Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel beoordeling aanvraag exploitatievergunning speelautomatenhal 2019 |
Citeertitel | Beleidsregel beoordeling aanvraag exploitatievergunning speelautomatenhal 2019 |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Puntentoekenning |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2019 | Nieuwe regeling | 07-05-2019 |
In de gemeente ’s-Hertogenbosch is de Verordening op de speelautomatenhallen 2018 (hierna: Verordening) van kracht. Op basis van deze Verordening en de Wet op de kansspelen heeft de burgemeester bevoegdheden tot zijn beschikking om speelautomatenhallen te reguleren.
De burgemeester heeft op grond van artikel 2 lid 2 van de Verordening de bevoegdheid om voor ten hoogste zes speelautomatenhallen een exploitatievergunning te verlenen.
In deze beleidsregel is vastgelegd welke vergunningsprocedure wordt gehanteerd voor de verkrijging van een dergelijke vergunning. Er wordt nader toegelicht welke informatie moet worden ingediend bij de aanvraag en hoe de aanvraagprocedure en beoordelingsprocedure verlopen. Daarbij geldt dat de beoordeling zal geschieden middels een vergelijkende toets.
Hoofdstuk 2 Vergunningsprocedure
Indien een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal beschikbaar komt dienen voorafgaand aan de openstelling van de aanvraagperiode (potentiële) gegadigden hierover te worden geïnformeerd.
In het verleden werden alle exploitatievergunningen voor onbepaalde tijd verleend. Met de inwerkingtreding van de Verordening zijn de bestaande vergunningen gewijzigd naar een bepaalde tijd vergunning voor een periode van vijftien jaar. Dit betekent dat deze vergunningen over vijftien jaar beschikbaar komen. Het is echter tevens mogelijk dat een vergunning eerder vrij komt. Dit kan onder andere wanneer deze op grond van artikel 8 van de Verordening wordt ingetrokken of wanneer de ondernemer zelf de exploitatie beëindigd.
Wanneer een exploitatievergunning beschikbaar gaat komen vanwege het aflopen van de vergunningstermijn wordt één jaar voorafgaand aan deze datum door de burgemeester openbaar bekendgemaakt dat de vergunning vrijkomt. Voor de gevallen waarbij door intrekking de exploitatievergunning vrijkomt of wanneer een vergunningsprocedure niet heeft geleid tot verlening van een definitieve vergunning, maakt de burgemeester binnen twee weken na het onherroepelijk worden van de intrekkings- of het afwijzingsbesluit openbaar bekend dat de vergunning is vrijgekomen.
De burgemeester zal in beide gevallen via een officiële bekendmaking aankondigen dat een exploitatievergunning vrijkomt en binnen welke periode geïnteresseerden een aanvraag kunnen indienen. Na bekendmaking wordt de branchevereniging schriftelijk ingelicht.
De periode voor het indienen van een aanvraag voor een exploitatievergunning bedraagt twee weken. Deze aanvraagperiode vangt aan binnen vier weken na de aankondiging van deze periode. Gedurende deze aanvraagperiode is het voor geïnteresseerden mogelijk om een aanvraag in te dienen. Aanvragen die buiten de aanvraagperiode worden ingediend worden niet behandeld.
Na sluiting van de aanvraagperiode worden de binnengekomen aanvragen beoordeeld aan de hand van de indieningsvereisten. Mocht tijdens deze beoordeling blijken dat de aanvrager zijn aanvraag niet volledig heeft ingediend, dan wordt de gelegenheid geboden om de aanvraag binnen twee weken aan te vullen zodat een volledig en ontvankelijke aanvraag is ingediend. Indien de vereiste gegevens niet, niet tijdig of niet volledig worden verstrekt, wordt de aanvraag door de burgemeester buiten behandeling gesteld. Een dergelijk besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep.
De aanvragen voor een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal worden getoetst op volledigheid. Artikel 3 van de Verordening meldt welke stukken moeten worden overlegd bij het indienen van een dergelijke aanvraag. Het betreft de volgende zaken:
Artikel 3 lid 2 van de Verordening meldt dat de burgemeester nadere eisen kan stellen aan de in te dienen bescheiden in het kader van de inrichting van de speelautomatenhal, openbare orde en veiligheid en de preventie van gokverslaving. Deze vereisten zijn opgenomen in deze beleidsregel en dienen tezamen met de in te dienen stukken te worden overlegd voor de vergelijkende toets (zie stap 5). Het betreft het volgende:
Op grond van artikel 5 lid 4 sub c van de Verordening zijn er drie typen exploitatievergunningen voor een speelautomatenhal. Het betreft één grote speelautomatenhal (met ten hoogste 150 speelautomaten en 250 spelersplaatsen), twee middelgrote speelautomatenhallen (met ten hoogste 100 speelautomaten en 150 spelersplaatsen) en drie kleine speelautomatenhallen (met ten hoogste 50 speelautomaten en 75 spelersplaatsen). De aanvraag kan niet meer dan het maximum aantal speelautomaten en spelersplaatsen bevatten zoals deze gelden voor de vrijgekomen exploitatievergunning.
