Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beuningen

Beleid inkoop en aanbesteding

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeuningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleid inkoop en aanbesteding
CiteertitelBeleid inkoop en aanbesteding
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 Bijlage 2

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 108 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201901-01-2019Beleid inkoop en aanbesteding

27-03-2019

gmb-2019-118645

BW19.00065

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleid inkoop en aanbesteding

 

AANBESTEDEN GOED BESTEDEN

AANBESTEDEN GOED BESTEDEN

Leidraad inkoop- en aanbesteding gemeente Beuningen december 2014.   

Gewijzigd besluit raad 27 januari 2015 nr BW14.00914 en raad 1 maart 2016 nr BW16.00013.

 

­

Inhoudsopgave

2

Samenvatting aanbestedingsbeleid voor de Beuningse situatie

3

1. Inleiding

5

1.1. Inleiding

5

1.2. Wat is inkoop en wat aanbesteden

5

1.3. Leeswijzer

5

2. Beleidsuitgangspunten inkoop- en aanbestedingsbeleid

6

2.1. Naleven van wet en regelgeving

6

2.2. Waarborgen van de integriteit bij de aanbesteding, zowel intern als extern

7

2.2.1. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma)

7

2.2.2. Bureau BIBOB

7

2.3. Bevorderen van economisch aanbesteden

8

2.3.1. Openbaar of onderhands aanbesteden?

8

2.3.2. Selectie- en gunningcriteria

10

2.4. Lokale werkgelegenheid

11

2.5. Innovatief aanbesteden

11

2.6. Duurzaam inkopen

12

2.7. Social return

12

3. Wettelijke regelgeving

14

3.1. EG-verdrag

14

3.2. Europese Richtlijnen

14

3.3. Aanbesteden gezien in het licht van de Europese Richtlijnen

14

3.4. Nationale regelgeving

17

3.5. Gemeentelijke regels

17

3.6. Aanbestedingsregelementen

17

4. Aanbestedingsprocedures

18

4.1. Aanbestedingsvormen

18

4.1.1. Openbare aanbestedingsprocedure

18

4.1.2. Onderhandse aanbestedingsprocedure

18

4.1.3. Enkelvoudige uitnodiging

18

4.2. Voor- en nadelen van de verschillende aanbestedingsprocedures

18

4.2.1. De openbare aanbesteding

18

4.2.2. De aanbesteding met voorafgaande selectie

19

4.2.3. De onderhandse aanbesteding

19

4.2.4. De enkelvoudige uitnodiging

20

4.3. De diverse contractvormen

20

Bijlagen

Bijlage 1: Begrippenlijst

22

Bijlage 2: IIa en IIb diensten

25

 

Samenvatting aanbestedingsbeleid voor de Beuningse situatie

Aanbestedingsbeleid is sinds de parlementaire enquête inzake de bouwfraude een politiek beladen onderwerp. Maatschappelijk wordt er veel belang gehecht aan de wijze waarop de overheid haar opdrachten aan derden verstrekt. Integriteit, betrouwbaarheid en transparantie van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zijn daarbij de kernwoorden. De gemeente Beuningen heeft de verantwoorde1ijkhieid om de aan haar toevertrouwde gemeenschapsgelden op een rechtmatige, efficiënte en integere wijze te besteden. Om aan deze taak een invulling te geven is deze nota “aanbesteden, goed besteden” opgesteld. Deze nota is bedoeld om heldere uitgangspunten en randvoorwaarden te formuleren en vast te leggen die door de gehele gemeentelijke organisatie gehanteerd dienen te worden bij de uitvoering van alle inkoop- en aanbestedingen. Na verwachting wordt de nieuwe Aanbestedingswet op 30 oktober 2012 door de eerste kamer aangenomen, de wet is 23 oktober 2012 in de eerste kamer behandeld. Vooruitlopend hierop is de nieuwe wet- en regelgeving in deze nota verwerkt.

 

In het volgende overzicht is in het kort het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Beuningen samengevat:

1. Hunteren van wet- en regelgeving

Het hanteren van Europese wet-en regelgeving

Het hanteren van nationale wet— en regelgeving

2. Bevorderen integriteit van de opdrachtgever en opdrachtnemer

Ter beoordeling van de integriteit van de opdrachtnemer wordt indien nodig ondersteuning gevraagdbij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nina)en het Bureau BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordeling door het Openbaar bestuur). Voor het inschakelen van het Bureau BIBOB wordt aangesloten bij het regionaal beleid dat hiervoor momenteel wordt ontwikkeld.

3. Bevorderen economisch aanbesteden

Bij aanbestedingen van werken, leveringen en diensten objectieve selectie- en gunningscriteria hanteren zoals omschreven in de bij de Aanbestedingswet behorende proportionaliteitsgids. Hierbij ook de in de proportionaliteitsgids genoemde drempelbedragen gebruiken. Deze zijn in onderstaande tabelweergegeven.

Type aanbesteding/inkoop

Aantal offertes/ leveringen

Drempelbedrag (excl. BTW)

Bonnenboekje

n.v.t.

- werken tot €2.500,--

- Leveringen en diensten tot €500,-

Enkelvoudig

Één

- Werken van €2.500 tot €45.000

- Leveringen en diensten van €500 tot €45.000

- Inhuur personeel tot EU-drempel

- Bij calamiteiten en niet te voorziene situaties werken in regie op basis van eenheidsprijzen

- Alleenrecht (octrooi of auteursrecht) tot EU-drempel

- Technische of artistieke kwaliteiten tot EU-drempel

Meervoudig onderhands

Drie tot vijf

- Werken van €45.000 tot €1.500.000

- Geïntegreerde contacten zoals D&C contacten tot EU-drempel

- Opdrachten groenonderhoud tot EU-drempel

- Leveringen en diensten tot EU-drempel

- Opdracht betreft specialisme dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd tot EU-drempel

Openbaar

- Werken van €1.500.000 tot EU-drempel

- Leveringen en diensten n.v.t.

Europees

- Werken vanaf EU-drempel

- Leveringen en diensten vanaf EU-drempel

Noot: de voor 2012/2013 vastgestelde EU-drempels:

a. Werken €5.000.000

b. Leveringen €200.000

c. Diensten €200.000

4. Bevorderen en lokale werkgelegenheid

Bij meervoudig onderhandse aanbestedingen lokale bedrijven de mogelijkheid bieden in te

schrijven.Let hierbij wel op geschiktheid en concurrentie.

5. Innovatief aanbesteden

De afdeling OpenbareRuimte is een onderzoek gestartnaar innovatief aanbesteden. Welk contractvorm is het meest geschikt voor welk werk. Tevenswordt marktonderzoek gedaan bij aannemers- en ingenieursbureaus. Ook de gemeente Nijmegen is nauw betrokken bij dit onderzoek. Een aantal werkendie de afgelopen jaren D&C aanbesteed zijn worden geëvalueerd. De resultaten worden aan het college en de raad voorgelegd. De conclusies uit dit onderzoek kunnenlater toegevoegd wordenaan deze nota.

6. Duurzaam inkopen

Bij alle door de gemeente Beuningenin te kopen werken,leveringen en dienstengelden de minimumeisen uit de criteriadocumenten zoals vastgelegd in de Kadernota en het Uitvoeringsprogramma DuurzaamBeuningen.

