Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal houdende regels omtrent handhaving afvalstoffen (Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen) |
Citeertitel | Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2019 | nieuwe regeling | 08-05-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;
Artikel 125 en 160 lid 1 sub a van de Gemeentewet, artikel 4:81 afdeling 5.3.1 en 5.3.2. van de Algemene wet bestuursrecht, de Afvalstoffenverordening gemeente Veenendaal en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Veenendaal.
vast te stellen Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen
a. (huishoudelijke) afvalstoffen: (huishoudelijke) stoffen, materialen en/of producten waarvan de eigenaar zich heeft ontdaan of waarvan de eigenaar van plan is zich te ontdoen.
b. Overtreding: iedere constatering van een eenheid onjuist aangeboden huishoudelijke afvalstoffen welke herleidbaar is tot één persoon, huishouden of bedrijf waarbij een eenheid bestaat uit één tot en met drie huisvuilzakken, dozen of emmers.
c. Overtreder: de persoon die of het bedrijf dat (huishoudelijke) afvalstoffen te vroeg, te laat of onjuist buiten heeft gezet of heeft gedeponeerd in de openbare ruimte en tot wie de aangetroffen afvalstoffen kunnen worden herleid, bijvoorbeeld aan de hand van de tussen het afval gevonden poststuk, adreswikkel enz.
Bij het onjuist aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen wordt de volgende beleidslijn in acht genomen:
De beschikking tot oplegging van spoedeisende bestuursdwang, gebaseerd op een door een toezichthouder opgesteld rapport van bevindingen met daarin opgenomen minimaal twee foto’s van de geconstateerde overtreding, wordt na ongedaanmaking van de overtreding zo spoedig mogelijk door de gemeente aan de overtreder toegezonden.
Voor afval anders dan in de vorm genoemd in lid 1, of indien meer dan drie huisvuilzakken, emmers of dozen aangetroffen worden die te herleiden zijn tot één persoon, huishouden of bedrijf en het onder lid 1 genoemde bedrag de lading niet dekt, wordt een toeslag in rekening gebracht. De toeslag is afhankelijk van het formaat, het soort afval en wie het afval moet opruimen; dit kan de gemeente zelf zijn maar ook Afvalcombinatie de Vallei of een gespecialiseerd bedrijf (bijvoorbeeld in geval van asbesthoudend afval of chemicaliën).
In geval van recidive wordt het in rekening te brengen bedrag stapsgewijs verhoogd tot de maximaal te verhalen kosten zoals gespecificeerd in tabel 1. Bij de tweede overtreding binnen een jaar na de eerste overtreding wordt het bedrag van € 125,- verhaald en bij de derde overtreding binnen een jaar na de eerste overtreding wordt het bedrag van € 138,48 verhaald.