Wanneer de aanvraag voldoet aan alle indieningsvereisten en de nadere gegevens zijn ingediend, wordt de aanvraag ontvankelijk verklaard. De sluiting van de aanvraagperiode is tevens de start van de in artikel 4 van de Verordening genoemde beslistermijn.
In geval van een ontvankelijke aanvraag vindt een inhoudelijke beoordeling plaats aan de hand van de ingediende bescheiden. Deze beoordelingsprocedure vangt aan op het moment dat een aanvraag ontvankelijk is verklaard. De procedure eindigt op het moment dat een aanvraag wordt geweigerd omdat zich een weigeringsgrond voordoet of op het moment dat de aanvraag zich naar aanleiding van een positieve beoordeling leent voor de verkrijging van de exploitatievergunning.
Naast de indieningsvereisten zijn er in de Verordening voorwaarden opgenomen om in aanmerking te komen voor een exploitatievergunning van een speelautomatenhal. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, wordt de aanvraag geweigerd. Het betreft het volgende:
Deze voorwaarden fungeren als minimumeisen voor de aanvragers om te mogen deelnemen aan de volgende fase van de beoordelingsprocedure; de vergelijkende toets.
In deze fase wordt nog niet toegekomen aan een beoordeling op basis van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Een zogeheten BIBOB toets mag echter pas plaatsvinden wanneer alle andere weigeringsgronden niet meer van toepassing zijn. Het is een zogezegd ultimum remedium. Daarom wordt deze toets pas aan het einde van het vergunningsproces, nadat de aanvraag in aanmerking komt voor een exploitatievergunning, uitgevoerd.
De aanvragers waarvan de aanvragen meedoen aan de vergelijkende toets worden hierover ingelicht. Wanneer in deze aanvragers een locatie is opgegeven waarvoor tevens een bestemmingsplanprocedure moet worden doorlopen, wordt de aanvrager geïnformeerd over de mogelijkheden voor het indienen van een dergelijke aanvraag. Indien de ondernemer dit wenst is het mogelijk om de twee vergunningsprocedures naast elkaar te doorlopen. De kosten en risico’s van vergunningverlening komen echter wel voor rekening van de ondernemer. Het starten van een bestemmingsplanprocedure is namelijk geen garantie voor het verkrijgen van de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal.
De inhoudelijke beoordeling van de aanvragen voor een exploitatievergunning van een speelautomatenhal wordt op grond van artikel 2 lid 4 van de Verordening verricht middels een vergelijkende toets wanneer er twee of meer aanvragen potentieel in aanmerking komen voor dezelfde vergunning.
Procedure van de vergelijkende toets
De procedure van de vergelijkende toets bestaat uit de uitvoering van de vergelijkende toets en een rapportage en advies aan de burgemeester.
Stap 5a: Uitvoering van de vergelijkende toets
De uitvoering van de vergelijkende toets geschiedt op basis van de onderstaande beoordelingscriteria.
Plan openbare orde en veiligheid
De gemeente ’s-Hertogenbosch hecht waarde aan de vestiging van een speelautomatenhal met een zo gering mogelijk negatieve impact op de omgeving. Het ‘Plan openbare orde en veiligheid’ dient een beschrijving te bevatten van de risico’s voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid in de directe omgeving. Voorts wordt omschreven welke maatregelen worden getroffen om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. Daarbij zal de manier van samenwerking met deze omgeving en de informatievoorziening aan de omgeving, vooraf, tijdens of na incidenten worden beoordeeld.
Het ‘Plan openbare orde en veiligheid’ wordt getoetst op de volgende onderdelen:
Hoe completer de risicoanalyse hoe hoger de beoordeling zal zijn. Een hogere mate van concreetheid voor de voorgestelde maatregelen en procedures zal tevens een hogere score opleveren. Verder worden plannen waarin sprake is van aandacht om onrust in de omgeving te voorkomen hoger gewaardeerd. Er moet voldoende aandacht zijn voor de wijze van omgang met de bevoegde instanties.
Bij het exploiteren van een speelautomatenhal speelt de preventie van risicovol en problematisch speelgedrag een grote rol. De gemeente ’s-Hertogenbosch hecht waarde aan een exploitatie van een speelautomatenhal die verantwoordelijkheid neemt en voorzieningen treft voor het voorkomen van kansspelverslaving. Het ‘Plan preventie gokverslaving’ dient een omschrijving te bevatten op welke wijze de ondernemer zorgt voor preventie en bestrijding van gokverslaving.