7. Social Return

Bij alle door de gemeente Beuningen in te kopen werken, leveringen en diensten gelden de socialreturn eisen zoalsvastgelegd in BW12.00728. De eis is ca. 5% van de aanneem— som voor social return in te zetten Onderzocht wordt of het mogelijk is social return regionaal vorm te geven. Gedachtwordt aan het onderbrengen van social returnbij “de regionalisering van het domein werk”.

 

Hoofdstuk 1: Inleiding

1.1 Inleiding

Het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Beuningen dateert van 1juni 2004 en is bijgewerkt in januari 2010. Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is destijds opgesteld naar aanleiding van de aangescherpte Europese regelgeving en de commotie rond de bouwfraude van 2001.

Inmiddels zijn er een aantal ontwikke1ingen gaande waardoor het inkoop- en aanbestedingsbeleid aanpassingen behoeft. Deze ontwikkelingen zijn:

a. De nieuwe aanbestedingswet met proportionaliteitsgids die 1januari 2013 in werking treedt

b. De veranderende markt door innovatief aanbesteden

c. Het bevorderen van de lokale werkgelegenheid

d. Veranderingen in duurzaam inkopen

e. De wens van het bestuur om Social return op te nemen in alle aanbestedingen van de gemeente Beuningen

De bestaande notitie uit 2004 en aangepast in 2010, is als basis gebruikt voor de leidraad inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Beuningen en aangepast aan de nieuwe wet en regelgeving. Tevens is de leidraad aangepastaan de Beuningse situatie. 

 

1.2. Wat is inltoop en wat is aanbesteden?

Om de relatie tussen inkoop enaanbesteden helder te krijgen,is allereerst nodig te wetenwat precies onder deze begrippen moet worden verstaan.

 

Inkoop kan gedefinieerd worden als: alle handelingen waar een externe factuur tegenover staat. Dit betekent dat inkoop betrekking heeft op het inschake1en van derden en het kan daarbij dus gaan zowel om de levering van goederen (koop, huur, lease etc.), als om het verrichten van diensten of om de uitvoering van werken. Het inkoopbeleid gaat dus niet alleen over de inkoop van facilitaire zaken als de pennen, de gummetjes en de koffieautomaten, maar ook over opdrachten voor werken en dienstverlening.

 

Aanbesteden kan worden omschreven als: de uitnodiging aan een of meer ondernemers om deel te nemen aan een procedure, met als doelhet doen van een aanbod(offerte) voor de uitvoering van een opdracht. Aanbesteden heeft dus betrekking op de wijze waarop de inkoper de (externe) markt benadert.

 

1.5. Leeswijzer

Deze leidraad is als volgtopgebouwd:

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op een zevental mogelijke beleidsuitgangspunten voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De Europese en nationale wetgevingworden uitvoerig belicht in hoofdstuk 3. De diverse aanbestedingsprocedures en de daarbij behorende voor- en nadelen worden in hoofdstuk 4 beschreven.

De gehanteerde begrippen zijn toegelicht in bijlage 1 en een uitgebreid schemamet drempelbedragen voor de diverseaanbestedingsprocedures is opgenomen in bijlage 2.

 

Hoofdstuk 2: Beleidsuitgangspunten inkoop- en aanbestedingsbeleid

eleidsuitgangspunten inkoop- en aanbestedingsbeleid

Wat vinden we als lokale overheidbelangrijk op het gebiedvan inkopen en aanbesteden? Bij het inkopen en aanbesteden wordengemeenschapsgelden aangewend. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid deze gelden op een rechtmatige, efficiënte en integere wijze te besteden. Gelet op deze verantwoordelijkheid zijn de doelstellingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden geformuleerd.

1. Nalevenvan wet- en regelgeving

2. Waarborgen van de integriteit bij de aanbesteding, zowel intern als extern

3. Bevorderen van economisch aanbesteden, dat wil zeggen het op zodanige wijze aanbesteden dat de prijs en kwaliteitvan het product in de juiste verhoudingtot e1kaar staan.

a. Kiezen van de meestgeschikte inkoop- aanbestedingsprocedure

b. Hanteren van duidelijke selectie- en gunningcriteria

4. Bevorderen 1okale werkgelegenheid

5. Innovatiefaanbesteden

6. Duurzaam inkopen

7. Socialreturn 

 

2.1. Naleven van wet en regelgeving

Hoewel het voor de hand ligt dat de gemeente de wet en regelgeving naleeft, is het van belang dit expliciet als uitgangspunt op te nemen voor de bewustwording van het beleid en meer aandacht te schenken aan de relevante regelgeving. Het is ook van belang bij het toezien op de naleving van de procedureafspraken en de Europese aanbestedingsrichtlijnen.

De specifieke wet en regelgeving op het terreinvan inkopen en aanbesteden door overheden is:

- De Europese aanbestedingsrichtlijnen Leveringen, Diensten en Werken, voor het uitvoeren van aanbestedingen van leveringen, diensten en werken door overheden. Deze richtlijnen gelden voor opdrachten die een bepaalde waarde te boven gaan. Deze richtlijnen hebben alle ten doel, de algemene beginselen van het Europees aanbestedingsrecht te realiseren, te weten: ge1ijkheid, objectiviteit, transparantie en concurrentie (non-discriminatie)

- De Aanbestedingswet 2013met bijbehorende AlgemeneMaatregel van bestuur(AMvB). Deze wet is van toepassing op alle overheidsaanbestedingen van leveringen, diensten en wensen.In de AMvB wordt het gebruik van de ARW (2012), model eigen verklaring en de Gids proportionaliteit verplicht gesteld. De Aanbestedingswet trekt de raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen, Bao, Bass en Wira in.

- De wet StructuurUitvoering Werk en Inkomen (SUWI)voor aanbesteding van re- integratiediensten.

- De Wet BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) biedt de mogelijldieid aan aanbestedende dienstenom bij het Bureau BIBOBin concrete aanbestedingen advies te vragen over de aanwezigheid van feiten en omstandigheden die (binnen de Europese aanbestedingsrichtlijnen) aanleiding hunnen zijn partijen uit te sluiten

Een uitgebreide toelichting op de Europese— en nationale wetgeving is opgenomen in hoofdstuk 3 van deze nota. 

 

2.2. Waarborgen van de integriteit bij de aanbesteding, zowel intern als extern

Naast de integriteit van de interneorganisatie, dient de nodige aandachtte worden besteed aan de zogenoemde externeintegriteit, de integriteit van de (kandidaat)inschrijvers.

De eisen die gesteld worden aan de integriteit van de gemeentelijke bestuurders en ambtenaren zijn verwoord in de gedragscode bestuurlijke integriteit collegeleden van 19 november 2002 (BW02.00492) en de notitie“integriteit” van d.d.27 januari 2004.De interne integriteit is verdergewaarborgd door een goede inrichting van de administratieve organisatie van het inkoopproces (voorbeeld een striktefunctiescheiding voorschrijven, bestellen en betalen niet in een hand).

De problematiek omtrent bouwfraude en ongeoorloofde prijsafspraken tussen ondernemers in de bouw is inmiddels bekend. In de praktijk blijkt het echter weerbarstig om derge1ijke praktijken te voorkomen. Om die reden zijn er instanties met een toetsende c.q. controlerende functie in het leven geroepen, die de gemeente als aanbesteder hierbij kunnen ondersteunen, te weten de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nina)en het Bureau BIBOB.

