden gemaakt. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat niet aan de meldingsplicht is voldaan, kan dit leiden tot volledige terugvordering inclusief wettelijke rente.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,