Het ‘Plan preventie gokverslaving’ wordt getoetst op de volgende onderdelen:
Hoe groter het deel van het personeel dat contact heeft met klanten dat een bepaald niveau van opleiding heeft, hoe beter de beoordeling. Daarbij wordt ook gekeken naar de rol die het personeel binnen het bedrijf heeft.
Formule van de speelautomatenhal
De gemeente ’s-Hertogenbosch voert een terughoudend beleid inzake speelautomatenhallen. Dit beleid ziet voornamelijk op de preventie van gokverslaving. Hierbij wordt het recreatief aanbod in de regio meegewogen, waarbij gekeken wordt naar de trend die ontstaat om grotere speelautomatenhallen op andere locaties te vestigen dan in de binnenstad. De gemeente staat daarbij open voor nieuwe en creatieve ideeën. Daarbij wordt een divers spelaanbod, mede gericht op samen spelen gewaardeerd. De formule dient te omschrijven op welke wijze de speelautomatenhal hierin bijdraagt.
Het document ‘Formule van de speelautomatenhal’ wordt getoetst op de volgende onderdelen:
Een inrichting waarbij de keuze voor het soort automaten is gericht op recreatief spelen (bijvoorbeeld door meer meerspelerautomaten te plaatsen) zullen hoger worden gewaardeerd. Verder zal een voorstel dat ziet op de waarborging van het woon- en leefklimaat hoger worden beoordeeld. Ten slotte is bij een combinatie van een speelautomatenhal met toeristische en recreatieve functies waar regelmatig jongeren onder achttien jaar komen (zoals een bowlingbaan of kartbaan) de manier waarop de functies gescheiden worden van belang voor de beoordeling. Uitgangspunt is dat jongeren zo min mogelijk worden geconfronteerd met de speelautomatenhal.
Waardering van de beoordelingsonderdelen
De drie beoordelingscriteria worden beoordeeld met een rapportcijfer. Dit rapportcijfer wordt opgemaakt naar aanleiding van een puntentoekenning (zie bijlage: Puntentoekenning bij de onderdelen in de vergelijkende toets). Per beoordelingscriterium zijn 100 punten te behalen. Het rapportcijfer telt als volgt mee:
De puntentoekenning wordt bepaald door de toetsing van de aanvragen aan de beoordelingscriteria en de vergelijking tussen de verschillende aanvragen. Het is noodzakelijk dat wordt gemotiveerd waarom een bepaald rapportcijfer wordt toegekend.
De ‘winnaar’ is de aanvrager met de hoogste totaalscore. Wanneer meerdere aanvragen gelijk scoren, dan geeft het cijfer voor het ‘Plan openbare orde en veiligheid’ de doorslag. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score, wint de aanvrager met de hoogste score op het ‘Plan preventie gokverslaving’. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score, zullen de overgebleven aanvragen worden onderworpen aan een loting om tot een winnende aanvraag te komen.
Van de eindbeoordeling wordt een beoordelingsrapportage opgesteld. Deze rapportage kent de puntentoekenning per onderdeel van de aanvraag, inclusief een motivering van de puntenverdeling. Op basis van deze beoordelingsrapportage wordt de burgemeester geadviseerd over de vervolgstappen.
De aanvrager ter verkrijging van de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal die met de hoogste totaalscore als winnaar uit de vergelijkende toets komt, wordt onderworpen aan een BIBOB toets. Bij een positieve beoordeling wordt de exploitatievergunning aan de aanvrager verleend.
Indien de aanvraag op grond van een negatieve uitslag van de BIBOB toets wordt geweigerd, wordt de aanvrager die als tweede in de vergelijkende toets is geëindigd ook onderworpen aan een BIBOB toets. Bij opnieuw een negatieve uitslag gaat dit proces zo verder totdat er een aanvrager is met een positief resultaat. Indien er geen aanvragers zijn die in aanmerking komen voor een vergunning wordt de mogelijkheid tot het indienen van nieuwe aanvragen opengesteld zoals aangegeven in deze beleidsregel.
Stap 7: Beslissing op de aanvragen
De burgemeester besluit welke aanvrager de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal verkrijgt. De burgemeester doet dit op basis van de resultaten uit de beoordelingsprocedure en de uitgevoerde BIBOB toets. Wanneer een exploitatievergunning wordt verleend worden, indien van toepassing, alle andere aanvragen die in behandeling zijn geweigerd. Dergelijke besluiten zijn vatbaar voor bezwaar en beroep.
Er kan pas van de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal gebruik worden gemaakt wanneer het gebruik van het pand voor de speelautomatenhal planologisch is toegestaan. Wanneer de exploitatie of vestiging van de speelautomatenhal strijd oplevert met het geldende bestemmingsplan en deze strijdigheid niet zal worden opgeheven, zal de exploitatievergunning op grond van artikel 8 lid 1 sub e van de Verordening worden ingetrokken.