 

2.2.1. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma)

De Nma ziet erop toe, dat de mededinging niet wordt verhinderd, vervalst of beperktdoor overeenkomsten tussen ondernemingen of onderling afgestemde feitelijke gedragingen.

Indien er reële vermoedens zijn dat de (veel) te hoge inschrijfbedragen verband houden met onregelmatigheden aan de zijde van de inschrijver(s), zoalsvooroverleg en/of prijsafspraken tussen inschrijvers wordt, na goedkeuring van het Collegevan Burgemeester en Wethouders, contact wordt opgenomen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) 

 

2.2.2 Bureau BIBOB

Op 1 juni 2003 is de Wet Bevordering Integriteitbeoordeling door het Openbaarbestuur (Wet BIBOB) volledig in werking getreden. De Wet BIBOB biedt de mogelijkheid aan o.a. gemeenten om vergunningen, subsidies en opdrachten voor organisaties te weigeren indiener gerede twijfel bestaatover de integriteit van de betreffende aanvrager(als het vermoeden bestaat dat de verleende dienst wordt gebruikt voor criminele doeleinden). Daarmee wordt beoogd te voorkomen criminelen of criminele organisaties misbruik kunnen maken van vergunningen, subsidies en aanbestedingen. Gemeenten kunnen naast het eigen onderzoek (geschiktheidseisen inschrijvers: zie paragraaf 2.4.2 selectiecriteria) het Bureau BIBOB van het ministerie van Justitieinschakelen voor een nader adviesover de aanvrager van de dienst. Dit bureau heeft toegang tot de geslotenbronnen zoals politieregisters, de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Het bureau BIBOB onderzoekt niet alleen de antecedenten van de aanvrager, maar onderzoekt ook zijn of haar directe omgeving zoals andere leidinggevenden in de betreffende organisaties en de zakelijke relaties. De Wet BIBOB beperkt zich voor wat betreft de aanbestedingen tot de branchesbouw, ICT en milieu. Voorsubsidies geldt dat in iedere afzonder1ijke subsidieregeling opgenomen kan wordendat de Wet BIBOB van toepassing is. Een BIBOB —weigering— of intrekkingsgrond komt pas aan de orde als er géén andere weigeringsgronden zijn. Daarnaast dienter sprake te zijn van een overheidsopdracht die een aanzien1ijke maatschappelijke of economische waardeheeft.

Zowel overheidsopdrachten die onder de Europese aanbestedingsrichtlijnen vallen als overheidsopdrachten die volgens het nationale recht aanbesteed worden,vallen onder het bereik van de Wet BIBOB.

Een BIBOB adviesis niet bindend. De gemeente dientzelf een afwegingte maken of een eventueel door het Bureau BIBOBvastgesteld gevaar zo zwaarwegend is, dat een opdracht niet aan een gegadigde wan worden gegund.

Voorgesteld wordt om beleidte ontwikke1en omtrentde vraag in welke situaties een BIBOB advies wordt ingewonnen. Hiervoor wan worden aangesloten bij het “modelbeleid” dat in regioverband wordt ontwikke1d en medio mei beschikbaar komt.

 

2.3. Bevorderen van economisch aanbesteden

2.3.1. Openbaar of onderhands aanbesteden?

Voor wat betreft opdrachten die niet verplicht via een Europese aanbesteding tot stand komen, kan een keuze tussen meerdereprocedures worden gemaakt.Daarbij gaat het om de keuze tussen een enkelvoudige uitnodiging, een onderhandse of openbare aanbesteding. Voor aanbestedingen onder de EU—drempel bepaaltde aanbestedende diensthoe aan te besteden. Dit wordtin inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgelegd.

Bij de Aanbestedingswet is een Gids proportionaliteit opgesteld. Deze gids is door middelvan een AMvB verplicht gesteld bij aanbestedingen die vallen onder de aanbestedingswet. De makers van deze gidshebben gekeken welke aanbestedingsprocedure het best bij bepaalde diensten, leveringen of werken past.Hierbij is gekekenof de procedures in verhouding staan tot de voorgestelde aanbestedingsmethode. Bij deze afwegingspelen de volgendezaken een rol:

a. De omvang van de opdracht

b. De transactiekosten van aanbestedende diensten en inschrijvers (maatschappelijke kosten)

c. Aantal potentiële inschrijvers

d. Gewenste eindresultaat

e. Complexiteit van de opdracht

f. Type opdracht/betrokken sector

Men heeft een aantal richtlijnen opgestelddie geacht wordenproportioneel te zijn.De richtlijnen in de gids zijn:

Kleine leveringen, dienstenen werken tot €40.000 á €50.000 enkelvoudig één op één aanbesteden.

Leveringen en diensten tot de Europese drempel en werken tot €1.500.000 meervoudig onderhands aanbesteden waarbij3 tot 5 partijen uitgenodigd worden.

Bij geïntegreerde contracten zoalsb.v. Design & Construct (D&C)contracten is de inspanning die van potentiële inschrijvers in het aanbestedingstraject wordt verwacht zo groot dat een beperkt aantal gegadigden wordt uitgenodigd, meervoudig onderhands aanbesteden waarbij 3 tot 5 partijenuitgenodigd worden.

Deze richtlijnen zijn in onderstaande tabelweergegeven

Type aanbesteding/inkoop

Aantal offertes/ leveringen

Drempelbedrag (excl. BTW)

Bonnenboekje

n.v.t.

- werken tot €2.500,--

- Leveringen en diensten tot €500,-

Enkelvoudig

Één

- Werken van €2.500 tot €45.000

- Leveringen en diensten van €500 tot €45.000

- Inhuur personeel tot EU-drempel

- Bij calamiteiten en niet te voorziene situaties werken in regie op basis van eenheidsprijzen

- Alleenrecht (octrooi of auteursrecht) tot EU-drempel

- Technische of artistieke kwaliteiten tot EU-drempel

Meervoudig onderhands

Drie tot vijf

- Werken van €45.000 tot €1.500.000

- Geïntegreerde contacten zoals D&C contacten tot EU-drempel

- Opdrachten groenonderhoud tot EU-drempel

- Leveringen en diensten tot EU-drempel

- Opdracht betreft specialisme dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd tot EU-drempel

Openbaar

- Werken van €1.500.000 tot EU-drempel

- Leveringen en diensten n.v.t.

Europees

- Werken vanaf EU-drempel

- Leveringen en diensten vanaf EU-drempel

Noot: de voor 2012/2013 vastgestelde EU-drempels:

a. Werken €5.000.000

b. Leveringen €200.000

c. Diensten €200.000

Bron: kennisportaal Europese aanbestedingen

 

In deze notitie zijn de drempelbedragen zoals voorgesteld in de Gids proportionaliteit uitgewerkt in bovenstaand schema. Voor de gemeente Beuningen betekent dit dat grote (boven €1.500.000,-) investeringen in de grondexploitatie, grote reconstructies/aanleg van wegen en bouwwerken openbaar moeten worden aanbesteed. Geïntegreerde contracten zoals D&C tot de EU-drempel meervoudig onderhands moeten worden aanbesteed. Leveringen en diensten tot de Europese drempelbedragen alleen onderhands aan worden besteed.

