Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019 |
Citeertitel | Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 mei 2019 en vervalt op 1 januari 2021
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2019 | 01-05-2019 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 14-05-2019 | Rotterdams GBL nummer: 2019, nummer 56 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de wethouder Handhaving, Buitenruimte, Integratie en Samenleven van 14 mei 2019; kenmerk BS19/00518;
gelet op de artikelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het gewenst is om Rotterdamse schoolpleinen te vergroenen, klimaatadaptief in te richten en Rotterdamse kinderen te stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in eigen buurt;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Een eenmalige subsidie kan, met inachtneming van het in deze regeling bepaald, worden verleend voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten na schooltijd voor buurtkinderen nadat het groenblauwe schoolplein is gerealiseerd.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een school, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt ten hoogste € 80.000 per school, waarbij geldt dat:
Het college beslist, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de SVR 2014, binnen uiterlijk 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn op de aanvraag om subsidie.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 8 van de SVR 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd indien:
In aanvulling op de artikelen 12 en 12a van de SVR 2014 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019
Het realiseren van groenblauwe schoolpleinen is belangrijk. Niet alleen voor de schoolkinderen en buurtkinderen die meer en beter speelvoorzieningen krijgen, maar ook om de stad klimaatadaptief te maken en meer groen toe te voegen.
Buitenspelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Essentiële aspecten van de lichamelijke ontwikkeling, zoals het ontwikkelen van motoriek en coördinatie, worden door het buitenspelen gestimuleerd. Ook mentale processen als het leren van sociale vaardigheden, het kennen en verleggen van de eigen grenzen en ruimtelijk inzicht komen door middel van sport en spel tot ontwikkeling.
Door middel van het hebben van voldoende ruimte voor buitenspelen worden niet alleen vaardigheden van en het plezier voor kinderen in de stad vergroot, het is tevens van belang om een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht te voorkomen. Een groenblauw schoolplein is een goede aanleiding om meer te bewegen en buiten te spelen, biedt een mogelijkheid voor (natuur)lessen, is goed voor de concentratie en kan kinderen rust geven.
Basisscholen zien vaak het belang van een groenblauw schoolplein in, maar hebben niet het budget of de benodigde capaciteit om dit te kunnen realiseren.
Met deze subsidieregeling wil het College van B&W basisscholen stimuleren om hun schoolplein te vergroenen en meer klimaatadaptief te maken.
Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel stelt dat de daadwerkelijke kosten die gemaakt zijn voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten voor kinderen en buurtbewoners na aanleg van het groenblauwe schoolplein, in aanmerking komen voor subsidie. Er dient hier een goede balans te zijn tussen onderdelen van het plein die bijdragen aan de vergroening en wateropvang of -afvoer, en onderdelen die dat niet doen.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Er kan maximaal 80.000 euro worden toegekend en uitgekeerd. Daarbij is een verdeling gemaakt tussen maximum bedragen per verplicht onderdeel.
Er is een subsidieplafond van € 400.000. Indien na de eerste beoordelingsperiode het subsidieplafond nog niet is bereikt zal het resterende budget worden verdeeld in de tweede ronde.
De score op de onderdelen a, b en c wordt bepaald aan de hand van de locatie van het schoolplein.
Hieronder volgt de uitleg van de criteria en begrippen.
Tweede lid, onderdeel a: het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort
Er valt meer neerslag met een hogere intensiteit in kortere perioden. Extreme neerslag zal in 2050 vijf keer zo vaak voorkomen dan nu en in 2085 zelfs tien keer zo vaak. Als de riolering de hoeveelheid water niet direct kan verwerken, leidt dat tot overlast. Met name versteende, intensief bebouwde wijken zijn kwetsbaar voor wateroverlast.
De regen die valt moet tijdelijk worden opgevangen, bewaard en/of hergebruikt zodat het daarna kan worden afgevoerd naar de bodem, open water of riolering. Het aantal voor wateroverlast kwetsbare (bestaande) panden willen we verminderen. Ook moet de begaanbaarheid van de stedelijke infrastructuur beschermd worden.
Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 1°: BlueLabel van de school
Het BlueLabel geeft aan hoe kwetsbaar een pand is voor neerslag. Bij de BlueLabels C, D en E is er kans op schade bij (extreme) neerslag, deze panden zijn risicopanden. Collegetarget is om deze periode het aantal risicopanden (panden met een negatief BlueLabel) te verminderen. Meer informatie over het BlueLabel is te vinden op https://bluelabel.net/
Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 2°: BlueLabel van de buurt
De BlueLabels per pand kunnen ook per buurt worden weergegeven. Het aantal C, D, E BlueLabels ten opzichte van het totaal van de buurt zegt iets over de kwetsbaarheid van de panden in directe omgeving. Door het realiseren van water (blauwe) maatregelen, kan het plein de wateroverlast in de directe omgeving verminderen.
Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 3°: score op de stresstest voor omliggende wegen
Door middel van een stresstest met behulp van het rekenmodel 3Di is berekend welke wegen onbegaanbaar zijn tijdens een hevige bui van 70 mm in 60 minuten. Dit is nadelig voor de bereikbaarheid en kan eventueel schade opleveren aan omliggende panden. Blauwe maatregelen kunnen een positief effect hebben op het bergen van water uit de directe omgeving en daarmee zorgen voor minder water op straat.
Tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 4°: de mate waarin wordt bijgedragen aan de Wateropgave vanuit het Nationaal Bestuursakkoord Water
Volgens de rekenmethode van het Nationaal Bestuursakkoord Water worden (peil)gebieden berekend die een waterbergingstekort te hebben. In deze gebieden kan niet voldoende water worden geborgen. Deze gebieden lopen een verhoogd risico op wateroverlast en schade. Deze knelpunten moeten worden opgelost. Blauwe maatregelen op het schoolplein vergroten de bergingscapaciteit in het gebied.
Tweede lid, onderdeel b: de bijdrage aan de vergroening
Groen kan vele functies hebben. Het zorgt voor een aantrekkelijkere woonomgeving, bewoners voelen zich er beter door, het is goed voor klimaatadaptatie het biedt mogelijkheden voor sport, spel en recreatie, verhoogt de waarde van het vastgoed en draagt bij aan biodiversiteit.
Tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 1°: de mate waarin de buurt versteend is
Vergroening is een van de doelen van de subsidieregeling Groenblauwe schoolpleinen. Dit is het meeste nodig in buurten die nu voor het groot deel verhard (versteend) zijn.
Tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 2°: het hittestress-effect van de buurt
Het hittestress effect (Urban Heat Island) geeft het gemiddelde luchttemperatuurverschil tussen stedelijke en landelijke gebieden. In de stad is het warmer, met name in gebieden met veel hoogbouw. Dat is nadelig voor kwetsbare groepen mensen zoals jonge kinderen en ouderen. Groene maatregelen werken verkoelend.
Tweede lid, onderdeel c: de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt
De bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt wordt beoordeeld aan de hand van de index Kindvriendelijke Wijken Rotterdam 2014, index oordeel aanwezigheid speelplekken. Deze index bevat objectieve gegevens op wijkniveau (waaronder de buitenruimte speelnorm) en relevante informatie over de subjectieve beleving door bewoner. De Rotterdamse wijken zijn ingedeeld via een score ten opzichte van het Rotterdams gemiddelde.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Schoolpleinen die al gebruik gemaakt hebben van een gemeentelijke subsidie om het schoolplein groener of klimaatadaptief in te richten, bijvoorbeeld vanuit het programma Kansrijke Wijken, kunnen geen aanvragen indienen. Vanzelfsprekend geldt voor scholen behorend tot het primaire onderwijs, dat per basisschool eenmaal subsidie kan worden aangevraagd.
In onderdeel c van dit artikel worden scholen uitgesloten waarvan het bestaan of de levensvatbaarheid op deze locatie onzeker is. Dit om te voorkomen dat er subsidiegeld wordt aangewend voor schoolpleinen die later niet meer gebruikt worden voor het doel waar ze oorspronkelijk zijn ingericht.
In onderdeel d van dit artikel staat dat een school tenminste 55 punten van de 100 punten moet halen om in aanmerking te komen voor subsidie. Scholen die te laag scoren op de criteria water, groen, spelen en motiveringscriteria worden zo uitgesloten van deelname.
In onderdeel a van dit artikel wordt gesteld dat de school binnen 6 maanden het complete ontwerp gereed moet hebben. Dit betekent dat er na deze fase begonnen kan worden met de aanbesteding van de aanleg en inrichting van het plein.
Er dient samen te worden gewerkt met het begeleidingsteam. Het begeleidingsteam bestaat uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling. Samenwerking en participatie wordt erg belangrijk geacht om te komen tot een goed en gedragen ontwerp, maar zeker ook na aanleg, het beheer en onderhoud en de programmering en activiteiten voor de buurt.
Het gebruik van het schoolplein door schoolkinderen als verlengstuk van het leslokaal, maar ook het gebruik van het plein door buurtkinderen wordt zeer belangrijk geacht. Het plein moet dan ook buiten de schooltijden beschikbaar en vrij toegankelijk zijn. Het plein heeft zo een belangrijke functie voor de buurt.
Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019:
Bijlage als bedoeld in artikel 8, derde lid, van de subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2019
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder a, subonderdelen 1° tot en met 4°:
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder b, subonderdelen 1° tot en met 2°:
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder c:
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder d:
Dit gemeenteblad 2019, nummer 56, is uitgegeven op 14 mei 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)