 

Indien de voorgenomen opdracht een specialisme betreft dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd, lijkt een onderhandse aanbesteding de meest geëigende vorm te zijn. Dat is ook zo, zolang de markt inzichtelijk is en dus bekend is, welke bedrijven de opdracht zouden kunnen uitvoeren. Als er echter onvoldoende marktkennis aanwezig is, dient een openbare aanbesteding te worden gehouden. Hierdoor wordt de nodige marktkennis opgedaan en is het risico dat een geschikte kandidaat over het hoofd wordt gezien klein, mits ook voldoende aandacht wordt bestaad aan de wijze van bekendmaken van de aanbesteding (advertenties in vakbladen e.d.). Indien sprake is van een situatie, waarbij er maar één opdrachtnemer in aanmerking komt (bijvoorbeeld omdat deze beschikt over een alleenrecht (Octrooi of Auteursrecht) of over specifieke technische of artistieke kwa1iteiten), laan gekozen worden voorde enkelvoudige uitnodiging tot de EU—drempelwaarde. Ingeval van een calamiteit is de enkelvoudige uitnodiging toegestaan.

Afwijken van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid mag alleen nadat het college van Burgemeester en wethouders door middel van een B&Wvoorstel goedkeuring geeftaan de afwijkende procedure.

 

2 .3.2 Selectie- en gunningcriteria

Om uiteindelijk de "beste” inschrijver te kunnenselecteren, dient zowelde inschrijver als zijn aanbod te worden beoordeeld ten opzichte van de andere(n). De objectiviteit en transparantie van dit beslissingsproces wordt bevorderd door het hanteren van eenduidige selectie- en gunningcriteria. Selectiecriteria definiëren de minimumeisen waaraan een leverancier moet voldoen oftewel deze dienenertoe om de geschiktheid van de aanbiedervast te stellen. Pas wanneer de leverancier voldoet beoordeelt men de aanbiedingen aan de hand van de vooraf bepaalde gunningcriteria.

 

Selectiecriteria

Ten aanzien van Europese aanbestedingen, voor werken, leveringen en diensten, schrijvende richtlijnen de te hanteren selectiecriteria voor. Voor aanbestedingen onder de EU-drempel worden de te hanteren selectiecriteria voorgeschreven in de gids proportionaliteit.

De selectiecriteria moeten objectief zijn, in verhouding tot de opdrachtstaan en voor alle geïnteresseerde inschrijvers gelijk zijn en ook op gelijke wijze worden toegepast. De selectiecriteria moeten tevensvooraf bekend wordengemaakt hebben betrekking op:

a. Uitsluitingsgronden: De uitsluitingsgronden hebben betrekking op de betrouwbaarheid van de onderneming. Een inschrijver kan van deelname worden uitgesloten als bijvoorbeeld een faillissement of surseance van betaling is aangevraagd, de afdracht van belastingen en sociale premies niet heeft plaatsgevonden of een ernstige beroepsfout of beroepsdelict is begaan. In dit verbandis ook de zgn. BIBOB-toets van belang. Zie hiervoor par. 2.3.2.

b. Beroepsbekwaamheid: Ten bewijze vande beroepsbekwaamheid wordtgecontroleerd of de gegadigde in ingeschreven in het beroeps- of handelsregister conform de wetgeving van de lidstaat waar deze is gevestigd. In Nederland is dat de Kamer van Koophandel. Indien de uitoefening van het beroep in het land van vestiging is voorbehouden aan een beroepsorganisatie of een vergunning is vereist, kan het lidmaatschap resp. het houden van de vergunningen wordengeëist.

c. Financiële en economische geschiktheid: bankverklaring, uittreksel bedrijfsbalans

d. Technisch geschiktheid: ervaringsgegeven met betrekking tot (naar aard en omvang) vergelijkbare opdrachten

 

Gunningcriteria

Er zijn slechts twee gunningcriteria waaraaneen aanbieding kan worden getoetst,te weten:

a. De laagste prijs (alleen bij onderbouwing).

b. De economisch meest voordelige inschrijving

Indien gekozen wordt voor de laagste prijs, dient de opdracht te worden gegund aan de aanbieder met het goedkoopste aanbod. Er vindt dan buiten het prijsaanbod geen onderlinge vergelijking plaats tussen de inschrijvingen. Het criterium “laagste prijs” kan alleen gebruikt worden indien de gestelde eisen en randvoorwaarden zodanig zijn omschreven dat zij voldoende waarborg zijn voor een goede uitvoering van het project. In de regel is er dan sprake van relatief eenvoudige, standaard of routinematige opdrachten die niet voor meervoudige interpretatie vatbaar zijn en eenvoudig meetbaar en beheersbaar zijn.

Gunnen tegen de laagste prijs is goed te gebruiken bij inkopen of werken die een hoge mate van standaardisatie kennen en goed technisch te specificeren zijn zoals bijvoorbeeld RAW bestekken, kantoorartikelen, schoonmaal‹ e.d. en waarbij de markt geen innovatieve inbreng kan leveren.

In alle andere gevallen dient gekozen te worden voor het criterium “Economisch Meest Voordelige Inschrijving” (EMVI). Naast “prijs” formuleren we in dat geval aanvullende gunningcriteria. Deze kunnen betrekking hebben op het in te hopen product (zoals kwaliteit, garantie, milieuvriendelijkhieid, levertijd), maar bijvoorbeeld ook op hetbeheer en onderhoud daarvan. De gunningcriteria zijn variabel en afhankelijk van de in te hopen producten, diensten en werken.

Als gebruikt wordt gemaakt van het gunningcriterium EMVI dan moetof in de aankondiging van de opdracht of in het besteldworden vermeld welkecriteria men wil hanteren, met een aanduiding van de rangorde van de criteriaof het relatieve belang dat eraanwordt gehecht, 

 

2.4. Lokale werl‹ge1egenheid

Veel gemeenten 'worstelen' met de vraag hoe zij bij het plaatsen van opdrachten om moeten gaan met het plaatselijke bedrijfsleven. Kan het aanbestedingsbeleid een instrument zijn om de lokale of regionale werkgelegenheid te versterken en zijn er moge1ijkheden om bij aanbestedingen rekening te houden met lokale werkgelegenheid. Voor de beantwoording van deze vragen moet onderscheid worden gemaakt al naar gelang de Europese aanbestedingsrichtlijnen we1 of niet van toepassing zijn op een aanbesteding.

 

Opdrachten die onder de Europese aanbestedingsrichtlijnen vallen:

Aanbestedingen die onder de Europese Richtlijnen vallen, met uitzondering van de zogenoemde HB diensten (zie bijlage 2), bieden geen mogelijkheden om rekening te houden met lokale werkge1egenheid. 

 

Opdrachten die niet onder de Europese aanbestedingsrichtlijnen vallen:

a. openbareaanbestedingen bieden geen moge1ijkheden om rekening te houden met lokale werkgelegenheid.

b. meervoudig onderhandse aanbestedingen bieden de mogelijkheid om lokale ondernemingen uit te nodigenvoor een aanbesteding. Let hierbij wel op geschiktheid en concurrentie.

 

2.5. Aanbestedingsvormen

Er kunnen drie vormen van aanbesteden worden onderscheiden: traditioneel, innovatief en een combinatie hiervan.

1. Traditioneel aanbesteden betekent dat de aanbesteder zelf het ontwerp en het bestek ontwikl‹elt, dat in stu1‹jesgeknipt aanbesteedt en de goedkoopste of beste bedrijven selecteert. De opdrachtgever heeft hoogwaardige technische kennis in huis en heeft maximaal greep op de technische uitvoering.

2. Innovatief aanbesteden betekent dat de aanbesteden hoge prestatie-eisen stelt maar de technische invulling overlaat aan uitvoerende partijen. De eisen zijn geformuleerd als functionele eisen, integratie van meerdere aspectenof van meerdere fasen zoalsontwikkeling-realisatie—onderhoud, omgevingsmanagement enz.. De effecten van innovatief aanbesteden zijn dat het bedrijfsleven wordt geprikkeld nieuwetechnieken en totaaloplossingen te ontwikkelen en complementaire partnerste zoeken.

3. Combinatie traditioneel/innovatief is het zoeken naar een traditionele vorm van aanbesteden waarbij de markt maximaal geprikke1d wordt zijn technische of organisatorische inbreng te leveren.

De afdeling Openbare Ruimte is een onderzoek gestart naai innovatief aanbesteden. Welk contractvorm is het meest geschikt voor welk werk. Tevens wordt marktonderzoek gedaan bij aannemers en ingenieursbureaus. Ook de gemeente Nijmegen is nauwbetrokken bij dit onderzoek. Een aantal werken die de afgelopen jaren D&C aanbesteed zijn worden geëvalueerd. De resultaten worden aan het college en de raad voorgelegd. De conclusies uit dit onderzoek kunnen later toegevoegd worden aan deze nota.

 

2.6. Duurzaam inkopen

Op 14 april 2009 heeft de gemeente Beuningen de Kadernota en het Uitvoeringsprogramma Duurzaam Beuningen vastgesteld. Integraal onderdeel van dit beleid is Duurzaam Inkopen. De doelstelling gemeente Beuningen: 50% duurzaam inkopen in 2010 en 100 % duurzaam inkopen in 2015 (e.v.).

Om duurzaam inkopen vorm te geven heeft Agentschap.Nl (voorheen SenterNovem) voor 52 productgroepen inkoopcriteria (minimumeisen, selectie- en gunningcriteria) vastgesteld.

Deze inkoopcriteria zijn te vinden op:

http://www.pianoo.nl/dossiers/duurzaam-inkopen-1/criteria

De gemeente Beuningen hanteertde minimumeisen uit de criteriadocumenten van Pianoo voor het inkoopbeleid.

De criteriadocumenten schrijven daarnaast gunning- of selectiecriteria voor die kunnen worden opgenomen in aanbestedingsdocumenten zodat de inkoop verder verduurzaamd kan worden. De gemeente Beuningen heeft een moederbestek ontwikkeld waarin deze duurzaamheideisen gewaarborgd zijn. 

 

2.7. Social return

Social returnis het maken van afspraken met opdrachtnemers van de gemeenteBeuningen over arbeidsplaatsen, leerwerkplekken en/of stageplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de inkoopvan diensten, werken en/ofleveringen.

Op 21 augustus2012 is het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beuningen akkoord gegaan met het voorstelom social return onderdeel uit te laten maken van het inkoop— en aanbestedingsbeleid (BW12.00728).

Op 27 januari 2015heeft de raadvan de gemeente Beuningen besloten om voor de invulling van social return per aanbesteding maatwerk te leveren, bij afwijking van de 5% regel het college van B&W latenbesluiten over de invulling. Op 1 maart2016 heeft de raad besloten bij projecten waar een grotere toeleveringscomponent aanwezigis, een percentage van 7% te berekenen over de in te zettenarbeidsuren, in plaatsvan 5% van de aanneemsom.

 

Aanbestedingen bieden de gemeente mogelijkheden voor het verwennen van sociale (werkgelegenheids)aspecten (zie kabinetstandpunt ten aanzien van social return bij het rijk van 29 april 2011). In de aanbesteding kunnen voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht worden opgenomen als bijvoorbeeld:

- De verplichting om ten behoevevan de uitvoering van de opdracht werkzoekenden of langdurig werkelozen tewerven.

- De verplichting om ten behoeve van de uitvoering van de opdracht een aantal mensen met eenhandicap te wervenof een sociale werkp1aats in te schakelen.

- De verplichting om (een deel van) de werknemers van de vorige opdrachtnemer over te nemen.

Hierbij geldt dat er geen sprake mag zijn van discriminatie ten nadele van inschrijvers uit andere Lidstaten (Europees) of regio's (nationaal); de voorwaarden moeten reeds bij de aankondiging bekend worden gemaakt en mogengeen invloed hebben op de beoordeling van degeschiktheid van de inschrijvers.

 

De onder de EuropeseRichtlijnen vallende IIb diensten hebbeneen afwijkend aanbestedingsregime. Deze hoeven niet Europees aanbesteed te worden. Hiervoor geldt het aankoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Beuningen. Wel moet de gunning Europees bekend gemaakt worden. In bijlage 2 staan welke diensten onderIIa en IIb diensten vallen.

 

Concreet betekentdit voor Beuningen dat er bij de inkoop van werken, leveringen en diensten een vast bedrag van ca. 5% van de aanneemsom voorgeschreven wordt voor de invulling van social returnof 7% van de in te zetten arbeidsuren. De gemeente Beuningen zal geen actieve ro1 spelenbij het ondersteunen van de opdrachtnemer/werkgevers om geschikte kandidaten te vinden voor de invulling van social return.

Onderzocht wordt of het moge1ijk is social returnregionaal vorm te geven. Gedachtwordt aan het onderbrengen van social return bij “de regionalisering van het domeinwerk”.

 

Hoofdstuk 3. Wettelijke regelgeving

3.1. EG-verdrag

In 1958 heeft Nederland het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap ondertekend. Dit verdrag heeft als be1angrijkste doelstelling de totstandkoming van een gemeenschappelijke markt tussen de lidstaten van de EEG (inmiddels EU). Een gemeenschappe1ijkemarkt waarin vrij verkeervan personen, goederen,diensten en kapitaal onbelemmerd, dus vrij kan plaatsvinden. Ingevolgedit verdrag is de gemeentegehouden haar opdrachten op transparante, objectieve en non-discriminerende wijze voor alle marktpartijen toegankelijker te maken. 

 

3.2. Europese Richtlijnen

Om de uitvoering van dit EG-verdrag te realiseren zijn voor overheidsopdrachten diverse richtlijnen opgesteld waarvan de belangrijkste is:

- de richtlijn 2204/18ZEG

De term richtlijn betekentechter niet dat er vrijheidvan toepassing is. Deze richtlijnen zijn in Nederland geïmplementeerd in de aanbestedingswet die de raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen, Bao, Bassen Wira intrekt.

In de richtlijnen zijn procedureregels gegeven voor het uitvoeren van aanbestedingen. De richtlijnen moeten worden toegepast door aanbestedende diensten bij opdrachten voor ‘Werken’, ‘Leveringen’ en ’Diensten’ als de waarde van de opdracht een bepaald drempelbedrag overschrijdt, zoals hieronder wordt toegelicht. 

 

3.3. Aanbesteden gezien in het licht van de Europese Richtlijnen

Voor het opstellen van een goed aanbestedingsbeleid zijn de Europeseregels van belang.Deze regels zijn van invloed op de te volgen procedures door de aanbestedende dienst. Men moet 'Europees’ aanbesteden wanneerop de volgende drie vragenbevestigend wordt geantwoord:

 

3.3.1. Vraag 1: is er sprake van een aanbestedende dienst?

Als aanbestedende diensten in de zin van de richtlijnen worden beschouwd:

- de Staat;

- haar territoriale lichamen;

- publiekrechtelijke instellingen.

Tevens worden als aanbestedende diensten beschouwd: verenigingen gevormd door een of meer van deze lichamenof instellingen en privaatrechtelijke instellingen welke een taak van algemeen belang uitvoeren en welke grotendeels gefinancierd worden door middel van publieke gelden, grotendeels onder de invloedssfeer van een of meerdere van de hiervoor genoemde entiteiten vallen, of hun publieke taak uitvoeren op basis van een door één of meerdere van deze entiteiten verleende exclusieve concessie.

 

A) De gemeente Beuningen als territoriaal lichaam

De gemeente Beuningen is een van de territoriale lichamen van de Staat der Nederlanden. Om deze reden is zij een aanbestedende dienst. Daarnaast kan de gemeente echter ook op andere wijzen betrokken zijn als aanbestedende dienst in de zin van de richtlijnen.

B) De gemeente Beuningen als partner

Niet alleen de gemeente als rechtspersoon moet Europees aanbesteden, ook samenwerkingsverbanden waarinde gemeente participeert moeten in velegevallen voldoen aan de Europese regels.

Een van de zaken waaropmen momenteel bedachtmoet zijn is een samenwerkingsconstructie met een projectontwikke1aar. Zo is op 31 januari 2001 door het Gerechtshof te Den Haag uitspraak gedaan in de zaak ‘Middelburg’ . Grofweg komt de uitspraak op het volgendeneer: 'het realiseren van infrastructuur mag niet in een projectontwikke1ing wordenondergebracht. Bij het ontwikke1en van een project moet de infrastructuur (indien de met de ontwikkeling van deze infrastructuur samenhangende kosten boven de Europese drempel uitkomen) separaat (Europees) worden aanbesteed'. Een andere soortgelijke zaak die hierop betrekking heeft speelt in Milaan het zogenaamde 'Scala-arrest'. Ook uit dit arrest is gebleken dat infrastructuur dat ondergebracht wordt bij een projectontwikkelaar Europees aanbesteed moet worden indien de waarde van de ermee gemoeide kosten boven het drempelbedrag komt. Er wordt in dit kader op gewezen dat het ministerie van VROM een brochure heeft uitgebracht waarin wordt gewezen op de mogelijkheden de keuze van een projectontwikkelaar via een aanbesteding te laten geschieden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onderzoekt momenteel de mogelijkheden en onmogelijkheden op het gebied van Publiek-Private-Samenwerkingsconstructies (PPS) bij projectontwikkeling.

Voor dit momentmoet voor samenwerkingsverbanden bij ieder op te stellencontract worden bezien of en hoe de Europese regelgeving van toepassing is (zoals bijvoorbeeld het traject zandwinning)

C) De gemeente Beuningen als subsidiegeefster

Op grond van het EG-verdrag is zo goedals iedere vormvan staatssteun, ongeachtof die direct of indirectwordt verleend onverenigbaar met het Europesemededingingsrecht indien de mededinging binnen de Europese gemeenschap daardoor vervalst wordt of dreigtte worden vervalst. Daarbij wordtonder staatssteun verstaan:

“een voordeel dat bepaalde ondernemingen ontvangen nis resultaat van eendoor de overheid ondernomen stap”

Hieronder kunnen worden verstaan subsidies, rentevergoedingen, garanties van opgenomen leningen, kredietfaciliteiten verkoop van onroerend goed tegen een te lage prijs, betaling van door de overheid van kunstmatig verhoogde prijzen, etc. In de Beuningse praktijk zal dit echter zelden voorkomen.

D) De gemeente Beuningen als subsidieontvangster

In geval de gemeente Beuningen (Europese) subsidies ontvangt moeten de eisen, die de subsidiegever stelt ten aanzien van aanbestedingen, worden gevolgd.

Europese regelgeving is natuurlijk ook van toepassing op door Europa gesubsidieerde projecten.

Hierbij dient ermee rekening worden gehouden dat in de subsidiebeschikkingen niet altijd expliciet vermeld wordt hoe de te voeren procedures moeten geschieden, omdat de Europese subsidiegever er vanuit gaat dat de hierop van toepassing zijnde Europese regelgeving bekend is en derhalve wordtnageleefd.

 

 

3.3.2. Vraag 2: valt de opdracht onder de Richtlijnen?

Valt de opdracht onder de richtlijn2204/18ZEG. In deze richtlijn wordt beschreven wanneer een werk, levering of dienst valt onder het Europees aanbestedingsregime.

 

3.3.3. Vraag 3: wordt het drempelbedrag overschreden?

Opdrachten van de gemeentemoeten Europees wordenaanbesteed als de waarde van de opdracht de drempelwaarden bepaald doorde EU overschrijdt.

Hierbij moet wordenuitgegaan van eenreële raming vande waarde vande opdracht. Ter bepaling van de hoogte van de waarde van de opdracht gelden bepaalde regels. De be1angrijkste daarvanis de bepaling dat opdrachten niet mogen wordenopgedeeld in kleinere opdrachten om onder de drempelwaarde te komen en daarmee de richtlijn te ontduiken.

De drempelbedragen worden tweejaarlijks door de EU vastgesteld.

Noot: de voor 2012/2013 vastgestelde EU-drempels zijn:

 

a. Werken

€5.000.000

b. Leveringen

€200.000

c. Diensten

€200.000

Bron: Kennisportaal Europese aanbestedingen 

 

3.4. Nationale regelgeving

De Europese regelgeving is onverkort omgezet in nationale wetgeving. Daarnaast geldt dat voor opdrachten onder de drempelwaarden zoals vermeld in de bovengenoemde richtlijnen, het beginsel van het EG—verdrag staande blijft. Dit betekent dat opdrachten onder de drempelbedragen ook op transparante, objectieve en non—discriminatoire wijze dienen plaats te vinden. Ook hiervoor moeten doorzichtige aanbestedingsprocedures wordengevolgd met een objectieve beoordeling.

Er zijn twee algemenewetten waarop bij aanbesteden kan worden teruggevallen:

1. Met name artikel 6: 162 BW, dat betre1‹king heeft op de onrechtmatige daad.

2. Mededingingswet, op grond van deze wet mogen aan de aanbodzijde van de marlttgeen afspra1‹en worden gemaakt (bv aannemers, leveranciers enz. mogen geen onderlinge prijsafspraken maken).

 

 

3.5. Gemeente1ijkeregels

Ook in de per maart 2002 in werking getreden herziene Gemeentewet is niets over aanbestedengeregeld. Hierin wordtwel gesproken over de accountantscontrole die moet toezien dat de overheidsgelden rechtmatig worden uitgegeven. Dit betekent dat de accountant in zijn rapportage zal moeten aangeven of de overheidsgelden zijn uitgegeven met inachtneming van de in de wetgeving daaromtrent gestelde eisen. Verder zijn voor het aanbestedingsbeleid van de gemeente Beuningen uiteraard ook de algemene beginselen van behoorlijk bestuur van toepassing, zoalshet:

- Gelijkheidsbeginsel: non-discriminatie. De gemeente moetbij aanbestedingen iedere gegadigde ge1ij1‹e hansen gevenen mag dus niet discrimineren.

- Doelmatigheidsbeginsel: De gemeente moet doelmatig met de algemenemiddelen omgaan.

- Belangenbeginsel: Dit houdt het verbod van willekeur en het zorgvuldigheidsbeginsel in.

- Beginsel van verbod van détournement de pouvoir. Eenvoudiggezegd houdt dit in dat de gemeente geen misbruikt mag maken van haarbevoegdheden.

- Openheidsbeginsel en het beginsel van controleerbaarheid: Transparantie. Alles wat de gemeente doet moet openlijk en toetsbaar gebeuren.

- Motiveringsbeginsel: De gemeente moetiedere beslissing kunnenmotiveren.

- Proportionaliteitsbeginsel: De eisen die de gemeentestelt moeten in alle redelijkheid worden opgesteld.

 

 

3.6. Aanbestedingsreglementen

Om het in de praktijk makkelijk te maken om de wet-en regelgeving na te levenen te streven naar transparantie, objectiviteit en non-discriminatie moeten aanbestedingsreglementen worden gehanteerd. Deze staan in de ARW 2012. In een dergelijk reglement worden de eisen uit de wetgeving, waaronder de Europeseaanbestedingsrichtlijnen, vertaald naar de praktijk. Een aanbestedingsreglement bevat de eisen waaraan de aanbestedingsprocedure moet voldoen waaronder:

1. de in achtte nemen inschrijvingstermijn

2. de te verstrekken gegevens

3. de te hanteren selectie- en gunningcriteria

4. de verplichting tot motivering van de gunning

Voor het aanbesteden van werken van de Rijksoverheid gelden de procedures genoemd in het Aanbestedingsreglement Werken (ARW) 2005 (wordt binnenkort vervangen door de ARW 2012) en de Aanbestedingswet.

In het bijzonder voor Europese procedures geldt de aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EG en de Aanbestedingswet.

Deze reglementen moetenook door de lokale overhedenworden toegepast. De reglementen bevorderen de openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid van het aanbestedingsproces en kennen een arbitrageregeling. De gemeente Beuningen hanteert deze reglementen bij haar aanbesteding van werken, leveringen en diensten. 

 

Hoofdstuk 4: Aanbestedingsprocedures

In dit hoofdstuk worden de diverse aanbestedingsvormen en hun voor- en nadelen toegelicht. 

 

4.1. Aanbestedingsvormen

De volgende vormen van aanbesteden wordenonderscheiden (tussen haakjes wordt het Europese equivalent gemeld):

 

 

4.1.1. Openbare aanbestedingsprocedures

De openbare aanbesteding (overeenkomend met een openbare Europeseprocedure) Een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder wan inschrijven (dat wil zeggen een prijsaanbieding doen).

 

De openbare aanbesteding met voorafgaande selectie (overeenkomend met de Europese niet-openbare procedure).

Een aanbesteding die algemeen bekend wordtgemaakt, waarbij een ieder zich als gegadigde kan meldenen waarvoor - na selectie van de gegadigden - een of meer van hen (bijEuropese procedure minimaal5) tot inschrijving kunnen wordenuitgenodigd.

 

4.1.2 . Onderhandse aanbestedingsprocedures

De onderhandse aanbesteding (onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, slechts in uitzonderlijke omstandigheden, die staan beschreven in de richtlijnen, toegelaten). Een aanbesteding waarvoor een beperkt aantal van tenminste twee (volgens het UAR- 2001, volgens de EU-richtlijnen: minimaaldrie) natuurlijke danwel rechtspersonen (door de aanbesteder aan te wijzen)tot inschrijving of tot onderhandeling wordt uitgenodigd.

De onderhandse aanbesteding na selectie (onderhandelingsprocedure na voorafgaande bekendmaking)

Een aanbesteding waarbij een beperkt aantal van tenminste twee natuurlijke dan wel rechtspersonen (door de aanbesteder aan te wijzen) in de gelegenheid wordt gesteld deel te nemen aan een selectie, waarna een of meer van hen (EU-richtlijnen: minimaal 3) tot inschrijving of tot onderhandelingen kunnen worden uitgenodigd.

 

 

4.1.3. Enkelvoudige uitnodiging

Deze vorm van aanbesteding wordt ook wel ‘één op één benadering‘ of 'gunning uit de hand’ genoemd. Dit is geen geregelde aanbestedingsvorm, deze vorm wordt toegepast bij kleine opdrachten, waar een aanbestedingsproces naar verhouding te veel kosten met zich meebrengt.

De voor- en nadelenvan de verschillende procedures staan hieronder vermeld.

 

4.2. Voor- en nadelen van de verschillende aanbestedingsprocedures

4.2.1.De openbare aanbesteding (overeenkomend met een openbare Europese procedure).

Voordelen:

- een maximalemededinging die laan leidentot de laagst mogelijke prijs;

- de openbaarheid en non-discriminatie door de overheid zijn gewaarborgd, mede door de objectiviteit van de procedure;

- kennismaking met (voor de opdrachtgever) nieuwe bedrijven;

- het behoudenvan inzicht in de marktsituatie en in de marktverhoudingen en het objectief kunnen toetsen van de kennis die nodig is om reële kostenbegrotingen te maken.

Nadelen

- de geschiktheidseisen dienen zeer zorgvuldig geformuleerd te worden, omdat het bij onbekende opdrachtnemers vaak moeilijk beoordelen is of zij aan te stellen kwaliteitseisen voldoen;

- de kans dat misbruik wordt gemaakt van interpretatiemogelijkheden (in het bestek)is groter, zo ook de kansdat de opdrachtnemer marginaal zal presteren; door goede kwa1iteitsborging is dit aspect deels te ondervangen;

- bij ingewikke1de aanbestedingen, zeker die waarbij het gunningcriterium ‘economisch meest voordelige inschrijving’ geldt, moeten hoge kosten worden gemaakt ten behoeve van de selectie; dit geldt zowelvoor de inschrijver, die veel werk van zijn inschrijving moet maken, als voor de aanbesteder welke vele aanbiedingen moet verge1ijken. Dit is te ondervangen door aanbestedingen met dit gunningcriterium door middel van de openbare aanbestedingsprocedures met voorafgaande selectie te houden.

 

 

4.2.2. De aanbesteding met voorafgaande selectie (overeenkomend met de Europese niet-openbare procedure)

Voordelen:

- een ruimemededinging, omdat openbaarbekend gemaakt wordt dat gegadigden zich voor het wens kunnen aandienen;

- de openbaarheid en non-discriminatie door de overheid zijn gewaarborgd, mede door de objectiviteit van de procedure (mits goed uitgevoerd);

- kennismaking met (voor de opdrachtgever) onbekende bedrijven;

- het behoudenvan inzicht in de marktsituatie en in de marktverhoudingen en het objectief kunnen toetsen van de kennis die nodig is om reële kostenbegrotingen te mailen;

- de opdrachtgever kan van tevoren een maximum aantaltot inschrijving uit te nodigen gegadigden vaststellen. Dit loont vooral de moeite indien het gunningscriterium meer bevat dan alleen de laagste prijs: de opdrachtgever hoeft dan slechts een beperkt aantal aanbiedingen met elkaarte verge1ijl‹en.

Nadelen:

- de selectieprocedure vergt meer tijd (tijdwinstkan worden geboektdoor de selectie te starten voordathet besteld gereedis);

- de kans dat misbruikwordt gemaakt van interpretatiemogelijkheden (in het bestek)is groter, zo ook de kans dat de opdrachtnemer marginaalzal presteren;

- de prijs kan gemiddeld iets hoger liggendan bij een openbare aanbesteding doordat er minder concurrentie is;

- mogelijke klachten door niet-geselecteerde gegadigden 

 

4.2.3. De onderhandse aanbesteding en de onderhandse aanbesteding na selectie)

Voordelen:

- de procedure (zonder selectie) vergt niet veel tijd;

- de mogelijkheid rechtstreeks bedrijven uit te nodigen die voor het werk geschikt zijn, bijvoorbeeld opdrachtnemers met specialekwaliteiten of faciliteiten (bepaalde expertise, eigen ontwerpbureau, materiaal of bijzonder materieel enz.);

- het scheppenen/of in standhouden van een vertrouwensrelatie met de opdrachtnemer.

Nadelen:

- het concurrentie-element is kleiner, er bestaat geen zekerheid over concurrerende prijsaanbiedingen; dit nadeel kan ondervangen worden door altijdonbekende (nieuwe) aannemers deel te latennemen aan de procedure

- verlies van inzicht in de marktsituatie en in de marktverhoudingen (bij frequent gebruik van deze aanbestedingsvorm);

- geen kans op contactmet een nog niet bekend,doch goed bedrijf;

- problemen bij het makenvan de keuze wie uitgenodigd zullen worden;

- openbaarheid en non—discriminatie zijn niet inherent aan deze procedures;

- klachten in verband met niet—rechtmatige toepassing aanbestedingsbeleid.

 

 

4.2.4. De enke1voudige uitnodiging

Voordelen:

- de procedure is vrij kort;

- een maximale moge1ijkheid om bij de keuze van de aannemers/1everanciers/dienstverleners rekening te houden met hun know-how in relatie tot de eisen die aan het werk te stellen zijn;

- de vertrouwensrelatie met de opdrachtnemer kan benut worden;

- de uitvoeringswijze kan vooraf wordenbesproken, hetgeen een gunstige invloedop de prijs/kwaliteitsverhouding kan hebben;

- de kosten van deze procedure zijn laag.

Nadelen:

- geen concurrentie, hetgeen tot een hogere prijs kan leiden;

- de vereiste grote kostendeskundigheid van de opdrachtgever;

- het risico is aanwezig dat steeds weer hetzelfde bedrijfwordt uitgenodigd om als enige eenprijsaanbieding te doen;er kan dan een al te goedeverstandhouding ontstaan, waardoor de waakzaamheid in verschillende opzichten kan verslappen;

- verantwoordingsproblemen, in de zinvan openbaarheid en objectiviteit.

 

 

4.3. De diverse contractvormen

Traditioneel contract

In het traditioneel contract zijn de verantwoorde1ijkheden voor de opdrachtgever, ontwerper en de uitvoerende partij gescheiden. De opdrachtgever stelt het PVE op, Het ontwerp wordt gemaakt en wordt vertaald in bestek en tekening.

Het werk wordt aanbesteed waarbij de het werk gegund wordt aan de laagste aanbieder. De directie en de opzichter begeleiden het wens tot de oplevering. Dit zijn de contracten waarmee momenteel het merendeel van de wensen in de markt gezet wordt.

 

Management contracting

Bij management contracting wordt in een vroeg stadium een uitvoeringsdeskundige als bouwmanager aan het ontwerpteam toegevoegd. De management contractor wordt geselecteerd op zijn management kwaliteiten en uitvoeringsdeskundigheid. Hij heeft tot taak de opdrachtgever adviseren over uitvoerings- en kostenaspecten in de ontwerpfase en de verschillende aannemers te contracteren en hun werkzaamheden coördineren.

 

Bouwteam

Kenmerkend voor een bouwteamis dat de belangrijkste partnersin het bouwproces deel van uitmaken van een bouwteam, zoals de architect, de bouwer, de installatieadviseurs, de installateurs, de projectmanager en de bouwkostendeskundige. De bouwer en de installateur brengen naast uitvoeringsdeskundigheid en kostendeskundigheid ook specifieke productkennis in. De bouwer in het bouwteam is niet vanzelfsprekend de uiteindelijke bouwer.

 

Alliantiecontract

In de bouw en in de procesindustrie kan een alliantie toegepast worden om tussen opdrachtgeveren opdrachtnemer(s) een gezamenlijk belangte creëren: het gezamen1ijk zoeken naar besparingen, optimalisatiewinst en optimalisatie.

 

Prestatiecontract

De opdrachtgever maakt een functionele omschrijving van het werk. De gewenste kwaliteit van het werk wordtomschreven in de vorm van prestatie-eisen: objectieve meetbare en controleerbare eisen die geen oplossingen suggereren.

 

Design & Construct

De basis van de D&C overeenkomst wordt gevormd door het programmavan eisen en het voorontwerp. Dit voorontwerp wordt ter informatie aangeboden. Cruciaal is dat de opdrachtgever vooraf zijn randvoorwaarden in de vorm van een PvE duidelijk en volledig formuleert. Deze contractvorm is toegepast bij Keizershoeve I en II.

 

Turn Key contract

Een turn Key contract is een overeenkomst op grond waarvande aannemer zich tegenover de opdrachtgever verbindt op basis van een door de opdrachtgever geformuleerd PvE en het werk tegen een lunp—sum-vergoeding tot stand brengt volgens een door de aannemer vervaardigd ontwerp.

 

Design Build Finance Maitain

Een Design Build Finance Maitain (DBFM) of een Build Operate Transfercontract (BOT) is een bouworganisatie waarbij de opdrachtnemer het bouwwerk ontwerpt, bouwt, financiert, voor een periode beheert en uiteindelijk overdraagt aan de opdrachtgever. Bij een BOT kunnen ontwerp en financiering op een andere wijze, buiten het contract om geregeld zijn. Deze constructie wordt vooral gebruikt bij projecten waarbij weinig financiële middelen aanwezig zijn en waar toch een grote gebruikersbehoefte bestaat. Bv bij infrastructuur.

 

PPS-contract

Publieke PrivateSamenwerking (PPS) is een samenwerkingsverband waarbijde overheid en het bedrijfsleven, met behoud van eigen identiteit en verantwoordelijkheid, gezamenlijk een project realiseren op basis van een heldere taak- en risicoverdeling.

 

Raamovereenkomst

Bij een raamovereenkomst wordt tussen partijeneen overeenkomst aangegaan voor de uitvoering van een werk waarvan de omvang nog niet exactis vast te stellen. Raamovereenkomsten bieden partijen de zekerheid t.a.v. elkaars capaciteit en prijsniveau gedurende een bepaalde periode.Deze contractvorm is in de vorm van een openposten bestek toegepast in de Rietlanden.

 

Bijlage 1: Begrippenlijst

Bijlage 2: IIa en IIb diensten